AV229 Český a slovenský film za normalizace: seminář Út 14:10 – 15:45 Mgr. Petra Fujdlová petra.fujdlova@mail.muni.cz konzultační hodiny: po domluvě mailem (pondělí, úterý) Studenti při semináři plní dílčí výzkumné úkoly zaměřené na výzkum období normalizace v české a slovenské kinematografii (1970-1989) s důrazem na filmy v žánru komedie. Na konci kursu bude student schopen provádět vlastní výzkum o kinematografii normalizačního období; pracovat s archivními prameny; prezentovat výsledky samostatně zpracovaného výzkumu. Program semináře: 23. 2. Úvodní seminář 1. 3. Úvod do problematiky výzkumu normalizačního období 8. 3. Představení metod užívaných při studiu a interpretaci archivních pramenů 15. 3. Prezentace 1 pondělí 21. 3. od 17.30 do 18.45 beseda se Štěpánem Hulíkem, autorem publikace Kinematografie zapomnění 22. 3. Prezentace 2 29. 3. Prezentace 3 x 5. 4. – seminář se nekoná – bloková výuka zahraničního hosta 12. 4. Prezentace 4 a 5 19. 4. Prezentace 6 a 7 x 26. 4. - seminář se nekoná – bloková výuka zahraničního hosta 3. 5. Prezentace 8 x 10. 5. - seminář se nekoná – bloková výuka zahraničního hosta 17. 5. Závěrečné hodnocení, diskuze nad problematickými otázkami Požadavky k zápočtu Aktivní účast na semináři, 80% účast a písemné vypracování strukturované seminární práce v rozsahu min. 2 500 slov (vč. mezer, samotného textu - nezapočítává se seznam literatury) a její prezentace na semináři. Požadavky na text: důsledné dodržování citační normy, komplexní zpracování všech dostupných materiálů, vyvození zobecňujících závěrů a potvrzení či vyvrácení stanovené hypotézy, schopnost využít data k podpoření argumentu. Dokument odevzdejte vždy do sobotní půlnoci (před úterní prezentací) ve formátu word do odevzdávárny v ISu. Součástí prezentace (ale nikoliv textu) je okomentování překážek, na které jste v archivu narazili a jejich následná diskuze na semináři. Úkolem neprezentujících studentů je nastudovat na seminář dokument prezentujícího a připravit si otázky. Okruhy témat 1. Analýza mediální reflexe – komplexně zpracujte výstupy o filmu v dobovém tisku (recenze, rozhovory s tvůrci,...) a ověřte stanovenou hypotézu a) S tebou mě baví svět + Příště budeme chytřejší, staroušku + Sněženky a machři + Zelená vlna + Jak svět přichází o básníky (1982) Hypotéza – byl film S tebou mě baví svět populární a pozitivně hodnocený v roce svého uvedení do kin – tedy v roce 1982 – stejně jako je populární po roce 1989 (vítěz divácké ankety Volíme veselohru století z roku 1998)? Srovnání s „konkurencí“ - komediemi uvedenými ve stejné době. b) Drahé tety a já (1974) + Kulový blesk (1978) + Trhák (1980) + Křtiny (1981) Hypotéza – nakolik se proměnilo hodnocení filmových komedií Zdeňka Podskalského s ohledem na proměňující se spolupráci se scenáristy (Svěrák-Smoljak, Jaroslav Dietl). c) Petrolejové lampy (1971) + Morgiana (1972) + Holky z porcelánu (1974) + Holka na zabití (1975) Hypotéza – jakým způsobem reflektovali novináři přechod režiséra Juraje Herze ke komediální tvorbě? Proměnilo se jeho vnímání v tvůrce akceptovaného režimem? 2. Zpracování dostupných informací a materiálů ke zvolenému filmu (produkční dokumenty z archivu Filmového studia Barrandov) a) Můj brácha má prima bráchu (Stanislav Strnad 1975) + Brácha za všechny peníze (1978) Hypotéza – původ námětu a scénáře k filmu Můj brácha má prima bráchu. Pokračování filmu bylo motivováno diváckým úspěchem prvního. b) Pátek není svátek (Otakar Fuka, 1979) + V podstatě jsme normální (1981) Hypotéza – narazil film v některé fázi (scénář, schvalovací projekce) na problémy s cenzurou (téma soukromého podnikání ve filmu)? c) Slečna Golem (Jaroslav Balík, 1973) + Jak utopit Dr.Mráčka aneb konec vodníků v Čechách (Václav Vorlíček, 1974) + Monstrum z galaxie Arkana (Dušan Vukotić, 1981) Hypotéza – fantasy komedie oceněné na zahraničních festivalech (Terst) – mělo jejich uvedení za hranicemi vliv na rozhodnutí normalizátorů? 3. Porovnat různé verze scénáře a finálního filmu (Filmové studio Barrandov) - Zabil jsem Einsteina, pánové - Panelstory - Nejistá sezóna 4. Osud nerealizovaných scénářů Nadsamec (scénář Miloš Macourek, režie Juraj Herz), Ralley (scénář: Theodor Pištěk, režie: František Vláčil) 5. Rozpočet filmů + návštěvnost (skupinová práce) – produkční dokumenty Filmového studia Barrandov + distribuční výsledky filmů ve fondu Barrandov historie Zaměření na dvou – pětileté období, subžánr (sci-fi komedie, fantasy komedie, pohádky...). Srovnat rozpočty filmů s návštěvností (hypotéza – nízký rozpočet, vysoká návštěvnost). 6. Orální historie – rozhovor s pamětníkem Archivy Barrandov Studio a.s. (archiv Filmového studia Barrandov) sbírka Scénáře a produkční dokumenty sbírka Barrandov historie fond Smlouvy a dohody Národní filmový archiv ... Povinná literatura HULÍK, Štěpán. Kinematografie zapomnění: počátky normalizace ve Filmovém studiu Barrandov (1968-1973). Vyd. 1. Praha: Academia, 2011. 475 s. BLAŽEJOVSKÝ, Jaromír. Čas sluhů (1969 - 1989). In Marta Sylvestrová (ed): Český filmový plakát 20. století. Brno - Praha: Moravská galerie - Ex libris, 2004. s. 106-114, 9 s. Doporučená literatura LUKEŠ, Jan. Diagnózy času: český a slovenský poválečný film (1945-2012). V Praze: Slovart, 2013. 447 s. BÍLEK, Petr A. a Blanka ČINÁTLOVÁ. Tesilová kavalérie. Popkulturní obrazy normalizace. Příbram: Pistorius & Olšanská, 2010. 253 s. BLAŽEJOVSKÝ, Jaromír. Normalizační film. Cinepur, Praha: Sdružení přátel Cinepuru, 2002, XI., č. 21, s. 6-11. Iluminace 1/1997 – tematické číslo věnované normalizaci Diplomové práce zabývající se tématem normalizačních filmů - pro případné zájemce Marek, Tomáš. Proměny českého kriminálního filmu v počátcích normalizace (1970-1975), OFV FF MU, vedoucí Pavel Skopal, 2014. Šimůnková, Lucie. Případ Exner: Prohry českého kriminálního filmu v letech 1970–1982, OFV FF MU, vedoucí Jaromír Blažejovský, 2015. Dostupné na theses.cz Zdroje základních informací Filmový přehled – dostupný online: http://dev.nfa.webmetal.cz/index.php Český hraný film IV, 1961 – 1970. Praha: NFA, 2004. Český hraný film V, 1971 – 1980. Praha: NFA, 2007. Český hraný film VI, 1981 – 1993. Praha: NFA, 2010. - zde naleznete seznam všech článků publikovaných k jednotlivým filmům - filmové časopisy Film a doba, atd. naleznete např. i v katederní knihovně, veškerá dobová periodika jsou zarchivovaná a dostupná např. v Moravské zemské knihovně, a např. Rudé právo je dostupné i online: http://archiv.ucl.cas.cz/?path=RudePravo Úkol na druhou hodinu: 1. Vyberte si v dobovém tisku libovolnou recenzi, rozhovor s filmovým tvůrcem či článek vztahující se k některému z filmů scenáristické dvojice Svěrák-Smoljak z normalizačního období (tzn. 1974 – 1987) - přečtěte a přineste si s sebou na hodinu •Tip - Bibliografii všech článků z tisku naleznete v publikaci Český hraný film 2. Přečtěte si proslov ústředního dramaturga Filmového studia Barrandov z roku 1972 •Toman, Ludvík (1972) – Problematika dramaturgie českého hraného filmu. . Film a doba 18, č. 9. 3. Zamyslete se nad tématem, které byste chtěli zpracovat – příští hodinu si rozdělíme referáty. Pokud vás nějaké téma zaujme hned, můžete si ho zarezervovat – stačí mi napsat email.