Podmínky úspěšného absolvování kursu My a Oni II: trampoty s multikulturalismem Základem absolvování kurzu je průběžná příprava studentů na přednášky během celého semestru. Studenti během kurzu musí zvládnout studium textů označených jako „povinná četba“ (literatura zvýrazněna tučně, bez zvýraznění je doplňková četba), což průběžně doloží písemnou kritickou reflexí z jejich průběžného studia (rozsah 1800 znaků, +/- 10 %), soubory do příslušné odevzdávárny kursu uloží a pojmenuje vlastním příjmením. Termíny odevzdání viz níže. Celkem by se tak v odevzdávárně předmětu mělo objevit 12 vašich reflexí textů. Reflexe (ne výpis obsahu!) musí obsahovat interpretaci hlavní teze prostudovaného textu, podpůrnou argumentaci autora a doplnit jej lze o vlastní postoj studenta vůči textu. Za reflexi 1 textu lze získat max. 6 bodů, pozdní odevzdání povede k penalizaci 3 bodů, neodevzdání 0 bodů. Druhým nutným výstupem je esej (rozsah 3 normostrany) a následná poučená prezentace/obhajoba/diskuze ústředního argumentu, jež by měla proběhnout v rámci aktivní rozpravy během zápočtového týdne. V eseji student musí prokázat schopnost zaujmout kritické stanovisko vůči situaci, tendencím, události, diskuzi, společenské kauze, publikovaného článku nebo odvysílané reportáži v médiích, opírajíce se o odbornou literaturu z kurzu (tři položky). Odevzdat do 16. 5. Tento závěrečný výstup (odevzdání eseje a obhajoba ústřední argumentace) bude ohodnocen až 20 body). HARMONOGRAM A STUDIJNÍ LITERATURA KURZU Literatura k tématu Za zrcadlem multikulturalismu (výuka 29.2., 14.3.), termín odeslání 1. reflexe četby: nejpozději do 6.3. BARŠA, Pavel. Politická teorie multikulturalismu. 1. vyd. Brno: Centrum pro studium demokracie a kultury, 1999. (kapitoly: Úvod – s. 7-20, Kapitola Česká perspektiva: J. Patočka a naše přítomnost s. 254-263). BARŠOVÁ, Andrea a Pavel BARŠA. Přistěhovalectví a liberální stát : imigrační a integrační politiky v USA, západní Evropě a Česku. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita v Brně, Mezinárodní politologický ústav, 2005. (kapitola: Přistěhovalectví a národní identita s. 30-35, Integrace mezi asimilací a multikulturalismem s. 35-50). termín odeslání 2. reflexe četby: 20.3. Hirt, Tomáš: Svět podle multikulturalismu. s. 9-76. In: Soudobé spory o multikulturalismus. Antropologické perspektivy. (eds).: Hirt, T. a Jakoubek, M. (2005). Plzeň: Nakladatelství Aleš Čeněk. BUDIL, I. "Mexifornia" a soudobá kritika multikulturalismu. In: Soudobé spory o multikulturalismus. Antropologické perspektivy. (eds).: Hirt, T. a Jakoubek, M. (2005). Plzeň: Nakladatelství Aleš Čeněk., 2005, s. 77-130. TAYLOR, Charles. Multikulturalismus: zkoumání politiky uznání. Vyd. 1. Praha: Filosofia, 2001. 183 s. Theorizing multiculturalism :a guide to the current debate. Edited by Cynthia Willett. 1st pub. Malden: Blackwell Publishers, 1998. xi, 466 s. Multiculturalism :a critical reader. Edited by David Theo Goldberg. Oxford: Blackwell, 1994. Výuka 27. 3. odpadá (velikonoční pondělí) Západ a islám: střet civilizací nebo dialog kultur? (11. 4.) termín odeslání reflexe četby: 10.4. Svačinková, Radka: Islám: Utváření Evropy a jejího „druhého“. In: Identity v konfrontaci. Fujda, Milan – Klocová, Eva – Kundt, Radek (eds.). s. 121-138. Barša, Pavel (2004): Krize sekulární republiky a sociologie islamizace. Francouzská sociální věda odpovídá na „aféru šátku“. Politologický časopis 3/2004: 288-300. Barša, Pavel, (2001): Západ a islamismus. Střet civilizací, nebo dialog kultur? Brno, CDK. Načíst s. 7-159. Amar, Sarah (2014): What is Veiling? The University of North Carolina Press. Budil, Ivo T.: Od prvotního vytváření jazyka k rase. Utváření novověké západní identity v kontextu orientální renesance. Praha 2002. Hungtington, Samuel: Střet civilizací: Boj kultur a proměna světového řádu. Praha: Rybka Publishers 2001. Kepel, Gilles – Válka v srdci islámu, Praha: Karolinum 2006. Konec Romů v Česku? (25. 4. ) termín odeslání reflexe četby: 24. 4. BARŠA, Pavel. Politická teorie multikulturalismu. 1. vyd. Brno: Centrum pro studium demokracie a kultury, 1999 (kapitola Romové v českých zemích s. 264-294). T. Hirt & M. Jakoubek, eds.: "Romové" v osidlech sociálního vyloučení. Plzeň: Aleš Čeněk. Zde: JAKOUBEK, M.: Přemyšlení (rethinking) Romů, s. 322-400; LEWIS, O.: Kultura chudoby, s. 401-412. BARŠA, P. (2005): Konec Romů v Česku? Kacířské eseje plzeňských antropologů. Politologický časopis, 1: 67-79. Původně vyšlo jako: BARŠA, P. (2005): Konec Romů v Čechách? Mladí antropologové z Plzně kladou kacířské otázky. Lidové Noviny (příloha Orientace), 15.1. 2005. (Rovněž i následné reakce v podobě článků Karla Holomka (LN(Orientace), 22.1.) a Ivo T. Budila (LN(Orientace), 29.1.); či články publikované v týdeníku Respekt XVI(4): 13-15,19.). JAKOUBEK, M. (2005): Apologie kulturomů. (Odpověď Pavlu Baršovi). Politologický časopis 2/2005: 181-195. JAKOUBEK, M. (2004): Romové. Konec (ne)jednoho mýtu. Praha: Socioklub. JAKOUBEK, M. (2005): Multikulturalizmus versus kultura (na příkladu tzv. Romů a ‚jejich‘ kultury)“, in: Soudobé spory o multikulturalismus. Antropologické perspektivy. (eds).: Hirt, T. a Jakoubek, M. (2005). Plzeň: Nakladatelství Aleš Čeněk. Literatura k orientalismu, balkanismu a allochronismu (9.5.) termín odeslání reflexe četby: 8.5. BAKIC-HAYDEN, M.: Nesting Orientalisms: The Case of Former Yugoslavia. In: Slavic Review, roč. 60, 1995, č. 4, s. 917–931. BUCHOWSKI, M.: The Specter of Orientalism in Europe: From exotic Other to stigmatized Brother. In: Anthropological Quarterly, roč. 79, 2006, č. 3, s. 463–482. SAID, E.: Orientalismus: západní koncepce Orientu. Praha – Litomyšl, Paseka 2008. Úvod, s. 1-39). TODOROVA, M.: Imagining the Balkans, New York: Oxford University Press, 2009 [1997]. Načíst s. 3-20. BURUMA, I. - Margarit, A.: Okcidentalismus. Západ očima nepřátel. Praha: NLN 2005. PAVLÁSEK, M.: Allochronismus, orientalismus a balkanismus: produkce koloniálních praktik ve vztahu ke krajanům v rumunském Banátu. In: TUMIS, Stanislav (Ed.): Prekolonialismus, kolonialismus a postkolonialismus. Impéria a ti ostatní ve východní a jihovýchodní Evropě. Praha: Karolinum 2015 (v tisku) – bude aktualizováno. SOUKUP, V., Orientalismus jako paradigma moci: Antropologická perspektiva. Anthropologia integra 2, 2010, 2, s. 75-80. DUDKOVÁ, J.: Balkán alebo metafora: Balkanizmus a srbský film 90. rokov. Bratislava: SAV, 2009. FABIAN, J., Time and the Other. How Anthropology Makes Its Object, New York, Columbia University Press 1983. GUPTA, A. – FERGUSON, J.: Beyond Culture: Space, Identity, and the Politics of Difference. In: GUPTA, A. – FERGUSON, J. (eds): Culture, Power, Place: Explorations in Critical Anthropology. Durham: Duke University, 1997, s. 33–51. ASAD, T., (ed.), Anthropology and the colonial encounter, London, Ithaca 1973. Rak, J., Exotismus doma aneb Venkov versus město, in: Bláhová, K. – Petrbok, V., Cizí, jiné, exotické v české kultuře 19. století, Praha, Academia 2008. Soukup Daniel, „Cikáni“ a česká vesnice. Konstrukty cizosti v literatuře 19. století, Praha, NLN 2013. Nejpozději do 16. 5. zaslat závěrečnou kritickou esej. 23. 5. Společné setkání – kulatý stůl – prezentace/obhajoba argumentů z eseje