Melodrama – žánr, styl, emoce FAV 305 Mgr. Šárka Gmiterková 5. 5. 2016 LITERATURA 5. 5. 2016 L5 – MELODRAMA JAKO REPREZENTACE •DYER, Richard (1991): Lana: Four films of Lana Turner. In: LANDY, Marcia (ed), Immitations of life. A reader on film and television melodrama. Detroit: Wayne state university press, s. 409 - 428. •WILLIAMS, Linda (1991): “Something else besides a mother”: Stella Dallas and the maternal melodrama. In: LANDY, Marcia (ed), Immitations of life. A reader on film and television melodrama. Detroit: Wayne state university press, s. 307 – 325. Woman’s film = Ženský film •Problematické označení •Woman’s film není totéž co women’s cinema (=filmy žen-režisérek) •Tematizace ženské zkušenosti •Skupina filmů cílená na ženské publikum •Konzervativní zápletky a konzervativní poselství •Drama volby Časové vymezení •Hlavní korpus analyzovaných filmů ze 30. – 40. let 20. století §Rozvinutý hvězdný systém §Historický kontext – v období druhé světové války hlavně ženské publikum •50. léta – lze považovat rodinná melodramata za ženské filmy? §“male weepies” §Tenze mezi řečeným a pouze naznačeným ne kvůli cenzuře jistých témat, ale díky nemožnosti hovořit o řadě problémů z jiné než ryze patriarchální dominantní pozice. Ženský film jako prestižní označení? •Neexistuje konsenzus •Podle některých má tato kategorie velmi nízký status (Molly Haskell), podle jiných naopak etablovaná a žádaná produkce (Steve Neale) •Ženská tematika se s nástupem 50. let 20. století přesouvá do televize (ženský prostor)? •Názvy filmů nesou jméno hlavní hrdinky – Mildred Pierce, Stella Dallas, Daisy Kenyon, Jezebel… Marjorie Rosen: Popcorn Venus (1973) Molly Haskell: From reverence to rape (1974) 51FvT7ymC-L._AC_UL320_SR206,320_.jpg 315831.jpg Images of women – Obrazy žen •Obrazy žen na plátně odrážejí nebo naopak zkreslují reálnou situaci žen •Negativně vymezená kategorie – alternativní prostor a forma kompenzace pro jinak zanedbávané a stereotypní ženské postavy •Nízký kulturní status •Témata – Romance, Mateřství, Domácí sféra, SEBEOBĚTOVÁNÍ Typy hrdinek •Většina příběhů končí tragicky nebo nešťastně – transgresivní žena je potrestaná 1.Neobyčejné hrdinky – nezávislé, emancipované; casting (J. Crawford, B. Stanwyck, B. Davis) 2.Obyčejné hrdinky – postavy se pohybují pouze v mantinelech určených společností (Hana Vítová) 3.Z obyčejné ženy se stává neobyčejná (prožitá bolest, vášeň, posedlost – Letter from an unknown woman, USA 1948, r. Max Ophüls) •Vedlejší postavy – nespolehliví manželé, milenci, spolehlivá přítelkyně, starší muž - rádce Of human bondage USA 1934, r. John Cromwell Mateřské melodrama •Tematizuje vztah mezi matkou a dcerou v jeho vývoji •Filmy •Imitation of life (1934, r. John M. Stahl) •Stella Dallas (1937, r. King Vidor) •Now, voyager (1942, r. Irving Rapper) •Mildred Pierce (1945, r. Michael Curtiz) •K selhání žen coby matek vedou ambice mimo domácí sféru anebo fanatická oddanost dcerám •Latentní sexuální rivalita mezi matkou a dcerou – Stella Dallas USA 1937, r. King Vidor MELODRAMA JAKO EMPATIE •Otázkou zůstává, kde končí ženský film a začíná melodrama a naopak. Jednu věc však mají společnou a to je obětování konkrétních postav ve prospěch vyššího ideálu (mateřství, ženství, rodina). Viktimizace postav představuje jeden z hlavních zdrojů diváckého potěšení a ačkoliv figury mohou končit nešťastně nebo nedůstojně, finále nám umožňuje pochybovat o nevyhnutelnosti takového osudu. • Imitation of life USA 1959 r. Douglas Sirk image_evento_final_3919_2013-01-24_13_38_50.jpg •Lana Turner, Juanita Moore, Sandra Dee, Susan Kohner •Producent Ross Hunter •Podle novely Fannie Hurst (1933); další stejnojmenná filmová adaptace z roku 1934 (r. John M. Stahl) •Hlavní téma umělost vs autenticita; dále gender, mateřství a rasa •Poslední hollywoodský film Douglase Sirka • Snímek obrazovky 2016-05-02 v 18.26.22.png Gavin1.jpg “Lanallure” •Luxusní, nepraktický vzhled •Zdůrazněný proces zkrášlování spíš než přirozená krása •Kostýmy dávají tělu a obličeji nezvyklý geometrický rám >> umělý, odosobněný dojem a9e47428ee8c7e129beaaa8561703faa.jpg Sexy dívka od vedle >> sexy ordinary “The Sweater Girl” 935600f5082b362f7add360129022921.jpg 45ed847a00c18f78b23dee79e0556c00.jpg Padlá žena trpící v důsledku vlastních činů e9002ed0c89bd7ca48ff003c1f5dcde7.jpg •Jedná impulzivně •Příběh má pro její činy vždy adekvátní vysvětlení (třídní původ, trauma ze ztráty otce) topimitat59.jpg Otázky: 1.Co je v tomto filmu autentického? Co nám ukazuje jako pravdivé, nedotčené imitací? 2.A je život mimo předstírání v něčem lepší anebo je naopak horší, plný utrpení a bolesti?