Virální estetika https://www.youtube.com/watch?v=QxMcKm74lRU Umění destrukce •Avantgardní směry 20. Století připravily půdu pro současnou virální estetiku – začaly praktikovat ikonoklasmus, útočili proti samotnému umění • •Dadaismus, futurismus •60. léta radikalizace destruktivních tendencí – akt destrukce je uměním • •Forma veřejných performancí • •technologizace a automatizace destruktivního umění • Jean Tinguely •Homage to new York (1960) - https://www.youtube.com/watch?v=0MqsWqBX4wQ • Destruction in Art Symposium •Hlavní organizátor - Gustav Metzger •Konání v roce 1966 •Cíl - využití destrukce jako protestu nebo rezistence proti psychologickému, sociálnímu nebo politickému násilí •Umělecký komentář toho, jakou úlohu hraje destrukce v našem životě •Převládající umělecká forma – performance •Tato přehlídka položila globální základ pro sociálně angažované umění • John Latham – Skoob Tower •Zapálil věž postavenou • z encyklopedií Akce Yoko Ono- Cut one piece •https://www.youtube.com/watch?v=3ahjdOaJ4JE • • Gustav Metzger •Ovlivněn hrůzami druhé světové války •Umělecká díla založena na principu destrukce •Ekologická, válečná, politická témata •Technologie má důležité místo v jeho tvorbě •nejen kritika využití technologie ve válce •použití technologií pro prosazení politických či etických cílů Umělecké dílo Mobile (1970) • Metzger ničí malířská plátna (1961) •http://www.gettyimages.com/detail/video/gustav-metzger-performs-an-auto-destructive-art-piece-on-n ews-footage/119716444 • •Podobné snahy: Wolf Vostell organizuje v roce 1963 ve Wupertalu sérii happeningů Nein - 9 Decollagen - https://www.youtube.com/watch?v=JiBTMXHu_0E • Metzger manifesty •Gustav Metzger: Auto-Destructive Art (1959) •Gustav Metzger: Manifesto Auto-Destructive Art (1960) •Gustav Metzger: Auto-Destructive Art Machine Art Auto-Creative Art (1961) • •Manifesty dostupné zde: http://radicalart.info/destruction/metzger.html • • •Materials and techniques used in creating auto-destructive art include: Acid, Adhesives, Ballistics, Canvas, Clay, Combustion, Compression, Concrete, Corrosion, Cybernetics, Drop, Elasticity, Electricity, Electrolysis, Feed-Back, Glass, Heat, Human Energy, Ice, Jet, Light, Load, Mass-production, Metal, Motion Picture, Natural Forces, Nuclear Energy, Paint, Paper, Photography, Plaster, Plastics, Pressure, Radiation, Sand, Solar Energy, Sound, Steam, Stress, Terra-cotta, Vibration, Water, Welding, Wire, Wood. Hlavní znaky auto-destruktivního umění 60. let •Čas – důraz na proces, dílo musí být zničeno • •Self-executing (samospustitelné a samozničitelné dílo) – destrukce nesmí být řízena, automatická destrukce • •Umění participace - autodestruktivní umění veřejné, přístupné každému Metzger - odkaz •Metzger svým umění destrukce odstartoval kritiku kapitalismu a totalitarismu •Na jeho myšlenky nepřímo navazují další umělecké skupiny - Neue Slowenische Kunst (vznik 1980) •Umění nových médií navazuje na autodestruktivní umění 60. Let – zejména umění, které pracuje s počítačovým kódem – codework • • Codework •Sondheim, Alan. Introduction: Codework. American Book Review, roč. 22, č. 6, 2001 •Rozlišuje tři typy codework: •a) syntaktické prolínání povrchového jazyka (text) a strojového (programovací jazyk) •příklad - australský umělec mez (Mary-Anne Breeze ) nebo anonymní Netochka Nezvanova Mez – dílo - M[ez]ang.elle •1) ev.o[h!]lution::Pre Alphanumeric//Mezangelleing Daze:: • •if: •pre alphanumeric//pre network n-cluded use ov com.put[ty/fillah]ers offline •then: •n-turr-rest in network system[ic]z stemmed fromme a more organic base, collaborationz were via real-time fleshmeat N n-stallation based • •[d-tail n-hance.ment//philo.soph[omore]icall link wish n-sert: •movin amongst the pack[ette] ov life, we n-gage/ah-lert senzez that latah pull threads 2gether in2 a netwurked w.hole. x-samp.elle::when present-ting a papah on comp[lex]uter art in 93, the seed waz so[?]wn N x-periment.all edgez merged in2 the format of the aware, the concreted creatiff shift. all i hadde 2 do waz wait] • •then: •the phirst html do[a]cumen.t _cutting spacez_ gestation waz in 1995, a hybridity year encased via a terminal discovered on the campus of wollongong university. many h[ertz]ourz spent chatting on Cybersite •b) díla, v nichž hlubinný kód modifikuje povrchový jazyk •Např. díla Teda Warnella - http://warnell.com/blogs/a_narchy.htm • •c) hlubinný kód vyplouvá na povrch a stává se obsahem díla - destrukce povrchu • •Otázka kam zařadit počítačový virus? •umělci i hackeři pracují s viry různými způsoby – virus může patřit do všech uvedených kategorií • •První kategorie – emailový virus – napětí mezi strojovým a přirozeným jazykem •hra se skrýváním a odkrýváním hlubinných vrstev kódu •Druhá kategorie – virus, který provádí deformace povrchu • •Příklad – umělecká instalace The Lovers (2001) – Sneha Solanski – •http://electronicartist.net/the-lovers/emulate.html • • •Třetí kategorie - kompletní destrukce audiovizuální reprezentace •Díla uměleckého kolektivu JODI – chaos, chyba, destrukce, hlubinný kód vyplouvá na povrch •http://wwwwwwwww.jodi.org/100cc/index.html •Jedná se o simulace chyb a destruktivních procesů •Další příklad – hacker Jaromil – ASCII Shell Forkbomb – destruktivní programovací příkaz •Považuje své dílo za rebelské poetické gesto – forma digitální poezie • • • • • Současná virální estetika – destruktivní kreativita •Umění pro počítač uživatele – mimo galerijní prostor •Performance kódu přímo před našima očima – není rozdíl mezi divákem a účinkujícím •Více politické zaměření než předtím •Příklad - Critical Art Ensemble - digitální aktivismus (hacktivismus), obeznámeni s postmoderními teoriemi, ovládají technologie • • •Dílo – Immolation (2008) • Virální estetika – jiný pohled •Jussi Parikka - virální estetika může mít různé podoby: •Virální estetika je inherentní vlastností síťového prostředí •Virální estetika – součástí genealogie Artificial Life Art •Virální estetika - Destruktivní kreativita •Virální estetika - práce s digitálním šumem, chybou, tematizace strojových operací