Sociologie umění Kulturní průmysl a masová média: dějiny, struktury, funkce Literatura n  Defleur, Melvin L. – Ballová-Rokeachová, Sandra J.: Teorie masové komunikace (Praha 1996) n  Eco, Umberto. Skeptikové a těšitelé : Apocalittici e integrati (Orig.). Translated by Zdeněk Frýbort. Vyd. 1. Praha : Svoboda, 1995. 417 s. ISBN 80-205-0472-9. n  McLuhan, Marshall. Jak rozumět médiím. 1. vyd. Praha : Odeon, 1991. 349 s. n  McQuail, Denis. Úvod do teorie masové komunikace. Vyd. 1. Praha : Portál, 1999. n  Hesmondhalgh, David. The Cultural Industries. 2nd Edition. Los Angeles/London/New Delhi/Singapore/ Washington DC: Sage, 2007. Pojem médium, média n  Médium – latinsky prostředek, prostředí, to, co zprostředkovává děj. n  Termín médium znamená obecně to, co je uprostřed a vzájemně spojuje dvě nebo více stran (např. médium v mediálních studiích je tedy důležitý článek mezi komunikátorem a adresátem). n  V širokém slova smyslu mohou být médiem např. peníze, čas, doprava, elektřina, vzduch, respektive všechny prostředky či prostředníci styku jedné entity s jinou. n  V užším slova smyslu myslíme média, která slouží primárně komunikaci – např. řeč, neverbální komunikace, umění, školství. n  V nejužším slova smyslu jsou média prostředky masové či mediální komunikace – především média tištěná, elektronická a digitální. Masová komunikace n  Děje se prostřednictvím médií, která mají zpravidla formu nějaké instituce, např. noviny, časopisy, kina, televize, rozhlas, reklama, vydávání knih a produkce populární a spotřební hudby. n  Pro masovou komunikaci je typické, že příjemci sdělení představují velmi početné, rozptýlené a rozdílné publikum. Periodizace vývoje lidské komunikace n  specifická periodizace dějin na etapy podle dominance nejtypičtějšího komunikačního média. Přechody mezi jednotlivými epochami neprobíhaly naráz, ale více či méně pozvolna. Se změnami způsobu komunikování úzce souvisí i změny psychické (individuální) a společenské (sociální, politické, ekonomické). Převládající média ovlivňují komunikační étos a kolektivní chování, celkovou mentalitu, senzibilitu, úroveň poznání dané doby. n  Marshall McLuhan předložil jednu z mnoha koncepcí vývoje komunikačních médií: n  předabecední – mluvená řeč; n  období abecední – psaná řeč Gutenbergova galaxie – knihtisk, noviny, časopisy, telegraf; n  Marconiho galaxie – tzn. média s vysílaným signálem – rozhlas, televize, telefon. Periodizace podle DeFleura n  epocha znamení a signálů n  epocha mluvení a jazyka n  epocha psaní n  epocha tisku n  epocha masové komunikace n  epocha počítačů (informační společnost) Klíčové mezníky n  Vývoj jazyka – 90 000-35 000 př.n.l. n  Vynález písma – kolem 2 500 př.n.l. n  Vynález tisku – 1456 n  Počátek masových novin – 30. léta 19. století n  Elektrický telegraf – 1844 n  Zavedení filmu – kolem 1900 n  Počátky vysílání – rozhlas 20., televize 40. léta 20. století n  Nástup počítačů – po 2. světové válce Pojem kulturní průmysl n  Adorno – Horkheimer v Dialektice osvícenství užívají pojmu v kontextu kulturní kritiky n  neutrální pojem užívaný v analýze sociologických a ekonomických aspektů fenoménu Sociologické aspekty kulturního průmyslu n  sociální funkce v makrostruktuře (pohled obecné sociologie či sociální filozofie) n  vnitřní sociální struktury kulturního průmyslu (hierarchie, struktura, role, normování atd.) n  vztah mezi kulturním průmyslem a jeho zákazníky marketing Marketing n  Definice 1: „společenský a manažerský proces, jehož prostřednictvím jednotlivci a skupiny uspokojují své potřeby a přání v procesu výroby a směny výrobků či jiných hodnot“ (Kotler – Armstrong 2004: 30) n  Definice 2: „The process of developing and exchanging ideas, goods, and services that satisfy customers, using the principles ofpricing, promotion, and distribution.“ (Bovée – Thill 1992: 5) Role marketingu v průmyslu n  éra produkce - trh prodejců s převisem poptávky zaměřený na efektivitu výroby n  éra prodeje – zaměření na podporu prodeje (reklama) n  éra marketingu – trh kupců s převisem nabídky nad poptávkou zaměřený na přání a potřeby zákazníků, marketingový koncept (přání a potřeby zákazníka, dlouhodobý profit a integrace marketingu s ostatními funkčními jednotkami organizace) Faktory ovlivňující nákupní chování spotřebitelů Segmentace trhu n  rozčlenění trhu do homogenních skupin, které se navzájem liší svými potřebami, charakteristikami a nákupním chováním n  je možné na ně působit modifikovaným marketingovým mixem Segmentace – targeting - positioning Úrovně marketingové segmentace Segmentační kritéria n  geografická segmentace n  demografická segmentace n  psychografická segmentace n  podle příslušnosti k společenským skupinám, podle životního stylu nebo podle osobnostních charakteristik n  behaviorální segmentace n  podle chování spotřebitelů, jejich postojů, vědomostí o výrobcích a toho, jak často je kupují a používají Nejčastěji používaná segmentační kritéria Příklad – formátové rádio n  Typ komerčního rozhlasu, který je zaměřen na určitý segment populace a tomuto zaměření podřizuje programovou strukturu n  Publikum je prodáváno inzerentům k reklamním účelům n  Vysílání rádia je klíčovým marketingovým nástrojem z hlediska gramofonového průmyslu Formáty rádií v USA n  CHR (Contemporary Hit Radio n  AC (Adult Contemporary), dříve MOR (Middle of the Road) n  Urban, následník typů „rhythm and blues“ a „race“. Koncem 80. a začátkem 90. let vysílal rap a dance music (MC Hammer, Prince a L. L. Cool J.). Formáty rádií v USA (2) n  AOR (Album Oriented Rock): formát, který se vyvinul z „progressive rock radio“ konce 60. let. Hrána je tu především hudba bílých hardrockových kytarových skupin jako The Allman Brothers, Slaughter, Aerosmith a Led Zeppelin. n  NAC (New Age Contemporary) směs hudby označované jako „instrumental“, „atmospheric environmental“, world beatu, jazzu a soft rocku. Formáty rádií v USA (3) n  Alternative/Postmodern, stanice vysílají alternativní kytarový rock a hudbu různých rock-dance hybridů jako The Talking Heads a Living Colour. n  Country Music Proměny kulturního průmyslu v posledních desetiletích n  Kulturní průmysly více do centra ekonomického dění (1) n  Největší společnosti se již nespecializují na jednu oblast. Stále komplexnější vztahy mezi velkými, středními a malými společnostmi. n  V rostoucí míře kulturní produkty obíhají přes národní hranice. n  Rostoucí důraz na výzkum publika, marketing a oslovení „niche“ audiences – minoritních publik n  Oslabení tradice veřejného vlastnictví a regulace, důležitá rozhodnutí často činěna na mezinárodní úrovni. Současně růst významu kulturních průmyslů v lokální městské a sociální politice. n  Kulturní vkus a zvyky publika komplexnější n  Texty (díla) prošly radikální transformací – rostoucí pronikání promotional a reklamního materiálu do dříve chráněných oblastí – evropská TV