Film a autorské právo Ivan David Právní ochrana filmu v současnosti - obecně Právní regulaci filmu nalézáme na všech stupních právní pyramidy: - mezinárodní úmluvy  např. Evropská úmluva o ochraně lidských práv a základních svobod - ústavní normy  zejména ústava České republiky - zákonné normy  například autorský zákon nebo mediální zákon - podzákonné normy  například vyhláška stanovující výběr tzv. náhradních autor. odměn  Film je i aktuálně regulován právem soukromým i právem veřejným: a) soukromé právo:  zák. č. 121/2000 Sb., autorský zákon,  Zák. č. 89/2012 Sb., občanský zákoník: ochrana osobnosti, licenční smlouvy, nekalá soutěž… b) veřejné právo:  zák. č. 496/2012 Sb., o audiovizi,  zák. č. 231/2001 Sb., o provozování rozhlasového a televizního vysílání,  zák. č. 132/2010 Sb., o audiovizuálních mediálních službách na vyžádání,  zák. č. 40/1995 Sb., o regulaci reklamy… Autorskoprávní ochrana – obecné zásady  Co je chráněno autorským právem dle českého autorského zákona (zák. č. 121/2000 Sb., dále jen „AutZ“): a) autorská díla (§ 2 odst. 1 AutZ):  umělecký nebo vědecký výtvor,  jedinečný výsledek tvůrčí činnosti autora, a  vyjádřený v jakékoliv objektivně vnímatelné podobě, vč. elektronické – bez ohledu na rozsah, účel nebo význam. Například: slovesná díla, hudební díla, dramatická díla, fotografická díla, audiovizuální díla, výtvarná díla…. b) tzv. kvazidíla (§ 2 odst. 2 AutZ):  autorův vlastní (tj. původní) duševní výtvor (= nikoli plagiát/otrocká kopie). Týká se pouze:  fotografií;  počítačových programů; a  databází  Rozsah ochrany autorského díla a kvazidíla je shodný!  Ochrana je však u kvaziděl v praxi obtížněji dosažitelná. Dílem (ani kvazidílem) nejsou zejména:  tzv. holý námět („námět díla sám o sobě“),  Viz tzv. slabé x silné prvky díla.  údaj sám o sobě,  myšlenka,  objev,  metoda, princip, postup… Tyto prvky nepožívají nikdy autorskoprávní ochrany. Tuto absolutní ochranu nelze „vydržet“. Není však vyloučena relativní ochrana cestou práva proti nekalé soutěži dle občanského zákoníku.  Je chráněno pouze celé a hotové dílo? Autorské právo se vztahuje i na jednotlivé vývojové fáze a části - včetně názvu a jmen postav -, mají-li samy o sobě charakter děl nebo kvaziděl (§ 2 odst. 3 AutZ)  Která autorská díla nepožívají vůbec ochrany? (§ 3 AutZ)  Tzv. úřední díla, např.: • právní předpisy, • obecní kroniky, • jiná díla, u nichž je dán veřejný zájem na vyloučení z ochrany.  Tzv. výtvory tradiční lidové kultury, u nichž není obecně znám autor, např.: • lidové pohádky a písničky, původní folklórní kroje…  Kdo je autorem díla? Autorem je fyzická osoba, která dílo vytvořila. (§ 5 odst. 1 AutZ)  Kdy vzniká autorskoprávní ochrana díla? Právo autorské k dílu vzniká okamžikem, kdy je dílo vyjádřeno v jakékoli objektivně vnímatelné podobě. (§ 9 odst. 1 AutZ) Autorské dílo není zapotřebí nikde registrovat ani označovat ani vkládat do úschovy! = zásada bezformálnosti (čl. 5 odst. 2 Bernské úmluvy) Ale zákonná domněnka autorství: Autorem díla je fyzická osoba, jejíž pravé jméno je obvyklým způsobem uvedeno na díle nebo je u díla uvedeno v rejstříku předmětů ochrany vedeném příslušným kolektivním správcem, není-li prokázán opak (…). (§ 6 AutZ) Ochrana díla X ochrana věci, na které je dílo zachyceno: Zničením věci, jejímž prostřednictvím je dílo vyjádřeno, nezaniká právo autorské k dílu. (§ 9 odst. 2 AutZ) Nabytím vlastnického práva nebo jiného věcného práva k věci, jejímž prostřednictvím je dílo vyjádřeno, nenabývá se oprávnění k výkonu práva dílo užít (…). (§ 9 odst. 3 AutZ) = autorskoprávní ochrana je stejná u všech autorských děl (a kvaziděl), bez ohledu na to, na jaké věci jsou zachyceny (papír, webová stránka, mobilní telefon, celuloidový pás, DVD…)! = hmotná věc požívá svébytné – a časově neomezené! – ochrany dle občanského zákoníku.  Práva autora: Práva osobnostní a majetková a) Práva osobnostní – zejména:  Právo rozhodnout o zveřejnění díla;  Právo osobovat si autorství + rozhodnout o uvedení autorství na díle;  Právo na nedotknutelnost díla + na autorský dohled. Práva osobnostní jsou nepřevoditelná + zanikají autorovou smrtí. b) Práva majetková - zejména:  Právo dílo užít:  Rozmnožováním; rozšiřováním; pronájmem; půjčováním; vystavováním; sdělováním díla veřejnosti (včetně internetu);  Jakkoliv jinak. Práva majetková trvají za autorova života + 70 let po smrti. Dědí se. Po uplynutí se dílo stává dílem volným. Oprávnění k užití díla lze udělovat licenční smlouvou. Autorská licenční smlouva - obecně:  Od 1. 1. 2014 úprava licenčních smluv (nejen autorských) sjednocena v zák. č. 89/2012 Sb., občanský zákoník.  Základní možnosti: • Ústní X písemná. • Výhradní X nevýhradní. • Jednorázová X s možností řetězení (pod)licencí / postoupení licence. • Bezúplatná X úplatná – odměna paušální, podílová nebo smíšená. • Zavazující X opravňující.  Rozsah licence: • Způsoby užití (rozmnožování, rozšiřování, vystavování…). • Rozsah časový, územní, množstevní apod. Zvláštní případy některých děl: Zaměstnanecké dílo (§ 58 AutZ) - Dílo vzniklá ke splnění povinností autora vyplývajících z jeho pracovního nebo obdobného poměru (např. režisér TV pořadů zaměstnaný televizí). - Majetková práva autora – zaměstnance vykonává neomezeně ze zákona zaměstnavatel. - Zpět na autora práva přecházejí pouze v případě, že zaměstnavatel zemře (FO) nebo zanikne (PO) bez právního nástupce. - Nevykonává-li zaměstnavatel práva dostatečně, má autor právo na licenci (za obvyklých podmínek). - Autor má právo na přiměřenou dodatečnou odměnu, jestliže se jeho mzda dostane do zjevného nepoměru k zisku z využití díla. Dílo vytvořené na objednávku (§ 61 AutZ) - Není-li sjednáno jinak, má objednatel právo užít dílo k účelu vyplývajícímu ze smlouvy. (Např. fotografie objednaná u fotografa na volné noze.) - Autor může takové dílo sám využívat i dále licencovat, není-li to v rozporu s oprávněnými zájmy objednatele. Školní dílo (§35 odst. 3 +§ 60 AutZ) - Dílo vytvořené žákem/studentem ke splnění jeho školních/studijních povinností vyplývajících z jeho práv. vztahu ke škole/školskémuXvzdělávacímu zařízení. - Škola může užít dílo k výuce nebo k vlastní vnitřní potřebě - nikoli za účelem dosažení přímého/nepřímého hospodářského/obchodního prospěchu. - Škola má za obvyklých podmínek právo na uzavření licenční smlouvy s autorem = odmítá-li, je možno se domáhat uzavření licence u soudu. - Autor může své dílo sám užívat i dále licencovat = možnost žádat po něm, aby z dosaženého výdělku přiměřeně přispěl na úhradu nákladů na vytvoření díla.  Práva související s právem autorským (obecně) o právo výkonného umělce k jeho výkonu: • umělec (= vždy FO, která osobně vytvořila výkon!) disponuje i osobnostními právy! • majetková práva trvají 50 let od vytvoření / zveřejnění (u hudby 70 let); o právo výrobce zvukového záznamu k jeho záznamu: • majetková práva 50 let od pořízení / zveřejnění (u hudby 70 let); o právo výrobce zvukově obrazového záznamu k jeho záznamu: • majetková práva trvají 50 let od pořízení / zveřejnění; o právo rozhlasového/televizního vysílatele k jeho vysílání: • majetková práva trvají 50 let od prvního vysílání; o právo nakladatele na odměnu za rozmnoženinu díla pro osobní potřebu: • majetková práva trvají 50 let od vydání díla Autorskoprávní ochrana filmu  Co je to „film“?  Žádný zákon aktuálně neobsahuje definici slova „film“.  Termín je v praxi užíván k označení: • Hmotného nosiče (celuloidový pás, disk DVD apod.) = hmotný statek, resp. „záznam“ – obecná ochrana hmotných věcí dle občanského zákoníku; • Audiovizuálního díla (AVD) – nehmotný statek = autorské dílo dle AutZ; u nás výslovně chráněno zákonem od roku 1926. ◦ - zpravidla obsahuje i audiovizuálně užitá díla + výkony výkonných umělců ◦ - může obsahovat i další chráněné předměty (všeob. os. práva, zvuk. zázn.…) • Zvukově obrazový záznam (ZOZ) – nehmot. statek = zvláštní režim dle AutZ; u nás výslovně chráněno zákonem od roku 2000.  Každý z těchto statků je samostatně právně chráněn! V ukázce bylo mimo jiné možné vidět:  audiovizuální dílo (autor: Miloš Forman).  zvukově obrazový záznam (majitel práv: produkční společnost).  audiovizuálně užitá díla: - předloha: divadelní hra „Amadeus“ (autor: Peter Shaffer); - scénář (autor: Peter Shaffer) - kostýmy (autor: Theodor Pištěk), - masky (autor: Fabrizio Caracciolo a další), - filmová architektura (autor: Josef Svoboda a další), - hudba (autor: W. A. Mozart a další).  audiovizuálně užité výkony: - herecké výkony (Tum Hulce, F. Murray Abraham, Jeffry Jones a další), - hudební výkony (pianista Miloslav Halík – mimo záběr).  další audiovizuálně užité prvky: - zvukový záznam hry na piano (majitel práv: produkční společnost).  Audiovizuální dílo (§ 62 AutZ) • Autorské dílo (nikoli kvazidílo = musí být jedinečné) • vytvořené uspořádáním děl audiovizuálně užitých, ať již zpracovaných, či nezpracovaných, • které sestává z řady zaznamenaných spolu souvisejících obrazů, vyvolávajících dojem pohybu, • vnímatelné zrakem (+ sluchem: jen v případě zvukových AVD!). Zvláštní počítání doby ochrany AVD (§ 27 odst. 5 AutZ): Doba trvání majetkových práv k dílu audiovizuálnímu se počítá od smrti poslední přeživší z následujících osob: režisér, autor scénáře, autor dialogů a skladatel hudby zvlášť vytvořené pro užití v audiovizuálním díle.  Zvukově obrazový záznam (§ 79 odst. 1 AutZ) • Záznam audiovizuálního díla, nebo • záznam jiné řady zaznamenaných, spolu souvisejících obrazů vyvolávajících dojem pohybu, vnímatelných zrakem (+ sluchem: jen v případě zvukového ZOZ!). • Ochrana ZOZ trvá 50 let od vytvoření / 50 let od zveřejnění.  Dílo audiovizuálně užité (§ 64 AutZ) • Není zákonem přímo definováno. Jde o samostatná (na vlastním AVD nezávislá) umělecká/vědecká díla, která jsou zařazena do AVD.  Další audiovizuálně užité (samostatné) prvky • Výkony výkonných umělců (herců, tanečníků, hudebníků apod.); • Další zvukové / zvukově obrazové záznamy, televizní vysílání apod.  Komu náleží jednotlivá práva?  Audiovizuální dílo Autorem je výlučně (hlavní) režisér! (§ 63 odst. 1 AutZ) = nevyvratitelná domněnka. Co kameraman + střihač + mistr zvuku?  Audiovizuálně užitá díla + umělecké výkony + další prvky - Zásada objektivní pravdivosti autorství + analogicky u výk. umělců. - Jednotliví majitelé práv (televizní vysílatelé, hudební producenti…).  Zvukově obrazový záznam AVD - Majitelem je ze zákona výrobce (producent). = všechna tato práva (s výjimkou děl hudebních) v praxi vykonává producent!  Právní úprava filmové produkce (§ 62 – § 64 AutZ) - Pokud autor filmu (režisér) / autor díla audiovizuálně užitého / výkonný umělec udělí producentovi písemnou smlouvou svolení ke zfilmování díla/výkonu, má se za to, že: • udělil producentovi výhradní a neomezenou licenci k užití díla/výkonu (v rámci filmu) ve znění původním/dabovaném/otitulkovaném + souhlas s pořízením fotosek + právo k převodu těchto oprávnění, • dohodl se s producentem na odměně ve výši obvyklé. - Autoři a výkonní umělci nemůžou odstoupit od smlouvy pro změnu svého přesvědčení. + Má se za to, že ve vztahu ke svému dílu/výkonu svolili ke zveřejnění, úpravám, zpracování (včetně překladu), spojení s jiným dílem, k zařazení do díla souborného i k uvádění na veřejnost pod producentovým jménem. + Má se za to, že bylo uděleno svolení k dokončení díla v případě předčasného ukončení právního vztahu k producentovi / důvodných obav producenta, že nebude dokončeno řádně a včas. - Není-li sjednáno jinak, lze AV užité dílo/výkon znovu zfilmovat až za 10 let.  Některé související chráněné statky  Tzv. fotosky - Slovy zákona: fotografie vytvořené v souvislosti s pořízením prvotního záznamu AVD. - Zcela samostatné autorské dílo – nezávislé na AVD; není dílem AV užitým! - Práva vykonává fotograf, který se účastní natáčení – zpravidla na základě smlouvy o dílo.  Filmové plakáty - Podobný případ: Práva k vlastnímu výtvarnému dílu vykonává výtvarník.  Filmové (pod)titulky / dabing v cizím jazyce - I zde samostatná práva překladatele + u dabingu též výkonných umělců (herců a režiséra). Výjimky a omezení z právní ochrany filmu  Společná pravidla pro všechny výjimky a omezení:  Tzv. tříkrokový test (§ 29 odst. 1 AutZ): Výjimky a omezení práva autorského lze uplatnit: - pouze ve zvláštních případech uvedených v zákoně, - pouze tehdy, pokud není v rozporu s běžným způsobem užití díla, a - nejsou nepřiměřeně dotčeny oprávněné zájmy autora.  Všechny výjimky se týkají pouze zveřejněných děl (§ 29 odst. 2 AutZ) - Až na několik případů (např. školní dílo nebo nepodstatné vedlejší užití).  Volné užití (§ 30 AutZ) - jde o užití děl, která sama ještě nejsou volná (tj. dosud trvají majetková práva), - pod těmito podmínkami: • užití se děje výlučně pro osobní potřebu fyzické osoby, (vč. osob blízkých) • účelem užití není dosažení přímého nebo nepřímého hospodářského nebo obchodního prospěchu. = viz preambule směrnice o právu na pronájem a půjčování (1992): o takový prospěch se nejedná, pokud výše vybrané úplaty nepřesahuje částku nezbytnou na pokrytí provozních nákladů daného zařízení. - Volně užívat lze za těchto podmínek dílo všemi způsoby (rozmnožování, rozšiřování, půjčování apod.) = nebude vůbec pokládáno za užití dle AutZ. - Lze pořídit i více rozmnoženin, jsou-li splněny zákonné podmínky. - Za volné užití se však nepovažuje pořízení záznamu audiovizuálního díla při jeho provozování ze záznamu nebo jeho přenosu (ani pro osobní potřebu). – Typicky tzv. kinoripy.  Stahování filmů z internetu pro osobní potřebu = volné užití? - sdílení filmů na internetu (sharing) = děje-li se pro individuálně neurčený počet recipientů (tj. pro veřejnost), nejde nikdy o volné užití. – Je jedno, jestli se sdílí prostřednictvím P2P sítí (např. skrze tzv. torrenty), skrze veřejné datové úložiště (ulozto.cz, youtube.com apod.). - stahování filmů z internetu (downloading) = může být volným užitím, ale: • nesmí být v rozporu s tříkrokovým testem (viz zejména nepřiměřené dotčení oprávněných zájmů autora) = problematické, stahuje-li se ve velkém rozsahu, dlouhodobě apod.; • musí být legálně sdílena kopie, která se stahuje? – různá soudní stanoviska:  Rozsudek Nejvyššího soudu ČR sp. zn. 5 Tdo 234/2009: zdroj může být i nelegální.  Rozsudek Soudního dvora EU ACI Adam BV (2014): zdroj musí být vždy legální!  Nejdůležitější zákonné (bezesmluvní) licence  Citace (§ 31 AutZ) - Citace můžeme dělit na citace autorské X neautorské. - Autorský zákon zná tyto druhy autorských citací: o Tzv. malá citace: užití výňatků z díla v odůvodněné míře ve vlastním díle; o Tzv. velká citace: užití výňatků z díla nebo drobných celých děl pro účely kritiky / recenze / odborné-vědecké tvorby – je-li v souladu s poctivými zvyklostmi + rozsah odpovídá sledovanému účelu; o Výuková / výzkumná citace: možno užít i celé dílo, ale v případě výuky vždy musí sloužit pro ilustrační účel + rozsah citace nesmí přesáhnout tento sledovaný účel + nesmí být sledován přímý/nepřímý hospodářský/obchodní prospěch. - Je-li to možné, vždy nutno uvést: jméno autora, název + pramen. (Stačí až v závěrečných titulcích.) - Nutno respektovat osobnostní práva autora (nedotknutelnost díla apod.).  Užití díla umístěného na veřejném prostranství (§ 33 AutZ) - Do práva autorského nezasahuje, kde kresbou, malbou nebo grafikou, fotografií nebo filmem nebo jinak zaznamená nebo vyjádří dílo, které je trvale umístěno na náměstí, ulici, v parku, na veřejných cestách nebo na jiném veřejném prostranství + je-li to možné, nutno uvést jméno autora, název a pramen.  Knihovní licence (§ 37 Autz) - Mimo jiné umožňuje, aby knihovna, archiv, muzeum, galerie, škola, vysoká škola a jiné nevýdělečné školské a vzdělávací zařízení bezúplatně prezenčně půjčovalo rozmnoženiny děl vydané na zvukově obrazových záznamech – pod podmínkou zamezení možnosti pořizování rozmnoženin.  Nepodstatné vedlejší užití díla (§ 38c AutZ) - Do práva autorského nezasahuje ten, kdo náhodně užije dílo v souvislosti se zamýšleným hlavním užitím jiného díla nebo prvku. Děkuji za pozornost.