Oddálení od reálií aktuálního světa → jasněji vidět vztah mezi obyčejným a nadpřirozeným, profánním a sakrálním. Nadhled Probuzení nové vize, čerstvý pohled na skutečnost Robert Scholes – Strukturální fabulace – Literatura je silou umožňující přijmout – na racionální i emoční rovině – lidskou odpovědnost za budoucnost světa. Terry Pratchett záměrně typizované postavy, typizované příběhy poukazují ke své univerzálnosti, všudypřítomnosti a opakovanosti. Základní příběhy, vzorce, které se mohou zhmotnit, naplnit v každé době a každé zemi. Kruté příběhy x veselé kulisy Důležitost odstupu a univerzální příběh 1 Tradiční model Science fiction Fantasy Horor science fantasy, hard sf, vesmírná opera utopie, antiutopie, kyberpunk volná fantastika, volná fantazijní hra, příběhy s tajemstvím, slipstream, fantaskní literatura Magický realismus? Michal Ajvaz, Gabriel Marcía Márques, Jáchym Topol, Čingiz Ajtmatov, Markus Zusak, Haruki Murakami Vnitřní členění fantastické literatury 2 Podle čeho se charakterizuje? Nikoli podle obsahu (a tj. výskytu fantastického prvku), ale na základě estetických kritérií Soustředěnost na archetypální komplex lidských pocitů vyvolávajících hrůzu a děs. Psychologický redukcionismus až pornografie děsu Ondrej Herec – Fantastika a realismus „Blízku príbuznosť hororu s inými žánrami fantastickej literatúry presvedčivo dokumentuje hojný výskyt hororových prvkov vo fantasy aj vo vedeckej fantastike, a naopak, hororový des účinne podporuje odborná alebo pseudovedecká argumentácia či iné techniky kognitívneho ozvláštnenia.“ Nelze stejným způsobem doložit příbuznost hororu s detektivkou? Horor – patří nutně do fantastiky? Mlčení jehňátek 3 V současné podobě spíše rámcové, typizované a intuitivní Povrchní dělení podle charakteristických kulis: Science fiction Fantasy Poznávání vesmíru Dobrodružné výpravy různorodých Roboti a vyspělá technika skupinek Setkání s představiteli mimozemského Čarodějové a draci inteligentního života Zářící meče a magie Elfové, trpaslíci, středověké kulisy Co když elfové dorazí na planetu zemi jako delegace z vesmíru? Science fiction X Fantasy 4 Orientace na časové ose Science fiction Fantasy Budoucnost, osud lidstva Minulost Technika, objevy Středověk – podle technické vyspělosti Dnes tušené problémy a společenského uspořádání, feudální Kolonizace vesmíru systém, omezená vzdělanost Obrat vědy proti člověku Genocida jiných bytostí Méně povrchní dělení 5 Inspirace Vědou Mytologií, pohádkami, středověkou romancí Metoda Extrapolace Transcendence, náboženství, sklon k mysticismu = přenesení současných jevů do budoucnosti a jejich zveličení do extrémní polohy. Konfrontace se soudobým, čtenáři známým, stavem – hrozba přelidnění, klimatické změny… Harry Harrison - Místo, místo! Více místa! (1966, česky 1995) Přístup Racionálnost Romantismus 6 James Gunn – Touchstones Realistické otázky x psychologická uvěřitelnost PLATÍ TO? Ikony science fiction – (Wolfe) – roboti, monstra, mezihvězdné cesty… Pokročilá technologie a (pseudo)vědecká hantýrka Isaac Asimov: Špatná SF „zastávaná řadou lidí, kteří vědí velmi málo o vědě a kteří raději volně spekulují, aniž by se museli namáhat osvojit si pravidla hry.“ Kritérium vysvětlitelnosti 7 Science fiction – hard SF – vědeckofantastická literatura (VFL) Ivo Železný – Stvořitelé nových světů: „Science fiction je realistická část fantastické literatury, která užívá v reálném, ať už budoucím, přítomném či minulém světě znalostí a vynálezů, které v době vzniku díla nebyly všeobecně známy, skutečností, které dosud nenastaly, a teorií, které nebyly uplatněny v praxi. V obou případech pomyslnost čili fantastičnost je první určující znak, sepětí s vědou druhý určující znak science fiction.“ Hrozba realismu Cleve Cartmill Astounding Stories (John Campbell), 1944 Vědeckofantastická literatura Extrapolace Hyperbolizace Od známého k neznámému Od zkušenosti k víře 8 O VFL se nedá hovořit v době, kdy ještě neexistovala věda jako typ lidské činnosti a jako relativně samostatná společenská síla. Vědecké poznatky nemohou být pouze kulisou ani platformou. Umělecký nositel vědeckého poznání, popularizátor vědeckých poznatků. Imanentně vyjadřuje i ničivé síly přírody a temné stránky duše. Hal Clement – Těžká expedice, Arthur C. Clarke, Greg Bear, Greg Egan.. Stanislaw Lem 9