Evropský parlament
2014-2019
{AGRI}Výbor pro zemědělství a rozvoj venkova
2015/2226(INI)
{06/04/2016}6. 4. 2016
NÁVRH ZPRÁVY
k tématu: „Jak může SZP zlepšit tvorbu pracovních míst ve venkovských oblastech?“
(2015/2226(INI))
{AGRI}Výbor pro zemědělství a rozvoj venkova
Zpravodaj: Eric Andrieu
PR_INI
OBSAH
Strana
NÁVRH USNESENÍ EVROPSKÉHO PARLAMENTU............................................................ 3
NÁVRH USNESENÍ EVROPSKÉHO PARLAMENTU
k tématu: „Jak může SZP zlepšit tvorbu pracovních míst ve venkovských oblastech?“
(2015/2226(INI))
Evropský parlament,
– s ohledem na článek 52 jednacího řádu,
– s ohledem na zprávu Výboru pro zemědělství a rozvoj venkova a stanovisko Výboru pro
zaměstnanost a sociální věci a Výboru pro práva žen a rovnost pohlaví (A8-0000/2016),
A. vzhledem k tomu, že v mnoha evropských zemích již po desetiletí z venkovských oblastí
odcházejí zemědělci a tyto oblasti nabízejí stále méně pracovních míst;
B. vzhledem k tomu, že tváří v tvář nynější hospodářské krizi učinila EU – zejména
prostřednictvím Junckerova plánu – zaměstnanost jednou ze svých hlavních priorit a že je v této
souvislosti třeba opětovně potvrdit legitimitu SZP, aby tak mohla být využívána jako jeden z
hlavních nástrojů evropské činnosti, pokud jde o zaměstnanost ve venkovských oblastech;
C. vzhledem k tomu, že aby bylo možné řešit řadu výzev, kterým evropské zemědělství čelí (v
oblasti potravin, energie, klimatu, životního prostředí atd.), je zásadní vytvořit pro zemědělství
„novou sociální smlouvu“, která nás pobídne k tomu, abychom přehodnotili cíle skutečné veřejné
politiky, která je v obecném zájmu nás všech;
D. vzhledem k tomu, že opětovná teritorializace zemědělství je nezbytná pro zachování
dynamických venkovských oblastí nabízejících řadu pracovních příležitostí;
E. vzhledem k tomu, že strukturující prvky poslední reformy SZP i nadále slouží jako základ
dominantního modelu zemědělského rozvoje, který se opírá o stále větší, koncentrovanější a
specializovanější zemědělské podniky provozující intenzivní zemědělství, jež pracovním místům
postupně nadřazují kapitál;
F. vzhledem k tomu, že zkušenosti z praxe ukazují, že lze využívat jiné způsoby zemědělského
rozvoje, které nabízejí lepší výsledky, pokud jde o kvalitu potravin a agronomickou,
environmentální a ekonomickou výkonnost, a že malé a střední podniky, které jsou obecně
různorodější, inovativnější a jsou lépe kolektivně organizovány v podobě sdružení zemědělců, se v
době krize projevily jako stabilnější;
G. vzhledem k tomu, že současná krize dokazuje, že neregulovaný trh není schopen zajistit
cenovou stabilitu ani zachovat pracovní místa, a že je načase vyvinout nové regulační nástroje
přizpůsobené této hyperkonkurenční situaci v evropském i celosvětovém měřítku;
H. vzhledem k tomu, že je třeba, aby bylo vytváření pracovních míst ve venkovských oblastech
součástí udržitelné politiky přizpůsobené ekosystémům, která bude spočívat v zachování a rozvoji
zemědělských činností a činností, které se zemědělstvím souvisejí, jež umožňují navazování
sociálních vazeb a solidaritu mezi různými aktéry;
I. vzhledem k tomu, že budoucnost venkovských oblastí nezávisí výlučně na rozvoji
zemědělského odvětví, ale je úzce spojena také s ostatními odvětvími hospodářství, a že je tedy
nutné zavést skutečný územní systém, jehož cílem je usilovat o součinnost mezi všemi činnostmi a
umožňovat společné meziodvětvové přístupy;
J. vzhledem k tomu, že za tímto účelem je naprosto zásadní klást důraz na velký počet
pracovních míst, která toto místní zemědělství (včetně lesnictví) dodávající potravinářské i
nepotravinářské výrobky a služby vytváří a která nelze přemístit do zahraničí;
K. vzhledem k tomu, že je třeba podporovat především rodinné zemědělské podniky, které
spravuje jedna nebo více osob, jež jako vedoucí podniku nesou odpovědnost, jednají nezávisle,
skutečně pracují ve svém podniku a jsou schopny čelit případným problémům tím, že v případě
nutnosti přizpůsobí produkci nebo výrobní metody a diverzifikují svou hospodářskou činnost;
L. vzhledem k tomu, že tyto rodinné zemědělské podniky vytvářející přidanou hodnotu a pracovní
místa usnadňují obnovu generací zemědělců snazším předáním životaschopných podniků přiměřené
velikosti;
Rámec současné SZP
1. vyzývá všechny členské státy, aby zavedly komplexní strategii pro generační obnovu a
využily k tomu plně všech možností, které nová SZP nabízí na podporu mladých zemědělců, a to i mimo
rámec rodiny;
2. vybízí členské státy, aby posílily svou podporu malým a středním podnikům, zejména
častějším poskytováním redistributivní platby a systematickým zaváděním stropu podpor ve výši 150
000 EUR;
3. připomíná, že členské státy v hojné míře využívaly možnost poskytovat podporu vázanou na
produkci – která zajišťuje pracovní příležitosti ve znevýhodněných oblastech –, a vyzývá členské
státy, aby míru této podpory zvýšily;
4. připomíná, že je třeba zavádět environmentální rozměr přímých podpor, které musí být
součástí udržitelnosti a životaschopnosti zemědělských podniků a musí přispívat k vytváření nových
pracovních míst;
5. domnívá se, že tržní opatření a opatření na řešení mimořádných krizí stanovených v rámci
jednotné společné organizace trhu by měla být prováděna mnohem rychleji a aktivněji s cílem omezit
negativní dopady poklesu cen na příjmy;
6. zdůrazňuje, že zeměpisná označení a ekologické zemědělství představují hybnou sílu a
záruku místně podmíněné přidané hodnoty a zdroj pracovních míst a jako takové je třeba je nejen
chránit, ale i rozvíjet;
7. doporučuje, aby členské státy ve vyšší míře využívaly prioritní oblast, která se dotýká
vytváření pracovních míst, v rámci priority 6 druhého pilíře a také opatření v oblasti předávání
znalostí, odborné přípravy a celoživotního vzdělávání;
8. vyzývá členské státy a jejich regiony, aby svou politiku v oblasti venkova zaměřily na
tvorbu pracovních míst, a žádá Evropskou komisi, aby jim při plnění tohoto cíle napomáhala;
9. zdůrazňuje, že vzájemná součinnost mezi všemi subjekty působícími na venkově umožní, aby
za podpory z fondu EZFRV a dalších fondů EU bylo nalezeno řešení problému zaměstnanosti ve
venkovských oblastech, a zajistí, aby zemědělství bylo opětovně uznáno jako klíčový faktor územního
rozvoje;
Budoucnost společné zemědělské politiky po roce 2020
10. zdůrazňuje, že SZP musí mít k dispozici dostatečné prostředky, aby mohla účinně a
dlouhodobě plnit svou úlohu na podporu zaměstnanosti spočívající v podpoře udržitelného rozvoje
zemědělství a v zachování přitažlivosti venkovských oblastí (s důrazem na kvalitu života) spojených
s městskými oblastmi;
11. žádá Komisi, aby znovu jasně definovala a navrhla evropský zemědělský model, který by
stanovil podporu zaměstnanosti ve venkovských oblastech jako jednu ze svých priorit;
12. domnívá se, že finanční prostředky v rámci budoucí SZP by měly být více zaměřeny na podporu
malých a středních podniků, které jsou obvykle různorodější, úspornější a samostatnější, dají se
snáze převést a jsou účinnější, pokud jde o vytváření přidané hodnoty a pracovních míst na
dotyčných územích;
13. zdůrazňuje, že je důležité, aby SZP umožňovala financování kladných účinků, které s sebou
zemědělství přináší z hlediska zaměstnanosti a životního prostředí, a prosazovala ve větší míře
ekologické zemědělství a všechny další udržitelné výrobní postupy v rámci agroekologie, pročež je
nutné jít nad rámec stávajících norem ekologické podmíněnosti a agroenvironmentálních a
klimatických opatření;
14. domnívá se, že politickou zásadou budoucí SZP se musí stát opětovné získání evropského
trhu, a to spíše než zaměření se na vnější trhy;
15. zdůrazňuje, že vzhledem ke značné nejistotě, pokud jde o budoucnost zemědělských cen, které
jsou nízké a nestálé, musí Evropská unie více působit na trzích, a to vytvořením bezpečnostních
sítí a systémů předcházení krizím a jejich řešení, přičemž může vycházet zejména z proticyklických
podpor, díky nimž budou zemědělci moci dosáhnout rentabilních cen;
16. žádá, aby SZP v rámci EIP upřednostňovala podporu inovativních a udržitelnějších
zemědělských a lesnických modelů pro výrobu zboží a poskytování služeb v potravinářském a
nepotravinářském odvětví (energie z obnovitelných zdrojů, biotechnologie atd.), čímž se zhodnotí
všechny zdroje každého venkovského území;
17. domnívá se, že přístupy zdola nahoru, pokud jde o místní uplatňování iniciativy LEADER v
oblasti místního rozvoje se zapojením místních komunit, prokázaly svou efektivitu a že by měly být
dále posilovány a uplatňovány ve všech členských státech prostřednictvím přístupů využívajících
financování z vícera fondů;
18. vyžaduje, aby investice poskytované v rámci politiky rozvoje venkova byly přednostně
vyčleňovány na zaměstnanost;
19. domnívá se, že pro budoucí rozvoj je třeba vyvinout územní potravinové systémy jakosti a
podporovat občanskou odpovědnost a zapojit všechny subjekty do kvalitativních postupů a smluvních
úkonů zaměřených na zajištění zdravotní nezávadnosti potravin, ale také na spravedlivé odměňování
zemědělců;
20. vyzývá členské státy, aby uplatnily přístup shora dolů a významně pokročily na cestě k
sociální harmonizaci pracovních sil v zemědělství, čímž omezí škody vnitřního sociálního dumpingu,
který zaměstnanost podkopává;
21. považuje za nezbytné zajistit přítomnost veřejných a soukromých služeb umožňujících
zachování a rozvoj zaměstnanosti ve venkovských oblastech;
22. pověřuje svého předsedu, aby předal toto usnesení Radě, Komisi.