Vlastní fantastično Soustředěno na fantastický prvek (vědecká spekulace, gungování magie...) Domyšlen do důsledků Občas na úkor ostatních textových komponent Věrohodně zasazen do kontextu fikčního světa Mimotextové aspekty Žánr fantastické literatury Fandom Kánon Fantastično jako prostředek vyjádření Velmi široká kategorie – často bez vzájemných vztahů Fantastický prvek jako východisko → Důsledky důležitější než samotný FP Bez vysvětlení Občas selhání vnitřní logiky Soustředěno na něco jiného Mimotextové aspekty Často bez znalosti kánonu SF Občas předsudky, neporozumění Kazuo Ishiguro – The Buried Giant - Le Guin: “Are they going to say this is fantasy?” Širší množina fantastična Diane Waggoner: „a fantasy that fails to establish a credibly numinous universe fails not only in a formal sense, but fails entirely, regardless of the quality of the writing or the artistic goals of the author.“ (1970: 10) Odlišná pravidla – nutnost číst jinak než žánrovou fantastiku Předsudky Levá ruka tmyLevá ruka tmy NadvládaNadvláda Už je tady zas Zlodějka knih Vlastní fantastičnoVlastní fantastično Fantastično jako prostředek vyjádření Fantastično jako prostředek vyjádření Lze úspěšně číst jako SF a „Literaturu“ Lze úspěšně číst jako SF a „Literaturu“ Neusiluje o to být čteno jako SF Neusiluje o to být čteno jako SF Nelze úspěšně číst jako žánrovou SF a nežánrovou lit. Nelze úspěšně číst jako žánrovou SF a nežánrovou lit. Fantastika jako kulisa dobrodružného příběhu Dobrodružství Akce Konvence, schematičnost (zápletka, prostředí, postavy) Monstra, questy, poklady a krasavice Fantastické prvky nepříliš originální V dílech, která se snaží čtenáře přesvědčit o tom, že jsou nebo potenciálně jsou s to být realistická. Fikční světy těchto děl, jakkoli mohou být fantastické, obsahují možnost toho, že by za určitých okolností mohly odrážet budoucí (ale i současnou a minulou) podobu aktuálního světa. Kauzalita funguje. Autor nevykračuje mimo logický řád věcí. Vědeckofantastická literatura Množství děl science fiction Alternativní historie Isaac Asimov, Arthur C. Clarke, Paolo Bacigalupi, Margaret Atwoodová, Neal Stephenson, Orson Scott Card, Pitirim Vladimír Sorokin (Den opričníka), Ian McDonald… Neostrá množina zdání realističnosti 6 Pochybnost nejen o prvku změny oproti aktuálnímu světu, ale rovněž o realitě samotné. Všechny jistoty jsou relativní a všechny pevné body chatrné. Svět není tím, čím se zdá být, a drobné nesrovnalosti upozorňují na rozpory hlubší, zásadní. To, co se zdálo být blízkým a důvěrně známým, odhaluje cizí nepochopitelnou tvář podrývající pohodlné jistoty všedních dnů. Existencialismus Postmoderní literatura - množství děl fantaskní literatury Texty řazené tradičně ke science fiction nebo fantasy Franz Kafka, Haruki Murakami (zejména Kafka na pobřeží, Afterdark, Hard boiled wonderland), Kurt Vonnegut jr., Kelly Linková, Kazuo Ishiguro (Neopouštěj mě), David Mitchell (Atlas mraků), James Robertson (Závěť Gedeona Macka), Ray Bradbury, Neil Gainman, Umberto Eco, Jakub Arbes, Josef Nesvatba, Jáchym Topol, Michal Ajvaz, Daniela Hodrová, Jiří Kratochvil… Neostrá množina vyvolání pochybnosti 7 Široké spektrum děl vyprávějících příběhy jiných světů, bytostí i časů, a přece vypovídajících nepřímo – nikoli však čistě alegoricky – o člověku a jeho současnosti. Příběhy z jiného světa, světa, který se od našeho liší, poselství vztahující se k našemu světu implicitně Zcela fantastické světy, ale i fantastické prvky v přirozeném světě – cílem ale není maximální realističnost směrem k aktuálnímu světu. Fikční doména není kulisou, ale platformou textu. Steven Erikson, G. R. R. Martin, China Miéville, Andrzej Sapkowski, Terry Pratchett, Ursula K. Le Guin, Ted Chiang… Neostrá množina postižení vnitřní souvislosti 8