Filozofické uvažování o viru I Koncepty sítě a nákazy • •Sociolog Manuel Castells - The Information Age: Economy, Society and Culture (trilogie) •Sítě organizují veškeré naše činnosti – konstituují novou podobu naší společnosti •industriální společnost se proměnila na společnost sítí, v níž má zásadní postavení informace •Pro síťovou společnost je zásadní nepřetržitý tok informací, kapitálu, zboží, obrazů •Síťová společnost přinesla nové fenomény – virální marketing, počítačový virus, finační nákaza, virální média, sociální sítě •Tyto fenomény vycházejí z epidemiologického (nákaza) a síťového chápání přenosu informace •Koncepty sítě a nákazy jsou pevně spojeny závisí jeden na druhém •Tony D. Sampson – kniha – Virality: Contagion Theory in the Age of Networks •Lidé se obávají všudypřítomné konektivity •Po síti se šíří také silné emoce •Otázka, jak se vyhnout emocionální nákaze •Řešení – znecitlivění vůči záplavě informací, vyhnout se následování a napodobování Příklad – Steven Soderbergh – Contagion (2011) • •Film ukazuje, jak šíření viru aktivizuje síť institucí, odborníků, médií apod. •Zdůrazňuje roli dopravní sítě v šíření viru •Hlavní postava internetový blogger rozšiřuje obrazy nákazy •Vyvolává paniku, která se lavinovitě šíří jako samotný virus •Originální reklamní kampaň vytvořená pro film •https://www.youtube.com/watch?v=LppK4ZtsDdM • Filozofická reflexe pojmů síť a nákaza v 19. st. - Gabriel Tarde •využívání pojmů sítě a nákazy již od 19. století v sociologii a epidemiologii •Pojmy nákazy a sítě představují dva hlavní pojmy v Tardeho teoretickém díle •Inspiroval další teoretiky, kteří se zabývali filozofickou reflexí sítě a virů (Gilles Deleuze) •Tarde se snažil objasnit společenský proces nápodoby, vysvětlit, jak probíhá vznik a šíření inovací a odhalit, jak funguje sociální vliv • •Kritizoval pojetí sociologie, které zformuloval Emil Durkheim – výzkum sociálních faktů, které stojí nad jedincem a určují jeho chování (třída, náboženství) •Tarde naopak zkoumal společnost jako soubor individualit, které vstupují do různých vztahů, sociální jevy jsou výsledkem konkrétních vazeb mezi lidmi •Teorie vzniku a šíření invence •Invence vzniká jako řešení nějakého problému •poté je napodobována, ale i kritizována, odmítána •Jakmile se rozšíří natolik, že je běžně napodobována a používána můžeme říci, že dospěla do fáze adaptace •Šíření inovací vysvětleno za pomoci pojmů sítě a nákazy • 70. a 80. Léta – Filozofická reflexe pojmů síť a nákaza •Michel Serres - logika parazita •Zaměřuje se na uvažování o různých oblastech vědění, zkoumán jejich křížení a všímá si disciplinárních rozdílů, jež mezi nimi panují •Koncept translace •Koncept v jeho raných dílech – proces spojení, tvorba přechodu mezi dvěma doménami •určitý koncept se přesouvá do jiné oblasti vědění, kde je překládán, aby se mohl včlenit do nové sítě vědění •Hovoří o šumu jako o nedílné součásti komunikace •šum má schopnost nepředvídatelně a kreativně transformovat zprávu, •můžeme jej vnímat jako nástroj invence •Zajímají ho meziprostory, kde se dotýkají odlišné oblasti vědění, jak spolu komunikují •Historie a vývoj vědy není lineární, ale probíhá ve složité síti • Logika parazita • 3 významy tohoto slova •1. Analýza – braní bez dávání •2. Paralýza - přerušení nebo interference, narušení komunikačního aktu •3. Katalyzace - parazit, přinutí svého hostitele, aby se choval odlišně •Parazit může propojovat zdánlivě odlišné oblasti vědění, ustavuje nový způsob komunikace Kvaziobjekt •Kvaziobjekt je překvapivý konstruktér subjektivity, díky němu víme, kdy jsme subjekty a jaké nám byly přiděleny role •Nějaký předmět, který získává význam až v souboru sociálních vtahů (peníze) •Tento předmět utváří kolektiv a určuje naše role ve společnosti •Zároveň vytváří specifické sociální praxe - obchodování Příklady kvaziobjektů Jean Baudrillard – dva odlišné pohledy na virus •První perspektiva (pozitivní) •Příroda mizí je překryta kulturou (dokonalou virtuální realitou) •vylučuje viry a predátory, protože ohrožují náš život, naše jistoty •Příroda nám vrací úder – přírodní katastrofy •Počítačové viry symbolizují selhání našeho dokonalého systému • •Jsou jedinou možností, jak si udržet distanci od dokonalé simulace •Virus jako symbol, který signalizuje nevyhnutelné selhání naší obsese čistotou a vyloučením smrti •Pozitivní vlastnost viru HIV - strach z viru povede k zastavení neomezeného toku zboží, peněz, obrazů •Koncept reverzibility - každý systém má v sobě zabudovánu schopnost podrývat, či sabotovat sám sebe •Reversibilita – konáme dobro, ale přitom plodíme zlo •Druhá perspektiva (negativní) •Zdokonalování technologických sítí povede ke katastrofě •Nebezpečí nákazy díky zrychlování oběhu informací •Nepatrný počítačový virus může způsobit velký problém •Negativní efekty virů se rozšiřují mnohem rychleji než pozitivní efekty v podobě informace • •Virus je čistou informací • •Představuje ultramoderní formu komunikace •Virální objekty – dochází k virtualizaci všech objektů a jejich masivnímu šíření • •V moderní společnosti se všechny objekty stávají virálními • •Virus je symptomem světa, v němž vládne uniformita a není zde jakákoliv diference, všechny objekty zbavené své jedinečnosti Slavoj Žižek – Poušť reálna •Viry představují zdroj úzkosti z narušení ustaveného řádu •Virus odhaluje chaos, který se skrývá za symbolickým řádem, v němž žijeme •Virus upozorňuje na chaos a prázdno •Příklad filmu Matrix Gilles Deleuze a Felix Guattari •Rhizomatické myšlení Arborescentní myšlení • •Oba pojmy formulovány v knize Tisíc plošin (1980) •Arborescentní myšlení – binární opozice, veškeré vědění vyrůstá z jednoho kořene •Důsledek - opakování stejných obrazů, myšlenek a metafor •Logika a řád, který omezuje poznávání a vytváření nového, odlišného, cizího • • • •Rhizomatické myšlení •Propojení různých stylů myšlení (ekonomie, politika, umění) •libovolný bod rhizomu může a musí být spojen s kterýmkoliv jiným •Multiplicitní - neustále se šíří směrem ven a spojují se s neznámým •„Buďte multiplicitami! Kreslete linii, a nikdy ne bod! Rychlost proměňuje bod v linii!' Buďte rychlí, i když stojíte na místě! Linie štěstí, linie boků, linie úniku. Neprobouzejte v sobě Generála! Dost pravých idejí, prostě mít ideu (Godard). Mějte krátké ideje. Tvořte mapy, a ne fotografie nebo kresby. Buďte Růžovým panterem (nepatří do žádného stabilního diskurzu, je svůj), a vaše lásky budou jako vosa a orchidej, kočka a pavián.„ – Tisíc plošin •Jak Deleuze a Guattari přemýšlí o viru •virus může uniknout a přesunout se do buněk zcela jiného druhu a přenést sem "genetické informace" pocházející od prvního hostitele •Spojuje nás s jinými živými organismy •Virus tvůrcem vztahů mezi odlišnými entitami – funguje jako rhizom • •Pojem asambláž •Asambláže se skládají z heterogenních entit, které vstupují do vzájemných vztahů •Objekty v asambláži – věci, lidé, myšlenky, události, výroky •Chování asambláží nelze předem předvídat •Každé věci, která je součástí asambláže je přidělen určitý význam Virus – Deleuze a Guattari - shrnutí •podstatou viru jeho exteriorita vztah k vnějšku • •virus se neustále pohybuje ve složité síti, setkává se s novými entitami a tato setkání produkují nové události • •Virus aktualizuje potenciál entit, které navštíví • • Joseph Nechvatal •Umělec a filozof •Soustředění na umění, které pracuje s náhodou, šumem a virem •Teorie viraktuálního – umění, které reflektuje stále intenzivnější směšování virtuálního s aktuálním • Díla •Robotické malby, které vytváří počítačový virus • VOluptuary drOid décOlletage – (2002 •Virus požírá obraz Computer Virus Project 2.0 •imerzivní prostředí, v němž divák sleduje útok viru v reálném čase •https://www.youtube.com/watch?v=up29Rc-ksfM •