2)Místní správa ve správních okrscích (celkem 16): 3) - v čele okrsku stál KO-RE-TE, koreter a jeho zástupce PO-RO-KO-RE-TE, prokoreter - - součástí byli i tzv. TE-RE-TA, telestas – vlastníci půdy, kteří byli v podobném postavení k koreteru jako hekwetai k wanaktovi. - bylo jich velké množství - na Krétě jsou nazýváni i jako ktoinookhoi („vlastníci půdy“) – ne všichni však museli být telestové - - ktoinookhoi – tvořili zřejmě horní vrstvu obyvatelstva každého orsku ozn. jako DA-MO, damos - občina vlastnící půdu, kterou bylo možno pronajímat jednotlivci. Postavení damu k wanaktovi není známo. - - mezi tuto vrstvu lze zařadit i hierewes - kněží Pod tyto dvě vládnoucí složky patřila 1) střední vrstva: -na tabulkách spojována se svobodným (není zcela prokázáno) obyvatelstvem vykonávajícím různé pracovní profese (hlavně řemeslné) -jejich velký počet ukazuje na vysokou diferenciaci společnosti - 2) spodní vrstva svobodného obyvatelstva a otroci: -výzkumy ukazují, že mezi těmito dvěma skupinami není jasná dělící čára, jak je tomu v pozdějších obdobích - -do této vrstvy obyvatelstva patří tzv. DO-E-RO, DO-E-RA, doeros, doera (doelos, doela) – jejich postavení je nejisté, ale jistě byli v silně závislém postavení – chybné je zřejmě označení otrok (dúlos, dúlé) - -problémem je jejich označení theoio doeloi/doelai – na pylských tabulkách se objevují jako nájemci půdy (ukazuje na nižší postavení, nikoliv však na otroka) 3) Otroci: -některé tabulky naznačují existenci vrstvy obyvatelstva, které lze za otroky považovat -většinou se jedná o ženy a děti což ukazuje na tradici zotročování pouze žen a dětí, zatímco muži byli pobiti E:\Archeologie\Ph.D\Výuka\Řecká architektura\Bc\Obr\old smyrna (2).png -vláda aristokracie je ve většině měst v 7. – 6. st. nahrazena tyrannidou – v Thessalii, Boiótii a Spartě však nikdy nebyla nastolena - -v čele stál tyrannos, který se dostal k moci státním převratem. Tyranem byl většinou bohatý a ctižádostivý vůdce. - -během tyrannidy docházelo k významnému hospodářskému a kulturnímu rozkvětu - -v 6. st. tyrannis mizí a je nahrazena oligarchií nebo demokracií IMG_0074.JPG IMG_0252.JPG Athény a Attika -rody v Attice děleny do 4 fýl pod vedením fýlobasileů (náčelníků) - -v Athénách fýly děleny na 12 frátrií po 30 rodech a 30 mužích vedených frátriarchem -> frátrie spojeny společným kultem Dia Frátria a Athény Frátrie - -v čele genu (rodu) - volený správce archón a tamiás (pokladník) - -narušování rodového zřízení odchodem obyvatelstva => reorganizace obecní správy => synoikismos (tj. centralizace správy) => správa převedena do Athén a jejich obyvatelstvu udělena občanská práva => rozdělení obyvatelstva podle zaměstnání na tři stáda - ethnos: - 1) eupatridy - dobře urozené => určeni k zastávání úřadů 2) geómory - vlastníky pozemkových údělů 3) démiúrgy - pracující pro veřejnost -podle tradice byly Athény spravovány nejdříve několika rody králů - -v polovině 8. st. byla vláda krále stanovena na 10 let a od roku 683/682 omezena jeho moc vytvořením trvalého sboru 9 archontů -> vedli obec a vytvářeli zvykové právo na základě zaznamenávání soudních rozhodnutí - úřad archonta trval 1 rok => poté se mohli stát součástí aeropagu, rady zasedající na Areově pahorku (Areios pagos) -> v 7. st. se stal hlavním orgánem vlády a měl na starosti soudy týkající se vražd (počet členů asi 200-300) IMG_0188 (1).jpg -ostatní lid (démos) se shromažďoval v ekklésii -v 2 pol. 7. st. se Kylón pokusil neúspěšně nastolit tyrannis, když využil nespokojenosti lidu -> viditelné známky krize => sepsání zvykového práva - -sepsání práva Drakónem r. 621 - rozlišování mezi vraždou a zabitím a stanovení stupně příbuznosti, zavedení nového soudního dvora „51 mužů“ => oslabení moci aeropagu - -další reformy zavedl r. 594/3 Solón - zakázal dlužní otroctví, udělil občanská práva usedlým cizincům - metoikům -rozdělil obyvatelstvo podle ročního výnosu obilí nebo olivového oleje do 4 majetkových tříd => vymezení vojenských a finančních povinností a práva na zastávání úřadů => změny ve státní správě -> omezení aeropagu, vytvoření rady búlé, skládající se ze 400 členů (po 100 z každé fýly) solon-tab.jpg -búlé: připravovala návrhy pro ekklésii – lidový sněm složený s plnoprávných občanů starších 20 let - -ekklésie: schvalovala návrhy na volbu nejvyšších úředníků, návrhy rady, vyřizovala odvolání proti rozhodnutí úřadů -> kontrolovala jejich činnost - -zavedení soudního sboru héliaia - lidový soud, který se skládal z tzv. héliastů -> dobrovolní zástupci rodových fýl starší 30 let -soudila trestní žaloby a dávala náhled v oblasti soukromého práva - -drobné přestupky soudil diaitétés - -Solónovy zákony zůstaly v platnosti i v době tyranidy, kterou v Athénách roku 561/60 nastolil Peisistratos => do úřadů však byly dosazováni Peisistratovi stoupenci -zavedl soudce jezdících na venkov (soudcové po obvodech – kata démús dikastai) Solon1.jpg -po svržení tyranidy r. 510 a krátké vládě tzv. pediaků (statkáři z rovin) se dostává k moci Kleisthenés , který r. 508/7 zavádí novou ústavu - -rozdělení Attiky na 3 oblasti: -město (asty) – zahrnovalo Athény a okolí -vnitrozemí (mesogeion) -pobřeží (paraliá) - -každá z těchto oblastí se skládala z několika démů (asi 139/140 později až 170) => 10 tryttií => 3 tryttie, každá z jiné oblasti tvořily fýlu => vzniká 10 administrativních fýl - -zvýšení počtu členů rady na 500 - -zavedení ostrakismu - střepinového soudu - -změna přístupu občanů k úřadům => vznik athénské demokracie kleishenes - rozdeleni attiky.jpg Kleisthenes2.jpg Společenské uspořádání v klasickém období v Athénách Občané/občanství : -občanem se mohl stát pouze člověk zrozený z athénského otce, od r. 451 i athénské matky, a dosáhnout věku 18 let - po narození syna musel otec složit přísahu => frátrie hlasovala o přijetí potomka za občana => zapsání do fýly – získání titulu občana a dědické právo - -v 18 letech je otec povinen nechat zapsat svého syna do dému, čímž získává athénské občanství - tento zápis je ještě stvrzen hlasováním občanů dému => muž dostává oficiální jméno (jeho součástí bylo i uvedení názvu dému) - příslušnost k dému byla dědičná -občany se stávají i metoikové a propuštěnci - -všichni občané mají stejná práva - přístup k úřadům je však omezen výší jejich majetku, který je od 5 st. určován podle výnosu v drachmách majetkové tridy.jpg -práva občana: -účast na sněmu -vystupování na soudě -uzavírání sňatku -nabývání majetku -přístup k úřadům (po dovršení 30 let) - -povinnosti občana: -platit daně -vykonávat vojenskou službu Metoikoi („spolubydlící“): -svobodní neobčané (cizinci usazení v Athénách) -neměli žádná občanská práva -nemohli vlastnit půdu nebo domy v Attice -> většinou řemeslníci -museli platit daň z hlavy - tzv. metoikion a za války zvláštní daň eisforá, která byla vyšší než u občanů -mezi povinnosti patřila i vojenská služba a podílení se na všech finančních závazcích občanů - leitúrgiích -zvláštní povinnosti zámožných občanů ve prospěch celé obce -mezi pravidelné patřily např. chorégie (vybavení sboru pro státní slavnosti) architheórie (vybavení státního poselstva), atd. -mezi mimořádné patřily trierárchie (péče o udržování vojenských lodí) - -u soudu museli být zastupováni občanem (prostatés) - -mohli vlastnit otroky Otroci: -otrok nebyl právním subjektem, proto byl např. při soudním líčení zastupován svým pánem, sňatky otroků neměly právní charakter (děti otroků patřily pánovi) - -obvykle byli využíváni k vykonávání nejtěžší práce ₋pán mohl otroka trestat bitím (ne však na veřejnosti) a např. právě v Athénách ho nesměl zabít, nebo ho přeložit na zvláště těžké práce - - otrok nesměl navštěvovat gymnasia a palaistry - - při zvlášť neúnosném jednání pána mohl otrok hledat asyl v chrámu - -otrok mohl vlastnit movitý majetek, kterým se mohl vykoupit -také mohl být propuštěn (propuštěnec - apeleutheros): za služby pánovi nebo za mimořádné zásluhy o obec => získává status jako metoikos – jeho pán se stává jeho „ochráncem“ (prostatés) - -účastnili náboženského života rodiny a obce – někteří mohli být zasvěceni i do mystérií worker.jpg ₋byli zaměstnáváni státem – zřízenci úřadů a soudů, kati, mincíři a příslušníci policie, kterou byli od r. 476 skytští lučištníci (v Periklově době jich bylo asi 1000 a sídlily na aeropagu) ₋ ₋vedle státních otroků existovali i otroci chrámoví, kteří sloužili jako chrámoví sluhové nebo „kostelníci“ Instituce a úřady -ekklésiá – lidový sněm – vztahoval se na všechny občany starší 20 let -scházel se na agoře, pahorku Pnyx nebo v Dionýsově divadle pod Akropolí - -sněm byl svoláván prytany minimálně 40x do roka a to 4 dny předem - vývěskami, při speciálním zasedání trubači - -epistatés prytanů zasedání zahajuje a nechává předčítat návrhy zákonů - probúleuma - předložené radou búlé - o přijetí návrzích se hlasuje zdvižením ruky - cheirotoniá - nebo tajně tabulkami => pokud nebyl návrh přijat hlasatel vyzval k diskuzi (iségoriá) - právo promluvit měl každý občan pnyx.jpg -sněm má moc zákonodárnou a výkonnou, kterou může přenést na úředníky; soudní moc může přenášet na héliaiu => - rozhodoval: -o zákonech -o zahraniční politice -volil nejvyšší vojenské a finanční úředníky -> dohlížel na jejich činnost -určoval výši daní a cla -dohlížel na státní finance -dozíral na státní kult -soudní moc => ostrakismos - -rada - búlé – do rady byly losováni občané starší 30 let – 50 z každé fýly z prvních 3 majetkových tříd na dobu jednoho roku => 500 členů - -rada zasedá každý den - během 1/10 roku předsedalo radě nebo tvořilo její výbor 50 zástupců z každé z 10 fýl - pratyneis (fc. období prytaneiá) - každý den byl z těchto 50 členů vylosován jeden - epistatés - předsedal schůzím rady a schromáždění, střeží pečeť a klíče od státního pokladu -epistatem se mohl člověk stát pouze 1 za život, členem rady 2x -vždy 1/3 z nich musela být přítomna v úřadě i v noci - -zasedání rady se konají v búleutériu -stravování hradí stát – členové se stravují v kruhové stavbě zvané tholos agora.jpg ‐úkoly rady: -připravují program sněmů -přijímají naléhavá opatření -svolává búlé i ekklésii -studuje návrhy dekretů, které následně předává k hlasování ekklésii -kontroluje zahraniční politiku i vnitřní správu -realizuje rozhodnutí sněmu -přijímala vyslance -zodpovídala za některé náboženské slavnosti athens_agora_tholos1.JPG Úřady: -byly dostupné všem občanům bez rozdílu majetku nebo původu -do úřadu byli občané voleni na 1 rok a nesměli být voleni znovu - úřady se nesměly akumulovat - -v demokracii neměli úředníci skutečnou politickou moc – pouze výkonnou funkci => jejich povinností bylo uskutečňovat usnesení lidu - -v Athénách je velké množství úřadů => stovky úředníků ve vícečlenných sborech - -úředníci jsou si navzájem rovni => neexistuje hierarchie - -před nástupem do funkce prochází kandidáti prověrkou způsobilosti, dokimasiá a skládají přísahu - -na konci funkčního období museli účetním - logistai - doložit přehled své činnosti – euthýna urady_0001.jpg urady_0002.jpg Archonti: -sbor 9 úředníků v Athénách -v klasickém období mají funkci náboženskou a soudní -sbor se skládal: -archón eponymos – předseda sboru – dává jméno roku, dbá o kalendář, soudce ve věcech rodinných a dědických - -archón basileus – řídí náboženský život, konal státní oběti, soudil sakrální provinění - -archón polemarchos – řídil pohřební obřady za padlé ve válce, dohlížel na soudní procesy s metoiky a cizinci - -thesmothetai („zákonodárci“) – zkoumali zákony a jejich nedostatky předkládali sněmu k opravě, určovali poroty a předsedali trestním soudům - spor však jen vyšetřili => rozsudek vynášel soudní sbor heliaiá Stratégové (stratégoi): -voleni v počtu 10 – 1 z každé fýly na 1 rok všeobecným hlasováním – mohli být voleni znovu (např. Periklés 15x) - -původně jako vojenští poradci – od r. 487 jako vojenští velitelé - -jsou považováni za nejdůležitější úředníky ve státě => mají výkonnou moc a jsou skutečnými představiteli státu – jeden z nich má vždy vedoucí postavení => v době míru vedli s radou zahraniční politiku, starali se o bezpečnost státu, řídili obvody, …. - -po skončení války jednali o míru a podepisovali smlouvy Pericles_Pio-Clementino_Inv269.jpg Soudy a soudnictví: -v Athénách je soudní moc vykonávána mnoha soudy, radami nebo úředníky -areopag – soudil úmyslné vraždy – mohl vynést rozsudek smrti nebo vyhnanství spojené s konfiskací majetku - -efetové - 51 členů -řešili kriminální případy ve třech sborech: -palladion - neúmyslná zabití nebo nabádání k vraždě -delfinion - případy, kdy archón basileus rozhodl, že zabití bylo omluvitelné či zákonné -freattys - zasedal u moře - soudil ty vyhnance, kteří se dopustili opakované úkladné vraždy - - ekklésiá - soudila zločiny ohrožující stát - -héliaiá - lidový porotní soud - hlavní soudní orgán – s výjimkou hrdelních zločinů měl téměř neomezenou kompetenci -členů - héliastů - je 6000 – mohl se jím stát každý občan starší 30 let - -rozdělení do různých soudních dvorů – rozdělování bylo provázeno množstvím různých opatření, aby jména soudců nebyla předem známa => velmi složitý systém - -v jednom soudním dvoře zasedalo mezi 200 - 1000 ale i více porotců (od 4 st. lichý počet) - -při nástupu do funkce skládali héliásté přísahu a za svou činnost byli odměňovány - -obě strany hájily svou věc ve vymezeném čase, který odpočítávaly vodní hodiny – klepsydra - -po vyslechnutí obou stran došlo k hlasování pomocí bronzových koleček - po výroku o vině následovalo ještě druhé hlasování o výši trestu - proti rozsudku nebylo odvolání klepsydra.jpg ballotdisks3.jpg -tresty -peněžní - pokuty, konfiskace majetku -vyhnanství - trvalé / dočasné -zbavení občanských práv -vězení - -tělesné tresty - bičování, pranýř a vypálení znamení - vyhrazeny pro otroky a cizoložné ženy - -popravy – podání jedu (bolehlav), připoutání ke kůlu, kamenování - Ostrakismos - střepinový soud: -zřízen Kleisthenem kolem r. 500 k ochraně demokracie - poprvé se konal r. 487, přestal být využíván po roce 417 - -umožňuje odstranit z města občana, aniž by byl postaven před soud - -každý rok nejméně 6000 občanů v mimořádném shromáždění hlasovalo, je-li nutný ostrakismos => pokud byl výsledek kladný, sešel se sněm ještě jednou - pomocí hliněných střepů byl označen ten, který byl dle mínění sněmu nebezpečný svobodě občanů g_ostrakon_of_themistocles.jpg -ten, jehož jméno se objevilo nejčastěji, musel opustit Athény na dobu 10 let - nepozbýval občanských práv ani majetku - -Themistoklés – r. 471 Sparta -v nejstarších dobách se sparťané dělily do tří rodových fýl - -v asi 7.-8. st. došlo k významným změnám, které jsou připisovány legendárnímu zákonodárci Lykúrgovi => sestavil zákony, které sepsal v tzv. Velké rhétře -apellá – sněm všech spartských občanů starší 30 let, který se scházel jednou za měsíc -rozhodovala o návrzích gerúsie -volila členy gerúsie – aklamací -volila efory -jmenovala vojenské velitele -rozhodovala v případech sporů o následnictví, v otázkách války, mírových smluv a schvalovala osvobození heilótů -schvalovala změny zákonů -gerúsiá - rada starších (gerontés) - měla 30 členů - 28 gerontů a 2 krále (basileus) - -původně poradní orgán králů -geronti museli být starší 60 let a byli voleni doživotně -moc soudní (nejvyšší soudní dvůr) - hrdelní zločiny, případy týkající se králů, vyhnanství, atímie (ztráty občanských práv) -připravovala návrhy pro shromáždění => mohla vetovat jeho rozhodnutí - -2 králové (dyarchie) - dědičná hodnost ve dvou rodech – Ágidovci, Eurypontovci -moc omezena – velení armádě ve válce -konání státních obětí -interpretace státních věšteb - -výkonnou moc představují úředníci: - -eforoi („dozorci“) - 5 členů volených každý rok apellou - nemohli být zvoleni opakovaně - po skončení úřadu mohli být vedeni k odpovědnosti -první se nazýval epónymos -původně asi služebníci krále => v 6. stol vzrostla jejich moc -dohlíželi na celý stát -trestali úředníky a dohlíželi na krále - mohli je sesadit, věznit a postavit před soud -dohlíželi na chování občanů i mládeže -perioiky mohli uvěznit bez vyšetření okolností -každoročně vyhlašovali metoikům válku -svolávali gerúsii a apellu -předsedali gerúsii -rozhodovali o všech mezinárodních otázkách -soudní moc ve věcech trestních i občanských -spravovali státní pokladnu ustavy_0002.jpg Společenské uspořádání Obyvatelé byly rozděleni do tří typů postavení: Spartští občané -za Sparťana byl považován jen ten, kdo prokázal spartský původ a prošel státní výchovou - agógé, vedenou úředním vychovatelem - paidonomos, která byla zaměřena na vojenskou službu - -od 7 let vychováván státem - -ve věku 20 let byli zařazeni do syssítíí – spolků po 15 mužích, kde se společně stravovali a tvořili bojovou jednotku => tito občané tvořili vojenskou nebo hoplítskou třídu – homoioi = podobní, rovní - -vojenská služba trvala do 60 let - -ženit se mohl až od 30 let – i poté se stravoval v syssítiích - -každému dospělému občanovi byla přidělena půda o asi 30 ha, kterou obdělávali heilóti - -občan mohl ztratit buď veškerá občanská práva (pro zbabělost), ne však povinnost sloužit v armádě, nebo občanství (po opuštění vojenské řady) - Heilóti – heilótes -podrobené obyvatelstvo Lakónie a Messénie - -nevolníci - kolektivní majetek - neměli občanská práva ani nebyli osobně svobodní - společně s půdou byli přidělováni Sparťanům - -k půdě byli vázáni - z výnosů odváděli naturální dávky svým pánům (1/2; 4/5) - -ve vojsku sloužili jako lehkooděnci nebo veslaři - -počtem převyšovali občany => každoroční vyhlašování války; krypteiá => vraždy heilótů při výcviku mladých Sparťanů - -mohli být propuštěni na svobodu – pouze státem – za mimořádnou statečnost => neplnoprávní propuštěnec neódamódés - Perioikové - perioikoi („obyvatelé okolí“) -patřili mezi ně převážně obyvatelé okrajových částí Lakónie a Messénie - z části samosprávných měst a obcí - -postavením byli mezi Sparťany a heilóty => neměli politická práva, ale byli svobodní - platili daně - -sloužili ve spartské armádě jako těžkooděnci - spolu se Sparťany byli nazýváni Lakedaimonioi - nepodstupovali však stejný výcvik - -obvykle se zabývali zemědělstvím a řemeslem, což Sparťané nesměli