AV229 Český a slovenský film za normalizace: seminář Čtvrtá hodina •15.3. • pondělí 21.3. –17.30 beseda se Štěpánem Hulíkem •22.3. – seminář se nekoná, namísto něj ve stejný čas individuální konzultace (do té doby doporučuji sběr dat) •29.3. – analýza ohlasů v tisku – Juraj Herz - Radka Nezvalová •12.4. – zpracování materiálů z FSB - ? •19.4. – rozpočty + návštěvnost – Radek Marcin •3.5. – porovnání scénáře a filmu – Zabil jsem Einsteina, pánové – Lukáš Pešák •17.5. – orální historie/ zpracování materiálů z FSB - ? • Model výzkumu 1.Identifikujeme téma 2.Výzkumný problém 3.Účel výzkumu (co se bude zkoumat a jak) 4.Výzkumná otázka 5.Hypotéza (odhad vztahu, který bude za určitých podmínek existovat) • Struktura odborné eseje •Úvod – 1. argument – tvrzení, které budete v textu ověřovat •Téma 1 •protiargument 1 – nastolení tématu – vyvrácení protiargumentu 1 - proargument •Téma 2 •Protiargument 2 – nastolení tématu – vyvrácení protiargumentu 2 - proargument •Téma 3 •Protiargument 3 – nastolení tématu – vyvrácení protiargumentu 3 - proargument •Závěr Orální historie •Doporučená četba: •Vaněk, Miroslav a Mücke, Pavel. Třetí strana trojúhelníku: teorie a praxe orální historie. Praha: Fakulta humanitních studií UK v Praze, 2011. •Příklady rozhovorů: •Vaněk, Miroslav a Urbášek, Pavel. Vítězové? Poražení? Životopisná interview. 1. díl: Disent v období tzv. normalizace. Praha: Prostor, 2005. • •Narátor = dotazovaný - a tazatel • •Kvalitativní metoda • •Téma, ke kterému má vázanou přímou zkušenost - co dělal, co ho motivovalo, jak reagoval na události, pocity x data, chronologický popis událostí • •Jak kontaktovat a tipy, pokud se bude rozhovoru bránit (s. 142 – 144) Zásady a tipy při rozhovoru s nárátorem •Aktivní naslouchání •Chybou je časté přerušování, interpretace, zjednodušování, zkoušení znalostí •Fáze rozhovoru •Otevřené vyprávění •Dialog – upřesnění předchozího •Předem připravené otázky •Sporné body •Jak klást otázky •Krátké, otevřené otázky •Zapsat si poznámku > přerušit •Co dělat, pokud příliš odbočí od tématu •…pokud se váms dělení zdá nepravdivé • •Osobní archiv •Přepis rozhovoru - s. 154 – 163; ukázka viz. Příloha 6 •Analýza rozhovoru •už v jeho průběhu •komentáře narátora k přepisu rozhovoru •Porovnání informací s jinými zdroji •Jazyková analýza • •Východiskem k analýze je záznam rozhovoru, nikoliv jeho přepis. •Rozhovor jako narativní útvar. Témata k orální historii •Generace mladých začínajících filmařů na počátku 80. let •Profesoři za školou (Brynych, Muchna, Blažek) - 1975 •Jak rodí chlap (Troška, Ekl, Drha) - 1979 •Plaché příběhy (Zborník, Flídr, Tintěra) - 1982 •Figurky ze šmantů (Faltýn, Kubišta, Urban) – 1987 •Přátelé bermudského trojúhelníku (Křístek, Prokop, Šícha) – 1987 ØZdeněk Tyc ØTomáš Vorel ØVladimír Drha ØVáclav Křístek ØFero Fenič ØVít Olmer ØZdeněk Troška ØVladimír Blažek •Doporučená literatura: •Těžká léta československého filmu – díl Mládí vpřed •Třetí strana trojúhelníku – příloha 1 – tipy pro tazatele v bodech (s. 224) - příloha 6 – záznam + přepis + redigovaný rozhovor •Podoba seminární práce: min. 1 strana interpretace – úvod zasazení do kontextu + argument podložený úryvky z rozhovoru + na 3 strany přepis rozhovoru • Økameraman Stanislav Milota Øspisovatel a scenárista Petr Markov (Jak utopit dr. Mráčka, Slunce, seno, básníci) Øscenárista Drahoslav Makovička • Rozpočty a návštěvnost •Doporučená literatura: •PIŠTORA, Ladislav (1997): Filmoví návštěvníci a kina na území České republiky. Od roku 1945 do současnosti. Iluminace, 9, 2 (26), od s. 63-106. •DANIELIS, Aleš - Radko HÁJEK. Film a divák I. Film a doba, 1989, vol. 35, Č. 1, s. 24–25. • •Běžný rozpočet filmu v 70. a 80. letech se pohyboval okolo 2 milionů korun •Sci- fi filmy, fantasy komedie - podíl určený na triky-výpravu • Rozpočty Návštěvnost •Zdroj informací: •ABS, f. Barrandov historie, k. BH-1981-A3, Filmy, Distribuční výsledky filmů FSB 1975-1981. • •Návštěvnost 1969 – 1973 •Na počátku 80. let •Návštěvnost krimi komedií •Návštěvnost rodinných komedií Návštěvnost krimi komedií (x kriminální a detektivní filmy produkovány v počtu 2-3 za rok, ale nízká návštěvnost – do 200 tisíc diváků) •Drahé tety a já - 1974 •Holka na zabití – 1975 •Muž z Londýna – 1974 •Od vraždy jenom krok ke lži – 1982 •Bony a klid – 1987 •Partie krásného dragouna – 1970 •Podfuk – 1985 •Šest černých dívek aneb Proč zmizel Zajíc? – 1969 •Tři nevinní – 1973 Juraj Herz •Ohlasy v tisku •Produkční dokumentace FSB • lektorské posudky, schvalovací proces •Petrolejové lampy 1971 •Morgiana 1972 •Holky z porcelánu 1974 – námět spisovatelky J.Kolárové •Holka na zabití 1975 – průměrný námět, na hraně mezi detektivkou a komedií, omezený rozpočet •Den pro mou lásku 1976 • ØPanelstory •Produkční dokumentace FSB - schvalovací proces Ohlasy v tisku - vliv zahraničního uvedení • ØSchvalovací proces (lektorské posudky): Kulový blesk, Vrchní, prchni, Nejistá sezona / fantasy komedie ØPetr Schulhoff - přechod od kriminálního žánru ke komediím •1969 – Po stopách krve •1971 – Vím, že jsi vrah •1974 – Osud jménem Kamila •komedie Hodíme se k sobě, miláčku? •1976 – Zítra to roztočíme drahoušku… ØJaroslav Papoušek –přerušení návaznosti se 60. lety •1984 Cesta kolem mé hlavy •Všichni musí být v pyžamu •1979 Žena pro tři muže •1976 Konečně si rozumíme •1974 Televize v Bublicích aneb Bublice v televizi ØFilmy Stanislava Strnada (Můj brácha má prima bráchu) •Produkční dokumenty z FSB Ø •Ecce homo Homolka 1969 •Hogo fogo Homolka 1970 •Homolka a tobolka 1972 • • •Kontinuita s Novou vlnou nepřerušena •záruka divácky přitažlivého společensky angažovaného filmu Jaroslav Papoušek a jeho tvorba v normalizaci Rozpočet Ecce homo Homolka Hogo fogo Homolka 2 miliony korun Homolka a tobolka 3,6 milionu