Probační a mediační služba ČR PROBACE PAROLE Dohled probačního úředníka:  Dohledem se rozumí: Pravidelný OSOBNÍ KONTAKT pachatele s úředníkem PMS, spolupráce při vytváření a realizaci PROBAČNÍHO PLÁNU DOHLEDU a KONTROLA DODRŽOVÁNÍ PODMÍNEK uložených pachateli soudem nebo vyplývajících ze zákona.  Účel dohledu : a) SLEDOVÁNÍ A KONTROLA chování pachatele čímž je zajišťována ochrana společnosti a snížení možnosti opakování trestné činnosti, b) odborné VEDENÍ A POMOC pachateli s cílem zajistit, aby v budoucnu vedl řádný život. Dohledové instituty:  PODMÍNĚNÝ ODKLAD VÝKONU TRESTU ODNĚTÍ SVOBODY s dohledem, zkušební doba 1 až 5 let.  PODMÍNĚNÉ PROPUŠTĚNÍ Z VÝKONU TRESTU odnětí svobody s dohledem zkušební doba 1 až 7 let.  PODMÍNĚNÉ UPUŠTĚNÍ OD POTRESTÁNÍ s dohledem, zkušební doba až 1 rok.  PROPUŠTĚNÍ Z OCHRANNÉHO LÉČENÍ s dohledem.  Výkon trestu OBECNĚ PROSPĚŠNÝCH PRACÍ za současného uložení dohledu při prodloužení lhůty k vykonání trestu OPP.  VÝCHOVNÉ OPATŘENÍ dohled probačního úředníka u mladistvých. + NÁHRADA VAZBY dohledem. Dohled probačního úředníka:  Povinnosti pachatele (§ 50):  SPOLUPRACOVAT s probačním úředníkem (dále jen „PÚ“) způsobem, který mu probační úředník stanoví a plnit probační plán dohledu.  DOSTAVOVAT SE k PÚ ve lhůtách, které mu stanovil.  INFORMOVAT PÚ o svém pobytu, zaměstnání a zdrojích obživy.  Dodržovat uložená OMEZENÍ A POVINNOSTI.  INFORMOVAT PÚ o jiných důležitých okolnostech určených PÚ pro výkon dohledu.  Umožnit PÚ VSTUP DO OBYDLÍ, ve kterém se zdržuje. Dohled probačního úředníka:  Povinnosti a oprávnění probačního úředníka:  Vykonávat dohled nad pachatelem v souladu s vytvořeným probačním plánem dohledu.  Být odsouzenému nápomocen v jeho záležitostech.  Plnit pokyny předsedy senátu,pravidelně aktualizovat probační plán s přihlédnutím k osobním, rodinným a jiným poměrům pachatele.  Poruší-li pachatel závažným způsobem nebo opakovaně podmínky dohledu, probační plán nebo uložené povinnosti informuje o tom bez zbytečného odkladu předsedu senátu. Při méně závažném porušení PU pachatele upozorní a poučí ho, že při opakovaném porušení bude informovat předsedu senátu. Dohled probačního úředníka:  Povinnosti a oprávnění probačního úředníka:  Nestanoví-li předseda senátu jinak, zpracuje nejméně 1x za 6 měsíců zprávu, ve které informuje o průběhu dohledu, o dodržování uložených povinností a o poměrech pachatele.  PMS má oprávnění obracet se na všechny osoby (fyzické i právnické) a státní orgány s dožádáním o sdělení potřebných údajů a tyto jsou povinny údaje sdělit. Dohled probačního úředníka:  Zásady a principy práce s klientem :            navázání konstruktivního vztahu informovanost → pravidla nekompromisně trvat na pravidlech = důslednost transparentnost přiměřenost pomoci / kontroly aktivizace klienta k řešení ⇒ důraz na přijetí odpovědnosti zákonnost program: malé cíle ⇒ vedení řádného života spolupráce respekt individuality pravidelnost, dlouhodobost, systematická práce s klientem Dohled probačního úředníka:  ANALÝZA POTŘEB A RIZIK : Proces stanovení rizik a potřeb pachatele, který PÚ provádí prostřednictvím vyhodnocení informací, které získá z:  osobního rozhovoru s pachatelem, ověření údajů získaných od pachatele z jiných zdrojů, návštěvy v místě bydliště pachatele, navázání kontaktu s obětí nebo pozůstalými po oběti, navázání kontaktu s orgány činnými v tr.řízení, navázání kontaktu s odborníky, kteří jsou do práce s pachatelem zapojeni,  studiem dostupných materiálů – původního trestního spisu (zejména rozsudku, výpovědí pachatele a svědků, znaleckých posudků, opisu rejstříku trestů atd.) a dalších vyžádaných písemných podkladů.      Dohled probačního úředníka:  ANALÝZA POTŘEB A RIZIK :  RIZIKO: nebezpečí, hrozba, pravděpodobnost nezdaru, recidivy, újmy  RIZIKOVÝ FAKTOR: okolnost podněcující vznik rizika, zvyšující pravděpodobnost jeho vzniku  Dělení:  STATICKÉ - v čase neměnné, př. věk, pohlaví, trestní minulost, dřívější výkon alternativních trestů,  DYNAMICKÉ - v čase proměnlivé, př. antisociální postoj, kriminální vazby, užívání drog/alkoholu, finance, bydlení aj. Dohled probačního úředníka:  ANALÝZA POTŘEB A RIZIK : Analýza - pracovník se zaměří na následující oblasti: aktuální TČ, trestní minulost, okolnosti ovlivňující TČ, zaměstnání, vzdělání, finanční situace, bydlení, postoje, myšlení, chování obviněného, sociální okolí, závislosti, zdraví, postoj obviněného k TČ a k oběti, potřeby obviněného, atd. Vyhodnocování - určení pravděpodobnosti další trestné činnosti:  určit míru rizika recidivy a újmy (nízká, střední, vysoká)  charakter újmy (materiální, sexuální, na zdraví, životě, psychická)  uvést zdroje, důvody vyhodnocení (proč si to myslím?) – Co konkrétně by se mohlo stát, komu, za jakých okolností a s jakými dopady? Dohled probačního úředníka:  ANALÝZA POTŘEB A RIZIK - opatření:  z vyhodnocení vyplývá závažnost případu,  ta určuje míru intenzity intervence (spolupráce v dohledu, doporučované alternativy),  PÚ musí výsledky analýzy zohlednit při sestavení probačního plánu dohledu - konkrétně stanoví, jakým způsobem bude rizika zmenšovat a jakým způsobem budou potřeby pachatele řešeny (např. dokladovat NŠ, zkontaktovat exekutora, testování – alkohol, drogy, atd.)  Důležitá je pravidelná kontrola ujednaného, vyhodnocení a aktualizace plánů. Dohled probačního úředníka:  PROBAČNÍ PLÁN DOHLEDU: = nástroj efektivního výkonu dohledu:  Individuální specifikace, konkretizace dohledu  Pravidla spolupráce  Je vytvářen ve spolupráci s klientem  K hodnocení úspěchů spolupráce ⇒ mapa cesty  Průběžná aktualizace  Identifikace a pojmenování specifických potřeb a zájmů ⇒ jejich naplnění společensky přijatelným způsobem  Práce s úspěchem, pozitivy ⇒ motivace  Hledání, co a jak měnit  Zohlednění soudem uložených povinností a omezení  Srozumitelnost pro klienta PAROLE:  Zákon dává možnost podmíněného propuštění z výkonu trestu odnětí svobody (zpravidla po výkonu poloviny trestu, při splnění zákonem daných podmínek dříve, u závažných trestných činů a při uložení trestu odnětí svobody nad 20 až do 30 let po 2/3 trestu, u odsouzených k výjimečnému trestu na doživotí může být podmíněně propuštěn až po nejméně 20 letech),  jestliže odsouzený svým chováním a plněním svých povinností prokázal polepšení a může se od něj očekávat, že v budoucnu povede řádný život nebo soud příjme záruku za dovršení nápravy odsouzeného. PAROLE: Odsouzenému, kterého soud podmíněně propustí před vykonáním poloviny trestu (§ 88/2) soud uloží specifické povinnosti a omezení, aby: se ve zkušební době ZDRŽOVAL VE SVÉM OBYDLÍ zejména v noční době a ve dnech pracovního klidu a volna (celková doba nesmí přesáhnout 1 rok) nebo aby VYKONAL PRÁCE VE PROSPĚCH OBCÍ, státních nebo jiných obecně prospěšných institucí (50 až 200 hodin), nebo aby SLOŽIL URČENOU PENĚŽNÍ ČÁSTKU na pomoc obětem TČ na účet soudu (dle osobních a majetkových poměrů 2.000,- až 10.000.000,- Kč). PAROLE:  Podmíněné propuštění nepředstavuje nárokový institut přestože odsouzený splní povinné náležitosti, soud nemusí jeho žádosti vyhovět.  Zkušební doba: 1 až 7 let, u mladistvého 1 – 5 let,  Lze současně vyslovit dohled a v rámci dohledu i přiměřená omezení a povinnosti  Soud vychází ze spisového materiálu zahrnujícího zprávu věznice, rejstřík trestu, příp. zprávy z místa bydliště a další podklady, dále soud přihlíží, zda má odsouzený zajištěnu práci a bydlení.  Při zamítnutí žádosti lze znovu požádat po roce od pravomocného rozhodnutí.  Pokud soud žádosti vyhoví, opouští odsouzený věznici po právní moci rozhodnutí. PAROLE: Součinnost PMS a Vězeňské služby: Součinnost je zakotvena v dohodě mezi PMS a Vězeňskou službou ČR (VS). PMS částečně pracuje ve věznici. Je nezbytné fungování týmu VS-PMS. Cíl: Vzájemná KOORDINACE A EFEKTIVNÍ VÝKON spolupráce PMS a VS v oblasti přípravy na rozhodování o podmíněné propuštění (PP) s dohledem. Smysl: Připravit pro soud RELEVANTNÍ PODKLADY pro rozhodování o PP, včetně doporučení k minimalizaci recidivy. PAROLE: Součinnost PMS a Vězeňské služby - POSTUP: Vězeňská služba ČR při nástupu pachatele do výkonu trestu odnětí svobody informuje o možnostech spolupráce s PMS. Znovu informace pro ty, kteří mohou za 6 měs. žádat o PP ⇒ pachatel prodiskutuje s vychovatelem možnost spolupráce s PMS. V případě, že má odsouzený o spolupráci s PMS zájem, vyplní „podnět k zahájení spolupráce s PMS ČR“ → vyplnění základních informací (vychovatel zapíše do osobní karty, že klient kontaktoval PMS). Tento podnět zasílá nejpozději do 3 měsíců před podáním žádosti o PP. Následně PÚ provede konzultaci s odsouzeným ve věznici. Před touto konzultací získá PÚ informace od vychovatele, sociálního pracovníka o osobě odsouzeného, seznámí se s osobním spisem a kartou odsouzeného. PAROLE: Konzultace s odsouzeným:  vychází z informací z podnětu, dojednání podmínek vzájemné spolupráce (konkrétní postup, domluva dalšího termínu) + spolupráce s dalšími organizacemi, informace od dalších osob a subjektů ⇒ hledání zdrojů posouzení osoby klienta, dostupné formy prevence, objektivizace sdělených údajů. Stanovisko střediska PMS ČR k žádosti o PP → klient seznámen s obsahem →právo vyjádřit se Vězeňská služba posílá PMS jejich stanovisko k PP. PÚ zasílá soudu stanovisko k podmíněnému propuštění pachatele (včetně např. návrhu na uložení dohledu či konkrétních přiměřených povinností či omezení na zkušební dobu) PAROLE: Postup po pravomocném rozhodnutí soudu o PP s dohledem: Příslušný soud, který rozhodl o podmíněném propuštění, informuje místně příslušné středisko PMS (v místě bydliště klienta). Věznice propustí klienta → neprodleně informuje příslušné středisko PMS. V případě, že PMS spolupracovala s pachatelem na přípravě podkladů k PP, informuje toto středisko pracovníka, kterému byl případ přidělen pro výkon dohledu v okrese bydliště pachatele po propuštění. Děkuji za pozornost.