Žurnalistické žánry CJBB169 Jazyk a styl žurnalistiky PS 2015 Osnova dnešního semináře: lGenologie, definice žánru, důležitost existence žánrů; lŽurnalistické žánry, jejich diferenciace; lJak nazírá stylistika na žurnalistické žánry? lJazyk a styl zpravodajství. l l Genologie lnauka o vývoji komunikátů, žánrů; lzabývá se otázkou, jak mají jednotlivé žánry vypadat, jaké mají základní rysy či jaký používají styl a kompozici; lpojem žánr vznikl jako literárněvědný termín v 17. stol. ve Francii pro označení literárního díla; lvariantní názvy: druh, sloh, styl, typ či útvar, l Jak můžeme definovat žánr, co to vůbec žánr je? lformálně a obsahově uzavřená textová jednotka, která se vyčleňuje na základě tří složek komunikátu: ¡jazyková, ¡tematická, ¡kompoziční (tektonická) stránka žánru. lžánr je soustava několika vlastností, které pokládáme za důležité pro dané „dílo“. Která složka je nejnápadnější? ltektonická – rozsah, délka, lkratší komunikáty jsou s informačním nebo popisným slohovým postupem, ldelší jsou s vyprávěcím nebo výkladovým, úvahovým postupem, lv průměru: ¡do 100 slov – zpravodajské texty, ¡100 – 1000 beletristické texty, ¡nad 1000 – analytické. Žurnalistické žánry lzpravodajské žánry vs. publicistické žánry; l„novinář přistupuje k tématu a k jeho zpracování a volí nejvhodnější podobu textu, aby odpovídala jeho záměru i shromážděným faktům“; lpožadavky na autora: kreativní a stylizační přístup; l„v současnosti je žánrové rozdělení nestálé a značně vágní“; lstírání hranic mezi jednotlivými žánry; lčisté žánry začínají ztrácet své monopolní postavení; lžánry se prolínají a diferencují, uplatňují se v nich nové prvky. lnapř. reportáž nemá jen reportážní prvky, ale i prvky poznámky, glosu apod., l Proč je tedy existence žánrů důležitá? lpro genezi díla, ale také pro jeho recepci, lrecipient na základě typických znaků dokáže žánr rozpoznat, a lépe tak dílo pochopit a zasadit do kontextu. lpro novináře - „mantinely“ žánrů pomáhají hledat vhodné žánrové zpracování. Organizační diagram ŽURNALISTICKÉ ŽÁNRY zpravodajské publicistické Zpráva, Fleš, Denička, Lokálka Monologické např. editorial,portrét, medailon, nekrolog, glosa Dialogické např.polemika, anketa, interview, otevřený dopis Beletristické např. fejeton, sloupek, soudnička Zpravodajské žánry lZpráva lInformace o události nebo jevu, odpovídá na KDO, CO, KDE, KDY l lRozšířená zpráva lOdpovídá také na JAK a PROČ. l lDalší alternativy zprávy: lFleš (předzpráva) lDenička lAvíza lSkládaná zpráva lDialogizovaná zpráva/zpravodajský rozhovor Formy zprávy (Andrej Tušer, 1999) Andrej_Tušer_Formy_zpravy_1999 Dělení zprávy podle rozsahu: lRozšířená zpráva l lKrátká zpráva lDenička lNotička lLokálka lFleš l Dělení krátké zprávy (Andrej Tušer, 1999) Andrej_Tušer_krátká_zpráva_1999 Typologie zpráv lTypologie podle Johna Hartleyho, dle témat zaměření: ¡1. POLITICKÉ lVicepremiér a šéf lidovců Jiří Čunek se podle svých stranických kolegů musí sám rozhodnout, zda má kvůli obvinění z korupce opustit koaliční vládu. Předsednictvo KDU-ČSL se dnes Čunkově kauze věnovalo… ¡2. EKONOMICKÉ lČR má šanci v období 2007-2013 získat od EU až 770 milionů korun ročně na opravu problémových částí měst, včetně panelových sídlišť. Celkem tak ČR může za 7 let získat 5,4 milionů korun. ¡3. ZAHRANIČNÍ lKáhira: Navzdory nízké účasti Egypťané schválili v pondělním referendu kontroverzní změny ústavy. K urnám přišlo podle ministerstva spravedlnosti… ¡4. DOMÁCÍ lOlomouc: Olomoucký policista podezřelý z pokusu o znásilnění své kolegyně bude nakonec postaven mimo službu. Vedení olomoucké policie se dnes rozhodlo zmírnit svůj původní razantní krok, při kterém policistu okamžitě propustí. ¡5. PŘÍLEŽITOSTNÉ lHazare 27.března – Rodinnou tragédií skončil o víkendu výlet trojice Britů do Zimbabwe. Při safari v národním parku Hwange napadl jejich skupinu slon a matku s dcerou ušlapal k smrti. Otec vyvázl s těžkými poraněními. Podle internetových stránek zpravodajské stanice BBC to dnes oznámilo britské ministerstvo zahraničí. ¡jsou takové, které nepatří do žádné jiné kategorie ¡patří sem bulvární zprávy, neseriózní ¡6. SPORTOVNÍ lMiami (USA) 27. března (ČTK) – Sedmnáctiletá česká tenistka Nicole Vaidišová postoupila na prestižním turnaji Sony Ericsson Open v Miami do čtvrtfinále. ¡ Typologie zpráv lPodle časového průběhu a časového zakotvení události (SOFT/NEWS): l l1. HORKÉ NOVINY – Hard news ¡jde o vztah : čas události versus čas konzumace zprávy; l2. DOPLŇUJÍCÍ INFORMACE – Soft news ¡teorie americké medioložky Gay Tauchmanové; l lHard news ¡Praha 26. března (ČTK) – Novým generálním ředitelem Dopravního podniku hlavního města Prahy bude někdejší ředitel televize Prima Martin Dvořák. Rozhodlo o tom dnes představenstvo DP, řekla ČTK mluvčí… l lSoft news lPatří sem nejen zprávy zábavné (příležitostné), rozšiřující informace, které už byly sděleny; ¡Exotická zvířata pomalu začínají ovládat polské lesy a vody. Mýval sibiřský či norek americký pojídají ptáky či vyjídají vajíčka z hnízd a ……Zvířata netypická pro Evropu se dostala do volné přírody v 90. letech. Tehdy lidé propadli kampani zaměřené na to, že chovatelé mučí exotické miláčky. Výsledkem bylo, že ekologové začali masově vypouštět malá zvířata chovaná v zajetí na svobodu. l Zpravodajské žánry lDENIČKA lStručná informace bez titulku, která vypovídá o denní aktuální události. lMinimálním počtem slov odpovídá na základní otázky kdo, co, kdy, kde. lPočáteční slova mohou být zvýrazněna tučně – nahrazují titulek. lVětšinou nestojí na novinové stránce samostatně, je řazena do rubrik. lMůže a nemusí obsahovat domicil. l lPříklad: l Ostrava - Za smrt sedmileté dívky z Ostravy, která se v srpnu loňského roku otrávila muchomůrkou zelenou, nebude nikdo stíhán. K tomuto závěru po více než půlročním vyšetřování dospěla policie. l Zpravodajské žánry lNoticka ¡Druh deničky ¡Denní drobná až jednovětná zpráva o událostech a jevech, kterým se nepřipisuje zásadní význam. ¡Předkládá sekundární informace. ¡Objevila se se vznikem novin, je zalamovaná do rubriky a odpovídá jen na základní otázky – kdo, co, kdy, kde. ¡Nemá vlastní titulek. ¡Vyskytuje se zřídka ¡ lNapř. statistický údaj o tom, kolik absolventů SŠ se hlásí na VŠ. Zpravodajské žánry lLokálka ¡Drobná zpráva místního rozsahu ¡Je to základní součást regionální žurnalistiky v tisku, rozhlase a i televizi. ¡Bez titulku. ¡Aktuálnost 24 h. ¡ lNapř. Stalo se na Opavsku Zpravodajské žánry lFLEŠ l První, velmi stručná, zpravidla agenturní informace; obvykle bez titulku l lPříklad: lPraha 16. března (ČTK) - Hokejisté Slavie postoupili do semifinále extraligy. Obhájci titulu dnes na vlastním ledě v rozhodujícím sedmém utkání čtvrtfinálové série s Vítkovicemi vyhráli 2:1 a soupeře zdolali 4:3 na zápasy. Pražané se v semifinále utkají s Plzní, druhou dvojici tvoří Sparta a Karlovy Vary. l Zpravodajské žánry lDialogizovaná zpráva/zpravodajský rozhovor lodpovídá na Kdo?, Co?, Kde?, Kdy? případně i na Proč? a Jak? lpro větší autentičnost informace l lPříklad: lV neděli načne Miroslav Beránek další etapu své kariéry. Čeká ho první ostrý lzápas, který povede z lavičky fotbalistů 1. FC Brno. lMůže ještě 1. FC Brno získat místo v některém z evropských pohárů? l„Potřebujeme se dotáhnout na pátý Liberec, na který ztrácíme šest bodů. Mým lcílem je ale přiblížit se první šestce.“ lV prvním zápase vás čeká jako soupeř Baník Ostrava, na který asi přijde lhodně lidí. Myslíte si, že by prospěl nový stadion za Lužánkami? l„O tom jsem bytostně přesvědčený. Brněnští fanoušci jsou patrioti a jakmile klub ldostane nový stadion, bude plný. I pokud se na něj vejde třicet tisíc lidí.“ lS jakou trenérskou představou vyrážíte do prvního zápasu? l„Chci, aby se pod mým vedením tým i hráči zlepšovali, jinak má práce nemá smysl. lChci, aby fotbal zůstal hrou a nebyl válkou mezi fanoušky.“ lCo svým svěřencům neodpustíte? l„Prohru ano, ale nezodpovědnost vůči týmu v žádném případě. Ale ani několik lprohraných utkání neprojde týmu jen tak.“ l Zpravodajské žánry lJednosloupek (rozšířená zpráva) lKromě 4 základních otázek, odpovídá také na JAK a PROČ? lPojmenování pomocné (dvojsloupek, trojsloupek) lVlastní titulek, domicil lBývá zalamována samostatně lNejběžnější a nejčastěji užívaná podoba informace lPoslední bod na škále zpravodajství Zpravodajské žánry lSkládaná zpráva (skládačka) lShrnuje několik informací, k jednomu tématu, které se editorovi sejdnou najednou (buď agenturní zprávy nebo redakční) lMísto publikování různých zpráv je vytvořen souborný text a opatřen společným titulkem a mezititulky, doplněn obrázkem, grafem či fotografií. l Styl zpravodajství (zprávy) lDynamičnost – informace, musí být aktuální lBlízkost ke stylu odbornému – snaha podat co nejpřesnější a nezkreslené informace (odborné termíny se však nevyskytují) lSpisovnost, neutrálnost, srozumitelnost lStylově nepříznakové prostředky lKrátké větné celky, souvětí max. o dvou větách lKondenzované formulace, které jsou schopny přinést maximální množství informací v krátkém čase lPříznačné je horizontální členění textu lLineární řazení důležitých informací l l Stavba zprávy 1.Perex/lead (čelo) – vystihuje obsah celé zprávy, otevírá zprávu, udává její tón, musí zaujmout, odpovědi na 4 otázky. 2.Body (tělo) – plní sliby perexu, přináší podrobnosti k zákl. otázkám. 3.Doplňující informace (kontext) – širší souvislosti Ukázky krátkých zpráv z denního tisku IMG_0666 IMG_0660 IMG_0661 Ukázky krátkých zpráv z denního tisku IMG_0665 IMG_0663 Publicistické žánry lobsahují také názor a hodnocení ljde o kombinaci analytického a syntetického přístupu lvýsledkem je získání recipienta l lpublicistické žánry lze rozdělit na: l a) monologové l b) dialogové l c) literární a beletristické l Publicistické žánry a) monologové linformační (článek); lanalyticko – kritické (úvodník- editorial, komentář, poznámka, recenze, pamflet, úvaha, glosa); lemocionální neboli smyslové (publicistická reportáž); lportrétní (portrét, monografie, medailon, nekrolog…); Publicistické žánry a) monologové lČLÁNEK - obecně ljakýkoli materiál kromě zprávy; lsamostatný žánr - logické vysvětlení události nebo myšlenky; lhledá souvislosti, třídí fakta, zobecňuje; lsubjektivní přístup autora; lkromě zprávy je historicky nejstarší; l Publicistické žánry a) monologové lÚvodník l lÚvodník je starší výraz pro editorial; lúvodní slova šéfredaktora ke čtenářům; lzaujímá stanovisko; lvychází ze známých faktů; lvysvětluje a doplňuje; lovlivňuje čtenáře; lpoliticky nebo ideologicky zaměřený obsah; ldnes pouze v politických novinách; l l l lEditorial lčasto seznamuje s obsahem čísla a také s nejrůznějšími novinkami týkající se samotného časopisu; l l Publicistické žánry a) monologové lPAMFLET lostrý, útočný někdy i hanlivý lmá polemický charakter lchce rozpoutat diskusi lnehledá objektivní fakta lKOMENTÁŘ lvznikl z komentované zprávy a poznámky lvychází z faktů kt. dává do souvislostí lpřipojuje subjektivní pohled lpředpokládá specializaci v oboru lspecifikum je však v nápadu použití neotřelých jazykových prostředků lzákladní žánr rozhlasové, analytické publicistiky lnázev vychází z latinského „Commentarius“ l Publicistické žánry a) monologové lGLOSA lpoznámka na okraj; lžurnalistický druh se svérázným publicistickým akcentem; lřešení je pouze naznačeno; lautor komentuje ironicky; lglosa obsahuje konkrétní fakta a vztah autora k nim; lz řeckého „glóssa“ = jazyk, řeč; l lPOZNÁMKA lkrátká, nápaditě psaná; lna aktuální téma; lnovinářův názor; lvtipný závěr nebo posunutí významu do jiné roviny; loperativně navazuje na zpravodajství; l Glosa – Jiří Štický, MFD Publicistické žánry a) monologové lÚVAHA lmeditativní útvar o postoji autora ke konkrétnímu problému lvychází ze známých informací lzajímá se o vzájemné vazby faktů a argumentů Publicistické žánry a) monologové lREPORTÁŽ (publicistická) lz latinského „reporto“ = zprávu přinésti, anglicky report = zpráva lsvědecká výpověď lspojuje aktuální informační a názorovou složku lautor pozoruje, popisuje, hledá souvislosti lpsaná reportáž prožívá krizi lpřesun psané reportáže z novin do časopisů a do televize l Publicistické žánry a) monologové lRECENZE lanalytický žánr, který je publicistickým hodnocením obvykle jednoho vědeckého, společenského, politického nebo uměleckého díla; lurčena poloodbornému nebo odbornému publiku; lnemá velký rozsah; lsoustřeďuje se na hodnocení extrémů; lpředstavuje tvůrce; lpředstavuje dílo; lKRITIKA lúvaha, která především hodnotí, posuzuje, vytýká nedostatky a vyzdvihuje společensky závažné jevy; lmetodou kritiky je analýza; lpři jejím formování se zpravidla užívá uměleckého stylu, metafor a dalších prostředků; l Rozdíly : Narozdíl od kritiky, která převážně hledá nedostatky, je cílem recenze solidně hodnotit. Úkolem recenzenta je vzít autorský námět jako faktum a zanalyzovat, zda autor zvolil tu nejlepší možnost k jeho zpracování. Kritik si pak může troufnout mnohem více, může se i zamýšlet nad námětem, tedy nad kontextem díla v rámci žánru. Publicistické žánry a) monologové lPORTRÉT lpublicistické hodnocení obecně známé osobnosti; lv popředí snaha o objektivní hodnocení; lUkázka: http://www.ceskatelevize.cz/ivysilani/1126672097-otazky-vaclava-moravce/211411030501218/obsah/18287 3-portret-vaclava-havla l lNEKROLOG lprvní ucelené hodnocení právě zemřelé osobnosti; ldůraz kladen na vztah autora a zemřelého; lUkázka: http://art.ihned.cz/film-a-televize/c1-64690560-lubomir-lipsky-nekrolog l l lMEDAILON lportrét osobnosti, subjektivně laděný; luvádí základní bibliografické údaje; lUkázka: http://www.klubknihomolu.cz/79456/predni-osobnost-kulturniho-a-spolecenskeho-zivota-1-republiky/ l l PORTRÉT lpublicistické hodnocení obecně známé osobnosti; lv popředí snaha o objektivní hodnocení; lUkázka: http://www.ceskatelevize.cz/ivysilani/1126672097-otazky-vaclava-moravce/211411030501218/obsah/18287 3-portret-vaclava-havla l NEKROLOG lprvní ucelené hodnocení právě zemřelé osobnosti; ldůraz kladen na vztah autora a zemřelého; lUkázka: http://art.ihned.cz/film-a-televize/c1-64690560-lubomir-lipsky-nekrolog l MEDAILON lportrét osobnosti, subjektivně laděný; luvádí základní bibliografické údaje; lUkázka: http://www.klubknihomolu.cz/79456/predni-osobnost-kulturniho-a-spolecenskeho-zivota-1-republiky/ l l Publicistické žurnalistické žánry b) dialogové linformační interview lduel lpolemika lkulatý stůl lanketa lotevřený dopis Publicistické žurnalistické žánry b) dialogové lINTERVIEW lžánr vs. metoda, jak získat informace; lpůvodně z franc. entrevoir, přeneseného do angl. inter a view) – obecně rozhovor; ldialog otázek a odpovědí; linterviewovaná osoba je většinou veřejně známá; lUkázka: l Publicistické žurnalistické žánry b) dialogové l ANKETA lžánrová forma rozhovoru; lzjištění názorů více osob; ldotazovaní nemají dotazovaní možnost seznámit se s názory ostatních; l Publicistické žurnalistické žánry c) literární a beletristické lliterární interview lliterární reportáž lfejeton lsloupek lčrta lesej lsoudnička lnovinová povídka lkarikatura lfraška lbáseň lkresba, obraz, skica lumělecká fotografie lrozhlasové feature (montáž) lrozhlasová povídka a novela lumělecké pořady Skica/ Karikatura – Václav Teichman, MFD (karikatura V. Drymla) Publicistické žurnalistické žánry c) Literární – beletristické žánry lFEJETON l lz francouzského „feuilleton“; graduje do pointy; lironie a sarkasmus; lsklon k úvaze, lNečekaný a neotřelý úhel pohledu; lpsaný obvykle kurzívou; nazývány také podčárníky lJ. Neruda, R. Těsnohlídek, K. Čapek, K. Poláček…; lSLOUPEK lvznikl na objednávku Lidových novin (Jan Neruda); lKrátký, stručný, humorný lstojí na vtipném nápadu; luzavírá se s tématem do skutečné klece jednoho sloupce; lDílčí postřehy ze života, reakce na životní realitu Fejeton – Ludvík Vaculík, LN Sloupek – Petr Kamberský, LN Publicistické žurnalistické žánry c) Literární – beletristické žánry lČRTA lžánr na rozhraní publicistiky a literatury lslučuje prvky povídky a reportáže lsubjektivní prožitek autora lzachycení mezní situace l l SOUDNIČKA lmeziválečná publicistika lsoudní případ z pohledu justičního zpravodaje l l Hodnocení žánrů z hlediska stylistiky lJaký styl se uplatňuje ve zpravodajských žánrech a publicistických žánrech? lJaké funkce se uplatňují ve zpravodajském/publicistickém stylu? lJaké jsou kladeny požadavky na zpravodajství/publicistiku? lJaké slohové postupy se uplatňují ve zpravodajství/publicistice? lJakými prostředky jsou stimulovány funkce? l l