Základy tvorby odborného textu Mgr. Radana Červená, Ph.D. Archiv města Brna Základy tvorby odborného textu }1) uvedení do tématu 2.3. Úvod, nastínění programu semináře, charakteristika a účel odborného textu výběr tématu, výzkumné otázky, pracovní postup }2) heuristika 16.3. Informační zdroje (rešerše, bibliografie, databáze, systém knihoven, knihovní katalogy, digitální zdroje, jak pracovat s různými zdroji) }3) kritika zdrojů 30.3. Kritický přístup k textu (sekundární a primární zdroje, nakládání s nimi, úskalí internetu) }4) obsahové zpracování 13.4. Útvary (klíčová slova, abstrakt, resumé, anotace, recenze, studie, monografie, kvalifikační práce) Obsahová rovina textu (osnova, úvod, stať a závěr, váha informací a jejich hierarchizace) }5) etika a citace 27.4. Etika práce se zdroji (citace, parafráze). Autorský zákon. Citace v textu (obecná pravidla, ČSN, různé obory, různé druhy citací) }6) formální zpracování, konečná redakce 11.5. Formální úprava textu (nadpisy, odstavce, typy písem), lektura, korektura, recenzní posudek, korektorské značky Úkoly semináře }Seminární úkoly }Zpracování výběrové bibliografie k tématu } (úkol ze semináře č. 2) }Abstrakt a klíčová slova vybraného článku } (úkol ze semináře č. 4) }Citace dle různých norem } (úkol ze semináře č. 5) }Semestrální práce }Vypracování recenze na jednu ze seznamu vybraných knih – hlasování google – úkol do příštího semináře na 16. 3. 2016 } } } } Seznam knih k recenzi }IWAŃCZAK, Wojciech. Po stopách rytířských příběhů: rytířský ideál v českém písemnictví 14. století. 1. české vyd., rozš. a upr. Praha: Argo, 2001, 273 s. ISBN 80-7203-338-7. }LENDEROVÁ, Milena. A ptáš se, knížko má--: ženské deníky 19. století. Vyd. 1. Praha: Triton, 2008, 355 s., [24] s. obr. příl. ISBN 978-80-7254-956-6. }BLOCH, Marc. Obrana historie, aneb, Historik a jeho řemeslo. Vyd. 1. Praha: Argo, 2011, 159 s. ISBN 978-80-257-0403-5. }WELZER, Harald, Sabine MOLLER a Karoline TSCHUGGNALL. "Můj děda nebyl nácek": nacismus a holocaust v rodinné paměti. Vyd. 1. Praha: Argo, 2010, 207 s. ISBN 978-80-257-0228-4. }ZÍDEK, Petr. Hana Benešová: neobyčejný příběh manželky druhého československého prezidenta (1885-1974). Vyd. 1. Praha: Knižní klub, 2014, 287 s., [40] s. obr. příl. ISBN 978-80-242-4681-9. }MAYER, Françoise. Češi a jejich komunismus: paměť a politická identita. Vyd. 1. Praha: Argo, 2009, 273 s. ISBN 978-80-257-0151-5. Odborný text }celistvý, uzavřený slohový útvar, jehož účelem je informovat, zaujímat stanoviska, vysvětlovat myšlenky a komunikovat o teoriích různých vědních oborů s odbornou veřejností }je nástrojem komunikace ve vědních oborech }jeho funkce je odborně sdělná a vzdělávací }četba odborných textů, kritický přistup k nim a schopnost jejich vlastní produkce je jedním z účelů vzdělání na VŠ }četba odborných textů – aktivní a efektivní čtení, porozumění, pochopení a poznání, získávání zkušeností }publikování vlastních odborných textů – prokázání schopností a dovedností získaných během studia formou závěrečné práce Dělení podle stylu }Teoreticky odborný styl }teorie jednotlivých vědních oborů – maximální přesnost, jednoznačnost, výstižnost }Populárně odborný styl }poznatky vědy zpřístupňuje široké veřejnosti – určité zjednodušení bez zkreslení }Učební styl }směřuje čtenáře k poznání, cílem je něco se naučit Dělení podle funkce }Publikování vědeckých poznatků }monografie, studie, odborná stať, referát, odborný článek, stať ve sborníku, přednáška }Odborné kritické zhodnocení }recenze, posudek, polemika, analýza }Školní práce }seminární práce }Kvalifikační práce }vede k získání akademického titulu ¨bakalářská práce (Bc.) ¨magisterská práce (Mgr. nebo Ing.) ¨rigorózní práce (PhDr., JUDr., RNDr.) ¨dizertační práce (Ph.D.) ¨habilitační práce (doc.) }Vzdělávací funkce }učebnice, učební texty, skripta, e-learning }Dělení podle formy }písemné }monografie, disertace, studie, odborný článek, polemika, posudek, recenze }ústní }diskuze, debata, referát, koreferát, přednáška }Dělení podle původnosti obsahu }původní }nové poznatky a závěry }přehledové }rekapitulace dosavadního bádání s nastíněním dalšího vývoje }Dělení podle počtu mluvčích }monologické }monografie, disertace, studie, odborný článek, polemika, referát, koreferát, přednáška, posudek, recenze }dialogické }diskuze, polemika, debata }Dělení podle typu vědního oboru }scientes – přírodní vědy }arts and humanities – humanitní vědy Výběr tématu } }„Kdo chce psát diplomovou práci, musí si najít takové téma, které je schopen zpracovat.“ } }Téma odpovídá zájmům studenta a navazuje na absolvované } studijní předměty, na přečtené knihy, vychází ze studentova } politického, náboženského a kulturního přesvědčení a interpretace } světa. }Prameny nutné pro zpracování práce jsou dostupné. }Zpracovatelnost tématu odpovídá kulturní vyspělosti uchazeče a } jeho schopnosti vzhledem k věku, zkušenostem a znalostem některé } problémy chápat a interpretovat. }Metoda použitá při zpracování tématu odpovídá zralosti studenta, } navazuje na metody vyučované a prakticky zkoušené ve výuce nebo } se opírá o znalosti a dovednosti nabyté četbou či praxí. } } Umberto Eco: Jak napsat diplomovou práci. Téma odborné práce } }Téma odborné práce }odpovídá studijním, odborným a lidským zájmům autora }znalosti o tématu usnadní počáteční orientaci }původní, dosud nezpracované, originální }Ještě to nikdo nikdy nenapsal? konzultujte }zpracované, autor k němu přistoupí z jiného úhlu, použije nové prameny, dojde k jiným závěrům }Jiný pohled? Nový objev? Nepoužitý pramen? konzultujte } Výběr tématu }dostatečná časová rezerva }o tématu přemýšlet v předstihu }jazyková vybavenost }pro historická témata nutná němčina, případně latina }tematické okruhy zadávané jednotlivými obory }vyvěšené na oborových webech }obecné okruhy ¨potřeba specifikovat konkrétní téma }konkrétní témata }vlastní téma }je třeba dobře promyslet obsahovou náplň a cíle }podložit obsáhlejšími rešeršemi }pramenná základna }znalost archivní sítě www.cesarch.cz }zahraniční prameny = zahraniční cesty }konzultovat s vybraným vedoucím práce Téma }dostatečně nosné a zajímavé }poskytuje dostatek }prostoru k vyjádření }možností pro myšlený rozsah práce }pro autora zábavné }vyžaduje množství času }je třeba se tématu věnovat do hloubky }použitelné i do budoucna }možnosti navazujícího bádání }profesní směřování }použitelné při hledání práce }lze zpracovat téma zadané příštím zaměstnavatelem }otevírá možnosti dalšího studia }magisterské či následně doktorské studium } Konzultace a termíny }důležitá konzultace s vedoucím práce / školitelem }v dostatečném předstihu vybrat vedoucího práce }volba vyplývá z oborové specializace pro vybrané téma }seznámit se s jeho přístupem, formou komunikace }poznat jeho metody při vedení práce }konzultovat s ním téma }téma zúžit, upravit, rozšířit dle jeho rady }domluvit s ním časovou osu tvorby a odevzdávání částí práce }většinou je nejprve vyžadován úvod a seznam zdrojů }nenechávat vše na poslední chvíli }zjistit si všechny termíny spojené s odevzdáváním práce }žádaný rozsah, citační pravidla (ČČH, ČMM, AČ) }konzultovat a mluvit o tématu s ostatními odborníky a kolegy } Téma – výzkumné otázky }Základem práce by měla být jasně formulovaná teze, kterou autor v průběhu psaní prozkoumává ze všech stran: }identifikace problému }definice problému }popis nevyřešené, nevyjasněné či sporné situace }výzkumná otázka / otázky }tvrzení, na které hledáme odpověď v souvislosti s problémem ¨Jaký byl vztah mezi .... ? ¨Jaká je nejlepší cesta k ... ? ¨Co se stane, když ... ? }soupis několika vět k tématu } } Téma – výzkumné otázky }Promýšlení výzkumných otázek a problematizování tématu vede k vytčení klíčových pojmů, množiny výrazů, které použijeme při vyhledávání podkladů k práci: }pojmy obecné }pojmy konkrétní }využití synonym Vyhledávání podkladů }prohledat literaturu v katalozích a databázích knihoven }www.mzk.cz; www.nkp.cz; zahraniční knihovny }projít on-line vědecké zdroje – databáze MU }https://ezdroje.muni.cz/ }informovat se o možnostech získání potřebných publikací }projít možnou pramennou základnu v ostatních paměťových institucích }archivech ¨www.cesarch.cz }muzeích ¨www.museum.cz }památkových ústavech ¨www.npu.cz }galeriích, výzkumných ústavech } } Specifikace tématu } }dostatek informací }téma zúžíme - specifikujeme }nelze zpracovat širokou škálu výzkumných otázek }nedostatek informací }téma rozšíříme - zobecníme }minoritní téma se snadno a rychle vyčerpá }k rozšíření či zúžení použijeme: }časové období }geografické určení }specifické aspekty problému }zasazení do širšího kontextu }problematické téma }zkuste přeformulovat výzkumnou otázku }zkusit jiný pohled: Jak jinak bychom mohli? } } Obecné rady }formulace myšlenek musí být srozumitelná }musí jim rozumět autor i čtenář }v textu nepoužívat slova, kterým autor nerozumí }používat citace z knih, které měl autor k dispozici }vyvarovat se nadužívání módních slov, která do jazyka odborného textu nepatří }odborné texty jsou nejčastěji psány v 1. osobě množného čísla, tedy „my“ }užívat spisovné češtiny a mít po ruce Pravidla českého pravopisu }při shromažďování podkladů si důkladně psát odkazy na později citované texty či uložení použitých pramenů }důsledně citovat dle požadovaných citačních pravidel }poznámky psát jako celé věty: začínají velkým písmenem a končí tečkou } } } Shrnutí }Přemýšlejte o tématu v dostatečném předstihu }Co a proč chci psát? }hledání nápadů, čtení, archivace }Relevantní a dostupné podklady jsou základ }vyhledávání dostupných poznatků }Skutečně vás tohle téma zajímá? }prozkoumání motivace }Diplomka jako brána do profesního života }Zkonzultujte téma ještě před závazným přihlášením }Zdroje, citace } }Proveďte si test: }https://kuk.muni.cz/inforum/2009/obecna_pravidla.html 17 momentů procesu psaní }Shromažďování znalostí }Stanovení záměrů }Analýza zadání }Plánování }Vybavení si vědomostí o typech psaní }Zvažování časových a prostorových limitů }Předběžné rozvržení látky }Formulace myšlenek }Revidování }Zakoušení paniky a hrůzy 17 momentů procesu psaní }Vyjasnění si upřímnosti myšlenek }Stanovení vlastní identity }Ohled na čtenáře }Zakoušení radosti a uspokojení }Rozhodnutí o převzetí odpovědnosti }Přiznat pozici, či ji zamaskovat }Uplatnění jazykové kompetence } }Jak napsat odborný text, Praha 1999, s. 34–35. } } Literetura k tématu }Kolektiv autorů: Úvod do studia dějepisu 1. díl, Brno 2014. (online verze ke stažení https://digilib.phil.muni.cz/data/handle/11222.digilib/130405/monography.pdf, citováno 17. 1. 2016) }Od abstraktu do závěrečné práce: jak napsat diplomovou práci ve společenskovědních a humanitních oborech: praktická příručka. Edited by Helena Kubátová - Dušan Šimek. 4., přeprac. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2007. 90 s. ISBN 978-80-244-1589-5. }KŘOVÁČKOVÁ, Blanka; SKUTIL, Martin. Jak napsat seminární a závěrečné práce ve společenských vědách. Vyd. 1. Hradec Králové : Gaudeamus, 2009. s. ISBN 9788070418635. }POKORNÝ, Jiří. Úspěšnost zaručena: jak efektivně zpracovat a obhájit diplomovou práci. Vyd. 1. Brno: Akademické nakladatelství CERM, 2004. 207 s. ISBN 80-7204-348-X. }ECO, Umberto a Ivan SEIDL. Jak napsat diplomovou práci. Olomouc: Votobia, 1997. 271 s. ISBN 80-7198-173-7. }ČMEJRKOVÁ, Světla, Jindra SVĚTLÁ a František DANEŠ. Jak napsat odborný text. Vyd. 1. Praha: Leda, 1999, 255 s. ISBN 80-85927-69-1. }ŠANDEROVÁ, Jadwiga a Alena MILTOVÁ. Jak číst a psát odborný text ve společnských vědách: několik zásad pro začátečníky. Vyd. 1. Praha: Sociologické nakladatelství, 2005, 209 s. ISBN 80-86429-40-7. }https://ezdroje.muni.cz/ }www.archive.org }biblio.hiu.cas.cz }aleph.nkp.cz }https://theses.cz/ }Kurz práce s informacemi – Masarykova univerzita http://is.muni.cz/do/rect/el/estud/ff/js07/informace/materialy/kurz_prace_s_informacemi.html#01 }Portál pro podporu informační gramotnosti INFOGRAM http://www.infogram.cz/findInSection.do?sectionId=1115&categoryId=1172 }