Saša Skenderija TRAKTAT O MANEKENIMA Vraćajući se u drohobički geto sa veknom starog kruha pod rukom - 18. studenog 1942, nakon što je dovršio portrait gestapovca Landaua - hicima iz pištolja ustrijeljen je Bruno Schulz, introvertni provincijski učitelj slikanja i pisac desetka pripovjedaka koje spadaju među najsjajnije stranice mojih lektira (između ostalog i čudesnih Traktata o manekenima, ezoterične apologije sadizma nad materijom i mladim krojačicama). Hice je ispalio gestapovac Gunter, samo da bi napakostio svom osobnom neprijatelju, spomenutom Landauu: “Ich habe seinen Juden erschossen.” Biografija Brune Schulza, jednako fantazmagorična kao i njegov programski prozni realizam, svojim klimaksom upravo apostrofira prostor mogućeg - na čemu je u svojim pripovijetkama inzistirao, a što su mu suvremenici osporavali, tretirajući ga za podjetinjelog i opskurnog bajkopisca. U toj posljednjoj Schulzovoj fantazmi ubijeno je 4,5 milijuna poljskih Židova i 2,5 milijuna Poljaka, što ga je učinilo nacionalnim spisateljem par excellence i jednim od vodećih zastupnika međuratnog poljskog realizma. Drugog mjeseca sarajevskog geta, dok su još funkcionirali telefoni, zvao me je znanac iz Beograda i uvjeravao me, gotovo iz sažaljenja, da je to što mu govorimplod moje neobuzdane imaginacije i muslimanske propagande. Tresnuo sam mu slušalicu. Nakon dovoljno dugo vremena svaki se horoskop, i taj najbanalniji, ionako obistini. (Ništa nije kao na filmu) Saša Skenderija TRAKTÁT O MANEKÝNECH Vraceje se do drohobyčského ghetta s šiškou starého chleba pod paží – 18. listopadu 1942, poté co dokončil portrét starého gestapáka Landaua – byl kulkami z pistole zastřelen Bruno Schulz, introvertní provinční učitel kresby a autor desítky povídek, jež patří mezi vůbec nejskvostnější stránky z mých lektur (kromě jiného i kouzelných Traktátů o manekýnech, ezoterické apologie sadismu před látkou a mladými švadlenami). Kulky vypálil mladý gestapák Günther s cílem ublížit svému osobnímu nepříteli, již zmíněnému Landauovi: „Ich habe seinen Juden erschossen.“ Biografie Bruna Schulze, stejně fantasmagorická jakožto i jeho programový magický realismus, ve svém klimaxu vlastně apostrofuje prostor možného – tedy toho, na čem si ve svých povídkách zakládal a co jeho vrstevníci popírali, označujíce ho za dětinského a obskurního pohádkáře. V onom posledním Schulzově fantazmatu je zabito 4,5 milionu polských Židů a 2,5 milionu Poláků, což z něj udělalo národního spisovatele par excellence a jednoho z vedoucích představitelů meziválečného polského realismu. V druhém měsíci sarajevského ghetta, dokud ještě fungovaly telefony, mi zavolal známý z Bělehradu a ujišťoval mne, docela soucitně, že to, co říkám, je pouhým plodem mé nezkrotné imaginace a muslimské propagandy. Praštil jsem mu s telefonem. Po dostatečně dlouhé době se každý horoskop, i ten nejbanálnější, stejně splní. (NIC NENÍ JAKO VE FILMU, s. 32) ze srbštiny přeložil Jakub Novosad