Sovětská moc vytvořila na základě Leninových postojů („film je pro nás ze všech ostatních [PD1] umění to nejdůležitější“) jakési[PD2] státní filmové umění, které bylo jednak dobře financované a jednak pod bedlivým dohledem cenzury. Tato státní filmová tvorba však paradoxně dala impuls k tvorbě sovětské avantgardě a filmovým tvůrcům jako byl[PD3] Sergej Ejzenštejn, Vsevolod Pudovkin či Olexandr Dovženko. Nicméně vztahy mezi těmito význačnými tvůrci a sovětskou mocí byly vždy dvojaké povahy. Německá režisérka Leni Riefenstahl zase zaprodal[PD4] a svůj talent nacistům, a to především prostřednictvím snímku Triumf vůle (Triumph des Willens, 1935). A zdá se, že ani na počátku 21. století cenzura ani propaganda z filmové krajiny[PD5] nezmizely. Například íránští režiséři, kteří se také musí vypořádávat s cenzurou, dávali dlouhou dobu přednost dětským hlavním[PD6] rolím. Tato „léčka“ jim umožnila předstírat naivní náhled na společnost a zároveň se vyvarovat filmování ženských obličejů. ano, dobře, jen nepoužívat nadbytečně étoffement ________________________________ [PD1]D [PD2]D – zde není nejistota [PD3]mn. č. [PD4]poněkud silnější, než „dala do služeb“ [PD5]poněkud nezvyklé, co třeba „světa“? Ale nakonec proč ne. [PD6]D – „hlavní“ tam není