1 10. Náboženství v moderní Číně II - křesťansko-sekulární normativní model pro formování čínských náboženských tradic - trojúhelník náboženství-věda-pověra - pevně zakořeněný univerzalismus čínské kultury (vs. případ Japonska – náboženský nacionalismus) Buddhismus Yang Wenhui (1837-1911) – šíření a propagace buddhismu jako textové tradice - někteří jeho žáci už vysloveně „antiklerikální“: Ouyang Jian (1870-1943) - reforma buddhismu jako „buddhistických studií“ (foxue 佛学), buddhismus jako gfilozofie rozvíjená vzdělanými laiky Taixu (1890-1947) - „revoluční mnich“, ovlivněn radikálními reformátory (Kang Youwei, Liang Qichao) - „zachránit národ“ pomocí sociálních reforem a buddhismu - zakládal instituce, asociace, semináře, publikoval, přednášel; vliv na čínský b. ve skutečnosti limitovaný, ale ovlivnil sekulární intelektuální elity 2 - podoba buddhismu zdůrazňující etiku, texty, „humanismus“, sociální angažovanost („humanistický buddhismus“ – renjian fojiao 人间佛教). Proti rituálnímu, lokálně orientovanému buddhismu. - snaha vytvořit globální buddhismus Ale i monastický buddhismus převzal model křesťanství (vs. lokální služba komunitě). – školy, univerzity, misie (armáda, vězení, nemocnice) Taoismus - analogický vývoj, třebaže méně radikální, vznik národních asociací - politická vize taoismu jako „morální a duchovní paže čínského státu“, úsilí stát se národním náboženstvím - Laozi: blueprint pro demokracii a svobodu, nacionalismus a společenský pokrok - nedělní bohoslužby, snaha organizovat laiky - oproti buddhismu chyběl antiklerikalismus, základní rámec tradiční autority (školy Quanzhen a Zhengyi). Chen Yingning (1880-1969) - vize vědeckého náboženství, zbavená liturgie, základem sebekultivace jednotlivce Konfucianismus - Kang Youwei (1858-1927) – Konfucius jako reformátor a náboženský vůdce - jeho žáci, po roce 1912 – konfuciánské asociace, snaha prosadit konfucianismus jako národní náboženství - kult Konfucia a zároveň zničení jiných kultů (Guandi, Wenchang), konfucianismus jako náboženství se všemi atributy křesťanského vzoru (kánon, liturgie, teologie (jediný bůh, nesmrtelnost duše), školy, chrámy - nedělní shromáždění 3 Islám - rovněž analogický vývoj - vznik etnické kategorie Hui Moderní termíny: 宗教 zōngjiào / cung-ťiao = náboženství 哲学 zhéxué / če-süe = filozofie 文学 wénxué / wen-süe = literatura Představa o nenáboženskosti čínské kultury: Fung Yu-lan (1895-1990): „Místo, které v čínské kultuře zaujímala filozofie, je srovnatelné s rolí náboženství v jiných kulturách. V Číně byla filozofie zájmem každého vzdělaného člověka. Ve starých dobách, pokud měl člověk nějaké vzdělání, první, co studoval, byla filozofie. [...] Číňané, ve srovnání s jinými kulturami, neměli velký zájem o náboženství, protože jejich hlavním zájmem byla filozofie. Číňané nejsou náboženští, neboť jsou filozofičtí. [...] Veškerou touhu po tom, co je za viditelným světem, uspokojovali skrze filozofii.“ Max Weber (1864–1920) Pravou cestou ke spáse [v konfucianismu] je přizpůsobit se věčným nadbožským řádům světa – dao – čili sociálním požadavkům soužití plynoucím z kosmické harmonie, především se tedy uctivě zařadit pod pevný řád světské moci. 4 Odpovídajícím ideálem jedince bylo utvářet své Já ve všestranně harmonicky vyváženou osobnost. V protestantismu naopak podle Webera radikální rozdíl mezi Bohem a zkaženým světem měl za následek „skutečně nekonečný úkol racionálně si podrobit a ovládnout svět, tj. racionální, objektivní ‘pokrok’. Tento úkol racionální transformace světa stojí v kontrastu vůči konfuciánskému přizpůsobení se světu“.  Vylučování, marginalizace náboženství v čínské kultuře Lidová kultura vs. kultura elitní – tato dichotomie dosud silně poznamenává náš pohled na čínskou kulturu Alternativní „tradice“ Vykupitelské společnosti - eklektické, různé akcenty. Od lokálních kultů „zapisování zpráv duchů“ k národním kultům aspirujícím na plný náboženský status. - základní formy religiozity: konfuciánsky laděné asociace; kulty „zapisování zpráv duchů“; vykupitelské skupiny. Tyto tři typy ve většině vykupitelských společností propojené - předávání „tradiční nauky“ (tradičních textů a morálky), avšak ve westernizovaném sociálním kontextu (viz výše), tj. „náboženství“ vs. lokální kulty - některé rozvíjely utopické vize Kang Youweie Yiguandao 一贯道 – nejvýznamnější dodnes existující; patriarcha Lu Zhongyi, který se prohlásil Maitréjou 5 Červená svastika (Hóngwànzìhuì 红卍字会) 1949 – v ČLR potlačeny. Předtím sčítání: Yiguandao: 13 000 000 (následovníci) buddhismus: 500 000 (mniši) protestanti: 1 000 000 katolíci: 3 000 000 Sekularizované tradice: - čínská medicína, bojová umění, sezení v meditaci, qigong - sekularizovaná podoba starších tradic, „národní esence” Lokální kulty - pokračující existence - Guandi, Mazu