1 8. Náboženství v moderní Číně I Základní rámec (situace kolem roku 1900): 5 institucionalizovaných tradic: konfucianismus, buddhismus, taoismus, křesťanství, islám Tři učení (san jiao 三教) – konfucianismus, buddhismus, taoismus „Lidové“ náboženství – integruje tradice indiv. spásy, morálních požadavků, techniky posednutí duchem, obřady vázané na rodinné (rodové) vztahy, komunální kulty (lokální božstva a světci) Státní kulty. Rozdíl mezi institucionalizovanými tradicemi a „lidovými“ tradicemi často neostrý (Guandi – uctíván i v taoismu a buddhismu) Existence svatých (kanonických) textů a „církve“ (profesionálních kleriků) – základní rozdíl mezi institucionalizovaným a „lidovým“ Vše spojuje sdílená kosmologie: - neoddělitelnost hmoty a ducha (vše je qi) - kosmos jako organický systém proměňující se podle pravidel (yinyang, 5 fází, 8 trigramů, interakce ganying 感应) 2 - veškerá realita má duchovní sílu (ling 灵), kterou lze pročišťovat, zlepšovat sebekultivace, umístění v prostoru (fengshui 风水) - mrtví se stávají duchy a bohy (shen 神, gui 鬼) - s božskými silami lze v tomto prostoru kulticky komunikovat (modlitby, oběti…) - rituální specialisté (profesionální klerici) – píší texty, legitimizují lokální tradice (integrace do rámce Tří učení). - sdílená morálka (artikulovaná lokálními autoritami, žánr shan shu 善书) Příklad ze současnosti – „qigongová horečka“ Tři učení: - institucionalizované, ale rovněž roztříštěné - předávání tradice určitých praktik (jak udržet božstva a kosmický řád v harmonickém stavu) – spíše než zajišťování spásy laikům - náboženství orientované na jednotlivé chrámy (centra místních komunit) 3 Komunity - sociální = náboženské Typy komunit: 1) askriptivní – a) teritoriální, b) rodinné (rodové), c) korporace, cechy 2) dobrovolné – individuální spása a duchovní praxe; různorodé aktivity (přednášky až trans) - zde se může objevit apokalyptická eschatologie  mileniaristická hnutí Náboženství a stát - ortodoxní vs. heterodoxní (zheng 正 vs. xie 邪) – odráží náboženský rozměr tradičního čínského státu (teokracie?) - předpoklad liturgické kontinuity od císaře po poslední vesnici – hlavní kohezní prvek pozdního císařství (zničeno reformismem první pol. 20. stol.) - stát nábožensky pluralistický, ale zároveň netolerantní – měřítkem není ortodoxní nauka, nýbrž schválení státem (dané konformitou s náboženskými institucemi státu) - státní kulty (plus kontrola a regulace ostatních kultů) císař – Nebe a Země a další kosmická božstva 4 vysocí úředníci – kult nejvýznamnějších konfuciánských „svatých“ (Konfucius, Guandi) místní úředníci – místní božstva (Městský bůh (chenghuang 城隍) – ekvivalent místního úředníka (vybírání daní, administrace božské spravedlnosti, udržování veřejné morálky; guvernér města – touha být po smrti jmenován bohem města) Inkluze a represe: - lokální kulty mohly být zařazeny do oficiálního registru kultů (sidian 祀典) - nebo mohly být prohlášeny za „zvrhlé kulty“ (yinsi 淫祀) nebo „heterodoxní tradici“ (xiejiao 邪教); i tak ale byly běžné – represe spíš taktický prostředek vyjednávání s místní komunitou - skutečný problém spasitelská hnutí – ta označována jako xiejiao 邪教 Nehanská etnika (Ujguři, Tibeťané apod.) – samospráva pod dohledem Př.: císař a dalajláma: pol. – pán a vazal; náb. – patron a kněz 5 Reformismus Pozdní Qingové: rozkladný tlak na tento systém ze dvou stran: fundamentalistický konfucianismus a reformismus orientovaný na západní vzory Dvě významná povstání pozdních Qingů: Taipingové a Boxeři Reformismem zasažena i samotná Tři učení: vnitřní tendence k antiklerikalismu (rozmach laických hnutí), unifikační snahy, vznik asociací (celonárodní organizace). Křesťanství jako normativní model (a vědecký racionalita jako organizační princip) – protestantský model (texty, omezení rituálu, unifikace institucí, důraz na laiky, charita, křesťanstvím ovlivněné liturgické modely – nedělní bohoslužba) – vše v příkrém kontrastu vůči tradičnímu modelu služby místní komunitě (nyní se vyžaduje aktivní plná participace) Zvyšující se (a proměňující se) tlak státu – náboženství má sloužit jeho potřebám – hned po 1911. - „svoboda vyznání“ jako problematický model 6 Po roce 1949 - svoboda vyznání; svoboda vykonávat náb. aktivity vykázána do nitra chrámů a kostelů - sjednocená fronta (Oddělení sjednocené fronty tongzhan bu 统战部) - náboženství obětí řady politických kampaní - patriotické asociace - „teorie spolupráce“ (xietiao lun 协调论) vs. „teorie adaptace“ (shiying lun 适 应论) Článek 36 Ústavy ČLR (výtah): Občané ČLR mají svobodu náboženského vyznání. Žádná státní instituce, společenská organizace nebo jednotlivec nesmí nutit jiného občana věřit nebo nevěřit v náboženství, ani nesmí diskriminovat občany, kteří jsou věřící, nebo kteří jsou nevěřící. Stát ochraňuje legitimní náboženské aktivity. Nikdo nesmí použít náboženství k aktivitám, které ruší společenský řád, škodí zdraví občanů, nebo kladou překážky národnímu vzdělávání.