Veřejnoprávní regulace filmové výroby, distribuce a audiovizuálních archiválií Ivan David Veřejnopr. reg. výroby, distribuce atd. Zákonodárství po převratu v roce 1989  Zák. č. 241/1992 Sb., o Státním fondu České republiky pro podporu a rozvoj České kinematografie o V účinnosti 1. 7. 1992 – 31. 12. 2012. o V reakci na privatizaci české kinematografie (od r. 1991) zřízen SFČRPRČK jako nový institucionální základ pro tvorbu zdrojů na podporu vybraných kinematografických projektů. o O způsobu a výši čerpání podpor rozhoduje Rada Fondu: Má 13 členů s 3letým funkčním obdobím,kteří jsou voleni Poslaneckou sněmovnou. Funkce není honorována. o Zákon nestanovuje žádná kritéria pro rozhodnutí o přidělení podpory. Podrobnější úprava přenechána Statutu Fondu, který je však velmi vágní. Současně proti rozhodnutí Rady Fondu není možné se odvolat. = velmi neprůhledný systém. o Pouze 6 dotačních okruhů: tvorba českého kinem. díla, výroba českého kinem. díla, distribuce hodnotného kinem. díla, propagace české kinematografie, technický rozvoj a modernizace čes. kinem. + výroba, distribuce, propagace filmů nár. a etnických menšin. o Stanoveno celkem 13 (později 14) finančních zdrojů, ze kterých může SFČRPRČK čerpat prostředky pro udělování podpor = většina těchto zdrojů však v praxi spíše fiktivních (např. „výnosy z veřejných sbírek a loterií organizovaných Fondem“ či „výnosy z cenných papírů nabytých Fondem od jiných subjektů“) nebo přinášejí pouze minimální nebo velmi nestabilní finanční přínos (např. „dary a dědictví pro Fond“). o Nedostatečným se ukazuje být i příplatek k ceně vstupného ve výši 1 koruny, který zůstává neměnný bez ohledu na postupné několikanásobné zvýšení cen vstupného. o Naopak důležitý zdroj finančních příjmů z autorských práv k filmům vyrobeným za státního monopolu ve filmových studiích na Barrandově a v Gottwaldově, která na SFČRPRČK přešla v roce 1993, se postupem doby stále ztenčuje. o Klíčovým zdrojem příjmů SFČRPRČK se později stávají zejména jednorázové dotace ze státního rozpočtu (přidělené v letech 2007 + 2008) + pravidelné měsíční poplatky z televizní reklamy v ČT na základě tzv. diginovely (2008 – 2011). o Po celou dobu platnosti zákona nedostatečné příjmy SFČRPRČK „vynahrazovány“ zejména velkorysými koprodukcemi České televize. o Několik snah o zásadní novelizaci zákona – nejdůležitější v r. 2005 (posílení nezávislosti SFČRPRČK, vyšší transparentnost podpor, nové stabilní zdroje financí) = neúspěch. o Po skončení účinnost diginovely od 1. 1. 2012 až do současnosti jako hlavní zdroj financování české kinematografie zaveden do vysílacího zákona (nové §§ 32a – 32f) poplatek z vysílání reklamy ve výši 2% z příjmů vysílání reklamy, který platí všichni soukromí provozovatelé televizního vysílání. = stabilizace příjmů kinematografického fondu. o Od 1. 1. 2013 doplněna garance (nový § 32g vys. zákona), že příjmy z poplatku vysílání reklamy musejí činit dohromady alespoň 150 milionů korun ročně.  Zák. č. 273/1993 Sb., o některých podmínkách výroby, šíření a archivování audiovizuálních děl o V účinnosti 11. 11. 1993 – 31. 12. 2012. (Nyní účinné už pouze pasáže o přechodu autorských práv na Státní fond kinematografie + o zrušení státního monopolu.) o Původně ve hře i přijetí komplexního zákona o kinematografii (novelizující i zák. č. 241/1992 Sb.): Neprošel připomínkovým řízením, zejména pro odpor ministerstva financí. o Zák. č. 273/1993 Sb. tak přijat spíše jako zcela nezbytná a provizorní „technická“ norma uvádějící do souladu realitu porevoluční české kinematografie s právními předpisy. o Formální zrušení těch ustanovení ve znárodňovacím dekretu, které pojednávají o státním monopolu a souvisejících opatřeních (§ 1, § 3 ods. 2, § 4): Zbytek dekretu stále účinný. o Další přínosy zákona:  definice několika klíčových pojmů – byť ne vždy zcela domyšlené (např. audiovizuální dílo, české audiovizuální dílo, audiovizuální produkce, výrobce audiovizuálního díla apod.);  zakotvení základních kompetencí Národního filmového archivu;  zřízení evidence podnikatelů v audiovizi;  zavedení nového systému klasifikace AVD z hlediska přístupnosti pro děti a mladistvé;  regulace reklamy při audiovizuální produkci.  Zák. č. 496/2012 Sb., o audiovizuálních dílech a podpoře kinematografie (zákon o audiovizi) o V účinnosti od 1. 1. 2013 = základní aktuální předpis veřejnoprávní regulace kinematografie. o Nahradil jak zák. č. 241/1992 Sb., tak zák. č. 273/1993 Sb. o V některých ohledech méně radikální, než dříve navrhované právní úpravy (např. návrh novely zák. č. 241/1992 Sb.: vyšší příspěvky do Fondu, větší nezávislost Fondu na MK ČR apod.) – přesto výrazný krok kupředu. o Zákon se vztahuje na profesionální filmovou výrobu a distribuci – nikoli na taková audiovizuální díla, která nejsou určena ke zpřístupňování veřejnosti za úplatu. o Zákon se dále vztahuje především na kinematografická díla: „audiovizuální dílo určené ke zpřístupňování veřejnosti prostřednictvím kinematografických představení; za kinematografické dílo se nepovažuje audiovizuální dílo mající povahu reklamy“. Povinnosti výrobců o Výrobce = osoba, která je držitelem nebo jedním z držitelů oprávnění k výkonu práva užít audiovizuální dílo, včetně autorských děl a uměleckých výkonů v něm audiovizuálně užitých, a zároveň jí náleží práva výrobce zvukově obrazového záznamu nebo podíl na nich. o Klasifikační povinnost: Povinnost z hlediska vhodnosti obsahu pro děti a mladistvé klasifikovat jím (spolu)vyrobené české kinematografické dílo (ČKD) = 1) kinem. dílo, které bylo alespoň z 20 % financováno českým výrobcem, nebo 2) kinem. dílo, na jehož výrobě se jakýmkoliv nákladem podílel český výrobce + současně vyhovuje podmínkám Evropské úmluvy o filmové koprodukci či podobné mezinárodní smlouvy. o Při klasifikaci možnost ČKD zařadit do jedné z následujících skupin: a) přístupné bez omezení, b) nevhodné pro děti do 12 let, c) nepřístupné pro děti do 15 let, nebo d) nepřístupné pro děti a mladistvé do 18 let. o Zákon nadále nestanovuje žádná přesná kritéria pro provádění klasifikace, pouze její účel = „omezit přístupnost kinematografických děl, jejichž obsah může ohrozit duševní nebo mravní vývoj dětí nebo mladistvých“. o Takto provedenou klasifikaci je výrobce povinen oznámit distributorovi. o Oznamovací povinnost: Povinnost oznámit každé jím (spolu)vyrobené kinematografické dílo zveřejněné v ČR Národnímu filmovému archivu, a to nejpozději do 31. ledna roku, který následuje po roce zveřejnění. o Nabídková povinnost: Povinnost (spolu)výrobce ČKD písemně nabídnout Národnímu filmovému archivu:  2 nepoškozené rozmnoženiny tohoto díla v kvalitě rozmnoženiny určené pro kinematografická představení (pokud se ČKD promítá ve více technologických variantách = povinnost nabídnou NFA všechny tyto varianty),  kopii literárního scénáře, a  propagační materiály k tomuto dílu. o Nabídka musí být učiněna nejpozději do 60 dnů od zveřejnění / do 12 měsíců od zveřejnění v případě DCP. o Nabídka může být podmíněna zaplacením úhrady ze strany NFA. Pokud však (spolu)výrobce obdržel dotaci na výrobu od SFK, NFA není povinen nic hradit (týká se jen 1 rozmnoženiny). o NFA má 6 měsíců na rozmyšlenou, zda takovou nabídku přijme. o Pokud NFA nabídku využije, nenabývá tím žádnou licenci k užití ČKD a dalších materiálů – nedohodnou-li se výslovně jinak. Povinnosti distributorů o Distributor = osoba, která při svém podnikání a v rozsahu oprávnění od držitelů práv k užití audiovizuálního díla a jeho záznamu: 1) vyrobí nebo nechá vyrobit jeho rozmnoženiny pro účely jejich rozšiřování, pronájmu nebo půjčování a takto zhotovené rozmnoženiny dále rozšiřuje, pronajímá nebo půjčuje v České republice, a současně 2) poskytuje třetím osobám oprávnění k užití audiovizuálního díla na území České republiky kinematografickým představením, prostřednictvím audiovizuální mediální služby na vyžádání nebo televizním vysíláním a pro tento účel nabyvateli oprávnění zpravidla poskytuje též záznam audiovizuálního díla. o Titulky pro sluchově postižené: Distributor ČKD povinen opatřit všechny jeho rozmnoženiny veřejně rozšiřované v ČR takovými titulky + označit obaly takových rozmnoženin nápisem „Titulky pro sluchově postižené“. o Klasifikační povinnost: Tam, kde neprovádí klasifikaci obsahu z hlediska vhodnosti pro děti a mladistvé výrobce (tj. nejde o ČKD), má analogickou povinnost distributor. + Navíc povinnost uvést klasifikaci na obalech a oznámit ji všem osobám, které od něj film odkoupí. o Oznamovací povinnost: Tam, kde neoznamuje zveřejnění díla v ČR Národnímu filmovému archivu výrobce filmu (tj. nejde o ČKD), má analogickou povinnost distributor. Povinnosti dalších osob dle audiovizuálního zákona o Pořadatel kinematografického představení: osoba, která na své náklady a na svou odpovědnost pořádá kinematografické představení. o Pořadatel KP povinen zajistit zveřejnění klasifikace filmu v rámci oznámení o konání KP. Při vlastním konání KP povinen zajistit vyloučení osob nesplňujících klasifikaci. V souvislosti s projekcí hlavního filmu nesmí promítat trailery na filmy nepřístupné pro osoby mladší 15 let, popř. 18 let, ledaže má hlavní film sám tento stupeň klasifikace. o Pořadatel KP dále povinen jednou za ¼ roku odvádět poplatek z kinematografického představení a vést s tím související evidenci. o Osoby prodávající, pronajímající nebo půjčující rozmnoženiny kinematografického díla: Nijak nedefinovány. Mají jedinou povinnost: Neprodat, nepronajmout, resp. nepůjčit rozmnoženinu osobě nevyhovující klasifikaci. Státní fond kinematografie (SFK) o SFK je od 1. 1. 2013 úplným právním nástupcem předchozího SFČRPRČK. o SFK patří do působnosti MK ČR, které je jeho nadřízeným správním orgánem. MK ČR mimo jiné předkládá vládě každý rok rozpočet SFK. o Orgány SFK: 1) Ředitel.  Jmenován a odvoláván ministrem kultury.  Statutární orgán SFK.  Kompetence: mj. rozhodování o filmových pobídkách + o udělení koprodukčního statutu. 2) Rada.  9 členů - voleni a odvoláváni Poslaneckou sněmovnou na návrh ministra kultury. Funkční období člena Rady je 3 roky; Rada se postupně obměňuje po třetinách.  Členství v Radě je honorované. Neslučitelné s funkcí v polit. stranách a hnutích.  Hlavní kompetence Rady: Rozhodování o podpoře jednotlivých projektů. 3) Dozorčí výbor.  9 členů - jmenováni a odvoláváni ministrem kult. z řad zástupců poplatníků správních poplatků pro SFK + poplatků z vysílání reklamy (na jejich vlastní návrh).  Dohlíží na účelné a hospodárné využívání dotací. o Zvláštní pozice tzv. expertů:  Externí subjekty = nejde o orgány ani zaměstnance fondu.  Dvě kategorie expertů: obsahoví + ekonomičtí.  Tato dvojice losem přidělována ke každé žádosti o dotaci = výsledkem je expertní analýza od každého z expertů, která je ovšem pro Radu nezávazná. Finanční zdroje SFK: o Zákonem předvídáno celkem 16 možných zdrojů; k hlavním patří:  poplatek z vysílání reklamy (dle vysílacího zákona);  audiovizuální poplatky: 1 % poplatek z KP + 0,5 % poplatek z AVMS na vyžádání + 1 % poplatek z převzatého televizního vysílání;  správní poplatky: za žádost o dotaci + žádost o finanční pobídku;  příjmy z užití kinematografických děl, k nimž SFK vykonává autorská práva;  dotace ze státního rozpočtu (pro rok 2016 přidělena dotace 180 milionů Kč);  dotace ze st. rozp. pro filmové pobídky (pro rok 2016 přidělena dotace 800 milionů Kč);  sjednané podíly na zisku u podpořených projektů. Poskytování podpory kinematografie o Aktuálně stanoveno 10 dotačních okruhů:  vývoj ČKD;  výroba ČKD;  propagace ČKD;  distribuce kinematografického díla;  projekt v oblasti technického rozvoje a modernizace kinematografie;  publikační činnost v oblasti kinematografie a činnost v oblasti filmové vědy;  zachování a zpřístupňování národního filmového dědictví (např. restaurování);  vzdělávání a výchova v oblasti kinematografie;  filmový festival a přehlídka v oblasti kinematografie;  ochrana práv ke kinematografickým dílům a jejich záznamům. o Nejméně 4x do roka SFK vyhlašuje výzvu k podávání žádostí o podporu pro jednotlivé dotační okruhy.Výzva stanoví termín, v kterém je možné žádosti podávat. o Podpory SFK poskytovány ve 2 základních formách:  dotace;  dotace s podílem na zisku (ve výši sjednané ve smlouvě se žadatelem). o Rada není při posuzování žádostí o podporu vázána žádanou formou ani výší podpory. o Rada povinna při rozhodování o udělování podpory přihlédnout k celkem 8 základním kritériím: např. kvalita projektu, přínos projektu k rozvoji a rozmanitosti české a evropské kinematografie, kulturní význam projektu pro českou kinematografii, ekonomická realizovatelnost projektu, tvůrčí a technickou účast mladých a začínajících filmových profesionálů. o Proti rozhodnutí se nelze odvolat + na udělení dotace není právní nárok. o Podrobnější pravidla celého grantového systému obsažena ve Statutu SFK, např.:  Rada vydávání 1x za šest let dlouhodobou koncepci poskytování podpory + 1x za rok krátkodobou koncepci poskytování podpory.  Stanovení stropů maximální výše jednotlivých typů dotace: Např. 6 milionů Kč na vývoj, 40 milionů Kč na výrobu, 5 milionů na distribuci…  Stanovení podrobnějších pravidel jednání Rady při posuzování žádostí o podporu: Např. každá žádost se boduje ve dvou kategoriích (kvalita a tvůrčí zabezpečení projektu – max. 60 bodů, organizační a finanční zabezpečení projektu a kredit žadatele – max. 40 bodů), a to na základě anonymních formulářů, které vyplňuje každý člen Rady + v každém dotačním okruhu se dotuje podle jiných dotačních kritérií, apod.  Stanoveno obecné pravidlo, že celková výše veřejné podpory na každý projekt (včetně filmových pobídek atd.) nesmí přesáhnout 50% jeho rozpočtu. –Výjimky! Poskytování filmových pobídek o Smyslem podpora výroba AVD v ČR a zvýšení konkurenceschopnosti film. průmyslu ČR. o V roce 2009 vláda ČR schválila Program podpory filmového průmyslu, na jehož základě začaly být systematicky udělovány filmové pobídky. K udělování jednotlivých podpor vydávala závazné stanovisko zvláštní 5členná Programová rada. o Zákon o audiovizi zakotvil od roku 2013 nová pravidla pro filmové pobídky. o Filmovou pobídku lze poskytnout pouze AVD, které současně splní tyto podmínky:  je alespoň částečně realizováno (příprava natáčení / výroba / likvidace výroby) v ČR,  je dlouhé alespoň 70 minut (celé kinem. /TV dílo) / 40 minut (epizodaTV seriálu),  splňuje obsahové předpoklady: prošlo tzv. kulturním testem + je v souladu s předpisy ČR + není pornografické / neschvaluje násilí / otevřeně neuráží lidskou důstojnost,  (spolu)výrobcem je osoba, která má místo podnikání/místo trvalého pobytu/sídlo v ČR + je v ČR zaregistrována u příslušného správce daně,  celková výše uznatelných nákladů (= úhrada dodávek zboží a služeb českým subjektům + odměn českým hercům a členům štábu) vynaložených v souvislosti s realizací AVD v ČR dosáhne alespoň 3 miliony Kč / 10 milionů Kč / 15 milionů Kč (dle typu projektu). o Filmová pobídka se poskytuje až po skončení projektu a má charakter proplacení části uznatelných nákladů v daném projektu: 20 % zboží a služby, 10% odměny hercům + štábu. o Filmové pobídky z obsahového hlediska posuzuje speciální Komise pro filmové pobídky, která má 5 členů. Členy komise jmenuje ministr kultury na návrh profesních organizací v audiovizi. Funkční období je 3leté a funkce je honorovaná. o Pokud Komise dojde k závěru, že pobídkový projekt splňuje obsahové předpoklady (zejména prošel kulturním testem), SFK takový projekt automaticky zaregistruje. X V opačném případě se žádost zamítne a vrátí se správní poplatek. –V obou případech se nelze odvolat. o Žadatel, který uspěje s žádostí o registraci, může podat do 3 měsíců poté žádost o evidenci svého projektu, má-li zajištěno financování alespoň 75 % jeho realizačních nákladů. Projekty jsou takto chronologicky evidovány až do okamžiku, kdy dojde k vyčerpání prostředků vyčleněných v daném období na filmové pobídky. o Žadatel, který uspěl i s žádostí o evidenci, může do 3 let poté podat žádost o filmovou pobídku. = Teprve na jejím základě se žadateli vyplatí filmová pobídka. o Tzv. kulturní test vyplňuje žadatel jako součást žádosti o registraci projektu. Podoba kulturního testu je součástí přílohy Statutu SFK a lze ji nalézt na stránkách SFK: Smyslem je prokázat český a/nebo evropský charakter příslušného AVD. = Žadatel musí dosáhnout alespoň 23 bodů z celkových 46 bodů. Evropská úmluva o filmové koprodukci (1992) o Vztahuje se na mezinárodní koprodukce zahrnující nejméně 3 koproducenty mající sídlo ve 3 různých (evropských) státech, které jsou smluvními stranami Úmluvy. o Pokud se na koprodukci podílejí i koproducenti z dalších zemí, nesmějí přispívat na náklady koprodukce z více než 30 %, jinak se na tuto koprodukci Úmluva nevztahuje. o Úmluva se dále vztahuje pouze na tzv. evropská filmová díla – což jsou jakákoliv filmová díla (hraná, animovaná, dokumentární…), která dosáhnou alespoň 15 bodů z celkových 19 bodů v rámci tzv. evropského bodování dle Dodatku II Úmluvy. o Výjimečně je možno přiznat charakter evropského filmového díla i při dosažení nižšího počtu bodů – pokud se v díle přesto projevuje evropská identita. o Evropské bodování vychází zejména z toho, kolik evropských občanů je angažováno v tvůrčích profesích při vývoji a výrobě filmu (režisér, scénárista, hud. skladatel, herci…). o To, že daný film má charakter evropského filmového díla potvrzuje tzv. koprodukční statut, který v ČR přiděluje SFK (§ 53 zák. o audiovizi). = O přidělení statutu je třeba požádat alespoň 2 měsíce před zahájením natáčení. SFK kopr. statut nepřizná dílům pornografickým,schvalujícím násilí a otevřeně urážejícím lidskou důstojnost. o Filmy s kopr. statutem mohou získat příspěvky ve všech státech koprodukce + u Eurimages. Zákon o zaměstnanosti o Podmínky „práce“ dětí (= osoby mladší 15 let + s nedokončenou školní docházkou) na uměleckých, kulturních, sportovních a reklamních aktivitách – tj. včetně natáčení filmů. o Taková činnost musí být přiměřená věku dítě, nesmí být pro něj nebezpečná ani bránit vzdělávání nebo docházce do školy a účasti na výukových programech, ani poškozovat jeho zdravotní, tělesný, duševní, morální nebo společenský rozvoj. o Dítě může na natáčení účinkovat pouze na základě zvláštního povolení krajské pobočky Úřadu práce vydaného na základě žádosti zákonného zástupce. o Producent povinen zajistit soustavný dohled „způsobilou osobou“ po celou dobu účasti dítěte na natáčení. o Činnost dítěte obecně časově omezena na:  2 hodiny denně / 10 hodin celkově – u dětí v předškolním věku;  7 hodin denně (2 hod. ve vyučovací den) / 12 hodin týdně – v období školního vyučování;  7 hodin denně / 35 hodin týdně – v době prázdnin. o Rovněž další časová omezení činnosti dítěte, např. úplný zákaz činnosti mezi 22. hodinou večerní a 6. hodinou ranní. Zákon na ochranu zvířat proti týrání o Podmínky veřejného vystupování zvířat, včetně vystupování „prostřednictvím hromadných sdělovacích prostředků“. o Při natáčení filmu povinnost producenta zajistit přítomnost kompetentní fyzické osoby (specialisty na daný druh zvířete) + poučit všechny přítomné o zacházení se zvířetem. o Takové natáčení musí být alespoň 14 dní předem nahlášeno krajské veterinární správě a příslušné obci. Živnostenský zákon o Filmový podnikatel (producent, distributor) povinen získat živnostenské oprávnění dle tohoto zákona. = Nevyžaduje se žádná speciální odborná způsobilost. o Oprávnění vzniká dnem ohlášení podnikatele na živnostenském úřadě. o ŽÚ vydá podnikateli výpis z živnostenského rejstříku pro prokazování oprávnění. o Dále stanoveny některé další náležitosti podnikání – např. pokud se týče označování provozovny, kde dochází k podnikatelské činnosti. o V ČR prakticky všechny činnosti spojené s filmem zahrnuty pod jediný obor živnosti volné: Výroba, rozmnožování, distribuce, prodej, pronájem zvukových a zvukově-obrazových záznamů a výroba nenahraných nosičů údajů a záznamů. Veřejnopr. reg.AV archiválií  Zák. č. 499/2004 Sb., o archivnictví a spisové službě o Definice klíčových pojmů, např.:  Archiválie: písemná, obrazová, zvuková nebo jiná zaznamenaná informace + vybraná k trvalému uchovávání + vzatá do evidence archiválií.  Původce: Každý, z jeho činnosti archivní dokument vznikl.  Národní archivní dědictví:Všechny archiválie evidované v ČR. o Stanovení základních kritérií pro výběr archiválií – z hlediska doby vzniku, obsahu, původu a vnějších znaků. o Cílem vybrat dokumenty trvalé hodnoty - mimo jiné zahrnuje všechny filmové záznamy vzniklé do roku 1930. o Obecná pravidla pro nakládání s archiváliemi, např.:  Vyvézt archiválii z území České republiky lze pouze na základě povolení ministerstva vnitra, a to pouze za účelem vystavování, konzervování, restaurování, nebo vědeckého zkoumání. o Podmínky nahlížení do archiválií:  pouze na základě žádosti o nahlížení předložené na badatelském listu,  za dodržení podmínek badatelského řádu + příp. depozitních smluv,  primárně má být nahlíženo do pořízených kopií,  obecný zákaz nahlížení do nezveřejněných archiválií mladších 30 let. o Přesný výčet důvodů, pro které může být nahlížení odepřeno, mimo jiné pokud:  fyzický stav archiválií nahlížení neumožňuje,  stav zpracování nahlížení neumožňuje. = ALE možnost požádat žádost o výjimku ze strany vědeckých badatelů + studentů. o Pravidla pro pořizování výpisů, opisů a kopií archiválií:  každý oprávněn požádat archiv o pořízení výpisu/opisu/kopie, popř. digitální repliky,  archiv může odepřít ze stejných důvodů, ze kterých může odepřít nahlížení,  archiv oprávněn požadovat pouze úhradu nákladů na svoje služby dle zveřejněného ceníku (např.: rešerše, vyhledávání archiválií, náklady na kopie),  samotné nahlížení je bezplatné = ALE výjimka pro AV archiválie ve správě NFA.  Zákon o audiovizi o Z archivního hlediska důležité:  stanovení základních funkcí a poslání Národního filmového archivu (NFA),  vymezení národního filmového dědictví = veškeré audiovizuální archiválie i práva duševního vlastnictví, která vlastní stát a spravuje NFA. Zákaz zcizení.  Povinnost uživatele ZOZ audiovizuálních děl vyrobených státem v období 28. 8. 1945 – 31. 12. 1991, u kterých uplynula práva výrobce ZOZ, užít je buď na podkladě originálních nosičů NFA nebo s písemným souhlasem NFA.  Zákon o ochraně osobních údajů o Obsahuje obecnou úpravou povinností při zpracovávání osobních údajů (= systematické nikoli nahodilé - nakládání s OÚ) nad rámec výlučné osobní potřeby FO. o Obsahuje též výklad základních pojmů, např.: osobní údaj = jakákoliv informace týkající se určené nebo určitelné FO; citlivý OÚ = vypovídající o národ., rasovém, etnickém původu, politických postojích, náboženství, trest. činnosti, zdrav. stavu, sexuálním životě… o Speciální pravidla pro oblast archivnictví obsažená v archivním zákoně, včetně zákl. zásady: K výběru a trvalému uchování archiválie s OÚ není třeba souhlas. Děkuji za pozornost.