rium sdílených a nesdílených vlastností u teoretika, který se pokládal za strukturalistu, přinejlepším překvapí. Bez ohledu na substancíální rysy, noctický posun se odehrává od modlitby k básni i od memoárů k románu, a v obou případech je to posun analogický. Je-li jednou text vyvázán z úkolů komunikace s božstvím, stává se něčím bytostně jiným než modlitbou i kdyby jeji slova beze změny opakoval; pozbaven úlohy pravdivě doku mentovat historická fakta, román, a to i román úzkostlivě stylizovaný do vnější podoby memoárů, konstituuje fikění svět, jehož rozdílnost oproti světů aktuálnímu je potenciálním zdrojem smyslu. Je pravděpodobné, že oba uvedené posuny (modlitba - lyrická báseň, memoáry - román) se dějí ve stejném směru a jsou nástroji identické intence. Jc pak spíš strategicky výhodné, když najdeme pro všecky druhy těchto posunů - o rozdílech mezi velkými odvětvími slovesnosti přece nikdo nepochybuje - společné označení, jmenovitě „fíkčnost". //'Vir