http://maryflanagan.com/wp-content/uploads/2009/04/collection_07.jpg Virus jako řečový akt II Využití algoritmu v umění •Využití algoritmu v umění, není něco, co přišlo až nyní, rozvíjí se již od počátku 20. století •Dadaismus - poetický návod Tristana Tzary - Jak složit dadaistickou báseň • •Man Ray – surrealistický objekt – Object of Destruction- návod na jeho sestavení a také zničení • • •Konceptuální umění a software •výstava Software (1968) - Jack Burnham • •vzájemné korespondence mezi softwarovým uměním a konceptuálním uměním •konceptuální umění staví do popředí plán díla, jeho notaci, myšlenku •software art staví do popředí svou kódovanost a instrukce, které řídí jeho fungování •La Monte Young - Composition 60 • •Fluxus •Obliba nejrůznějších návodů k provedení díla – záměrně neúplné instrukce (prostor pro fantazii) • •Bertold Brecht - Exit •Software představuje rozšířenou kulturní praxi zasahující všechny oblasti našeho života, jejíž dlouhá a bohatá historie nezačíná vynálezem počítače • •Cramer, Florian. Concepts, Notations, Software, Art. [online] 2002 [cit. 22. dubna 2016] Dostupné z . • Virus jako modlitba •Florian Kramer. Buffer Overflows: Subverting Network Codes in Computational Art. •analýza anonymního literárního díla ze 17. století • vykazuje podobné znaky jako počítačový virus •manuskript s modlitbou - slova použita v prvním verši variována ve všech následujících řádcích: „Ať zde zavládne klid, dej nám mír v těchto časech, žádám tě můj pane.“ • •Tento text je třemi věcmi zároveň – modlitbou, moderním komputačním algoritmem a básní •Poselství míru se šíří mezi věřícími jako virus •„…poetický virus nešíří poselství lásky, ale míru, s nadějí, že skrze jeho multiplikace a virální mutace, věřící může být vyslyšen Bohem a zároveň jej šířit jako mírové zaklínadlo mezi lidmi. Zahlcení komunikační sítě zde není fyzické jako v případě moderního internetu, ale metafyzické.“ •Florian Cramer Dílo BLACK - Barbora Trnková a Tomáš Javůrek (2012-2014) •https://www.youtube.com/watch?v=nEbxNqvtsEU •http://black.metazoa.org/ •http://black.metazoa.org/tool/ •http://black.metazoa.org/voice/ • • Virus jako aktivistický nástroj •Slovo jako zbraň •v posledních letech se virus stává účinnou zbraní ve vojenských konfliktech, vystupuje v úloze tajného agenta • •Stuxnet (2010) - https://vimeo.com/25118844 •Flame (2012) • •Virus jako taktické médium •Geert Lovink. The ABC of Tactical Media. • •s příchodem levných médií , která umožňují participaci a komunikaci dochází k proměně aktivistických praktik •důraz na decentralizaci a mobilitu •virus představuje ideální taktické médium • •Virus jako šum v dominantním signálu •Leah A. Lievrouw. Oppositional and Activist New Media: Remediation, Reconfiguration, Participation. • •Současná aktivistická hnutí využívají bohaté spektrum nejrůznějších praktik, které sdílejí společné znaky • •a) Culture Jamming •b) Alternative Computing •Jednou z hlavních činností aktivistických hnutí je vnášení šumu do dominantního signálu a právě počítačový virus díky svým vlastnostem může výborně naplnit tento záměr • •Joseph Nechvatal – Computer Virus Project – kritika spektáklu – •https://www.youtube.com/watch?v=up29Rc-ksfM • •Virus jako únik z komodifikace? • •„Nikdo se nebude chlubit novým druhem digitální nakažlivé choroby.“ EpidemiC • skupina EpidemiC – z viru nelze učinit zboží, vhodný nástroj ke kritice trhu s uměním •Bocconi virus (2002) - hravá mystifikace, první brand virus • • • •mimo umělecký svět byl virus komodifikován – prodej antivirových programů •kapitalismus vytváří permanentní imaginární hrozbu - varování před virem • •Počítačový virus může být vhodným kritickým nástrojem, který tvoří protiváhu vůči dominantním strategiím tržního kapitalismu • • •Počítačové viry v roli aktivistů • •subverzivní, politický či revoluční subjekt může delegovat svůj akční potenciál na digitální objekt: virus •virus může napodobit určitý proces •potenciál přesvědčovat, uvádět argumenty •digitální virovou infekci lze nahlížet jako komplexní komunikační proces, během něhož probíhá výměna informací mezi virem, jiným softwarem a uživatelem - Ludovico, Alessandro. Infection as Communication •pokud chtějí aktivisté naplno využít aktivistický potenciál viru, musí si osvojit spíše abstraktní (algoritmické) a lingvistické chování tohoto objektu •Příklad: dílo Forkwar – skupina -deprogramming • •Přirovnávají zde princip fungování forkbomb k chování cizinecké policie • •Politický rozměr Počítačový virus jako nástroj k odhalení ideologické dimenze softwaru •Inke Arns - Read_me, run_me, execute_me. Code as Executable Text: Software Art and its Focus on Program Code as Performative Text. •Pracuje s pojmem – postoptické nevědomí • •postoptické nevědomí zaměřeno na práci neviditelného kódu •postoptické nevědomí skryté za grafickým interfacem – ideologické operace kódu, manipulace uživatele •Matthew Fuller-Andrew Goffey. Towards an Evil Media Studies. •Složitá síť médií a jejich operací, které nám unikají – šedý software •stratagemata - strategie digitálních médií, které spočívají v oklamání, manipulaci či přesvědčování uživatele •zlým médiem může být jakékoliv médium •Počítačový virus jako pomocník při hledání stratagemat •DownJones - dílo skupiny EpidemiC • •demonstruje efektivitu s jakou může pracovat softwarový agent, kterého nevidíme • •jazykový virus • •http://epidemic.ws/downjones/index.php • •Virus [phage] - 2000 - Mary Flanagan a Chris Egert • https://vimeo.com/15781676 Nemoderní digitální kód •Denisa Kera - Software and cosmopolitics: code as the language of the new Constitution • •Software - signifikantní síla, která vytváří hybridní kolektivy •kód zprostředkovává spojení mezi lidmi a stroji •Idea parlamentu kódů • • Moderní x nemoderní kód - shrnutí •Moderní •kód popisován jako abstraktní, oddělený od fyzického světa a kultury •instrumentální charakter kódu •čistě technologický jazyk •Nemoderní •kód vždy operuje v konkrétním kontextu •hledání poetických vlastností kódu •zasazení kódu do širšího kulturního rámce •propojuje sféru společnosti, jazyka (diskurzu) a přírody •