Thébské mýty Kadmos  Kadmos, syn fénického krále Agénora, bratr Európy (→ na Krétu);  zakladatel Théb (přinesl Řekům z Fénicie písmo, vynalezl způsob tavby zlaté rudy...);  drak zasvěcený Areovi;  Spartové (= Zasetí);  Kadmos zplodil s Harmonií (dcerou Area a Afrodíty) 4 slavné dcery: Autonoé, Ínó (matka Learcha a Melikreta, manželka Athamanta, viz mýtus o Frixovi a Helle) , Semelé (matka Dionýsa), Agaué; (matka Penthea) + syna Polydóra (→ Labdakos → Láios → Oidipús);  Nonnos z Panopole: Kadmos v roli šejdíře, který oklamal Týfóna (zloděje Diových zbraní a šlach);  Kadmos s Harmonií do Élysia;  př. středověké interpretace – CHRISTINE DE PIZAN (Epistre Othea): Kadmův souboj s drakem = studijní úsilí; metamorfóza v hada = jeho role dozorce a učitele; Aktaión  Aktaión, syn Autonoy a Apollónova syna Aristaia;  vychován Cheirónem;  proměněn v jelena (různé důvody);  v Boiótii uctíván coby hérós („psí dny“);  př. středověké interpretace – CHRISTINE DE PIZAN (Epistre Othea): Aktaión = postava neužitečný marnotratník, který příliš miluje svůj lov a psy – varováním rytířům, aby se nestali kořistí Diany (Artemidy) a aby je nesežrali vlastní psi; na druhé straně A. proměněný v jelena = kajícný hříšník, který „zvítězil nad vlastním tělem a učinil je služebníkem vlastního ducha“; Amfíón a Zéthos  thébský král Nykteus: dcera Antiopé + Zeus (v podobě Satyra): synové Amfíón a Zéthos; → do Sikyónu (král Epópeus);  Nykteův bratr Lykos a jeho žena Dirké;  pohoří Kithairón;  Toro Farnese;  stavba hradeb okolo Théb;  Zéthos s manželkou Aédonou (slavík), dcerou Pandareovou: syn Itys/Itylos;  Amfíón s manželkou Niobou (dcerou Tantalovou, sestrou Pelopovou);  Létó, Artemis, Apollón – potrestání Nioby;  FILEMÓN: Niobina přeměna v kámen = duševní i tělesné ochromení matky způsobené přemírou bolesti. Thessalské mýty Lapithové a Kentauři  Homérova Ílias: Nestór;  Peirithoos + Hippodameia/Deidameia;  Oita, Pélion, Pindos;  Eurytión;  Théseus, Kaineus;  Kronos + Filyra → Cheirón (vychovatel Achillea, Kastora a Polydeuka, Thésea, Nestora, Meleagra, Dioméda);  ταῦρος – býk; κεντέω – bodám;  MAXIMUS Z TYRU: složená bytost = symbol toho, že muži jsou ovládáni touhami jako zvířata.  spis Ovide moralisé: „Peirithoos (ženich) = Kristus“, „Hippodameia (nevěsta) = lidská duše, lidský rod“, „Kentauři = zkažené davy hříšníků, hříchy“; Admétos a Alkéstis  Alkéstis Eurípidovo drama uváděné na 4. místě v tetralogii;  Admétos (syn Feréta, zakladatele thessalských Fer)  u jezera Boibéidy  Apollónova služba u Admétaza vraždu Kyklópa/ů → nesmírně plodná stáda + pomoc při získání nevěsty – spřáhnout kance a lva;  slib opilých Moir  dojatá Persefoné  zachránce Héraklés  Admétův a Alkestidin syn Eumélos mezi řeckými hrdiny před Trójou (Íl. 2, 763).  PALAIFATOS: Alkéstis uprchla před svým bratrem Akastem k Admétovi; Admétos učinil za noci výpad, byl živý zajat. Akastos hrozil, že jej zabije, jestli mu nevydá prosebnici Alkéstidu. Alkéstis vyšla z města a sama sebe vydala.  GEOFFREY CHAUCER, Legende of Gode Wommen (1385/86; vytištěno 1532): Alcesta v prologu jako královna vedle krále lásky Amora; jako Múza poezie o manželské lásce. Společné podniky řeckých hrdinů Lov na kalydónského kance  Oineus, král aitolského Kalydónu, syn Meleagros;  účastníci lovu (mimo jiné): Kastór a Polydeukés, Théseus a jeho přítel Peirithoos, Ídás a Lynkeus, Admétos z Fer, Iásón, Ífiklés a Ioláos z Théb, Péleus, Telamón ze Salamíny, Ankaios a arkadská lovkyně Atalanta, věštec Amfiaráos z Argu;  spor Meleagra se strýci, Plexippem a Toxeem, syny krále Pleurónu Thestia;  Meleagrova matka Althaia;  Moiry, Erínys;  Achilleus, Ílias.