Dějiny zábavy v Japonsku 3. hodina: osnova a doplňující materiály Osnova • Období Heian, historický úvod • Prameny o zábavě v období Heian • Stolní hry – go – sugoroku – šógi • Sportovní hry – sumó – dakjú/učimari – kemari • awasemono jako typicky japonský druh zábavy • dengaku • chov zvířat v období Heian • ostatní Stolní (deskové) hry • šógi – pravidla šógi – zde lze hrát šógi na internetu – anime a manga o šógi (wikipedie) Dvorské kratochvíle • awasemono – článek: Bundy, Roselee. Men and Women at Play: The Male-Female Poetry Contests of Emperor Murakami's Court (jstor – měli byste mít přístup skrze el. databáze MU) – článek: Royston, Clifton, W. Utaawase Judgments as Poetry Criticism (jstor) • dengaku – článek: Raz, Jacob. Popular Entertainment and Politics. The Great Dengaku of 1096 (jstor) Díla využitá ve výuce: • Anime – Hikaru no go • Literatura – Murasaki Šikibu: Příběh prince Gendžiho – Zápisky z volných chvil • Sei Šónagon: Důvěrné sešity • videa – dakjú – kemari • webové stránky – online go Další • ve studijních materiálech najdete i pasáž z Cambridge History of Japan, kde se můžete dočíst doplňující informace o jednotlivých druzích zábavy včetně literatury a malby