Vizuální kultura Rekapitulace témat - zkušební otázky Podklady pro zkušební otázky jsou dohledatelné v prezentacích a (pod)kapitolách příručky Studia vizuální kultury (=SVK) M. Sturken a L. Cartwright. Pro rekapitulaci pojmů slouží glosář (SVK, s. 423-454). 1) Úvod do vizuální kultury prezentace VK01 a) rozdíl mezi pojmy výtvarné umění a vizuální kultura b) teorie vizuální kultury: předmět a metody, rozdíly v pojetí c) lingvistický a obrazový/ikonický obrat d) rozšiřování předmětu dějin umění v 19. a 20. století e) problém zobrazení v reflexi E. H. Gombricha f) koncept „nevinného oka“ a jeho kritiky g) Beltingova antropologie obrazu h) formy reflexe vizuální kultury a příklady „prehistorie“ vizuálních studií i) výtvarná díla reprodukovaná na snímcích 7-8, 10, 12, 15-18 j) tři ideje obrazové racionality dle A. Gehlena k) tři způsoby vizuální reprezentace reality dle N. Mirzoeffa l) pravda vizuálního zobrazení od I. Kanta po A. C. Danta SVK, s. 22-26 m) otázka reprezentace 2) „Pravdivý obraz“ Otisk skutečnosti v malířství a sochařství prezentace VK02 a) teorie mimesis b) odlišení zobrazení a obrazu c) veristické postupy v malířství 19. a 20. století d) ústřední otázka Beltingovy antropologie obrazu: vztah médium – obraz – tělo e) „otisk skutečnosti“: posmrtné masky, skiagrafie, obraz neudělaný lidskou rukou, hypotéza o využití projekčních optických pomůcek v malířství f) výtvarná díla reprodukovaná na snímcích 1, 4, 7-15, 18-21 Zobrazení prostoru a optické iluze prezentace VK04 g) definice perspektivy, uplatnění euklidovské perspektivy ve výtvarném umění, k tomu: výtvarná díla na snímcích 1-7 h) různé druhy perspektivy (m. j. atmosférická perspektiva, anamorfóza), k tomu: výtvarná díla na snímcích 8-10, 14-17 i) perspektiva jako symbolická forma a prostředek k ovládnutí světa (dílo: sn. 18) j) perspektivní iluze k) optické iluze založené na vztahu figury a pozadí, k tomu: vyobrazení na snímcích 19-22, 26-28 l) reverzibilní obrazy (viz snímky 24-25) SVK, s. 149-186 m) realismus a perspektiva 3) Teorie fotografického a filmového obrazu prezentace VK03 a) počátky fotografie (camera obscura, daguerrotypie, kalotypie, stereoskopie) b) fotogenie a možnosti jejího dosažení c) teorie fotografie: Ch. Baudelaire, W. Benjamin, R. Barthes, S. Sonntagová, H. Belting d) rozšíření média – éra humanistické a reportážní fotografie a její závěr e) fotografie a skutečnost (snímky 2, 29-32) f) soutěžení fotografie a malířství (piktorialismus, fotorealismus), intermediální obrazy g) výtvarná díla reprodukovaná na snímcích 9-25, 33-38, 40-41 SVK, s. 26-36 h) mýtus fotografické pravdy, obrazy a ideologie SVK, s. 191-226 i) vizuální technologie (sekvence a pohyb) j) kopie, mechanická reprodukovatelnost a aura díla, jejich politická dimenze k) kopie, vlastnictví a autorská práva l) práce s obrazy získanými analogovou a digitální kamerou SVK, s. 321-326 m) postmoderní filmová animace 4) Specifické elementy vizuality Nauka o barvách prezentace VK06 a) nauka o barvách od antiky po 19. století b) empirické dělení barev (odstín, sytost, světlost), barevná koule Ph. O. Rungeho, primární, druhotné a terciární barvy c) paobraz a simultánní kontrast d) Umění barvy J. Ittena, rozdělení barevných kontrastů e) rovnovážné proporce barev podle A. Schopenhauera f) analogie kolorismu a hudby g) výtvarná díla reprodukovaná na snímcích 8, 10, 12, 14, 21-32 "Vizuální jazyk" a nonverbální komunikace prezentace VK05 h) obrazová písma i) obřadná gesta v křesťanství a buddhismu, výsměšná gesta j) využití gest v malířství a sochařství – snímky 3, 7, 10-11 k) Warburgův obrazový atlas Mnemosyné l) nonverbální a modifikovaná verbální komunikace m) zkoumání duševních vlastností lidí prostřednictvím tělesných znaků SVK, s. 358-366 n) využití fotografie v kategorizačních vědách 5) Dichotomie vysokého a nízkého, ideje-formy a hmoty „Vysoké a nízké“ ve vizuální kultuře prezentace VK07 a) vznešené jako filosofická a estetická kategorie – díla na snímcích 2, 4, 5 b) posvátný prostor a podoby numinózního (R. Otto, M. Eliade, díla na sn. 6-12) c) „vysoké umění“ avantgard a jeho situace ve 40. letech d) pop art a příbuzné tendence v postmoderně – díla na snímcích 15-18, 26 e) periferní oblasti architektury v perspektivě postmodernismu (R. Venturi aj.) f) periferní oblasti výtvarné kultury (Nejskromnější umění J. Čapka, Chatařství) g) „preventivní kýč“ (R. Scruton) SVK, s. 304-308 h) „kulturní jamming“ v antireklamě Idea ve výtvarném umění /prezentace VK08/ i) umění jako spojení techné a inventio j) konceptuální umění v širším smyslu (od manýrismu) a programově konceptuální umění k) výtvarná díla reprodukovaná na snímcích 5-19 l) umělecké dílo utvářené interpretací (A. C. Danto) 6) Teorie architektury a urbanismu prezentace VK09 a) antická a renesanční teorie architektury b) otázky stylu a urbanismus v 19. století, koncept zahradních měst c) modernistická a postmoderní teorie architektury (snímky 14-16, 19-23) d) odcizení (snímky 17-18) a existenciálně-fenomenologická teorie architektury SVK, s. 341-347 e) postmoderní prostor, geografie a konstruované prostředí 7) Skopofilie/voyeurství, genderové role a jejich feministická kritika prezentace VK 10 a) motiv „nahé pravdy“ u G. L. Berniniho, Gustava Klimta a jiných umělců b) tradice zobrazení aktu, vztah umění a pornografie (snímky 1, 5-12) c) koncept pohledu (the gaze) d) feministické teorie: Linda Nochlin, Laura Mulvey, Patricia Mathews e) proměny chápání genderové identity ve výtvarném umění, filmu a reklamě SVK, s. 117-143 f) podmíněný pohled a změny v jeho pojetí 8) Virtuální realita a simulakra, kritika masmédií prezentace VK11 a) definice virtuality, „virtuální starověk“ b) simulace a simulakra podle Jeana Baudrillarda c) modernistické a postmoderní vizuální citace a variace d) kritika televize (G. Anders, N. Postman) a situace médií v postindustriální společnosti (M. McLuhan, L. Manovich) e) virtuální těla a jejich kritika podle Antropologie obrazu Hanse Beltinga SVK, s. 229-264 f) média v každodenním životě a oběh obrazů SVK, s. 313-316 g) postmoderní simulace