D:\Data\uzivatel\Dokumenty\MU\Ohlasy dekonstrukce MU\468792-image-1445270363.55975.jpg Miroslav Petříček, Úvod do současné filosofie, Praha 1992 D:\Data\uzivatel\Dokumenty\MU\Ohlasy dekonstrukce MU\nase-postmoderni-moderna-121835.jpg Wolfgang Welsch, Naše postmoderní moderna, Praha 1994 D:\Data\uzivatel\Dokumenty\MU\Ohlasy dekonstrukce MU\147587_big.jpg P. Michalovič – V. Zuska, Znaky, obrazy a stíny slov. Úvod do (jedné) filosofie a sémiologie obrazů, Praha 2009 D:\Data\uzivatel\Dokumenty\MU\Ohlasy dekonstrukce MU\texty-k-dekonstrukci-55225.jpg Jacques Derrida, Texty k dekonstrukci, Praha 1993 Filosofické proudy v 60. letech •Strukturalismus (Claude Lévi-Strauss, Louis Althusser, Ferdinand de Saussure, Rolland Barthes, Michel Foucault) •Sémiologie/ sémiotika (Roman Jakobson, Umberto Eco, Charles W. Morris, Louis Hjelmslev, Eric Buyssen, Gottlob Frege) •Lingvistika a literární kriticismus (Jonathan Culler, Paul de Man) •Jazykový obrat v dějinách umění (Donald Preziosi, Norman Bryson, Michael Ann Hollyová, William J. Thomas Mitchell, Craig Owens, Stephen Melville atd.) •Jazykový obrat v historii (Hayden White, Dominick LaCapra, Frank Ankersmith) •fenomenologie (Edmund Husserl, Martin Heidegger, Maurice Merleau-Ponty, Hans Georg Gadamer, Jan Patočka, Paul Ricoeur) •existencialismus (Jean-Paul Sartre, Karl Jaspers, Albert Camus, Gabriel Marcel) •poststrukturalismus (Jean-Francois Lyotard, Michel Foucault, Jacques Derrida, Gilles Deleuze, Jacques Lacan, Roland Barthes) • Derridovo pojetí temporality •Edmund Husserl Jacques Derrida • D:\Data\uzivatel\Dokumenty\MU\Ohlasy dekonstrukce MU\Fig17.png D:\Data\uzivatel\Dokumenty\MU\Ohlasy dekonstrukce MU\Fig17.png nedokážeme si z principu uvědomit moment teď, který by ubíhal podobně jako měřený čas, teď si uvědomujeme vždy až v reflexi, zpětnou rekonstrukcí Idealizovaný moment teď Libet 1983 Benjamin Libet Mentální chronometrie GW161H209 http://www.informationphilosopher.com/solutions/scientists/libet/ This striking result (Libet et al. 1983) shows that the intention (in the sense of ‘wanting to move’ or ‘feeling the urge to move’) can be perceived as distinct from execution itself; it also shows that the subject’s Libet's 1983 experiments measured the time when the subject became consciously aware of the decision to move the finger. Libet created a dot on the screen of an oscilloscope circulating like the hand of a clock. The subject was asked to note the position of the moving dot when he/she was aware of the conscious decision to move a finger or wrist. Úvod do myšlení J. Derridy II: Jazyk, znak, metafyzika přítomnosti a kritika logocentrismu https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/e/e7/Necker_cube.svg/2000px-Necker_cube.svg.pn g Diference ustavená kulturou Diference ustavená naším momentálním rozhodnutím a přesunutou pozorností D:\Data\uzivatel\Dokumenty\MU\Ohlasy dekonstrukce MU\Lucas_Cranach_(I)_-_Adam_and_Eve-Paradise_-_Kunsthistorisches_Museum.jpg Lucas Cranach st., Adam a Eva v Ráji, Kunsthistorisches Museum Wien, 1530 D:\Data\uzivatel\Dokumenty\MU\Ohlasy dekonstrukce MU\optická iluze.jpg Diference ustavená fyziologickým aparátem m_id_103429_spider Belarus-Minsk-Traetskaye_suburb-11 Zpětné maskování Belarus-Minsk-Traetskaye_suburb-11 D:\Data\uzivatel\Dokumenty\MU\Ohlasy dekonstrukce MU\SlidingText_FR.jpg écriture = writing = zápis, písmo, psaní (La voix et le phénomène, 1967) •Husserl: •Hierarchie: Transcendentální vědomí – myšlení – samomluva – mluva – psaní •(logos (ideální významy) – znak •F. de Saussure: označovaný – označující •Derrida: •je pouze écriture (písmo), máme před sebou jen znaky, fundament ne-přítomnosti •(německé dějiny umění – Bildwisseschaft, Horst Bredekamp) • •Logocentrismus: •1.) řeč je původnější a pravdivější než écriture •2.) ideální význam (logos) je původnější a pravdivější než znak a vyjádření • •Derrida činí opak: •1.) je jen écriture •2.) ideální význam není, jsou jen znaky a diference • D:\Data\uzivatel\Dokumenty\MU\Ohlasy dekonstrukce MU\Jean_Metzinger,_1910-11,_Deux_Nus_,_Gothenburg_Museum_of_Art,_Sweden.jpg D:\Data\uzivatel\Dokumenty\MU\Ohlasy dekonstrukce MU\raffaello_1504-harom-gracia.jpg Jean Metzinger Raffael Santi Písmo – ukazuje se zásadní role znakovosti a materiality D:\Data\uzivatel\Dokumenty\MU\Ohlasy dekonstrukce MU\Luciano Ventore,1942.jpg Luciano Ventore •De la Grammatologie = Of Grammatology •- gramatologie: věda o écriture, obracející logocentrickou tradici vzhůru nohama -archi-écriture (pra-písmo) -metafory archi-écriture ve vědě: DNA, digitální kód, kvantová chemie -Základní vlastnostní écriture: pohyb diferencí (différence) = diferänce (différance) -Archi-trace = pra-stopa: : princip zakládání hranice mezi významy -Diferänce: prostorové i časové odložení D:\Data\uzivatel\Dokumenty\MU\Ohlasy dekonstrukce MU\neural_spiderwebs.jpg • D:\Data\uzivatel\Dokumenty\MU\Ohlasy dekonstrukce MU\seznam článků.JPG Dekonstrukce jako metoda •Je a není metodou: není to příručka návodů; je ale inherentní textu - hledání nesrovnalostí v logice textů, potlačovaných motivů •Rozehrává nesrovnalosti z hlediska Derridovy anti-epistemologie •Sám Derrida nazýval své myšlení: myšlení diferänce, pra-stopy či pra-písma, destrukce logocentrismu… (Heideggerova Destruction) De la grammatologie – případové studie dekonstruktivního čtení •Ferdinand de Saussure: •Na jedné straně anti-logocentrické akcenty – arbitrérnost znaku, diference, na druhé privilegium řeči (fóné), zatracování písma („odvozené“, „zrádné“) • •Saussure viděl možnost nového a znepokojujícího pohledu, proto vědomě odmítl a přiklonil se k víře evropské tradice (logocentrismu) •Jean-Jacques Rousseau •Charles HARRISON – Paul WOOD, Art in Theory 1900–1990. An Antology of Changing Ideas, Oxford – Camebridge, 1992. Antologie obsahuje úryvky z kapitoly Ce dangereux supplément (Tento nebezpečný suplement), a sice esej L´exorbitant. Question de méthode (Exorbitant. Otázka metody); úryvek L´estampe et les ambiguités du formalisme (Rytectví a mnohoznačnost formalismu. • -hlas: blízký významu; písmo: sekundární náhrada – suplement, nebezpečné (když se tato náhrada za skutečnost stává skutečnější než přirozenost) -na jiných místech kladné ocenění suplementu