„Pravdivý obraz“ Otisk skutečnosti v malířství a sochařství mirror Bernardo Strozzi, Stará žena před zrcadlem, cca 1615 Elsie Wright.jpg Elsie Wright a Frances Griffiths, Víla podává Iris květiny, 1920 1. Teorie mimesis •Řec. mimesis, lat. imitatio (nápodoba). •Mimesis může odkazovat k jakémukoli jsoucnu z reálného světa, nebo k jsoucnu postulovanému či imaginárnímu. Již před Platónem byl zdůrazňován reprezentační aspekt mimeze. • •Kořen slova: mimos Ømimesthai – imitace, reprezentace, portrétování Ømimos, mimetes – osoby, které imitují nebo reprezentují Ømimema – výsledek mimetického jednání Ømimetikos – subjekt imitace • •Koncepty mimesis podle Platóna, Aristotela a Plotína. •V 18. stol., po ustavení estetiky jako samostatné disciplíny Alexandrem Gottliebem Baumgartnerem, ztratily váhu, ale i později se k nim mnozí teoretici vraceli. • • 2. Zobrazení a obraz (K hermeneutice malířství) •odlišení zobrazení / obraz •zobrazení: jeho cílem je vizuální substituce skuteč-nosti nebo věci, která se nachází mimo obraz (vizuální „simulace“) •obraz je zjevným uchopením a předvedením zobra-zované skutečnosti před naším pohledem; H. G. Gadamer, Pravda a metoda: „...obraz uplatňuje své vlastní bytí, aby nechal vystoupit zobrazené“ •Mojmír Horyna, Umělecké dílo jako rozvrh. In: Dějiny umění v české společ-nosti. Praha 2004, s. 82. Cesta k abstrakci: autonomní obraz? •Je třeba si uvědomit, že obraz dříve než představuje koně, bitvu, nahou ženu, nebo jinou anekdotu, je ve své podstatě plocha pokrytá barvami uspořádaná podle určitého pořádku. • (Maurice Denis, Théories) • Serusier_-_the_talisman Paul Sérusier, Talisman, 1888 skupina Nabis Nic než skutečnost Chuck Close Frank 1969 olej plátno 3. „Nic než skutečnost...“ Verismus, ilusionismus, naturalismus a realismus v malířství 19. a 20. stol. Mimeze předmětného •Verismus: lat. verus = pravda, snaha zobrazovat skutečnost takovou jaká je, v surovém stavu, s jejími zdánlivě bezvýz-namnými detaily, ve vší její hrubosti a nízkosti... snaha o dokumentárnost se spíše pesimistickým pohledem na svět •Iluze: lat. ludere = hrát, zahrávat si, podvádět, klamat, před-stava nebo vjem neshodující se skutečností; využití – ve výtvarném umění, např. trompe-l'œil; v divadle, které pro-střednictvím aristotelovské mimesis vytváří diegézní svět •Diegéze: vnitřní svět díla reflektující vnější realitu nebo čistě imaginární svět, který nám autor prostřednictvím svého artefaktu předkládá v určitém výseku (termín zaveden 1950 pro analýzu filmu) •Naturalismus: snaha co nejvěrněji reprodukovat skuteč-nost, podobně jako realismus • •Zdroj: E. Souriau, Encyklopedie estetiky. Praha 1994. Trompe-l'œil a historická malba /další snímek/ Pere Borrell del Caso, 1874 Ferdinand Georg Waldmüller, 1853 Escaping_criticism_by_Caso 08 Waldmueller Kinder im Fenster 1853 Residenzgalerie Salzburg 12 Karl von Piloty, Thusnelda v triumfálním průvodu Germanica, 1869-1873 (490 x 710 cm) Obraz díky své velikosti a dokonalosti iluzivních malířských prostředků vytváří „ambiente“ vtahující diváka do imaginární evokace historie. Malovaná panoramata Yadegar Asisi, Řím CCCXII, Lipsko, Gasometer, 2003-2005 img_07_leipzig_03 Y. Asisi, finissage, 2009 Londýnské Colosseum, 1826 Luděk Marold a kol., panorama bitvy u Lipan (1898) v pražské Stromovce rom_finissage colosseum 2280_28_01 Praha%2C_Stromovka%2C_Maroldovo_panorama Jeruzalémské panorama Ukřižování Krista, Altötting Gebhard Fugel, 1903 Panorama AOe img002 Veristické postupy v malířství 20. století Christian Schad, 1927 René Magritte, 1928 Gerhard Richter, 1975 motorka motorka •Akademismus •Nová věcnost / magický realismus (Max Beckmann, Otto Dix, Georg Grosz, Christian Schad) •Surrealismus (Max Ernst, Salvador Dalí, René Magritte) •Oficiální umění nacismu a komunismu (socialistický realismus) •Pop art, fotorealismus, hyperrealismus • • • • Christian Schad AP 1927 Rene-Magritte-Attempting-The-Impossible Richter Gilbert a George 1975 Gerhard Richter, Strýček Rudi, 1965 6_Richter-Onkel-Rudi-e1347065652712-701x1200.jpg Norman Rockwell Znalec, 1962 Konfrontace zpodobeného díla amerického abstraktního expresionismu a realistické malby autora • rockwell_connoisseur 4. Médium – obraz – tělo podle Bild-Anthropologie H. Beltinga •Pojem média, formy zprostředkování, se projevuje v kontextu těla. V médiu obrazů leží dvojitý vztah k tělu. V prvním smyslu se tělesná analogie projevuje tím, že přenášející média pojí-máme jako symbolická nebo virtuální těla obrazů. V druhém smyslu tím, že média se vpisují do našeho tělesného vnímání a mění je. Řídí naši tělesnou zkušenost skrze akt pozorování v míře, v níž na jejich modelu vykonáváme vlastní vnímání, stejně jako zvnějšnění našich těl. Platí to také pro elektronická média, přestože vykonávají odtělesnění obrazů. •Protože obraz nemá tělo, potřebuje médium, do kterého se vtělí. Když sledujeme kultury až po nejstarší pohřební kulty, pak tu vidíme sociální praxi, dát jim v kameni nebo hlíně trvalé médium, které nahradí rozpadlá těla mrtvých. 5. Chápání médií •Marshall Mc Luhan rozuměl médiím především jako rozšíření našich tělesných orgánů, a takto posuzoval i pokrok techno-logií. Když chápal média jako protézy těla, které zlepšují náš přístup k času a prostoru, tak mluvil o médiích těla. •Dějiny umění: média - druhy a materiály, v nichž se umělci vyjadřují, tedy média umění. •Belting: médium obrazu. Pojem těla jako vnímajícího i zobra-zovaného subjektu se stává měřítkem a zárukou vztahu k realitě. •Týž: „Ke krizi analogie přispěl také digitální obraz, jehož ontologie se zdá být nahrazena logikou jeho produkce.“ (Srov. J. Aumont: pojem arché obrazu. Neil Postman, Ubavit se k smrti: vztah mezi formou média a kvalitou sdělení.) Posmrtná maska Agamnemóna lm05m056 6. Přímý otisk skutečnosti? Uchování podoby zemřelého E. Popp (?), Posmrtný odlitek tváře a lebky Bernarda Bolzana, 1848 Ernst Popp, Busta B. Bolzana, 1848 img004 Skiagrafie •Daniel Chodowiecki, Vynalezení malířství dle Plinia, 1787 • img003 Pozn.: Plinius, Historia naturalis, kniha XXXV, o počátcích malířství: „kolem stínu člověka byla vedena čára, a tak první malířství mělo takový ráz, potom se provádělo jednou barvou a takové slulo monochromatos“. Obraz „neudělaný lidskou rukou“ •Sv. Tvář z Laonu, • byzantská ikona img004 Pozn.: Mandylion a veraikon byl chápány jako „mechanická reprodukce“ Kristovy tváře, jež obtiskla do plátna. Exkurz: Využití projekčních optických pomůcek v malířství? •David Hockney, The Secret Knowledge. Rediscovering the Lost Techniques of the Old Masters (2001), česky Tajemství starých mistrů (2003) •Autor se snaží doložit, že realistické efekty, jichž začali vy-užívat nizozemští mistři 15. století a které v další tradici ev-ropského malířství hrály důležitou roli, byly vytvářeny za po-moci optických pomůcek umožňujících projekci zobrazeného. •Kritika jeho tezí jako nedostatečně doložených, např. Suzan Sontag psala o „warholizaci malířství“. Lotto Lorenzo Lotto, Manžel a manželka, 1523, detail obrazu Hockney a fyzik Falco dokazují, že vyso-ká míra realismu musela být dosažena za pomoci optických pomůcek. http://www.optics.arizona.edu/SSD/art-optics/scientific.html