Idea ve výtvarném umění Ripa-_Arte.jpg Ars: techné + inventio •Důraz na techné – schopnost vytvářet iluze, např. Plinius, Historia naturalis, kap. XXXVI: o soutěžích malířů (Zeuxis a Parrhesios), o sochaři Kéfisodotovi aj. •Plótinos: nazírání idejí skrze umění •Odvrat od iluzionismu: symbolické koncepty raně křesťan-ského a byzantského umění •Invence u Giorgia Vasariho: Umění – architektura, malířství a sochařství – jsou tři sestry, jejichž otcem je disegno a matkou invenzione. •Tom Stoppard o umění modernismu: „Skill without imagination is craftsmanship and gives us many useful objects such as wickerwork picnic baskets. Imagination without skill gives us modern art.“ (Artist Descending a Staircase) Madona šternberská, konec 14. stol., detail Pozn.: pozoruhodné spojení idealizace a realismu; ten byl motivován jednak teologicky (ukázat skutečnost Kristova vtělení a eucharistie), a jednak možná i odkazem na antický vzor (jak soudí L. Konečný). Srov. Plinius, (Hist.nat.XXXVI,24) o sochaři Kefisodotovi: „V Pergamu jest od něho vychvalovaná skupina zápasníků, proslulá tím, že prsty jsou vtlačeny opravdověji do těla než do mramoru.“ A10c Konceptuální umění •Umění založené na ideji (efektu překvapení, hříčce, šoku, odhmotnění…) •V evropském umění počátky v manýrismu (16. stol.) s jeho estetikou překvapení a umělecké sebeprezentace •„Nalezené dílo“ (již v úvahách Leonarda da Vinciho). Marcel Duchamp a surrealisté: ready made, objets trouvés •„Otevřené dílo“ dotvářené divákem (účastníkem happeningu…) •Programově konceptuální umění definováno v 60. letech 20. století (Joseph Kosuth, Sol LeWitt) •Opozice, či spojování konceptualismu a tradičních médií výtvarného umění Parmigianino, Vlastní portrét v konvexním zrcadle, cca 1524 convex Obraz jako téma / Zadní strana obrazu „Opičí obrazy“ Gabriela von Maxe (1840-1915) Max 01.jpg 13 XIII 150_1988-3.jpg „Nalezená díla“ (Vladimír Boudník) Boudník.jpg Andy Warhol, Brillo Box, 1964, 1969 Teoretická diskuze: Arthur C. Danto Warhol-Brillo-SableGallery-1964 Warhol-Brillo-boxes-multiples-1969 Konceptuální umění •Mezinárodní hnutí, jež se zrodilo v 60. letech 20. stol. v USA. Konceptuální umění povýšilo na nejdůležitější část umění myšlenku nebo koncept autora. V protikladu k umění určenému primárně pro oko je artikulován nový model umění postavený na zájmu o samotnou myšlenku. Konceptuální umění navazuje na teze Marcela Duchampa (1887-1968) a jeho koncept „umění jako idea“ – poukazující k jeho představě umění, které existuje primárně jako záměr autora. Materializace uměleckého díla byla často nahrazena písemným záznamem, nákresem, plánem, mapou, fotografií, filmem a videem. Souvisí s dematerializací umění, přesunem od fyzického k mentálnímu. kosuth1 Joseph Kosuth, Jedna a tři židle, 1965 pozn.: klasický příklad k.u. – dílo opakuje význam slova „židle“ v reálné, obrazové a slovní podobě Kosuth.jpg Konceptuální umění Joseph Kosuth Arts As Idea Nothing, 1968 Kosuth Arts As Idea Nothing 1968 Joseph Kosuth Four Colours Four Words, 1966 Kosuth Four Colours Four Words Sol Le Witt Lines, Colours and their Combinations, 1969-70 Serial Project 1 (A, B, C, D) 1966 • lewitt1sm lewitt2sm Sol Le Witt Four-Sided Pyramid, 1997 • 800px-Sol_LeWitt_Four_Sided_Pyramid Joseph Beuys, Jak vysvětlit obraz mrtvému zajíci, performance, Düsseldorf, 26. 11. 1965 Beuys Happeningy Milana Knížáka v 60. letech 30a.jpg 31.jpg 33.jpg Happening Jiřího Kovandy Polibek přes sklo Actions and Interruptions v galerii Tate Modern, 2007 kovanda_1.jpg Jiri_Kovanda_A_Part_of_No-Part_small.png Koncept a klasická média umění / Návraty k iluzivnosti malířství Jan Merta, Tramvaják II, 2011 jan-merta-tramvajak-ii-2011_denik-1024.jpg A. C. Danto, Osvícení obyčejného danto J_K Role interpretace: umělecké dílo utvářené interpretací