NI01_04 Úvod do studia nizozemské literatury Mgr. Martina Veliká, středa 17:40 – 19:05, G22 Cíle předmětu Cílem předmětu je, aby studenti získali přehled o základních evropských literárněvědných přístupech a disciplínách, osvojí si nizozemskou literární terminologii a zorientují se v některých důležitých směrech v nizozemské literatuře. Významnými tématy budou podstata literatury a její funkce, literární provoz, recepce a literární kánon. Paralelně s teoretickým výkladem bude kladen důraz na praktickou analýzu lyrických a epických textů, tedy na využití poznatků z versologie a naratologie. Osnova 1. 24.2. Úvod. 2. 2.3. Roman Jakobson, Poetická funkce. 3. 9.3. Ruský formalismus. Viktor Šklovskij + prezentace 1 4. 16.3. Strukturalismus, Pražský lingvistický kroužek. Mukařovský + prezentace 2 5. 23.3. Fenomenologie, hermeneutika + prezentace 3 6. 30.3. Recepční estetika + prezentace 4 7. 6.4. Naratologie – praktická analýza 1 + prezentace 5 8. 13.4. Dekonstrukce + prezentace 6 9. 20.4. Versologie – analýza lyrického textu + prezentace 7 10. 27.4. Poststrukturalismus (gender studies, postkoloniální kritika). 11. 4.5. Literární sociologie. 12. 11.5. Naratologie – praktická analýza 2 + prezentace 8 Literatura kol.aut. Holandská čítanka. Praha: Gutenberg/Labyrint, 2011. GERA, J. - SNELLER, A.: Inleiding literatuurgeschiedenis voor de internationale neerlandistiek. Hilversum, 2010. GORP, Hendrik van. Lexicon van literaire termen :stromingen en genres, theoretische begrippen, retorische procédés en stijlfiguren. 4. volledig herz. druk. Groningen: Wolters-Noordhoff, 1993. HRABÁK, J.: Poetika. Praha 1973, 1977. HRABÁK, J. – ŠTĚPÁNEK, V.: Úvod do teorie literatury. Praha 1987. HRABÁK, J.: Úvod do teorie verše. Praha 1978, 1986. LUXEMBURG, Jan van, Willem G. WESTSTEIJN a Mieke BAL. Inleiding in de literatuurwetenschap. 7de druk. Muidenberg: Dick Coutinho, 1992. PAVELKA, J. – POSPÍŠIL, I.: Slovník epoch, směrů, skupin a manifestů. Brno 1993. POSPÍŠIL, I.: Základní okruhy filologické a literárněvědné metodologie a teorie (elementy, materiály, úvahy, pojetí, texty). Univerzita sv. Cyrila a Metoda v Trnave, Filozofická fakulta, Trnava 2010. RIMMON-KENAN, S.: Poetika vyprávění. Brno, 2001. Výukové metody 1 hodina přednáška + 1 hodina seminář - individuální a skupinová práce Metody hodnocení kolokvium bude uděleno na základě · domácí přípravy (četba zadaných textů) a aktivní účasti v hodině, přípravě zadané prezentace · odevzdání literární analýzy zadaného díla na začátku zkouškového období · písemné zkoušky