Mládí a první římské období Jako všichni velcí renesanční mistři byl Michelangelo Merisi prostého původu. Narodil se v září roku 1571, nejspíše 29., na svátek svatého Michaela, ve vesnici ležící pár kilometrů od Treviglia, mezi Milánem a Bergamem, podle které si dal jméno Caravaggio. Jeho otec, Fermo Merisi, byl stavitel a majordomus místního šlechtice, markýze[PD1] Caravaggia, příbuzného[PD2] milánských Sforzů a římských Colonnů. Podle Giovanni Pietra Belloriho, jednoho z jeho životopisců, mladý Michelangelo projevil první známky zájmu o malířství, když pozoroval místní umělce[PD3] jak zdobí dům postavený jeho otcem. Od dubna roku 1584 se po čtyři roky učí v malířské dílně Simona Peterzana. Tento Tiziánův žák patřil[PD4] mezi nejaktivnější milánské umělce. Jeho díla, která najdeme v moha milánských kostelech, se díky[PD5] zkrouceným postavám a nepřirozenému světlu řadí k manýrismu. Pokud Peterzanův suchý a systematický[PD6] styl neměl významný vliv na Caravaggiovu tvorbu, velká činorodost jeho dílny mu přinejmenším poskytla úplné vzdělání. Učeň tak poznal benátský a lombardský kolorismus, učil se portrétu a oramentu, trénoval[PD7] kresbu, olejomalbu a tvorbu fresek, obdržel první základy perspektivy a cvičil se v zacházení se světlem a stínem. V Miláně dále mohl studovat díla Leonarda da Vinciho a jeho školy, stejně jako práci Tiziána, která dominovala benátské malbě 16. století. Ale až v Bergamu se seznámil s tvorbou Giovanniho Savolda, nevýznamnéh[PD8] o žáka Giorgiona[PD9] , jehož malba ovlivnila Caravaggiovy postavy a světla[PD10] . Hudební témata bergamské malby inspirované Giorgionem měly bezpochyby rozhodující vliv na první Caravaggiovy profánní obrazy. Po vyučení zůstává v milánském kraji. Dokumenty v archivech jeho přítomnost dokládají v roce 1589 při úmrtí jeho matky a 11. května 1592, kdy si se svým bratrem Giovanem Battistou, který se stal knězem, rozdělili rodinné dědictví. Poté odešel do Říma, kde své jmění beze sporu rychle utratil, jelikož všichni životopisci se shodují, že první léta byl v nouzi. I když v té době ještě nebyl tak proslulý, cesta do Říma byla už v 16. století nedílnou součástí vzdělání každého ambiciózního muže. Kostely, sbírky a římské památky poskytovaly kolekci umění počínající antickým sochařstvím a končící velkými pracemi Raffaela, Michelangela a jejich žáků. Pobyt v Římě byl tedy příležitostí studovat z blízka vžité modely italského umění. Navíc, přes vážné ekonomické problémy, které poznamenaly pontifikát Klementa VIII. (1592 – 1605), přítomnost papežství a značného množství osob povýšených každým novým papežem, stejně jako diplomatických misích, tvořili vždy významnou síť mecenášů a sběratelů schopnou nastartovat kariéru umělce. Le colorisme est une conception artistique fondant l'unité du tableau sur l'harmonie des couleurs. ________________________________ [PD1]-ů [PD2]To není jisté, „blízcí s/ měli styky s“ [PD3]čárka [PD4]vynechána věta [PD5]stačil by 7. pád [PD6]spíše monotónní [PD7]stylist. neobratné [PD8]méně významného např. [PD9]-ova [PD10]osvětlení