Thébský cyklus  Historie rodu Labdakovců předmětem antických epických básní i tragédií → epické cykly (Oidipodeia a Thébais) + řada dramat (dochovány kusy od AISCHYLA, SOFOKLEA, EURÍPIDA);  Láios (Kadmův pravnuk), věštba od Apollónova orákula; žena Iokasté/Epikasté porodila syna → pohoří Kithairón;  Oidipús („s napuchlýma nohama“: οἰδέω – být napuchlý, πούς – noha);  Korintský král Polybos + Meropé;  Z Delf k Thébám; křižovatka ve Fókidě → Láios zabit;  V Thébách Sfinx z Aithiopie (seslala ji Hérá) – hádanka: Co chodí ráno po čtyřech, odpoledne po dvou a večer po třech? Odpověď: člověk;  Oidipús + Iokasté/Epikasté: dcery Antigoné, Isméné, synové Polyneikés, Eteoklés;  Sofokleova tragédie Oidipús král; Oidipús na Kolónu;  Eteoklés vs. Polyneikés → Polyneikés v Sikyónu u krále Adrásta (dal mu za ženu dceru Argeiu);  Tažení sedmi proti Thébám – přípravy: snaha získat Argejské; Amfiaráos, Adrástův švagr, (potomek věštce Melampoda – viz Argejské pověsti a záchrana Proitových dcer), proti; Polyneikés podplatil Amfiaráovu choť Erifýlu náhrdelníkem Harmonie;  Proti Thébám sedm vůdců: Týdeus, Kapaneus, Eteoklos/klés (syn Ífida, krále v Argu), Hippomedón, Parthenopaios, Amfiaráos a Polyneikés;  Cestou do Théb u Nemeje smrt královského syna Ofelta; chůva Hypsipylé (někdejší lémnijská princezna); založení Nemejských her (jiná verze: založil je Héraklés na počest Dia);  Aischylova tragédie Sedm proti Thébám;  Kapaneova smrt Diovým bleskem; Kapaneova žena Euadné; Asklépius;  Amfiaráova smrt – na útěku i s koňmi a vozem pohlcen zemí; věštný démon;  Adrástos do Attiky; pohřbívání padlých vojevůdců;  Sofokleovo drama Antigoné;  Antigoné vs. vládce Théb Kreón; hybris; Kreontův syn Haimón;  Věštec Teiresiás; Kreontova choť Eurydiké;  Teiresiás (syn Charíkly); spor Dia s Hérou; hrob u Telfússy;  Výprava Epigonů (ἐπίγονος – „potomek, narozený poté“); Amfiaráův syn Alkmaión x Láodamás, syn Eteokleův (thébský král); zajatkyně Mantó (Teiresiova dcera) → thébským králem Thersandros, syn Polyneikův;  Alkmaión zabil svou matku; pronásledován Erínyemi mnohými kraji; oženil se s dcerou krále Fégea; očištěn Achelóem; za ženu dceru Kallirhou;  Recepce mýtu o Oidipovi: celá řada dramat: SOFOKLÉS; L. A. SENECA (Oedipus) kruté fatum; PIERRE CORNEILLE, Œdipe (1659) – motiv lásky Dirky a Thésea; ...;  Recepce některých motivů mýtu: legenda o Řehořovi: Hartmann von Aue – Gregorius (asi 1190); Thomas Mann, román Der Erwählte; dále;  Satirická a parodická reflexe mýtu: HEINRICH VON KLEIST, Der zerbrochne Krug (1808); PERCY BYSSHE SHELLEY, politická satira O. Tyrannus, or Swellfoot the Tyrant (1820)...  Recepce Sfingy: KONSTANTINOS KAVAFIS v básni inspirován obrazem GUSTAVA MOREAUA (Œdipe et le Sphinx, 1864); Oscar Wilde, povídka The Sphinx without a Secret (1891); INGEBORG BACHMANN, povídka Das Lächeln der Sphinx (1949).