PŘEDĚLEJ TO ! »»» REMAKE IT! REMAKE IT! Kurátorka: Martina Ivičič (doktorandka oboru Teorii a dějiny vědy, vyučující předmětu Audiovizuální seminář a Artificial Life Art na oboru TIM) Organizátorka výstavy: Alina Matějová a studenti TIM Autoři vystavených děl: posluchači předmětu AV seminář Místo konání: Budova B2 Filozofické fakulty (Arne Nováka 1, Brno) Vernisáž: 19. 4. 2016 v 15.30Výstava prezentuje díla posluchačů audiovizuálního semináře oboru Teorie interaktivních médií (TIM), který je koncipován jako přehlídka klasických děl historie umění nových médií. Vystavená audiovizuální díla jsou remaky těchto děl. Často reflektují témata kyberpunku, robotiky, nových technologií, jejich přínosu a hrozeb pro společnost a jednotlivce, s čímž souvisí téma kyborga a technologických extenzí lidských smyslů a schopností. Ve vystavených dílech je možné najít odkazy na éru raných videoher a počátky internetu spojené s netartem. Významným zdrojem inspirace jsou díla předchůdců a průkopníků mediálního umění, Johna Cage, Nam June Paika, futuristů, dadaistů nebo hnutí Fluxus. REMAKE IT! Kurátorka: Martina Ivičič (doktorandka oboru Teorii a dějiny vědy, vyučující předmětu Audiovizuální seminář a Artificial Life Art na oboru TIM) Organizátorka výstavy: Alina Matějová a studenti TIM Autoři vystavených děl: posluchači předmětu AV seminář Místo konání: Budova B2 Filozofické fakulty (Arne Nováka 1, Brno) Vernisáž: 19. 4. 2016 v 15.30 Anotácie k jednotlivým dielam: Autor remaku: Ondřej Myšák (438834) Název díla: Rise of Cyberpunk Délka videa: 04:11 Anotace: Ve svém díle jsem se zaměřil na reprezentaci kyberpunkového prostředí. Jelikož jedny z hlavních znaků kyberpunkového žánru jsou technologie a vylepšování lidského těla pomocí moderních technologií, zaměřil jsem se převážně na tyto lidská vylepšení a na to, jak se snaží lidé kombinovat lidské tělo a robota. V první části snímku se zaměřuji na kladné stránky technologií – tedy na to, jak jsou vylepšovány a jakým způsobem je pro nás pokrok prospěšný. Chtěl jsem tím poukázat na to, jak mohou technologie pomoci především v medicíně, kde by v budoucnu mohly pomoci nahradit amputovanou končetinu nebo třeba zlepšit či obnovit zrak. Účelem videa bylo poukázat na kladné a záporné stránky kyberpunku a vylepšování lidí. Videem jsem chtěl zobrazit, že i když jsem zastánce vylepšování těchto technologií v medicíně, tak nebude dobré, pokud se vylepšení lidského těla stane módním trendem, tak jako to bývá reprezentováno v kyberpunkových dílech. Název videa „Rise of Cyberpunk“ nemá naznačit, že bych ve videu chtěl ukázat nějaký začátek kyberpunku, ale spíše mi šlo o to, ukázat, že kyberpunk není zas tak nereálný a i když je zatím stále jen science fiction, může se jednou stát realitou a změnit kompletně naši společnost. Odkaz: https://www.youtube.com/watch?v=sbJyNo9pP_8 Autor remaku: Dominik Pokora (385781) Název díla: „1:26 pro audiovizuální seminář“ Původní autor díla a název: Johna Cage „4:33“ Délka videa: 01:26 Anotace: John Cage v tomto díle nevytváří žádnou hudbu, 4,5 minuty se v něm rozléhá jen naprosté ticho. Stejně tak se ani v mém videu nedočkáte „opravdového videa“, jen obrazovky značící absenci signálu. Proto jsem své video nazval „1:26 pro audiovizuální seminář“. Absence signálu odráží další rovinu mého videa; přechod z médií analogového typu k médiím digitálním. Nová generace už ani nebude vědět, co tato obrazovka znamená. Bude to pro ně jen další artefakt dávné doby, protože dnes, v době digitalizovaného světa, už není pro analogové vysílání místo. Videem jsem chtěl poukázat na určitou formu dočasnosti mediálních forem – to, co pro naši generaci bylo snadno identifikovatelné a interpretovatelné, může být pro generaci narozenou o pouhou dekádu později nerozluštitelnou změtí nic neříkající hry barev a tvarů. Autor remaku: Lucie Veselá (448682) Název díla: 3 hodiny Délka videa: 01:03 Anotace: Závěrečnou práci jsem vytvořila tak, aby vypadala, jako hodina v AV semináři. Na začátku jsem udělala krátkou animaci, ve které jsem vytvořila vlastní postavu, kdy má v ruce telefon, který představuje nové médium, pro studenty velmi důležité, v tomto videu však skrytý detail. Tuto část jsem tvořila v programu Adobe Photoshop a dále pak animovala v Adobe After Effects. V tom vznikl celý tento krátký film. Poté jsem pokračovala střihem, který představuje pohled zevnitř studenta. Jednotlivé sekvence videí mají 7 vteřin. Zde se promítají videa z odkazů, na které jsme se dívali v hodinách. Myšlenka videa je ve vytvoření úhlu pohledu studenta na audiovizuální filmy a to doslovně. Díla jsem převedla do novější podoby tím, že jsem je dala do pohledu „studenta“ této přítomnosti. Autor remaku: Martin Berta (427860) Název díla: 4 33 Původní autor díla a název: Johna Cage „4:33“ Délka videa: 04:39 Anotace: Pôvodnou myšlienkou bolo vytvoriť zvukovú skladbu zloženú z rozličných zvukov, s ktorými sa stretávam v Brne a Košiciach. Symbolicky som si preto vybral v Košiciach 4 a v Brne 33 lokácií a nahrávanie zväčša trvalo 4 minúty a 33 sekúnd. Okrem nahrávania zvuku som nahrával taktiež timelapse videá pomocou mobilu a v Košiciach okrem nich aj realtime zábery z nahrávania pomocou zrkadlového fotoaparátu, ktoré som chcel neskôr využiť pri tvorbe videoklipu. Autor remaku: Martin Berta 427860 Název díla: Polus Orbis Původní autor díla a název: Johna Cage „4:33“ Délka videa: 02:10 Anotace: Zámerom tejto práce bolo vytvorenie bio-artového videa za pomoci mikroskopu. Použil som jablko, cibuľu, mlieko, hrozno, larvy červov v postarších cereáliách, muchu ovocnú a riečneho tvora. Priblíženým pohľadom na tieto objekty a ich zväčšením som chcel ponúknuť nový pohľad na subjekty, ktoré majú aj v našej predstavivosti jasne daný, zväčša čo najestetickejší, obraz. Zameraním sa na jednotlivé úseky ich stavby sa pod šošovkou mikroskopu odhaľujú nové, abstraktné a prekvapivé scenérie – napríklad v prípade kombinácie mlieka a vody sa dá vytvoriť pomerne hodnoverná ilúzia oblačnej modrej oblohy. Hudobný doprovod: Peter Aláč. Odkaz k videu: https://www.youtube.com/watch?v=yfHF81-7vE0 Autor remaku: Marek Litoš (438273) Název díla: Kinedryl Původní autor díla a název: Johna Cage „4:33“ Délka videa: 01:47 Anotace: Hledal jsem tvůrčí postupy a filozofii nejlépe odpovídající konečnému médiu, tedy videu. Zaujala mě myšlenka spojující pohyb a dynamiku zachycené ve futuristických obrazech a přetransformování tohoto konceptu do videosekvence. V mém videu se objevují zrychlené sekvence vlaků, jízda autem a různě abstraktně cílené makro záběry zdůrazňující dnešní chaotický svět v pohybu a techniku, která nás čím dál více obklopuje. Odkaz: https://www.youtube.com/watch?v=AA9cZSIJdHg Autor remaku: Sabína Ahmadová (450039) Název díla: bez názvu Původní autor díla a název: Douglas Gordon 24 hodinové Psycho (1993) Délka videa: 02:24 Anotace Douglas Gordon vo svojej mediálnej inštalácií drasticky natiahol dĺžku Hitchckokovho horroru Psycho na 24 hodín. Dielo inštaloval na rozdelených plátnach, na ktorých beží film chronologicky a pospiatky (navyše zrkadlovo obrátene). Vnímanie času a skrytých momentov dominuje aj v reakcii na toto dielo. Ide taktiež o uplatnenie aspektu found footage či readymade. Nejde už zábery zo známeho filmu ale o zábery z bežného života, zobrazujúce bežnú činnosť , ako zapálenie a potiahnutie si z cigarety. Spomalený záber (aj keď nie tak drasticky ako pri diele Douglasa Gordona) a zároveň plynutie záberov od konca po začiatok spochybňuje doterajšie vnímanie danej bežnej činnosti. Činnosť odrazu naberá iný význam, skryté momenty odhaľujú pohľady, ktoré pri bežnom vnímaní ľudským okom zostávajú nepovšimnuté. Taktiež sa nejedná o inštaláciu s premietaním filmu chronologicky. Tu ide o zatajenie pravdy divákovi, zmrazenie času a odkrývanie skrytého v bežnej činnosti. V tomto diele ide teda o iný spôsob vnímania reality ako pri diele Douglasa Gordona keďže divák nevidí zábery od začiatku do konca ale len od konca po začiatok. https://www.youtube.com/watch?v=iD73nfl_d4Q&feature=youtu.be Autor remaku: Jakub Dostál Název díla: Metropolis ^2 Původní autor díla a název: Fritz Lang: Metropolis, 1927 Délka videa: 04:58 Anotace Ve filmu zobrazuji dualitu světů, které jsou od sebe neodlučitelně spojeny, ale přitom jde každý jinou cestou. V současné době můžeme pozorovat, jak se v techno-industriální společnosti kupí konzumní masová kultura plná stresu, bez času a spoléhající se plně na nejnovější hi-tech produkty, které organizují a vedou naše životy. Lidé se oddělili od přírody silnicemi, zavřeli se do svých aut, nasadili si sluchátka, aby přehlušili volání srdce hlasitou hudbou reprezentující monotónní rytmy přesné stereotypní techno-industriální doby. Aby bylo všeho dost a pro všechny, továrny chrlí mraky kouře, za každý produkt obláček. Žijeme v betonových celách, do nichž jsme se dobrovolně uzavřeli, a abychom naši separaci ještě prohloubili, vytvořili jsme si virtuální světy plné násilí, kde můžeme náš vztek na nás samé ventilovat a tak skousnout realitu, v které jsme lapeni. Lidské tělo začíná přijímat vylepšující implantáty a tím technologie krůček po krůčku, plíživě, nenápadně, formují člověka k obrazu svému tím, že si nás nutí myslet, že ji nezbytně potřebujeme, protože bez ní ztratíme spojení mezi sebou. Naproti tomuto světu leží příroda, která nikam nespěchá, prostě je. Pro sekvence přírody a techno-industriální společnosti jsem využil techniky Time-lapse (časosběr). Časové rozestupy mezi snímky se v mém případě pohybovaly od 1s do 8s a celková doba fotografování jedné sekvence od 15 minut do 2 hodin. Pro potřeby tohoto filmu jsem zhotovil celkem 3344 fotografií a celková doba focení byla 9 h. 03 min. 42s. Byl bych rád, kdyby se po shlédnutí mého krátkého filmu lidé alespoň trochu zamysleli a zkusili otevřít oči, abychom jako ve filmu „Metropolis“ mohli společně začít formovat novou společnost, i když je to dost naivní. https://www.youtube.com/watch?v=KM5NXGONDwo&feature=youtu.be Autor remaku: Júlia Bútorová (428665) Název díla: Zimný Karol Původní autor díla a název: Dick Higgins: A Winter Carol, 1959 Délka videa: 01:30 Anotace Krátke video natočené a spracované autorkou je inšpirované myšlienkou a nahrávkou Dicka Higginsa, člena umeleckého hnutia Fluxus, ktorý ako prvý v roku 1962 prichádza s pojmom intermédiá. Dick Higgins v roku 1959 natočil nahrávku A Winter Carol. Išlo o nahrávku krátkeho performance načúvania snehu, kde sa ľudia počas vopred dohodnutej doby snažili počúvať padajúci sneh. Keďže túto zimu vôbec nesneží, autorka nahrávku poníma obrátene. Konceptom je oslovenie bežných, cudzích ľudí z ulice, ktorí odpovedajú na otázku: Čo by ste robili, keby práve teraz začalo snežiť? Alebo: Aká je vaša prvá asociácia so slovom sneh? Vonku je pritom 11 stupňov nad nulou a krásne slnečné počasie, aj keď je mesiac január. Tak ako aj hnutie Fluxus, tak aj autorka využíva k spracovaniu banálnu tému, zdanlivo bezmyšlienkovú, spojenú s každodennosťou ľudského života. Webový odkaz videa: http://www.youtube.com/watch?v=V4tx4dXSEA8 Autor remaku: Viktória Šmídová (449139) Název díla: DADA Původní autor díla a název: Tristan Tzara a dadaistická tvorba Délka videa: 01:41 Anotace K vytvoreniu svojej záverečnej práce som využila audio hlasového syntetizátora, ktorý čítal kúsok z dadaistického manifestu v angličtine, ktorý napísal Tristan Tzara 23. Marca 1918. Následne som toto audio náhodne upravovala v open-source programe Audacity pomocou VST pluginov. Vizuálnu časť - animácie som vytvorila v programe Krita s digitálnym sketchpadom, tak, že som nahrávala svoje postupy v tvorbe obrázkov. Zámer tejto práce spočíva v umiestnení dadaistckých princípov v nových médiach – inšpirovala som sa Návodom jak vytvoriť dadaistickú báseň od Tristana Tzary: “Vezmite noviny. Vezmite nožničky. Nájdite v novinách článok, aby mal dĺžku, akú chcete dať svojej básni, článok vystrihnite. Potom starostlivo rozstrihnite všetky slová, ktoré tvoria článok a vložte ich do vrecúška. Skladajte potom jeden ústrižok za druhým presne v poriadku, akom vyšli z vrecúška. Starostlivo odpíšte. Báseň sa vám bude podobať. A vedzte, že ste spisovateľom neskonale originálnej a očarujúcej citlivosti, hoci doteraz nepochopený ľuďom.” Takto som chcela rozstrihať audio stopu použitím nezmyselne usporiadaných náhodných efektov . Text ako celok týmto spôsobom stráca svoj pôvodný zmysel a vzniká nový, ktorému sa už logicky rozumieť nedá. Animácie zasa doplňujú audio zložku a taktiež majú nezmyselný – iracionálny charakter. https://youtu.be/b8KD9rVTUVY Autor remaku: Lucie Rothová (438658) Název díla: The Eyes Původní autor díla a název: Young-Hae Chang Heavy Industries: Dakota Délka videa: 01:39 Anotace Jako závěrečný projekt do Audiovizuálního semináře II jsem se rozhodla udělat video na motivy web art skupiny Young-Hae Chang Heavy Industries. Web art je forma digitálního uměleckého díla distribuovaném na internetu. Díla této skupiny mě zaujala již v hodinách AV semináře. Její počátky sahají již do roku 1999. Členy jsou Youn-Hae Chang a Marc Voge. Jejich práce je charakteristická textovými animacemi, které jsou synchronizovány podle hudby (většinou jazzové). Zaměřila jsem se především na jejich dílo „Dakota“, které vzniklo podle básně Cantos I od Ezry Pounda. I já jsem si vybrala báseň od tohoto umělce, a to báseň „The Eyes“, nechala jsem ji však v původním znění. https://www.youtube.com/watch?v=Wke4y3CEE_A Autor remaku: Aleš Petřík Název díla: Hlas planety Země Původní autor díla a název: Yuri Suzuki: Sound of the Earth Délka videa: 09:01 Anotace Inspiraci pro závěrečný úkol jsem našel v jedné z hodin AV semináře, v díle japonského umělce a zvukového designéra Yuriho Suzuki. Ve svém projektu „Sound of the Earth“ experimentuje s glóbem, obsahujícím sférickou nahrávku „zvuků Země“. Můj remake toto dílo zcela přepracovává a dává mu nový význam. Nahrávky netvoří již pouze zvuky, ale jedná se o fragmenty rozhlasového vysílání. V tomto díle pracuji s teoretickým konceptem, že pozemské rozhlasové vysílání se nikde neztrácí, ale šíří se ze Země dál okolním vesmírem světelnou rychlostí. Staré rozhlasové signály tedy ještě existují – právě putují desítky světelných let daleko od Země. Vytvořil jsem digitální simulaci, která v sobě remediuje staré rozhlasové vysílání a prvky masové kultury a mapuje „Hlas planety Země“ od přítomnosti po jeho počátky – videozáznam simuluje let vesmírem směrem pryč od Země takovou rychlostí, abychom mohli dostihnout a slyšet útržky rozhlasového vysílání minulosti. Vzhledem k tomu, že se od Země pozorovatel vzdaluje, slyšíme rozhlasové signály od nejmladších po nejstarší. Simulace je opatřena „počítadlem“ světelných let, aby divák věděl, v jaké vzdálenosti od Země se signál nachází (a tedy z jakého roku pochází signál). Použil jsem nové způsoby manipulace a tvorby dat, která nabízejí nová média: CGI – obraz generovaný počítačem. Touto technologií je simulován trojrozměrný let vesmírem, pohyb hvězd a planet. Všechny obrazy a animace mají digitální původ. Remake přináší nový význam. Slyšíme útržky z historie lidstva staré posledních asi 80 let. Spousta nahrávek je velmi negativních – zobrazuje i stinné stránky lidí jako například války, politické procesy, nesvobodu. Divák si na konci uvědomí, že by tyto signály, zachycující lidskou omezenost, mohli slyšet i obyvatelé cizích, vzdálených světů. Hvězdy jsou tak vzdálené, že by jejich obyvatelé mohli slyšet pozemské signály staré desítky let teprve až nyní. Nabízí se otázka, jaký obraz si pak o nás vytvoří, ve světle těchto záznamů. Není důležité, jestli je toto po vědecké stránce možné. Mým záměrem nebylo vytvořit vědecky přesnou simulaci, ale spíše se zaměřit na divákův pocit při konfrontaci s vybranými úseky historie a jejich „nesmazatelností“. http://www.youtube.com/watch?v=eQ0H9gJtrsQ&feature=youtu.be Autor remaku: Michaela Mudriková (438429) Název díla: Super Jahoda Bros Původní autor díla a název: Super Mario Bros Délka videa: 03:44 Anotace Inspirací mi byla klasická 2-D hra z roku 1985 – Super Mario Bros, jakožto jedna z nejúspěšnějších her vůbec, vyrobena společností Nintendo pro konzoli NES. Do videa jsem se rozhodla využít svého ježka, který se jmenuje Jahoda, proto název „SUPER JAHODA BROS“. Příběh hry je podobný, Jahoda musí překonat složité překážky, nasbírat spoustu červů, avšak na rozdíl od záchrany princezny se musí jen bezpečně dostat do domečku a následně pak postupuje do dalšího levelu. Hlavním, poněkud ironickým důvodem, proč jsem si pro své video zvolila zrovna ježka, je fakt, že největším rivalem Nintenda je společnost Sega, která vytvořila velmi podobnou hru s názvem „Sonic the Hedgehog“. https://www.youtube.com/watch?v=PLjkX4dNxjE Autor remaku: Katarína Bazelová (409863) Název díla: Man with the Desktop Camera Původní autor díla a název: Dziga Vertov: The man with the movie camera Délka videa: 02:22 Anotace Inšpiráciou mi bol autor David Arkadjevič Kaufman, známy aj ako Dziga Vertov a jeho dielo The man withe movie camera, ktoré som sa rozhodla poňať netradičným spôsobom. Použila som zábery z hry World of Warcraft natočené v jednom z najfrekventovanejších online miest sveta Azeroth, v hlavnom meste aliancie Stormwind. Tak ako Vertov, som sa vo svojej práci snažila natočiť bezprostredné zachytenie virtuálnej reality. Život v tomto rušnom meste má taktiež svoj špecifický režim, kde hráči pracujú, komunikujú, trénujú, oddychujú, obchodujú a pod. V mojej práci sa nachádzajú ilustračné zábery na mesto poukazujúce jeho zákutia a krásu, ktoré neskôr prestriedajú dynamické zábery plné hráčov, zostrihané tak, aby navodili atmosféru bežného diania v meste tejto populárnej masovej online hry. https://www.youtube.com/watch?v=S2UALymMWRE Autor remaku: Martin Blahutka (207534) Název díla: Victims of a system Původní autor díla a název: Charlie Chaplin: The great dictator Délka videa: 01:40 Anotace Generace, jejíž součástí jsme, je určena proplouvat dobou plnou chaosu a neporozumění, kde si na jednu jedinou záležitost můžeme získat více různých úhlů pohledu, které spolu ne vždy jdou ruku v ruce. Vytvořit si neměnný názor, za kterým si poté budeme tvrdohlavě stát se stává nevhodným závěrem, jelikož je možné, že se objeví nová informace, která nám vnímání dané záležitosti zkreslí a budeme ji muset přehodnotit. Chaplin v závěru svého revolucionářského filmu The great dictator pronáší řeč, která by mohla být základním stavebním kamenem porozumění a vnímání moderní společnosti, protože by jsme už mohli být historií ponaučeni. Ta ale ukázala, že se řeč stala pouhým utopistickým odkazem sdílejícím se pomocí sítě internet mezi těmi, kteří se nechtějí podívat pravdě do očí a potlačují fakt, že zapomínáme a neustále si historii přetváříme. Celkové dílo se nestalo ale pouze remediací Chaplinova proslovu, ale i odkazu filmové eseje Koyaanisqatsi (použitý název je z jazyka Indiánů kmene Hopi „život vyvedený z rovnováhy“, či „život volající po změně“) a několika krátkých záběrů a komponovaných VJ abstraktních animací, které rozšiřují Chaplinův odkaz o to, kam se společnost posunula od roku 1940, kdy byl snímek The great dictator natočen. https://www.youtube.com/watch?v=ESV_KXSK-lQ&feature=youtu.be Autor remaku: Kristína Babíková (312126) Název díla: CzizincII Délka videa: 01:50 Anotace Dokument CzizincII hovorí o meste Brne pohľadom expatov v ňom žijúcich. Zaznamenáva multukulturalismus v srdci Európy. Film se snaží o plné zachytenie pohľadu života cudzinca v tomto meste a snahu o integráciu a lokalizmus. Dokument nastavuje zrkadlo všetkým ostatným filmovým tvorbám, ktoré zachytávajú mesto Brno ako architektonický unikát. Prostredníctvom priameho oslovovania, crowdfundingu alebo len šírenia povedomia o tomto projekte vzniklo aj video „Pojďme spolu do Betléma by CzizincII“. Video má plniť formu PR a marketingovej propagácie na podporu dokumentárneho projektu. Zábery sa natáčali v niekoľkých dňoch pred prvým sviatkom vianočným. Snímok nie je doplnený o žiadnu umelú zvukovú stopu, aby bol zvýraznený duch jedinečnosti každého účastníka. https://www.youtube.com/watch?v=dGo5lQ9NZ1Y Autor remaku: Tomáš Giesl (391670) Název díla: Bitter Story - příběh o lstivých citronech Původní autor díla a název: Survival Research Laboratories Délka videa: 02:40 Anotace Válku také můžeme chápat jako vrchol technologie, člověk se nechá technologií podmanit i přestože by tomu mělo být přesně naopak. Futuristé dokonce tvrdili, že válka je přirozená hygiena lidstva, paradoxně tento zvrácený názor (dle mého názoru) se jim stal osudným, oni sami si válku totiž prožily. I přes tato všechna fakta se nalezne spousta autorit/diktátorů, kteří svůj lid do války „ženou“. Touha po moci je obrovská, jistou roli v tom s největší pravděpodobností hrají i společnosti, které mají válečné konflikty jako lukrativní byznys. Svým videem jsem chtěl poukázat zejména na nesmyslnost války. A navázal jsem na práci Survival Research Laboratories - jedná se o skupinu lidí, kteří tvoří performance za pomocí válečných strojů a tímto na válku poukazují. Ve videu můžete pozorovat příběh s jednoduchou dějovou linkou. První část je idylická - tři citrony si užívají na pláži u moře. Druhá část, v kontrastu s první, může působit až depresivně. Probíhá v ní totiž válka. Z dialogu citronků zjistíte, že jsou páni světa a myslí jen ve svůj vlastní prospěch. Provokují se mezi sebou kdo je mocnější a proto proti sobě válčí. Tímto způsobem je poukázáno na nesmyslnost války. Válka je zde v režii několika elit a lidé respektive vojáci jsou pouhými loutkami. V závěru videa jeden z citronků zavraždí své kamarády a letí ovládnout další planetu... Symboliku citronů jsem si vybral zejména z důvodu jejich charakteru. Na první pohled vypadají krásně, jejich žlutá přitahuje oči. Ale doopravdy je citron kyselý. Což doplňuje myšlenku že se autority přetvařují a manipulují s lidmi k dosažní svých vlastních cílů. https://www.youtube.com/watch?v=cDFt8HiYcZs&feature=youtu.be Autor remaku: Lukáš Palán (400376) Název díla: Movement Délka videa: 02:36 Anotace Dílo vzniklo jako videoklip k autorské skladbě. Mojí primární inspirací pro audiovizuální dílo se stal pohyb (movement). Pohyb je hlavní náplň mého bytí. „Pohyb je život“, řekl Aristotelés. Kdo ztrácí pohyb, ať už vnitřní, nebo vnější, neposouvá se dál. Videem se chci pokusit znázornit svoji niternou představu (vizi) vytvářející chaotické stavy myšlenek při prožívání každodenních,stereotypních jízd do města. Vzniká snaha snažit se využít čas strávený v dopravním prostředku smysluplně. Dá se to nazvat jako stereotyp, co slouží jako tunel ke kreativitě. Vytvářím video na základě pocitů a záblesků neuspořádaných myšlenek, které se rodí v průběhu cesty. Takto by měl na diváka působit obraz. Pohybující se spletitá směs zrychlených záběrů znázorňujicí bytí, jsoucno, energii a smysl života. Vizuální stopa je konvertována do černobílého filtru, zrychlena na 400 procent a následně zvětšena na 1769 procent. Vznikly tak netradiční záchvěvy záběrů zaměřených na detail. Jako audio stopu jsem použil svůj záznam experimentu s kytarovým signálem a stereo zvukem. Hudbu jsem nahrál na svém oblíbeném místě v noci v kohoutovickém lese do přenosného rekordéru BR-600 od firmy Roland. Link: https://www.youtube.com/watch?v=oD2gndUtOXM Autor remaku: Risto Ilič (437707) Název díla: Fractals forever Délka videa: 06:22 Anotace Fraktály jsou příroda. Tvoří pohoří, oblaka, blesky, sněhové vločky, toky řek, stromy i listí, cévní systémy živočichů, komůrky v plicích, DNA, dále i rozložení hmoty v galaxiích, hvězdokupy, či dokonce časový vývoj akcií na burzách všeho druhu, časové změny inflace, zadlužení států i vývoj kurzu měny. Dá se říci, že fraktály jsou všude v okolí. Euklidovská tělesa, jako například přímky, čtverce či krychle, existují pouze v učebnicích matematiky. Člověk se tedy musí vzdát klasických představ o tělesech kolem, ale i dějích kolem nás a spíše než poznat, uvěřit, že náš svět je strukturovaný. V tomto případě jsou fraktály demonstrovány matematickými rovnicemi v digitální formě. Videostopa se skládá z koláží fraktálových obrazců vlastní tvorby v programu Fractal Machine. Ty jsem natočil, sestříhal, editoval a renderoval v programu Sony Vegas Pro 12. https://www.youtube.com/watch?v=qm-1kiMXqNs&feature=youtu.be Autor remaku: Katarína Jarošová (438294) Název díla: DADART Původní autor díla a název: dadaizmus Délka videa: 01:38 Anotace Ako výstup pre predmet AV seminář: Umění nových médií II, som sa rozhodla “natočiť” video, ktoré môže chcieť už od pohľadu demonštrovať veľa rôznych myšlienok, no vylúčené nie je ani to, že je to jednoducho len bezvýznamné video bez hlbšej myšlienky. Vedela som, že ako vo svojich textoch tvrdí Vilém Flusser, budem obmedzená aparátom, novo-mediálnou vymoženosťou, ktorá do môjho výtvoru bude stále chtiac-nechtiac zasahovať častokrát viac ako ja. Preto som sa to nakoniec rozhodla nechať celé na aparát, na softvér, nové médium. Nechala som ho stať sa pánom a vlastne tvorcom mojej práce. Našla som webstránku, ktorá tvorí audio-vizuálne prezentácie po tom, čo do nej užívateľ vloží ľubovoľné heslo, alebo skupinu slov. Ja som zadala celkom jednoduché slovo a to ART. To čo mi daná stránka vygenerovala, bolo pravdupovediac nad moje očakávania. Mala som pocit, akoby čítala moje myšlienky. Okrem odkazov na dadaizmus, na hru, netradičnosť, nekonvenčnosť a v neposlednom rade slobodu tvorby, som sa v tomto videu chcela zamyslieť aj nad tým, kto je vlastne tvorcom a kto má vôbec tú moc rozhodnúť o tvorcovi. Ja som zadala slovo, na základe ktorého sa vytvorilo video, to však muselo byť dopredu v istých algoritmoch naprogramované. Som tvorcom ja ako zadávateľ slova? Webstránka ako bezprostredný reprezentant videa? Mám pocit, že to video skôr ovládlo mňa ako ja jeho, no každopádne hlavné myšlienky a spôsob ako sa povedzme samo spracovalo, sú presne také aké som pôvodne zamýšľala. http://youtu.be/Y_9xDwjyy5U Autor remaku: Martin Dolejš (427779) Název díla: Cage a pes Původní autor díla a název: John Cage: 4‘33‘‘ Délka videa: 05:50 Anotace Upozornění na nepřítomnost ticha je zajímavý postřeh, který mě velice zaujal. Něco tak obyčejného jako je ticho – výraz, který používáme naprosto běžně a přitom nikde „není, neexistuje“. Z tohto hlediska má dílo 4‘33‘‘ obrovskou hodnotu a bez debaty se dá označit jako umělecké dílo. Nicméně je nutné, aby byl divák/posluchač seznámen s tímto faktem, ticho neexistuje, teprve potom začne vnímat hodnoty díla. Dílo zcela jistě vynikne lépe, pokud bude ohraničeno „hranými skladbami“ díky kterým bude výrazně kontrastovat a upozorní na sebe. Pokud si představíme diváky neseznámené s hodnotami této skladby a nezdůrazníme onen kontrast, potom publikum bude zmatené a těžko udrží pozornost celých 273 sekund. Stejně jako pes v mém videu. http://www.youtube.com/watch?v=9JALpKLszfk&feature=youtu.be Autor remaku: Zuzana Skačíková (396470) Název díla: bez názvu Původní autor díla a název: Nam June Paik: Internet dream/Videoflag... Délka videa: 01:06 Anotace První inspirací k tomuto videu byla díla Nam June Paika, ve kterých bylo umístěno vždy několik obrazovek vedle sebe a na nich byla promítána různá videa. Další inspirací byla futuristická díla, a jejich pojetí zvuku/hudby/hluku. V mé práci se na jednotlivých obrazovkách představují situace z každodenního života. Například chůze, cestování automobilem, pití kávy, hygiena, práce, komunikace přes mobilní telefony, sledování zpravodajství, jídlo, četba atd. HTTP://YOUTU.BE/HXKUOY2GHTS Autor remaku: Mgr. Romana Mišurcová Název díla: Sezóna bez sněhu Původní autor díla a název: dadizmus, Fluxus, Vasulkovi Délka videa: 01:28 Anotace Množství zhlédnutých dadaistických filmů, stejně jako experimentálních filmů 60. let, hnutí Fluxus, tvorba manželů Vasulkových a jiné obdobné materiály, mě přivedly na zásadní myšlenku mé audio-vizuální práce. A sice, využít jakési nesmyslnosti, tedy lyžování uprostřed obývacího pokoje, a nových technologií, v tomto případě kinectu, k pořízení zcela experimentálního záznamu. Nově vzniklé video svým obsahem odkazuje k tvorbě dadaistů a později také hnutí Fluxus, ale formou zpracování chce poukázat i na tvůrčí počiny manželů Vasulkových. „Sezóna bez sněhu“ v sobě skrývá několik rovin. První, je zcela jistě technologická. Využila jsem kinect, tedy zařízení, které prostřednictvím infračervené kamery a projektoru umožňuje detekci lidské postavy. Tím je také umožněna větší interaktivita mezi postavou a plochou, na kterou je promítána, v našem případě počítačová hra Ski Ranger. Z hlediska obsahu můžeme vypozorovat určitou dadaistickou inspiraci. Samotný nápad lyžovat uprostřed obývacího pokoje, kulisy interiéru i ošacení sportovce, působí hravě. Zároveň však u tohoto záznamu můžeme objevit určitou naraci. Je to narážka na filmy hnutí Fluxus, které také měly narativní strukturu, přestože mnohdy překračovaly hranice běžného chápání. http://www.youtube.com/watch?v=pfjxCb5d_NE&feature=youtu.be Autor remaku: Vlastimil Tetour Název díla: Det Perfekte Menneske 2014 Původní autor díla a název: Jørgen Leth Det: Perfekte Menneske 1967 Délka videa: 02:02 Anotace Kompilát pohyblivých obrazů „Det Perfekte Menneske 2014“ je významová rekonstrukce původního klenotu kinematografie z roku 1967 dánského režiséra Jørgena Letha Det Perfekte Menneske – vizuální básně, ve které autor pozoruje svým „jemnocitným“ poetickým okem „Dokonalého člověka“, jež žije ve „světlem ozářené místnosti bez hranic“ a táže se „proč štěstí pomíjí tak rychle?“ Převážně asociativní tok fragmentů pohyblivých obrazů je zahalen do akustického šatu sonáty L´inverno (Zima) z Vivaldiho Čtvera ročních dob; je autorskou intencí podbarvit komplexní význam videa symbolikou zimy, tedy jmenovitě symbolem smrti, zoufalství, deprese, samoty, prázdnoty, bezbarvosti, chladu, stáří, konce či kontemplace. Posunu významu bylo dosaženo pomocí formálního postupu détournement, kdy je video vyvedeno z původního, pozorovatelsky naivního a „evropocentrického“ kontextu a rozšířeno do komplexnějších transkulturních souvislostí s příměsí satiričnosti a kritické sebereflexe. Původní mozaika repertoáru aktivit Dokonalého člověka je doplněna o nové apropriované fragmenty z materiálu Rona Frickeho; nutno zmínit, že samotné video si propůjčuje formální rysy Frickeho tvorby. Základní extrospektivní povaha díla je převzata; video je jako celek tvořeno z jednotlivých sekvencí, které mají kauzálně propojený charakter antagonistických aluzí tvořících naraci, přičemž některé obrazy jsou vhodné pro subjektivní vložení významu více, některé méně. Takto vzniklá satirická koláž si tedy klade za cíl být deceptivní (re)konstrukce významu původního Dokonalého člověka, pokládající si otázky „jaký je současný Dokonalý člověk“ a „jak současný Dokonalý člověk funguje“? http://www.youtube.com/watch?v=52eCNJ1EH5g Autor remaku: Oliver Bláha Název díla: Veglio del mondo nuovo / Probuzení nového světa Původní autor díla a název: Luigi Russolo: Veglio De Una Citta” (Probouzení Města) Délka videa: 03:24 Anotace Sirény, továrny, lokomotivy – město se probouzí. Přesněji řečeno: industriální město na počátku I. světové války, v roce 1914, se probouzí. Futuristická skladba “Veglio De Una Citta” (Probouzení Města) Luigi Russola je typickým produktem italského hudebního futurismu na počátku 20. století. Jak by vypadala tato futuristická tvorba, kdyby se neinspirovala industriálním prostředím počátku 20. století, ale kdyby naopak vznikala v dnešním dni a inspirovala se dnešní, nesmírně technicky vyspělou, dobou? Dnes zvuky lokomotivy a továren nahrazuje poněkud jiný hluk: zvuky klapajících klávesnic, klikajících počítačových myší, umělé samplované zvuky loudící se z reproduktorů naších “chytrých zařízení”. Telefony zvoní, vibrují a počítače na nás dokonce I mluví. Zvuk města se mění. Umělá inteligence a ultra-moderní spotřebitelská technologie vytvářejí hluk dneška – stávají se dnešními “industriálními zvuky”. Chceme-li tedy převést dílo Luigi Russola z roku 1914 do kontextu této moderní doby, tak se nám taková intepretace přímo nabízí: zaměňme Russolovy industriální zvuky za ony industriální zvuky dneška. Vznikne nám tak skladba, která bude hudebním popisem probouzejícího se moderního města pohlceného ultra-moderními technologiemi. Autor remaku: Bystrík Bibel (428886) Název díla: Voda kvápe Původní autor díla a název: Charlie Chaplin: Modern Times 1936 Délka videa: 01:18 Anotace Charlie Chaplin v svojom filme Modern Times (1936) predstavil premechanizovaný svet zdierajúcich továrnikov s jediným cieľom – zarobiť viac. Samozrejme, bez akéhokoľvek ohľadu na pracovníkov továrne a ich zdravie (neustále zrýchľujúci sa pohyb pracovného pásu). Paralelu k tomuto, pre mňa, v dnešnom svete predstavuje činnosť developerov. Búranie objektov bez povolenia. Deštrukcia verejných priestranstiev. Čierne stavby. Konečné podoby stavieb, ktoré ani zďaleka neodpovedajú schváleným plánom. Ideálnym príkladom sú nákupné centrá, ktoré rastú ako huby po daždi. Ich stavba predstavuje pre developerov zlatú baňu. Náklady na výstavbu sa na nájmoch jednotlivých obchodov preplatia do niekoľko rokov a následne ide o skoro čistý zisk. Na druhú stranu Slovenská republika trpí nedostatkom nemocníc a vážnym preplnením zdravotníckych zariadení. Na rozdiel od vysoko ziskovej výstavby ďalších a ďalších nákupných centier do výstavby nemocnice, ktorá nemá šancu na zisk, nikto investovať nemieni. Svojou prácou som chcel upozorniť práve na tento problém. V Bratislave, kde výstavba veľkých nákupných stredísk napreduje šialeným tempom už 20 rokov stojí stavba Nemocnice Rázscochy. Plánovaná nemocnica mala nahradiť Fakultnú nemocnicu UK v mestskej štvrti Kramáre a stať sa najväčšou nemocnicou na Slovensku. Jej stavba skrachovala na financiách a z obrovského giganta stojí už len ohlodaná kostra, ktorá sa pomaly rozpadá. http://youtu.be/SfJ-4cF3e78