MODERNÍ TECHNOLOGIE PŘI (A PRO) PRÁCI S DATY MICHAL ČERNÝ BIG DATA • V čase • V objemu • Ve struktuře • Možnost práce s metadaty. • Budování repozitářů. • Dolování znalostí. VIZUALIZACE INFORMACÍ VIRTUALIZACE A DISTRIBUOVANÉ VÝPOČTY • Virtualizovat lze téměř cokoli – software, hardware, infrastrukturu – superpočítače vs. distribuované výpočty. • Gridové sítě • Škálovatelnost • Možnost spolupráce SÉMANTICKÝ WEB A DESKTOP • Spojení významu a obsahu • RDF pro popis dat: • Jedinec • Třída • Atribut • Vazba • Různé ontologie • Potřeba AI • Budování znalostních databází • První pokusy: Nepomuk Desktop, Dolphin, Bangarang, (WolphramAlpha) ZPRACOVÁNÍ PŘIROZENÉHO JAZYKA • Syntéza řeči • Rozpoznání řeči • Strojový překlad • Dolování dat, extrakce a získávání informací • Dialogové systémy • Korektura textu • Právnické aplikace • … POČÍTAČOVÉ ZPRACOVÁNÍ EMOCÍ INTERNET VĚCÍ • V roce 2013 připadalo pouhé jedno procento objemu přenesených dat na internetu, i tak podle společnosti Cisco generovalo obrat asi 613 miliard dolarů. • Senzorické sítě, málo nákladné směrovací protokoly, systémy zpětné vazby atp. COMPLEX EVENT PROCESSING • Studium dat vs. studium toků • Burzy cenných papírů, přístaviště, letiště, reklama… • Esper či Netbeans • Komponenty: • Korelační enginy • Adaptéry • API pro vývoj scénářů a aplikací • Dashboard • Simulační nástroje ROBOTI VE ŠKOLE, DOMA, … SHIELD BOT (69 USD) MIT SEG (21 USD) TINY CNC (6,40-15 USD) PI-BOT (99 USD) 3D TISK TABLETY, MOBILY A OBČANSKÁ VĚDA OBČANSKÁ VĚDA • Věda není jen záležitostí komunity vědců, ale celospolečenský fenomén. • Je třeba hledat cesty, jak do bádání a objevování zapojit co nejvíce veřejnosti. • Jde o vzdělanost, dobro, konkurenční boj, peníze,… • Př.: otevřená data v astrofyzikálních databázích. M-LEARNING • Snaha využít mobilní telefony a další (no-PC) zařízení pro vzdělávání a učení. • Typicky jde o aplikace se vzdělávacím obsahem nebo kooperačním potenciálem. • Často s gamifikačními prvky INATURALIST • Aplikace pro biologickou občanskou vědu. • Lidé mapují rostliny, živočichy atp. • Spolu se souřadnicemi a časem vzniká unikátní mapa biodiversity. • 37 000 uživatelů, 67 000 zaznamenaných dat. MOOC VLASTNOSTI A VÝZNAM • Otevření vzdělávání. • Humanitární rozměr. • Celoživotní vzdělávání. • Prostor pro převrácenou třídu. • Možnost dobré personalisace vzdělávacího procesu. • Možnost „vyzkoušet“ vzdělávání také někde jinde. • Problémy s motivací, hodnocením, projekty… ŽIVOTNÍ DRÁHA TECHNOLOGIÍ EDX • https://www.edx.org • Harvard University, MIT, Bekeley... • Dnes se postupně přidávají další. • Spojení videa, diskusí, projektů a testů. • Možnost zisku certifikátu • Zajímavé prestižní kurzy hlavně z přírodních a technických věd COURSERA • https://www.coursera.org • Standford University, University of Michigan, University of Pennsylvania, University of Illinois či Princeton University… • Tlak na kvalitu, certifikáty. • Důraz kladen na video, testy a projekty. • Stovky kurzů KHAN ACADEMY • 2006 Salman Khan • Od ZŠ po univerzitu • Základ je ve videu – dnes je jich přes 2400 na YouTube lokalizováno do češtiny. • Hodně matematiky a přírodních věd. • Postupně testy, gamifikace, komunity a další prvky. • http://www.khanacademy.org/ • https://khanovaskola.cz/ CODECADEMY • http://www.codecademy.com/ • Výuka programování pro každého. • Žádné týdny či milníky, ale kontinuální výuka. • Automatizovaný průchod, podpora komunit. • Lekce: • JavaScript • HTML/CSS • PHP • Python • Ruby • APIs PŘEVRÁCENÁ TŘÍDA ANEB… KONSTRUKTIVISMUS SE VRACÍ PŘEVRÁCENÁ TŘÍDA • Každý žák postupuje svým tempem, učitel vidí jeho pokroky a může mu efektivně pomoci. • Hodnocení je podle splněné mety. • Učitel nepřednáší nebo jen minimálně, jsou užívány online zdroje. • Převrácenost spočívá v tom, že se úkoly dělají ve škole, přednášky se poslouchají doma (primárně). • Spojení s konceptem daty řízeného školství. • Dobrá návaznost na konektivistickou výuku. AUGMENTOVANÁ REALITA CO JE ROZŠÍŘENÁ REALITA? ZÁKLADNÍ MYŠLENKA • K vrstvě reality připojíme vlastní vrstvy s přidanou informací. • Potřebné komponenty: • Kamera, mikrofon nebo jiný senzor. • Lokalizační funkce (GPS, gyroskop, akcelerometr,…). • Připojení k síti. • Počítač s přiměřenou pamětí a výkonem. • Zařízení: • Speciální – Google Glass • Mobilní telefon či jiné klasické zařízení • Další (např. čipy) PŘÍKLAD METODY • GPS lokalizace • Analýza objektů (QR kódy, NFC, …) • Geometrická podobnost ROZŠÍŘENÁ REALITA NA OBJEKTECH SKUTEČNÉHO SVĚTA QR KÓDY • Standard ISO 18004 • Může obsahovat: • URL • e-mailovou adresu • formát vCard nebo MECARD • odeslání předdefinované SMS zprávy nebo MMS • zahájení hovoru s definovaným telefonním číslem • iCal • načtení GPS souřadnic do GPS navigace v mobilním telefonu • Text, číslo,…. • Automatická korekce chyb Typ obsahu Počet znaků číslice 7 089 písmena a číslice 4296 8-bitové data 2 953 kandži 1 817 QR KÓD - SLOŽENÍ ZAPOMEŇTE NA ŠKAREDÉ QR: GOOGR.ME UNITAGLIVE.COM VISUALEAD.COM GOOGLE GLASS • Parametry: OMAP 4430 SoC, dual-core; 2 GB RAM, Hranolový projektor, 640×360 pixelů; 16 GB flash paměti; 5 MPx fotoaparát, WiFi, Bluetooth, … • 3 axis gyroscope • 3 axis accelerometer • 3 axis magnetometer (compass) • Ambient light sensing and proximity sensor • Operační systém: Android 4.4 • 720p HD video. • Aplikace: Google Now, Google Mapy, Google+, Gmail, … • Aplikace třetích stran: Evernote, Skitch, The New York Times, Path. • Aplikace musí být bez reklamy a zdarma. • Otázky po soukromí, informačním chování nebo komunikaci. DĚKUJI ZA POZORNOST