Frankfurtská škola: Theodor Adorno, Max Horkheimer Zeitschrift für Sozialforschung Horkheimer, Lowenthal, Marcuse, Pollock, Erich Fromm. Oskar Negt, Albrecht Wellmer, Jürgen Habermas Dialektika osvícenství - Horkheimer a Adorno (1944 /jako Philosophische Fragmente/1947) 1937 – Adorno, práce u Paula Lazarsfelda – Princeton – Office of radio research, FILMOLOGIE: Gilbert Cohen-Séat „Essai sur les principes d´une philosophie du cinéma“ (1946) 1946: vytvoření Association pour la Recherche Filmologique 1947-1961: REVUE Od 1962: IKON 1947: La Revue Internationale de Filmologie Etienne Souriau, Henri Wallon, Edgar Morin, Léon Moussinac Cohen-Séat 1946: Association pour la Recherche Filmologique R.C. Oldfield - 1948 - studie The visual preception of cinema, television, and radar images příklady textů v Revue: psychologické, somatické a elektroencefalografické efekty rytmického přerušování světelných stimulů; reakce dětí na film Modifikace EEG v průběhu filmové projekce Poznámky k EEG nepřizpůsobivých dětí v průběhu filmové projekce Experimentální studie nervové aktivity v průběhu projekce Henri Wallon (L´acte perceptif et le cinéma – in: Revue internationale de filmologie 13 - 1953); A. Rey (la perception d´un ensemble de déplacements – Revue 17 - 1954); A. Michotte (texty v Revue - 1948, 1953, 1961) Albert Michotte – 1953 – La participation émotionelle du spectateur à ľaction représentée ľécran. 1952 – manifest „sociologie filmu“ – Edgar Morin a Georges Friedmann, Revue č. 10, 1952. Do té doby pouze dva texty Kracauera – film v vztahu k sociálnímu, historickému a kulturnímu kontextu. Č. 3-4, 1948 – výňatek z knihy Od Caligariho k Hitlerovi. Siegfried Kracauer: From Caligari to Hitler. A Psychological History of the German Film. navazuje mj. Marc Ferro: 1977 - Cinéma et histoire Pierre Sorlin (Sociologie du cinéma, 1977) Edgar Morin: cinéma-direct KRITIKA: Cahiers du Cinema – Florent Kirsch Amédée Ayfre,