METODY DĚJIN UMĚNÍ I ESB070 Estetika a teorie výtvarného umění (jaro 2006) 1 UMĚLECKÉ DÍLO Forma/ styl – obsah Autor Autonomní artefakt – kulturně-historický fenomén Vysoké umění – nízké umění/ lidová, populární kultura Stylová kritika (praktický přístup) – Filosofická/ historická interpretace (teoretický přístup) Interpretace „shora“ – Interpretace „zdola“ 2 ESTETIKA – DĚJINY UMĚNÍ W. F. Hegel (Fenomenologie ducha, 1807): Umělecké dílo existuje na pomezí smyslovosti a intelektu. Je výrazem Ducha – a je proto součástí jeho historického vývoje. Odtud vývoj uměleckých forem a systematika uměleckých druhů. A| symbolické umění (architektura) B| klasické umění (sochařství) C| romantické umění (malířství) Odtud trojí podmínění: 1. Estetické – podstata umění spočívá v ideálu 2. Historické – každá doba produkuje specifické umění 3. Dialekticky relativistické – jednotlivé etapy na sebe navazují (jedna produkuje druhou), respektive procházejí fázemi (vrchol již znamená úpadek) 3 Vliv romantismus: Umění je výrazem jednotlivce, který využívá konkrétní jazyk – podmíněný kulturně, nacionálně, sociálně, dobově: Svět nenapodobuje, ale interpretuje. Umělecké dílo je unikátní. - důraz na význam a porozumění (včetně estetického) - zásadním tématem je tlumočení vizuálního jazyka – prostřednictvím estetického posouzení/ popisu je dílo uchopováno a chápáno - každé dílo má svůj přesný původ (autor, doba a datace), který je pro jeho pochopení určující (autorská intence) - dílo je výsledkem subjektivní zkušenosti umělce s ideálem a jeho reflexí (nachází se na pomezí filosofie a historie) - pojem génia 4 Zásadní otázka I: Náleží umění do sféry kontemplativní (Hegel, Kant), nebo sociální (Schiller)? 5 MODERNÍ DĚJINY UMĚNÍ Carl von Ruhmor (1785-1842): Umělecké dílo není produktem ideálu, ale konkrétního umělce, který se pohybuje v kontextu doby. - umělecké dílo je výsledkem práce s materiálem - umělec se pohybuje v kontextu (sociálním, kulturním), s jehož prizmaty se vyrovnává - autorská intence má být poměřována jen vzhledem k výslednému dílu - základem porozumění dílu je znalectví a znalost pramenů - dílo je sociologicko-psychologickým fenoménem (mentality) 6 BERLÍNSKÁ ŠKOLA DĚJIN UMĚNÍ: STYL Franz Kugler (1808-1858) A| umění rané doby, klasické umění, romantické umění a moderní umění B| středověk: románský a germánský (gotický) styl C| renesanční styl (vliv Jacoba Burckhardta) … lineární vývoj: antický styl, styl románský a gotický, renesance, moderní styl D| barokní styl E| manýrismus Gottfried Semper (1803-1879): Kunstwerden (umělecký proces) Styl jako výraz souladu uměleckého projevu s předpoklady (materiál, technika) a kontextem (funkce) jeho vytváření (dle Ruhmora) – avšak s důrazem na vizuální význam - styl textilní, keramický, tektonický, stereotomní apod. 7 Filosoficko-historický výklad (Carl Schnaase): Styl je výrazem fyzických a duchovních vlastností, resp. intelektuálního a mravního charakteru doby a kultury, spíše ale národa. - Schnaaseho ideálem bylo stylové období středověku, které ve svém umění dokonale destiloval hodnotový systém doby. X „fyziognomický omyl“ (Gombrich) – skutečně existuje přímé spojení mezi formálními (vizuálními) znaky díla a metafyzickou rovinou? Styl jako pojem postihující vizuální vlastnosti díla, jako pojmenování jejich struktury – empirie, pozitivismus, dějiny umění „zdola“ (Franz Kugler). 8 POZITIVISMUS Hippolyte Taine (1828-1893): Studium příčin a následků, vlivu jednotlivých faktorů v rámci uzavřeného kulturního celku. A| analýza – izolování směrodatných faktů B| třídění faktů (geografické, náboženské, filosofické ad.) C| definice faktů D| studium vztahů mezi definicemi faktů Třemi zásadními faktory jsou prostředí, rasa a doba. „Morelliho metoda“ 9 KULTURNÍ DĚJINY: VARIANTA „DĚJIN UMĚNÍ BEZE JMEN“ Jacob Burckhardt (1818-1897): 1| úloha 2| chronologie (epocha) 3| biografie 4| lokální kontext (škola) Příklad italské renesance: svobodný člověk v rámci společnosti, kulturní kontext (nikoli Duch!) předpokladem umělecké tvorby - později je tento kontext (dějiny úloh) více spojován s objednavateli a sběrateli: propojení kulturně-historického a psychologického výzkumu (jak na dílo reaguje divák/ jak divákův zájem ovlivňuje nově vytvářené umění) Burckhardt-estetik: Smyslový zážitek je však stále podstatnou součástí věci! 10 FORMALISMUS: DĚJINY UMĚNÍ BEZE JMEN Heinrich Wölfflin (1864-1945): - dějiny umění jsou dějinami jeho úloh - prožitek uměleckého díla je bezprostřední - umění se vyvíjí formálně Wölfflin využíval dobově módní teorie psychologického vcítění – přenosu subjektivních organických pocitů na vnímané dílo. Protože tyto pocity jsou kulturně podmíněné a sdílené, nejedná se o relativismus: Architektonické prvky jsou v pohybu, vzájemném pnutí, vymezují se vůči sobě apod. Podstatné je, že spolu s tím uplatňoval přísně formalistický přístup k věci: Svou zásadní práci, Principy dějin umění, publikoval v roce 1915, tj. v době vypjatého nacionalismu. Formu chápal nikoli jako výraz doby apod., ale jako samostatný fenomén, nezávislý dokonce na designu věci – popíral také spojení formy a obsahu. 11 Párové opozice: Příklad barokního umění A| klasické: lineární, plocha, uzavřená forma (tektonická), mnohost (v jednotě), jasnost B| neklasické: malířské, hloubka, otevřená forma (atektonická), jednota, nejasnost (podmíněná jasnost) 12 Giovanni Bellini, Santa Converzacione, 1505 13 Guercino, Kristus a žena cizoložnice, 1621 14 VÍDEŇSKÁ ŠKOLA DĚJIN UMĚNÍ (1863) 1863 – vznik Österreichisches Museum für Kunst und Industrie 1873 Vídeňský kongres 1873 Světová výstava ve Vídni - mnohonárodnostní charakter monarchie - vnitropolitická situace (spory s Pruskem, polská otázka, rakousko-uherské vyrovnání, kolonizační snahy na východě ad.) - památková péče - nová média (fotografie) - kulturní a národnostní diference - vysoké umění x nízké umění, populární a lidové umění 15 Alois Riegl (1858-1905) - zájem o okrajová témata – umělecké řemeslo, ornament, barokní umění ad. - tzv. úpadkové umění (právě barokní) chápal jako logickou součást historického vývoje umění, tj. dějin střídajících se stylů – nikoli kvalitativního vývoje! Kunstwollen (x Semperův pojem Kunswerden – umělecký proces) – umělecké chtění: kreativní mysl, její vůle, se prosazuje vůči materiálu, technice a funkci, činí tak ale velice často nevědomky (vliv psychologie, Freuda ad.). Umělecké dílo je produktem duchovní aktivity. Styly se vyvíjejí kontinuálně, jeden čerpá inspiraci ze druhého; nelze je kvalitativně soudit. Charakterizují je však opozitní vlastnosti – jsou svým charakterem určena haptickému, či optickému vidění, jsou objektivní, či subjektivní. 16 Umění je: Jednou z mnoha součástí vizuální kultury, jíž vylučuje jeho nepraktický (Kant!) estetický status, nikoli příslušnost ke třídě či kategorii. Umělecká hodnota je historickou kategorií A| živý organismus x psychologický fenomén B| v neustálém vývoji x v kyvadlovém vývoji (hapt./ opt.) C| bez kvalitativní gradace x avšak se změnami (Kunstwollen) Umění není: historickým dokumentem, nelze jej omezovat na prvek kulturních dějin Dějiny umění jsou objektivní vědeckou disciplínou, která se ptá na účel, materiál, techniku, motiv a formální řešení díla. 17 Čas a minulost: Zkoumat umění znamená zkoumat poměr ke světu, který je temporálně a historicky konstruován. - čas je historický konstrukt - čas je zároveň uměleckému dílu vlastní Moderní kult památek (1903) A| hodnoty paměti – hodnota historická a hodnota stáří B| hodnoty přítomnosti – užitkovost a uměleckost C| hodnoty umění – novost a relativní umělecké hodnota 18 Rembrandt van Rijn, De Staalmeesters, 1662 19 Max Dvořák (1874-1921) Podle Dvořáka jsou dějiny umění jednou ze součástí širších duchovních věd – umělecké chtění nelze vymanit z obecného duchovního zázemí či kontextu doby a kultury: Pojem umění je historicky a kulturně podmíněný! - umělecké dílo je znakem - umělecké dílo je více než arbitrární a subjektivní - styl ztělesňuje kulturní ideje - výjimečná umělecká díla překračují epochální rozdíly, totéž platí pro rozdíly geografické – umělec si vybírá a promlouvá (Skupina výtvarných umělců) Dvě fáze analýzy, které se vzájemně podmiňují: A| stylová kritika B| stylově-historická analýza 20 KRITICKÁ IKONOLOGIE Aby Warburg (1866-1929) Variantní řešení kulturní historie: Jednotlivé umělecké dílo jako kulturněhistorický fenomén, jako symptomatická forma, vyjadřující duchovní charakter epochy. - umělecké dílo je stále živé - úkolem historika umění je jej oživovat v jeho původním bytí - centrem všeho je paměť (Mnemosyné) - pozůstávání fragmentů (drapérie ad.) a jejich stále inovovaná reflexe/ role v rámci vizuální kultury; patetické formy (jejich expresivní význam) – tvarový paralelismus Henri Focillona - styly existují paralelně, ve vzájemné reflexi, a to i v rámci jednoho díla – nizozemský realismus/ renesanční idealismus, holandské baroko/ italské baroko, vztah náboženství, vědy a alchymie, slavnosti jako přechodu mezi uměním a životem apod. 21 Warburga zajímal socio-kulturní kontext, původní okolnosti vzniku a existence díla, reakce, jež vzbuzovalo, způsob, jakým bylo vnímáno a ceněno atd. Nerozlišoval přitom kvalitativně a nezajímala jej ani originalita díla – vzhledem ke své metodě byl schopen pracovat s replikami a reprodukcemi: Atlas obrazů Velké téma: vzájemný vztah antického dědictví, středověké tradice a renesančních principů 22 23 Erwin Panofsky (1892-1968) Rieglovo „Kunstwollen“ Panofsky revidoval ve „vůli formovat“ či obecně tvořit: Umělec se vyrovnává s chaosem viditelného světa a vytváří řád. Ikonograficko-ikonologická metoda: 1| předikonografický popis – přirozený význam, praktické dějiny stylu 2| ikonografická analýza – konvenční významy, typologie prvků a vizuálních schémat 3| ikonologická syntéza – vnitřní význam díla, kulturní symptomy a symboly Umění je výrazem myšlení (návaznost na Hegela), disponuje symbolickým významem (Cassirer), je nutné jej zkoumat interdisciplinárně (Warburg): Příklad perspektivy jako symbolické formy, respektive neo-platonské interpretace renesančního umění 24 Zásadní otázka II: Nehledají dějiny umění stále určitou jednotící kvalitu, byť to nemusí být Hegelův Duch doby? 25 Joanna Piech-Kalarus, Miedzi slowami I, 2011 26