žmonologické ¡monografie, studie, odborný článek, polemika, referát, koreferát, přednáška, posudek, recenze ždialogické ¡diskuze, polemika, debata žpísemné ¡monografie, disertace, studie, odborný článek, polemika, posudek, recenze žústní ¡diskuze, debata, referát, koreferát, přednáška žsmíšené žoznačení publikace nebo její části, která komplexně zpracovává jedno, obvykle úzce vymezené či specializované téma ¡pojednává o jedné osobnosti, jednom problému, jedné vědecké otázce žjde o vědecké nebo jiné odborné dílo, které je komplexně zpracováno jedním autorem na vyšší odborné úrovni žv knihovnách označena jako nesériové dílo vydané jako jeden nebo konečný počet svazků žmůže být vydána v rámci periodického sborníku žpokud je dílem několika autorů nazývá se kolektivní monografií žodborný článek ¡kratší písemná vědecká práce, obsahující poznámkový aparát, publikovaná v odborném periodiku žodborná studie ¡delší písemná vědecká práce, obsahující poznámkový aparát, publikovaná v odborném periodiku žodborné periodikum ¡periodicky či neperiodicky vydávaná odborná vědecká publikace (časopis, sborník aj.) žseminární práce a referáty ¡splňují požadavky kladené vyučujícími ¡jsou odbornými pracemi se základními náležitostmi ¢poznámkový aparát, nebo průběžné odkazy v textu a seznam použité literatury žkvalifikační práce ¡bakalářská práce ¡magisterská práce ¡rigorózní práce ¡dizertační práce ¡habilitační práce žformulace grantových projektů ¡zprávy o průběžných a závěrečných výsledcích žprezentace vědeckých výzkumů a jejich výsledků žodborná esej ¡úvaha na zvolené téma, která výrazně odráží hodnoty a postoje autora ¡je mnohem subjektivnější než odborná stať ¡např. odborné eseje Michela Foucaulta nebo Umberta Eca ¡formální požadavky jsou druhořadé, poznámkový aparát bývá poměrně chudý, autor však obvykle klade důraz na závěrečný seznam použité/doporučené literatury ¡stojí na hranici mezi odbornými a literárními žánry ¡náročný žánr, vyžaduje hlubokou znalost problematiky, relevantní literatury, literární talent, případně životní moudrost ¡ žpísemný kritický posudek uměleckého nebo vědeckého díla žobsahuje vždy zhodnocení žmůže být určena k publikaci ¡posouzení předností a nedostatků dané práce žnebo jako podklad recenzního řízení, v němž se o publikaci rozhoduje žrecenze má obsahovat: ¡bibliografické údaje o hodnocené práci ve formě citace (včetně pořadí vydání, nakladatelství, rozsahu – počet stran podle čísla poslední stránky) ¡popis struktury díla – názvy oddílů a kapitol, jejich obsah (stručně), základní teze autora ¡kontext díla – informace o autorovi, souvislosti problému, kterým se jeho práce zabývá s uvedením nejdůležitější sekundární literatury, atp. ¡znalostí kontextu recenzent prokazuje, že je kompetentní hodnotit danou práci ¡hodnocení práce v širších souvislostech (interdisciplinárních) ¡uznání přínosu, významu díla v rámci daného vědního oboru ¡poukázat na hlavní přednosti či nedostatky v argumentaci, výběru dat, zacházení s pojmovým aparátem ¡zhodnotit práci po formální stránce, včetně úpravy (obrazové přílohy) ¡hodnocení z jazykového hlediska (stylistika, gramatika, přehlednost a struktura textu), práce s poznámkovým aparátem, citacemi ¡konfrontace s vlastními názory recenzenta na danou problematiku ¡zasadit práci do rámce dosavadní tvorby autora, v rámci jeho vědeckého vývoje ¡konečný soud, stručné shrnující hodnocení na závěr žzásady recenzenta: ¡napsat dobrou recenzi není snadné ¡nenechat se strhnout k unáhleným soudům ¡mít úctu k odvedené práci druhého žkritika může být: ¡s opatrným vyslovením vlastního soudu ¡zdvořilá ¡mírná a rozvažující ¡připouštějící jen částečnou oprávněnost tvrzení ¡poukazující na částečné nedostatky ¡postupně gradující ¡rezolutní ¡ironizující žrecenze v délce 5-10 normostran na dříve vybranou publikaci ¡(normostrana = 1 800 znaků) žtermín odevzdání: do 30. 5. 2016 ž žoponentský posudek ¡recenze výsledku určité vědeckovýzkumné činnosti ¡klade zvláštní důraz na zhodnocení cílů, které si vytkl autor posuzovaného projektu nebo práce ¡musí obsahovat odůvodněný závěr o tom, do jaké míry byly cíle naplněny a obvykle končí doporučením k přijetí nebo odmítnutí práce žsouhrnná recenze ¡kritická reflexe několika publikací žautorecenze ¡sám autor posuzuje svou vlastní práci žrecenzní zpráva ¡z přednášky hostujícího profesora, z vědecké konference, zahrnuje informační, kritické a hodnotící hledisko ¡účelem je informovat o události čtenáře, kteří se akce nezúčastnili ¡měla by obsahovat název akce, datum a místo konání, údaje o pořádající instituci, informace o přednášejících a jejich příspěvcích spolu se stručným shrnutím obsahu přednášek a celkové hodnocení akce a jejího přínosu ¡zpráva může zahrnovat i názory a reakce recenzenta na jednotlivé příspěvky ž žredukované odborné texty ¡abstrakt ¢vyskytuje se v úvodní části textu ¢stručné shrnutí tématu práce, jejího obsahu, cílů, použitých metod a závěrů ¢identifikuje problém a shrnuje závěry ¢formulován nově, ale může obsahovat texty z původního textu ¢krátký a výstižný, zaměřený na hlavní myšlenky textu ¢neobsahuje žádné odkazy ani citace ¢slouží čtenáři jako pomoc při rychlé orientaci v dané práci —srozumitelné i tehdy nemá-li čtenář celý text k dispozici ¢v odborných periodikách umístěn před úvodem, oddělen od vlastního textu, často odlišně formátován (jiné zarovnání, velikost písma apod.) —též samostatně ve specializovaných periodikách ¢abstrakt na konferenci —výtah z plánovaného vystoupení na konferenci ¡anotace ¢stručná hodnotící informace o obsahu práce —v odborném časopise ¤stručná informace o nové knize, která v daném oboru vyšla ¤může mít podobu stručné recenze —nakladatelská anotace ¤upozorňuje na novou knihu, na zadní straně obálky ¢formulována nově, neobsahuje texty z původního textu ¢neobsahuje žádné odkazy ani citace ¡klíčová slova ¢vyskytuje se v úvodní části textu ¢obvykle 3–6 pojmů charakterizujících text ¢využívána v knihovních rejstřících i na webu ¢vyhledávání knih nebo webových stránek podobného tématu ¢ ž ¡resumé ¢vyskytuje se v závěrečné části textu ¢stručně charakterizuje problematiku dané práce, popisuje použité metody, uvádí přínos výzkumu pro obor, témata a možnosti dalšího zkoumání ¢uvádí také základní argumenty ¢délka se odvíjí od rozsahu práce ¢přeložen do několika jazyků ¡synopse ¢výtah z díla ¢málo využívaná ¡extrakt ¢citace určitých částí dokumentu ¢málo využívaný ž žfunkce ¡signální ¢upozorňuje na dokument (anotace) ¡substituční ¢nahrazuje plný text původního dokumentu (abstrakt, resumé) ¡selekční ¢pomáhá vybrat další dokumenty a literaturu k tématu ž žpři psaní sekundárních dokumentů: ¡souvětí tvořit kratší, věty jasné a stručné ¡podat srozumitelnou charakteristiku, o co v práci jde, nezabývat se detaily ¡vyvarovat se citového a osobního zabarvení, nepoužívat květnatou poetickou mluvu ¡texty připravovat buď souběžně s hlavním textem nebo bezprostředně po jeho dopsání ždiskuse žseminář žpřednáška žkonference ¡referáty ¡vývěskové (posterové) sekce ¡panelové (round-table) diskuse ¡kulaté stoly ¡odborné dílny (workshopy) ž žpolemika ¡je to diskusní příspěvek, který reaguje na nějaký aktuální problém, většinou je reakcí na nějakou publikaci (článek, studii) ¡upozorňuje na nedostatky v argumentaci, v metodologii, v závěrech nebo hypotézách, jejím cílem je upozorňovat, uvádět na pravou míru, vyvolat diskuzi ¡nemusí nutně obsahovat poznámkový aparát – měla by ale odkazovat na problematická místa v práci, která je předmětem polemiky ž žje umělecký žánr založený na popisu života nějaké většinou známé osobnosti (umělec, politik, sportovec…) žměla by popisovat život dané osoby v souvislostech, komplexně a nezaujatě žživotopis dané osoby napsaný někým jiným žpokud je autorem biografie sám autor, jedná se o autobiografii ž žabstrakt a klíčová slova k vybranému textu žabstrakt v délce 250 slov žklíčová slova: 6 slov žtermín odevzdání: 22. 4. 2016 ¡Antonín, Robert – Borovský, Tomáš: Panovnické vjezdy do středověkého Brna. ¡Havlíčková, Margita: Městské operní divadlo V taverně na Horním trhu v Brně a jeho stavba v roce 1733. ¡Tejček, Michal: Brněnské františkánky a Brno od 19. století k dnešku. ¡Sterneck, Tomáš: Mezi Brnem a Salzburgem (Ze života jednoho hudbymilovného barona). ¡Fasora, Lukáš: Správa brněnských předměstí v letech 1885–1914 ve světle obecních rozpočtů k rozhodovacím postupům a prioritám místních elit v komunální správě. ¡Břečka, Jan: Ilegální pobyt čs. paraskupiny Silver B v Brně v letech 1939–1943. ž