KURZ METODIK ICT KABINET INFORMAČNÍCH STUDIÍ A KNIHOVNICTVÍ FF MU 28. ÚNOR 2015 MGR. PAVLÍNA MAZÁČOVÁ, PH.D. pmazacova@gmail.com Role koordinátora ICT v plánování ICT řešení školy Základní informace – ICT plán školy —Popisuje ¡ stávající stav ¡cíle, kterých chce škola v souladu se standardem ICT služeb ve škole v oblasti ICT vybavení dosáhnout ¡postup dosažení cílů —Zpracovává se na období 2 let —Zpracování podle platného spisového a skartačního řádu školy (momentálně nepovinné) —Zpřístupnění (momentálně nepovinné): ¡zveřejněním na webových stránkách školy ¡ICT plán školy součástí výroční zprávy školy (příp. ŠVP) — 2 Rámec obsahu ICT plánu školy 3 Analýza stávajícího stavu — —Popis způsobu integrace ICT služeb do výuky v jednotlivých vzdělávacích oblastech nebo oborech rámcových vzdělávacích programů ZŠ, G, SŠ apod. ¡Z toho pak vyplývá aktuální množství techniky, programového vybavení resp. znalostí pedagogů. ¡V popisu by měly být následující údaje: — 4 Analýza stávajícího stavu - údaje — —Celkový počet žáků ve škole (u základní školy také na jednotlivých stupních) —Celkový počet pedagogických pracovníků ve škole —Počet počítačových učeben, odborných pracoven a běžných tříd —Celkový počet přípojných míst, pracovních stanic a zařízení prezentační techniky ve škole a v jednotlivých učebnách, kabinetech, sborovně a ředitelně —Vybavení školy AV technikou —Popis standardního pracovního prostředí žáka a pedagogického pracovníka, včetně dostupného programové vybavení a výukových informačních zdrojů — 5 Analýza stávajícího stavu - údaje —Způsob zajištění přípojných míst v budově školy (kabeláž počítačové sítě, bezdrátová síť, …) —Rychlost a způsob připojení školy do internetu —Zajišťované serverové služby —Způsob zajištění schránek elektronické pošty —Způsob zajištění prostoru pro webové prezentace školy, žáků a pedagogických pracovníků —Informace o dodržování autorského zákona a licenčních ujednání —Konstatování, zda stávající stav naplňuje standardem požadované ukazatele — — 6 Cílový stav —Stav, kterého chce škola dosáhnout v období následujících dvou let v každé sledované oblasti —Popis cílového stavu ve využívání ICT služeb ve škole musí vycházet ¡z obsahu výuky, ¡z požadavků pedagogů ¡z možností školy. —Orientační roční přírůstky ve stejné struktuře údajů jako u stávajícího stavu včetně popisu trendu, kterým se bude ta která oblast ve škole v průběhu let rozvíjet —Popis cílového stavu - stejná struktura jako popis stávajícího stavu včetně konstatování, zda cílový stav naplňuje standardem požadované ukazatele — 7 Postup dosažení cílového stavu —Posloupnost kroků uvádějících počty a způsob (nákup, pronájem, …) ¡zajištění dalších přípojných míst, pracovních stanic, periferních zařízení, zařízení prezentační techniky, ¡připojení školy do internetu, ¡programového vybavení, ¡výukových informačních zdrojů, ¡serveru nebo serverových služeb, ¡schránek elektronické pošty, ¡prostoru pro webové prezentace, ¡vzdáleného přístupu k ICT službám z domova, ¡školení pedagogických pracovníků ¡a správy celého prostředí v jednotlivých následujících letech. —Popis finančního zajištění uvedeného postupu — 8 Prostředky — —Soupis kroků pro dalších dva roky potřebných pro dosažení cílového stavu v jednotlivých oblastech — —Přiřazený odhad finančních prostředků potřebných k dosažení cílového stavu 9 ICT plán školy a MŠMT — —METODICKÝ POKYN MŠMT ¡stanovuje „Standard ICT služeb ve škole“ ¡stanovuje náležitosti dokumentu „ICT plán školy“ jako podmínky čerpání účelově určených finančních prostředků státního rozpočtu v rámci SIPVZ - aktualizace Č.j. 30799/2005-551 10 „Standard ICT služeb ve škole“ – součást Metodického pokynu —„Standard ICT služeb ve škole“ ¡vztahuje se na mateřské školy, základní školy, základní umělecké školy, střední školy, konzervatoře, jazykové školy s právem státní jazykové zkoušky a vyšší odborné školy zařazené v Rejstříku škol a školských zařízení (dále jen ”školy”). ¡Platnost od školního roku 2005/2006 (aktualizace) ¡Stanovuje základní úroveň ICT služeb ve škole, tak aby byly zabezpečeny minimální podmínky pro efektivní využití ICT ve výuce žáků ¡„ICT plán školy“ vypracovaný a zveřejněný školou popisuje cíle a postupy k zajištění požadavků daných „Standardem ICT služeb ve škole“ a má zajistit účelné a efektivní použití poskytnuté dotace. ¡Definuje ukazatele, které stanovují základní úroveň ICT služeb ve škole 11 „ICT plán školy“ – součást Metodického pokynu •Je vypracovaný a zveřejněný školou •Popisuje cíle a postupy k zajištění požadavků daných „Standardem ICT služeb ve škole“ •Má zajistit účelné a efektivní použití poskytnuté dotace (r. 2006). •ICT plán školy vychází ze školního vzdělávacího programu ( ŠVP), resp. ze střednědobého plánu školy. •Náležitosti dokumentu „ICT plán školy“– Příloha 2 Metodického pokynu. •Vypracování a zpřístupnění dokumentu zřizovateli, resp. kontrolním orgánům je nutnou (nikoliv však postačující) podmínkou poskytnutí a čerpání účelové dotace v rámci Státní informační politiky ve vzdělávání. •V celém textu Metodického pokynu uveden přepočtený počet žáků a pedagogických pracovníků — 12 Závazné dokumenty — —Zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon) — —Zákon č. 121/2000 Sb., o právu autorském, o právech souvisejících s právem autorským a o změně některých zákonů (autorský zákon) — 13 Standard ICT služeb ve škole 14 — —Standard definuje ukazatele, které stanovují základní úroveň ICT služeb ve škole — —Splnění těchto ukazatelů předpokladem toho, že ve škole jsou zabezpečeny minimální podmínky pro efektivní využití ICT ve výuce Pracovní stanice (PS) v počít. učebně —A. Pracovní stanice v počítačových učebnách —Východisko ukazatele pro tuto oblast - průměrný týdenní počet vyučovacích hodin, při nichž má mít žák možnost pracovat na pracovní stanici ¡ZŠ a G - 2 vyučovací hodiny týdně, tj. 5 stanic na 100 žáků ¡SŠ - 3 vyučovací hodiny týdně, tj. 7,5 stanice na 100 žáků, minimálně však 5 pracovních stanic. —Pro výuku je třeba, aby měl každý žák k dispozici jednu pracovní stanici. 15 Pracovní stanice v nepočít. učebně —Pracovní stanice umístěné v nepočítačových učebnách, studovnách, školních knihovnách apod. —Oblast infrastruktury, umožňující informačními technologiemi podporované vzdělávání, tj. využívání informačních technologií pro podporu výuky a přípravy na výuku. —Stanovení ukazatele pro tuto oblast – východiskem podíl učeben vybavených pracovní stanicí připojenou do školní sítě ¡2 pracovní stanice na 100 žáků školy 16 Pracovní stanice k přípravě učitele —Pracovní stanice k přípravě pedagogického pracovníka na výuku a k jeho vzdělávání —Klíčová oblast pro implementaci ICT do výuky a pro přístup k on-line zdrojům informací a výukových prostředků —Zvolen poměr 2 pedagogických pracovníků na 1 pracovní stanici ¡v přepočtu přibližně 4 pracovní stanice na 100 žáků školy 17 Ukazatele vybavenosti školy pracovními stanicemi (souhrn) —Mateřská škola, ZUŠ ¡běžné učebny: 2 pracovní stanice na 100 žáků ¡pedagogičtí pracovníci: 2 pracovních stanic na 100 žáků ¡celkem 4 pracovní stanice na 100 žáků školy 18 Ukazatele vybavenosti školy pracovními stanicemi (standard) —Základní škola, gymnázium, konzervatoř, jazyková škola ¡počítačové učebny: 5 pracovních stanic na 100 žáků ¡ostatní učebny: 2 pracovní stanice na 100 žáků ¡pedagogičtí pracovníci: 4 pracovních stanic na 100 žáků ¡celkem 11 pracovních stanic na 100 žáků školy 19 Ukazatele vybavenosti školy pracovními stanicemi (standard) — —Střední škola (kromě gymnázia), vyšší odborná škola ¡počítačové učebny: 7,5 pracovní stanice na 100 žáků ¡ostatní učebny: 2 pracovní stanice na 100 žáků ¡pedagogičtí pracovníci: 6 pracovních stanic na 100 žáků ¡celkem 15,5 pracovní stanice na 100 žáků školy 20 Technické parametry pracovní stanice —Definice: koncové počítačové technické zařízení určené pro jednoho uživatele umožňující zpracovávat data získaná prostřednictvím vstupního zařízení a výsledky prezentovat na výstupním zařízení — —Není určena přesná technická konfigurace pracovních stanic – závislost na jejich použití na různých typech škol — —Může být tvořena stolním počítačem, notebookem, terminálem nebo např. personal digital asistentem — —Efektivní vynaložení prostředků na pořízení PS - délka jejich následujícího životního cyklu odpovídá ceně, není omezení při využívání běžného a výukového programového vybavení ¡Př.: pořízení nejmodernějších počítačů s předpokladem jejich pětiletého provozu ¡Př.: Pořízení repasovaných počítačů s předpokladem jejich dvouletého provozu 21 Lokální počítačová síť (LAN) školy —Ve škole zajišťuje jejím uživatelům minimálně tyto služby: ¡sdílení dat, ¡sdílení prostředků, ¡připojení do internetu, ¡komunikace mezi uživateli, ¡bezpečnost dat, ¡personifikovaný přístup k datům 22 LAN —Ve škole je nutno instalovat do LAN tolik přípojných míst odpovídajících počtu pracovních stanic vyžadovaných standardem včetně potřebného softwarového vybavení, zajišťujícího výše uvedené služby —Další možné rozšiřování - instalace přípojných míst více —LAN je možné budovat prostřednictvím libovolných technologií (např. strukturovanou kabeláží UTP, WIFI, …) —Je třeba zajistit dostatečně rychlý přenos dat mezi pracovními stanicemi, tj. např. propojovací kabely UTP minimálně kategorie 5 —O druhu a topologii sítě rozhoduje škola —Doporučuje se serverová síť —Školy s méně než 10 pracovními stanicemi – př. technické řešení (hostování služeb) ¡nevyžaduje existenci školního serveru ¡jediná podmínka - zajištěny standardem požadované služby, finanční prostředky účelně vynakládány 23 Celkové náklady spojené s provozem pracovní stanice —Následující náklady zahrnuté do celkových nákladů na provoz po celou dobu životního cyklu ¡náklady spojené s pořízením, popř. pronájmem pracovní stanice vybavené základním programovým vybavením, ¡odpovídající podíl nákladů spojených s pořízením, popř. pronájmem serverů, pasivních a aktivních prvků školní počítačové sítě, a to včetně příslušného síťového programového vybavení, ¡odpovídající podíl nákladů na pořízení resp. pronájem periferních zařízení, ¡odpovídající podíl materiálových a servisních nákladů spojených s provozem, údržbou a správou ICT infrastruktury školy 24 Připojení k internetu —Důležitá oblast - rychlost připojení školní sítě k internetu —Cílový stav: připojení (v závislosti na technických možnostech dodavatele) ve shodě s definicí Národní politiky pro vysokorychlostní přístup 25 Blokování provozu —V rámci připojení může být se souhlasem školy blokován určitý druh provozu (na konkrétních portech). —Na žádost školy musí poskytovatel připojení zrušit blokování provozu na konkrétních portech nebo naopak zajistit blokování provozu na konkrétních portech či rozsahu portů 26 Prezentační technika —Vhodně doplňuje vybavení učeben pracovními stanicemi —Rozšiřuje možnosti prezentace informačních zdrojů a výukového programového vybavení ¡1 datový projektor na 100 žáků školy ¡Přípustná i jiná digitální prezentační technika umožňující stejnou funkci, resp. použití programového vybavení umožňujícího přenos obrazovky pedagogického pracovníka na obrazovku pracovních stanic žáků nebo TV okruhu. ¡Doporučení - orientovat se na zařízení typu dotyková tabule (nebo jiné odpovídající zařízení). 27 Výukové programové vybavení a informační zdroje —Samotné technické vybavení bez výukového programového vybavení a informačních zdrojů – žádný přínos do vyučovacího procesu —Základní předpoklad efektivního nasazení ICT v procesu výuky- přístup k dostatečnému množství informačních zdrojů. —Žádoucí řešení – žáci i pedagogičtí pracovníci mají neomezený přístup k informačním zdrojům —Pořizované komerční výukové programy, resp. informační zdroje vybírány ze zdrojů registrovaných na evaluačním webu. —Proces evaluace zajišťuje odborné posouzení, veřejnou informovanost a možnost srovnání za účelem udržení dostatečné kvality —Evaluaci zajišťuje na své náklady výrobce či dovozce. 28 Vzdělávání pedagogických pracovníků —Pedagogičtí pracovníci musí mít takové ICT znalosti a dovednosti, aby mohli vést žáky k dosažení stanovených vzdělávacích cílů —ICT vzdělávání pedagogických pracovníků je rozděleno do úrovní: 29 P – Vzdělávání poučených uživatelů —V rámci SIPVZ v letech 2002–2004 – poskytnuty 25 % pedagogických pracovníků základní ICT kompetence ¡neumožnily však pedagogickým pracovníkům využít ICT v plné šíři ve vzdělávacím procesu —Do konce roku 2010 až 75 % pedagogických pracovníků —Vzdělávání v oblasti P ¡modulární (celkem 3 moduly) k rozvoji ICT kompetencí pedagogických pracovníků ¡vybavuje je potřebnými znalostmi a dovednostmi pro plnohodnotné využití ICT ve vzdělávacím procesu 30 S – Specifické vzdělávání —Potřeba DVPP ve specifických oblastech —Vytvořit nabídku ICT vzdělávacích akcí tak, aby si pedagogičtí pracovníci měli možnost vybírat z této nabídky v souladu s potřebami školy. —Součástí také vzdělávání školského managementu —Toto vzdělávání v institucích, jejichž vzdělávací akce jsou MŠMT akreditovány v systému DVPP. —Předpoklad- každý pedagogický pracovník má alespoň jednu vzdělávací akci typu S každé 3 roky 31 Požadavky na vzdělávání ICT koordinátorů —Vzdělávání ICT koordinátorů ¡řeší §9, odst. 1 písm. a) vyhlášky č. 317/2005 o dalším vzdělávání pedagogických pracovníků, akreditační komisi a kariérním systému pedagogických pracovníků ¡Směřuje k získání následujících kompetencí daných schválenými standardy (na www stránkách MŠMT): ÷K učení ÷K řízení ÷Ke správě ICT ve škole 32 Kompetence k učení —Role, výhody a meze využití ICT v edukačním procesu —Moderní didaktické metody —Využití počítače ve vzdělávacím procesu (nad rámec vlastní odbornosti —Organizace vedení školních žákovských a studentských projektů —Vyhledávání a hodnocení výukových a informačních zdrojů na internetu —Užití metod distančního a kombinovaného vzdělávání podporovaného ICT 33 Kompetence k řízení —Zpracování a realizace ICT plánu školy —Zpracování bezpečnostní politiky školy (pravidla bezpečnosti, provozní a SW řád školy) —Organizace zapojení školy do regionálních (národních) projektů —Organizace a metodická pomoc při provozu školního vzdělávacího a organizačního informačního systému 34 Kompetence ke správě ICT ve škole —Základní orientace v nových trendech vývoje ICT pro vzdělávání —Základní orientace v právních předpisech souvisejících s ICT —Znalost principů a možností počítačových sítí —Znalost principů a možností moderních prezentačních technologií 35 Ukazatele ICT při plánování řešení 36 —Standardizované —Pro různé typy škol ¡mateřské školy a ZUŠ ¡základní školy ¡gymnázia, konzervatoře, jazykové školy ¡střední školy, vyšší odborné školy ¡ Mateřská škola a ZUŠ —Na každých 100 žáků (dětí) existují minimálně 4 pracovní stanice použité pro jednotlivé oblasti, tak jak je uvedeno výše. ¡Při menším celkovém počtu dětí na daném stupni školy se počet pracovních stanic poměrně sníží. —Škola je připojena do internetu linkou o adekvátní minimální propustnosti —Žáci (děti) mají možnost v rámci aktivit v integrovaných blocích používat jednoduchý grafický editor, webový prohlížeč 37 Mateřská škola a ZUŠ —Pedagogičtí pracovníci mají možnost používat ¡některý z běžně používaných textových editorů, ¡některý z běžně používaných tabulkových editorů, ¡některý z běžně používaných grafických editorů, ¡webový prohlížeč, ¡editor webových stránek, ¡klienta elektronické pošty. ¡ —Žáci a pedagogičtí pracovníci mají možnost v rámci výuky a nutné přípravy na výuku používat ¡výukové programové vybavení a informační zdroje, ¡programy pro nápravu vývojových poruch učení, ¡edukační hry. —Ze všech aplikací je možno tisknout na tiskárnu —Veškeré programové vybavení je používáno v souladu s licenčními ujednáními. — 38 Mateřská škola a ZUŠ —Pedagogický pracovník má zajištěn diskový prostor pro uložení svých dat. —Pedagogický pracovník má zajištěn přístup ke schránce elektronické pošty a prostor pro vystavení webové prezentace ¡Přístup k poštovním schránkám musí být zajištěn minimálně pomocí protokolu POP3 a prostřednictvím WWW rozhraní —Škola nemusí nutně zajišťovat schránky elektronické pošty a prostor pro vystavení webové prezentace prostřednictvím vlastního serveru, nýbrž využije některé z veřejně dostupných služeb 39 Mateřská škola a ZUŠ —Škola má zajištěnu ochranu proti virům ¡na úrovni souborového systému ¡i na úrovni došlé a odesílané pošty. —Škola musí mít možnost blokovat přístup ze školní sítě: ¡na takové WWW stránky, které si sama určí, ¡k těm službám internetu, které si sama určí —Bez souhlasu školy nesmí být blokován žádný takovýto přístup 40 Mateřská škola a ZUŠ —Od počátku školního roku 2006/2007 - pedagogičtí pracovníci možnost z domova přistupovat k ICT službám poskytovaným školou —Přihlédne k licenčním ujednáním a zajištění vhodné úrovně bezpečnosti. —Od počátku školního roku 2006/2007 - v každé učebně alespoň jedno přípojné místo pro připojení pracovní stanice nebo notebooku a místo přizpůsobené pro instalaci datového projektoru. 41 ZŠ, Gy, konzervatoř a jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky —Na každých 100 žáků minimálně 11 pracovních stanic použitých pro jednotlivé oblasti (viz výše) —Při menším celkovém počtu žáků na daném stupni školy se počet pracovních stanic poměrně sníží. —Škola je připojena do internetu linkou minimálně relevantní propustnosti 42 ZŠ, Gy, konzervatoř a jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky —Žáci a pedagogičtí pracovníci - možnost v rámci výuky a nutné přípravy na výuku používat běžné kancelářské programové vybavení ¡textový editor, ¡tabulkový editor, ¡editor prezentací, ¡některý z běžně používaných grafických editorů (rastrová i vektorová grafika), ¡webový prohlížeč, ¡editor webových stránek, ¡klienta elektronické pošty. —Žáci a pedagogičtí pracovníci mají možnost v rámci výuky a nutné přípravy na výuku používat výukové programové vybavení a informační zdroje —Ze všech aplikací je možno tisknout na tiskárnu. Veškeré programové vybavení je používáno v souladu s licenčními ujednáními. 43 ZŠ, Gy, konzervatoř a jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky — —Žáci a pedagogičtí pracovníci ¡mají zajištěn diskový prostor pro uložení svých dat ¡mají možnost uložit si svá data na přenosné médium. —Pedagogičtí pracovníci ¡mají zajištěn přístup ke schránce elektronické pošty a prostor pro vystavení webové prezentace —Přístup k poštovním schránkám musí být zajištěn minimálně pomocí protokolu POP3 a prostřednictvím WWW rozhraní —Škola nemusí nutně zajišťovat schránky elektronické pošty a prostor pro vystavení webové prezentace prostřednictvím vlastního serveru, toto je možno zajistit využitím některé z veřejně dostupných služeb 44 ZŠ, Gy, konzervatoř a jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky —Škola má zajištěnu ochranu proti virům ¡na úrovni souborového systému, ¡na úrovni došlé a odesílané pošty —Škola musí mít možnost efektivně blokovat přístup ze školní sítě ¡na takové WWW stránky, které si sama určí, ¡k těm službám internetu, které si sama určí —Bez souhlasu školy nesmí být blokován žádný takovýto přístup —Od 2005/2006 škola vybavena datovým projektorem, případně jinou digitální prezentační technikou umožňující stejnou funkci ¡V počítačových učebnách se připouští i řešení s použitím programového vybavení umožňujícího přenos obrazovky pedagogického pracovníka na obrazovku pracovních stanic žáků 45 ZŠ, GY, konzervatoř a jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky —Od 2005/2006 pedagogičtí pracovníci - možnost z domova přistupovat k ICT službám poskytovaným školou. —Od 2006/2007 žáci - možnost z domova přistupovat k ICT službám poskytovaným školou —Licenční ujednání, vhodná úroveň bezpečnosti —Od 2006/2007 v každé učebně alespoň jedno přípojné místo pro připojení pracovní stanice nebo notebooku a místo přizpůsobené pro instalaci datového projektoru ¡Toto přípojné místo není nutné v učebnách, kde nelze očekávat účelné využití ICT při výuce 46 Střední škola (kromě gymnázia) a vyšší odborná škola —Na každých 100 žáků - minimálně 15,5 pracovních stanic použitých pro jednotlivé oblasti (viz výše) —Při menším celkovém počtu žáků na daném stupni školy - počet pracovních stanic poměrně snížen —Škola připojena do internetu linkou s minimální relevantní propustností 47 Střední škola (kromě gymnázia) a vyšší odborná škola —Žáci a pedagogičtí pracovníci - možnost v rámci výuky a nutné přípravy na výuku používat ¡některé z běžně používaných kancelářských programových vybavení (textový editor, tabulkový editor, editor prezentací), ¡některý z běžně používaných grafických editorů (rastrová i vektorová grafika), ¡webový prohlížeč, editor webových stránek, ¡klienta elektronické pošty, ¡aplikaci pro výuku a procvičování psaní na klávesnici všemi deseti prsty —Žáci a pedagogičtí pracovníci - možnost v rámci výuky a nutné přípravy na výuku používat ¡výukové programové vybavení, ¡výukové informační zdroje ¡a odborné programové vybavení související s odborným zaměřením školy (účetnictví, CAD, atd.). —Ze všech aplikací je možno tisknout na tiskárnu. Veškeré programové vybavení je používáno v souladu s licenčními ujednáními. 48 Střední škola (kromě gymnázia) a vyšší odborná škola —Pedagogičtí pracovníci i žáci ¡zajištěn diskový prostor pro uložení svých dat ¡možnost uložit si svá data na přenosné médium. —Pedagogičtí pracovníci i žáci ¡zajištěn přístup ke schránce elektronické pošty ¡prostor pro vystavení webové prezentace. —Přístup k poštovním schránkám musí být zajištěn minimálně prostřednictvím WWW rozhraní —Škola nemusí nutně zajišťovat schránky elektronické pošty a prostor pro vystavení webové prezentace prostřednictvím vlastního serveru - možno zajistit využitím některé z veřejně dostupných služeb 49 Střední škola (kromě gymnázia) a vyšší odborná škola —Škola má zajištěnu ochranu proti virům jak na úrovni souborového systému, tak i na úrovni došlé a odesílané pošty —Škola musí mít možnost efektivně blokovat přístup ze školní sítě ¡na takové WWW stránky, které si sama určí, ¡a k těm službám internetu, které si sama určí. —Bez souhlasu školy nesmí být blokován žádný takovýto přístup —Od 2005/2006 je škola vybavena ¡datovým projektorem, ¡případně jinou digitální prezentační technikou umožňující stejnou funkci. —V počítačových učebnách - také řešení s použitím programového vybavení umožňujícího přenos obrazovky pedagogického pracovníka na obrazovku pracovních stanic žáků 50 Střední škola (kromě gymnázia) a vyšší odborná škola —Od 2005/2006 mají pedagogičtí pracovníci možnost z domova přistupovat k ICT službám poskytovaným školou —Od 2006/2007 mají žáci možnost z domova přistupovat k ICT službám poskytovaným školou —licenční ujednání a vhodná úroveň bezpečnosti. —Od 2006/2007 v každé učebně alespoň jedno přípojné místo pro připojení pracovní stanice nebo notebooku a místo přizpůsobené pro instalaci datového projektoru ¡místo není nutno zřizovat v těch učebnách, kde nelze očekávat účelné využití ICT při výuce 51 Žáci se speciálními vzdělávacími potřebami —Jsou zapsáni na určité škole a tato škola jim zajistí standardní ICT služby dle druhu školy popsané výše —Zpravidla vyžadují specifické hardwarové a softwarové vybavení —Škola se snaží zajistit odpovídající vybavení ve spolupráci se speciálními pedagogickými centry, případně odborem 24 MŠMT, např. formou projektů 52 pmazacov@phil.muni.cz pmazacova@gmail.com 53 Děkuji za pozornost. Workshop – příprava řešení ICT ve škole 54 —1. Pracovní skupiny —2. Výběr typu „,modelové“ školy —3. Zpracování koncepce ICT řešení – pracovní list —4. Prezentace + společná diskuse, shrnutí — ¡Zdůraznění jakýchkoli potřeb dané školy v kontextu strategie digitálního vzdělávání ¡Ohled na specifika školy (lokalita, věk učitelů,…) ¡Pojmenování rizik a překážek = např. v komentářích pracovního listu - viz samostatná příloha Zdroje 55 — —METODICKÝ POKYN Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy stanovující „Standard ICT služeb ve škole“ a náležitosti dokumentu „ICT plán školy“ jako podmínky čerpání účelově určených finančních prostředků státního rozpočtu v rámci SIPVZ – aktualizace ¡Č.j. 30799/2005-551 ¡http://www.msmt.cz/file/7893_1_1/