Čtení odborných textů Odborný text předpokládá aktivního čtenáře (a naopak). spolupráce a komunikace společenství badatelů a odborníků, v rámci určitého oboru. cíl, který si autor vytkl, (na jaké otázky chce odpovědět) z jakých předpokladů vycházel k jakým výsledkům dospěl · nutnost textu a problému porozumět, předpokladem je aktivní čtení · je nutno číst hospodárně (efektivně), jen tolik, kolik můžeme aktivně zpracovat. Aktivní čtení je neustálá komunikace s autorem Naučit se klást otázky, které vedou k jasným a jednoznačným odpovědím Učíme-li se aktivně číst, zároveň se tím učíme srozumitelně psát. hledáme odpověď na otázky: 1. Jakým problémem se autor zabývá (jaké otázky si klade on sám)? 2. K jakým závěrům dospěl (jak na otázky odpověděl)? 3. O co své závěry opírá (jaké argumenty na jejich podporu uvádí)? Nejdříve celý text přečteme celý, pátráme po jádru textu (metoda „síto“) V další fázi je třeba přejít k tzv. kritickému čtení – zkoumání hodnověrnosti argumentů, přesvědčivost závěrů, ke kterým autor došel Texty čteme nejméně dvakrát. Neustále si dělat poznámky Pořizujeme si konspekty (stručný výtah z textu, záznam hlavních myšlenek díla Při druhém čtení – tzv. kritickém – je vhodné si své postřehy zaznamenat, ať už se jedná o nápady, pochybnosti, protimluvy, nápady; není možné prostudovat a přečíst vše · východisko: veškerou literaturu prostudovat prostě není možné; · literaturu je třeba nejprve přečíst zběžně, letmo, informativně; · nelze si zapamatovat vše, co bylo přečteno, proto je nutné si o tom pořídit záznam · abstrakt (resumé) – znamená stručnou charakteristiku nějakého textu, výtah, shrnutí. Najdeme zde informaci o tom, zda se text zabývá problémem, který nás zajímá, jak byl zpracován a k čemu novému autor dospěl. V poslední době součásti přihlášek na nejrůznější vědecké konference či workshopy, podle nich lze dopředu zjistit obsah vystoupení; · anotace – krátké a stručné sdělení o obsahu knihy, buď v odborných časopisech, nebo také na přebalu knihy či v programech nakladatelství. Neobsahuje hodnocení knihy RECENZE re + censere = posuzovat, konat přehlídku, v duchu přehlížet, uvažovat. kritické posouzení (ocenění) nějakého odborného, vědeckého či uměleckého díla, tedy posudek díla po jeho zveřejnění. několik druhů recenze. v jedné recenzi více publikací, pak se jedná o souhrnnou recenzi posuzovatelem recenzovaného díla sám jeho autor – autorecenze. S významem publicistiky a vědecké literatury v 19. století roste i význam recenzování a recenze. Od doby osvícenství se recenze jako specifický žánr stala trvalou součástí vědecké literatury. Recenzenti (tj. autoři recenzí) zaměřují pozornost především na nově (poprvé) publikovaná díla, řidčeji na nová vydání staršího díla. určitý úzus při užívání různých (více či méně identifikovatelných) šifer a pseudonymů. recenze a její poslání: s určitou mírou subjektivního vidění recenzenta (a přijatelné autorské licence) - informovat o recenzovaném díle ve všech aspektech a s citem pro vyváženost různých pohledů napsat dobrou recenzi není snadné Kdo čte recenze a co od nich očekává? Zájem čtenáře o určitou recenzi – v podstatě 4 pohnutky: 1. problematika recenzovaného díla 2. způsob, jakým autor díla k dané problematice přistupuje 3. osobnost autora recenzovaného spisu 4. osobnost recenzenta Obsahové a metodologické aspekty recenze obvykle první kriticky orientované – a navíc zveřejněné – vyjádření o vydaném díle nelze se opírat o žádné již publikované hodnocení předmětného díla Každé recenzované dílo by mělo být nahlíženo minimálně ze tří aspektů: popisně informačního analyticko-kritického hodnotícího Popisně informační aspekt základní bibliografické údaje o recenzovaném spise stručnou informaci o tom, co je obsahem recenzovaného díla informovat o koncepci díla, o způsobu, jakým autor díla k dané problematice přistupuje informace o metodologických kvalitách díla, o postupech aplikovaných při zpracování problému a o metodách užitých při jeho řešení informace o formální, typografické úpravě díla o jeho čtenářské dosažitelnosti Analyticko-kritický a hodnotící aspekt potřebný nadhled aby vyslovené závěry nebyly jen výslednicí „pohledu z jeho (tj. subjektivně voleného) zorného úhlu Dobře napsaná recenze by měla ústit v analytické a kritické zhodnocení celkového významu díla, jeho přínosu pro příslušný vědní obor a vyslovit soud o odborné či vědecké hodnotě díla