Aplikovaná herní studia Herní průmysl – přehled Analýza mediálního průmyslu dig. her Herní marketing Shrnutí •MDA, základní elementy her, podklady pro formální analýzu • •Kybertext, sémiotika, o narativu, remediace, intermedialita • •Virtuální světy jako etnografické pole, hráči jako aktivní publikum • •Playbour, crowdsource a participativní kultura • •Telemetrie, herní analytika, QA a testování, GWAP • Herní průmysl •Rozsah a expandování forem •Odhady a obraty •Historická sonda •Život konzolí •Typický/á hráč(ka) Dosah herního průmyslu •Digitální hry jsou mainstreamem zábavního průmyslu •Vznikají celé franšízy a varieta merchandisingu •Multimediální licence (film, seriál, hra, mobilní variace, komiks, knihy…) • •Intellectual property jako zobecněná komodifikovaná informace • •Konvergence mediálních forem • • • Zdroj: http://www.theesa.com/wp-content/uploads/2015/04/ESA-Essential-Facts-2015.pdf Zdroj: http://www.statista.com/statistics/292056/video-game-market-value-worldwide/ Původ herního průmyslu •40. léta 20. století – výzkumy a pokusy na akademické půdě, často šachy • •60. léta – Tennis for Two (1958), Spacewar! (1960) • •70. + 80. léta – arcade a komercionalizace (Pong, 1972) [automaty] • •první MUD – 1978 – Bartle, Turbshaw Původ herního průmyslu II. •90. léta – žánrový boom; Zork, Pac Man (1980), Wizardry, Ultima (1981), Duck Hunt (1984), Super Mario Bros (1985), Metroid (1986), Metal Gear, Dungeon Master (1987)… • •PC gaming, generace konzolí a přechod na CD • •Mobilní hry? Už od 1997 – Nokia a Snake • •STEAM už od roku 2003; Humble Bundle 2010 • •Replay: The History of Video Games (Donovan, 2010) • • CCIA report Zdroj: https://www.ccianet.org/wp-content/uploads/2014/10/Sky-Is-Rising-2014.pdf BERG, The Computer Game Industry. Master of Science in Communication Technology, Norwegian University of Science and Technology 2010 Top Grossing Games by Revenue Title Revenue (million USD)(without inflation) Release year Revenue as of (year) Source(s) Revenue(million USD)(2015 inflation)[51] Space Invaders 3852 1978 1982 [n 9] 13928 Pac-Man 4474.32 1980 2012 [n 12] 12807 Street Fighter II 6125.1 1991 2001 [n 17] 10606 World of Warcraft 8454 2004 2013 [71] 8454 Zdroj: http://vgsales.wikia.com/wiki/List_of_highest-grossing_video_games#Highest-grossing_games_by_gross_ revenue_figures Multi-platform sales Zdroj: http://vgsales.wikia.com/wiki/List_of_highest-grossing_video_games#Highest-grossing_games_by_gross_ revenue_figures Zdroj: http://www.esrb.org/about/video-game-industry-statistics.jsp Zdroj: http://www.theesa.com/wp-content/uploads/2015/04/ESA-Essential-Facts-2015.pdf Zdroj: http://essentialfacts.theesa.com/Essential-Facts-2016.pdf Analýza mediálního průmyslu dig. her •Definice mediálního průmyslu • •Žánry / Hodnocení • •Nové technologie a nástroje pro tvůrce obsahu • •Komunikační kanály mediálního průmyslu • • • • • • Mediální průmysl (digitální hry) •Herní magazíny •Herní weby •Televizní pořady •Webové video pořady •Podcasty •Živě vysílané streamované pořady (= TV ?) •Oborové časopisy •Patří sem (oficiální) fan weby? • Česká herní žurnalistika •Počátky •Elektronika, ZX Spectrum, Rádio, Sinclair, František Fuka •Dřevní doba a planoucí Excaliburu •Anastazov, Exvalibur, SCORE (1993), LEVEL (1993) •Od poloviny 90. let do současnosti •+Gamestar, CD Action (distribuce), OPSM •Webová éra •Hrej, bonusweb, doupě, games.cz... Hry a TV? •Špatný Vliv •https://www.youtube.com/watch?v=mjkHuy7QWJ0 • •Level Majstrov •https://www.youtube.com/watch?v=2Jj8lIaXaPQ • •Megabyte •https://www.youtube.com/watch?v=hh05AbTA7VE • Současná mediální krajina •papír vs web •streamované konference •YouTube, lets play •Twitch a fenomén streamerů •Podcasty, kvazi-televizní YT show •Oborové časopisy Herní marketing •Cílová skupina • •Analýza prostředí – tzv. orientační analýza situace • •Analýza komunikační sítě • Cílová skupina •Typologie hráče (Bartle, Keirsley, Stewart) • •Preference žánrů, stylu hraní • •Osobní estetické preference •inklinace ke stylizované grafice vs spektakulárnost • •Subjektivní kontext spotřeby •Délka herní instance •Nároky na obtížnost •Preferované ovládání • •=> dohromady – otisk nároků a preferencí zákazníka • • • CHARAKTERISTIKA HRÁČE / PREFERENCE CHARAKTEROVÝ RYS věk 25+ preferované styl hraní achiever, explorer délka herní instance 15 – 30 minut kontext herní instance výplň mezi činnostmi, odpočinek nároky na obtížnost vyšší, zkušený hráč preferované herní žánry a stylizace akční, příběhové, RPG, rogue-like, dungeon crawler motivace odpočinek, vylepšování postavy, zlepšování schopností hráče, dokončení výzev, sesbírání možného obsahu Tabulka: Charakteristika cílové skupiny (hráče) Analýza prostředí •„V ní se výzkumný pracovník blíže seznamuje s prostředím a podstatou problému, zabývá se studiem již existujících informací, konzultuje s odborníky a hledá data, která by přispěla k pochopení problému a případně k jeho možným řešením.“ (Foret 2008: 25) • •Průzkum herních platforem •Průzkum distribučních kanálů – zacílení •Identifikování substitutů – konkurence Systémy distribuce Substituty •dle označení žánru •dungeon crawler, action, strategy • •podobnosti herních mechanik (více samostatný zákazník) •brawler, rouge like, simulation • •stylizace / settingu •scifi, fantasy, historická fikce • • • • Analýza komunikační sítě •Komunikační kanály a jejich charakter • •Aktéři • •Vazby KOMUNIKAČNÍ KANÁL CHRAKTER PŘÍKLAD Výstavy lokální GamesCon (DE), InJoy (CZ), GameExpo (SK) Konference a setkávání lokální GDC (global), GDS (CZ), GameSpot (SK) Kamenné obchody lokální Plakáty, cedule… Herní magazíny globální PCGamer, Kotaku, IGN, GameSpot lokální Games.cz, BonusWeb, Doupě tištěné Level, Score, GameStar, Game Informer oficiální PlayStation, Nintendo televizní Re-Play Vývojářský blog vlastní Vlastní obchod vlastní Databáze vývojářů profilové IndieDB, ModDB, Databaze-Her.cz Distribuční platformy - featured reklama AppStore, Google Play, STEAM Distribuční platformy - komunity komunitní STEAM greenlight, Kickstarter backers Sociální sítě profilové Facebook, Twitter, Google+ Skupiny na sociálních sítích komunitní Reddit, FB Video sítě globální YouTube, Twitch.tv YouTube reklama reklama YouTube recenzenti / celebrity kombinované TotalBiscuit, JesseCox, YogsCast Twitch.tv a streameři kombinované LethalFrag, DansGaming, Towelliee Diskuzní fóra komunitní SomethingAwful Databáze modifikací komunitní Nexusmods, STEAM workshop Web-banner reklama Cílená reklama za klik – PPC reklama GoogleAdWords, Facebook PPC Tabulka: Analýza komunikačních kanálů Aktéři •Tvůrce •Vydavatel / distributor •Mediální průmysl •Zájmové weby •Komunity fanoušků • Participativní marketing: Top Game Franchises on YouTube (březen 2015) Zdroj: http://www.newzoo.com/free/rankings/top-20-game-franchises-on-youtube/ https://www.youtube.com/watch?v=B-UGixSMUUY (GTA 2 LIVE) Doplňková četba •FORET, Miroslav. Marketingový průzkum: poznáváme svoje zákazníky. Vyd. 1. Brno: Computer Press, 2008, iv, 121 s. ISBN 978-80-251-2183-2. •KERR, Aphra. The business and culture of digital games: gamework/gameplay. Thousand Oaks, Calif.: SAGE, 2006, 177 p. ISBN 978-141-2900-461. •STEWART, Bart. Personality And Play Styles: A Unified Model. Gamasutra [online]. 2011. Dostupné z: http://www.gamasutra.com/view/feature/6474/personality_and_play_styles_a_.php Témata závěrečných projektů • • • •? • • •…