Psychologie jazyka PSB_307 Monika Víchová Jaro 2016 Termíny výuky (výuka 1x za 14 dní) 22.2. 7.3. 21.3. 4.4. – nekonáme se 11.4. 18.4. 2.5. 16.5. – test! Psycholingvistika George A. Miller (1990): Linguists, Psychologists, and the Cognitive Sciences - cognitive sciences vs. cognitive science - Osherson & Wasow (1976) Hlavní témata psycholingvistiky (Černý, 1996) -14 tematických okruhů  Osvojování jazyka dětmi  Učení se cizímu jazyku; bilingvismus  Produkce a percepce řeči  Paměť (ukládání a vyhledávání informací/slov) Teorie řečové činnosti (pragmalingvistika) Čím se psycholingvistika (ne)zabývá?  jazyk vs. písmo  pravopis (není gramatika jako gramatika)  jazyk vs. řeč Doporučená literatura  Steven Pinker: Jazykový instinkt (2009) Doporučená literatura II  Eva M. Fernández(ová) & Helen Smith(ová) Cairns(ová): Základy psycholingvistiky (2014)  Iva Nebeská: Úvod do psycholingvistiky (1992)  František Čermák: Jazyk a jazykověda (2011)  Monika Schwarz(ová): Úvod do kognitivní lingvistiky (2009)  Anthony Arnove (Ed.): The Essential Chomsky (2008) Požadavky k ukončení  docházka (max. 2 absence)  aktivní zapojení do diskuze (přečíst 2 články ve stud. materiálech)  seminární úkol – databáze Web of Science (webofscience.com) - vyhledat článek z oblasti psycholingvistiky podle svého zájmu - krátce popsat obsah (co se zkoumalo, co se zjistilo) – max. 1/3 rozsahu - kritické zhodnocení použité metodologie/statistiky/… – min. 2/3 rozsahu - případně navrhnout alternativní design výzkumu  závěrečný písemný test (popř. ústní kolokvium) Historie psycholingvistiky  Kognitivní obrat v psychologii - přechod od behaviorismu ke kognitivní vědě (60., 70.léta) „mysl je příliš komplikovaná, aby ji bylo možné popsat jen z hlediska jedné disciplíny…“ (Philip Johnson-Laird in Schwarz, 2009)  kognitivní věda = psychologie+lingvistika+umělá inteligence (+biologie, neurovědy, filozofie, matematika…) Jazyk jako znakový systém „Základním předpokladem kognitivní vědy je, že lidský organismus může vykazovat smysluplné chování, když na uložené reprezentace znalostí (vytvářeny ze symbolů) aplikuje formální operace. […]. Inteligentní chování je tedy výsledkem manipulace se symboly.“ (Schwarz, 2009, s. 15) Různá pojetí jazykového znaku aneb o vztahu mezi slovem a pojmem (mentální reprezentací, konceptem) In Význam významu, 1923 Jak dochází k přiřazení znaku (slova) k pojmu? Charles Sanders Peirce 3 složky podílející se na semióze: a) znakové vehikulum (nosič) – to, co je vnímatelné smysly b) denotát (to, k čemu znak odkazuje) c) interpret – ten, kdo rozumí zástupnosti Ferdinand de Saussure - bilaterální pojetí znaku: signifié (označované, tj. pojem) + signifiant (označující, tj. slovo) - vztah mezi nimi je arbitrární, ale neoddělitelný (rub a líc) Jazyk je arbitrárním, konvencí ustáleným spojením mezi symbolem a významem; není zde spojení mezi významem slova a tím, jak je reprezentováno v jazyce (vyslovováno, značeno či psáno) (Kurs obecné lingvistiky, 1917) Osvojování jazykového významu dětmi • Piaget: asimilace+akomodace • sémantický bootstrapping vs. syntaktický bootstrapping - bootstrapping – použití všech dosavadních znalostí a vrozených dispozic k odvození významu slova ze sémantiky/syntaxi - child-directed speech (baby talk)- je jí poměrně málo - „děti si význam osvojují zažitím v komunikačních kontextech, nikoliv na základě explicitních instrukcí“ (Fernandéz & SmithCairns, 2014, s. 107) Vágnost významu -důležitý historický poznatek: kódování nerovná se dekódování (Osgood in Nebeská, 1992) - slova mají vágní význam - velkou roli hrají konotace Posun jazykového významu Zákon sestupu v jazyce: - původně neutrální slovo používané v odborných kruzích → rozšíření mezi veřejnost → nabývání konotací → získává negativní náboj - v psychologii typickým příkladem je terminologie mentální retardace Článek na příště George A. Miller (2003): The cognitive revolution: a historical perspective Reference Černý, J. (1996). Dějiny lingvistiky. Olomouc: Votobia. Fernández, E. M., & Smith Cairns, H. (2014). Základy psycholingvistiky. Praha: Karolinum. Miller, G. A. (1990). Linguists, Psychologists, and the Cognitive Sciences. Language, 66(2), 317-322. Nebeská, I. (1992). Úvod do psycholingvistiky. Praha: H & H. Osherson, D. N., & Wasow T.(1976). Task-specifity and species-specifity in the study of language: A methodological note. Cognition, 4, 203-214. Richards, I. A., & Ogden, C. K. (1923). The Meaning of Meaning: A Study of the Influence of Language upon Thought and of the Science of Symbolism. New York: Harcourt, Brace & World, Inc. Schwarz, M. (2009). Úvod do kognitivní lingvistiky. Praha: Dauphin. Saussure, F. (1996). Kurs obecné lingvistiky. Praha: Academia.