Melodrama – žánr, styl, emoce FAV 305 Mgr. Šárka Gmiterková 12. 5. 2016 LITERATURA 12. 5. 2016 L6 – MELODRAMA, CAMP A QUEER •SONTAG, Susan (1964): Notes on camp. V překladu Poznámky o fenménu camp. In: Labyrint 2000, č. 7-8. •DUGGAN, Anne E. (2013): Fairy tale and melodrama. Lola and the Umbrellas of Cherbourg. In: Queer Enchantments: Gender, Sexuality, and Class in the Fairy-Tale Cinema of Jacques Demy. Detroit: Wayne State University Press, s. 13–41. CAMP podle Susan Sontag 1."Camp je dekorativní a zdobný, zdůrazňuje texturu, smyslné povrchy a styl na úkor obsahu“ 2.Apolitický; vzpírá se analýze a přesnému popisu 3. „Vážnost, která selhává“ 4."Věci jsou campy, když jsou staré. Ne proto, že zestárly, ale protože už v nich nejsme tak ponořeni a frustrováni skutečností, že se některé snahy nezdařily" 5.Kulturní kompetence recipientů 6.Homosexuálové jako aristokraté vkusu poster_mirror_has_two_faces.jpg 0094715.jpg the_rocky_horror_picture_show_poster.jpg showgirls.jpg 26c0a195973b46ba52a013c89dd82315_500x735.jpg MV5BODI2MDEyNjEzN15BMl5BanBnXkFtZTgwNzc1NTE2MTE@._V1_UY268_CR1,0,182,268_AL_.jpg Vražda Ing. Čerta ČSSR 1970, r. Ester Krumbachová Screen shot 2011-07-11 at 3.17.58 PM.png DorothyMalone-WrittenontheWind.jpg 1.Rodinná melodramata již v době uvedení považovány queer publikem za prototypické camp texty (exces, emocionalita, manýra, sentiment) 2.Paralelní pozice queer diváků a ženských postav 3.Melodramatická forma odráží konstruovanost reality, stereotypů a sociálních rolí 4.Camp je strategie vlastní i heterosexuálním divačkám 5. Melodrama + camp + queer auteur •Francois Ozon •Pedro Almodóvar john-waters-by-susan-segal.jpeg 2016-06-05.jpg Hairspray3-1600x900-c-default.jpg John Waters - “papež nevkusu” •Kombinace rodinných melodramat a exploatace •Vlastní nízkorozpočtová produkce pod hlavičkou Dreamland => stálí spolupracovníci Dreamlanders (zejména Harris Glenn Milsted aka Divine) •“Trash trilogy” •Pink Flamingos (1972) •Female trouble (1974) •Desperate living (1977) Polyester USA 1981, r. John Waters Rock Hudson’s Home Movies USA 1992, r. Mark Rappaport MELODRAMA JAKO VNÍMAVOST (SENSIBILITY) •"Termínem camp rozumíme ty prvky jednotlivých osobností, situací nebo aktivit, které vyjadřují nebo jsou vytvořené pomocí gay vnímavosti. Camp není nikdy žádná věc nebo figura sama o sobě, ale jde o vztah mezi aktivitami, lidmi, situací a homosexualitou. Čtyři prvky jsou pro camp nezbytné: ironie, estetismus, teatralita a humor." • Jack Babuscio (1997) Jacques Demy 020-jacques-demy-theredlist.jpg •V Paříži studuje umění (nezačínal jako filmový kritik) •Filmy zasazeny v regionálních lokacích (Nantes, Cherbourg, Rochefort) •Snaha o vytvoření jednoho fikčního (transmediálního) univerza, kterým budou z filmu do filmu procházet jednotlivé postavy >> podobně jako Balzacova Lidská komedie •Lola (1961) •Andělská zátoka (1963) •Paraplíčka ze Cherbourgu (1964) •Slečinky z Rochefortu (1967) •Model shop (1969) • Lola a Nantes 4738054_6_5130_restaurant-la-cigale-a-nantes_fce591f59ed5740ccf8aa4a7e032aabe.jpg Anouk_Aimee_-_Lola_de_J._Demy_-_Photo_de_tournage_-_Ballustrade_-_Copyright_Agnes_Varda.jpg bay-of-angels1.jpg 000f8256_medium.jpeg 6a0133f4ebe468970b017742f83d3b970d-500wi.jpg Jacques Demy jako vytěsněný tvůrce francouzské nové vlny nova-vlna.jpg 009-jacques-demy-theredlist.jpg Jacques Demy a / vs nová vlna 21003043_20130503122946122.jpg •Demyho snímky jako součást nové vlny •Autorská výpověď •Natáčení na reálných lokacích •Cinefilní pocty •Demyho tvorba mimo označení NV •Populární žánrová tvorba •Špatné načasování (únikové filmy v politicky vyhrocené době) •Složitá kategorizce (“operní každodennost”) •Latentní homofobie • Lola idealizovaná žena lola1.jpg •Nikoliv psychologicky prokreslená postava, ale spíš obraz složený z pohledů, představ a fantazií jiných mužů •Lola jako matka? •Její příběh se formou paralely odráží v dalších ženských postavách •Kombinace utopického příslibu pohádky a deziluze melodramatu lola2.jpg image.jpg 1875523,MqveFMRzikFV7Hc_8n63Uc1ipmVb1vLp9msrFhS3XaFwpWgi6UYEvgJgPeOS3+TzP7qqwCcLyODdR79920XjOw==.jp g aehnliche-situation-andere-klasse-frau-in-dem-30er-jahre-klassiker-der-blaue-engel-1930-raekelt-sic h-marlene-dietrich-auf-einem-fass-foto-allstar-.jpg l-m-1.jpg Otázky •Které prvky (kromě happyendu ve smyslu realizace utopických přání) nám umožňují o Lole uvažovat jako o pohádce? •Které prvky (kromě happyendu ve smyslu jeho dosažení za cenu nějaké ztráty?) nám umožňují o Lole přemýšlet jako o melodramatu? •Které prvky vystavují Lolu queer čtení - na úrovni stylu, mizanscény i vyprávění?