Fylogeneze jazyka Vznik a vývoj PSB_307 Psychologie jazyka Jaro 2016 George Miller: The cognitive revolution • Jaký směr uvažování vystřídala kognitivní věda? Kým byl tento směr inspirován a z jaké myšlenky vycházel? • Jaké byly průlomové objevy vedoucí ke vzniku kognitivní vědy? • Na které datum připadá moment koncepce kognitivní vědy? • Jaká jména jsou s tím spojena? • Které obory se sdružují do kognitivní vědy? - oblíbené téma už od nepaměti (mytologie…) - první psychologický „experiment“ - Umberto Eco: Hledání dokonalého jazyka v evropské kultuře (2001) - zkoumáno skrze o anatomické důkazy (analýza velikosti lidského mozku…) o hypotetické modely (na základě výzkumů principů jazykového vývoje) o písmo (sanskrt) Jak vznikl jazyk? Základní otázky fylogeneze jazyka Princip odvozování slov (o vztahu mezi slovem a pojmem):  physei (forma slova vymezena pojmem)  thesei (slovo má k pojmu arbitrární charakter) „Jazykový instinkt jedinečný pro moderní lidi nepředstavuje větší paradox než chobot jedinečný pro moderní slony“ (Pinker, 2009, s. 389).  monogeneze (od 1 člověka)  polygeneze (na různých místech) - argumenty pro monogenezi (Alfred Trombetti): o společné jazykové jádro indoevrepských jazyků o75 % dnešních mluvčí mluví jazyky pocházejícími z 1 jazyka (badatel Svityč: Nostratická teorie – komparací jednotl. jazyk. rodin objevil shodnost kořenů některých slov v jazyk. rodinách) o stejný rytmus ontogeneze (učení jazyka) o Noam Chomsky: univerzální gramatika všech jazyků světa - i přesto většina jazykovědců stále podporuje polygenezi Vývoj jazyka v čase Diferenciace původního jazyka: - dnes nejvlivnější vlnová teorie (Wellentheorie) - tvůrce: Johanes Schmitt - nové slovo musí říct někdo jako první (ohnisko změny), to se dále šíří až k hranici, kam změna dojde (izoglosa) - k zastavení může dojít v důsl. pevné překážky (např. správní hranice, velká řeka, vysoké pohoří…) - izoglosy se různě překrývají a vrství → nejvíce si rozumí ti vedle sebe → historicko-srovnávací jazykověda Pidžiny a kreoly -pidžin = zjednodušený dorozumívací prostředek pro obchod (např. mezi aj a čínštinou se spojila anglická slova s čínským syntaxí) -kreol = pidžin, který vytlačil původní jazyky a stal se z něj mateřský jazyk - aby mohl být přirozeným jazykem, tak se ovšem musel dotvořit Vývoj lidské řeči z řeči zvířat kontinuální (postupným vývojem zvířecí řeči) diskontinuální (skokový vývoj, např. v důsledku mutace) Lidé vs. živočichové https://www.youtube.com/watch?v=4Un61qv_QIc https://www.youtube.com/watch?v=R3b0t9JfFhI https://www.youtube.com/watch?v=TSMUGpTuXB0 Otázka: Je to jazyk? (Denise Herzing(ová): Could we speak the language of dolphins?: https://www.youtube.com/watch?v=CQ5dRyyHwfM o výuce šimpanzů: např. Jan Pokorný (2010) s. 93-98) Lidé vs. živočichové (Čejka, 1993, s. 8) lidský jazyk živočišný jazyk je možná fantazie, fikce pouze o tady a teď, možná plánování dvojí členění (zvukový plán vs. slova a věty) gramatické rozdělení na slova a věty dvojčlenné výroky (subjekt+predikát) má různé funkce (společenská…) výrazně dorozumívací funkce velká územní diferencovanost Co je jazyk? Základní znaky lidského jazyka (a především syntaxi…):  produktivita  rekurzivita př. ten muž, který potkal tu žena, která vedla toho psa, který snědl tu šunku, která byla koupena v masně na rohu, která byla otevřena minulý týden…  nekonečnost omezené množství fonémů , ale neomezené množství slov/výpovědí „Řeč papoušků a počítačů není především kreativní“ (Fernández & Smith-Cairns, 2014, s. 17) – neumějí tvořit neomezené množství vět/nová slova apod. ani jim rozumět - tzn. evidentně chybí pojmová složka (viz sémantický trojúhelník z minulé hodiny) →Závěr: je to možná řeč, ale rozhodně ne jazyk Mají tedy živočichové jazyk? … což mu neubírá na kráse ani fascinaci https://www.youtube.com/watch?v=6rG5FmblYkI (Salzmann, 1997, s. 24) Počítačové jazyky -Loebnerova cena (Hugh Loebner, 1990) - za počítačový program, který nejlépe obalamutí uživatele, aby si mysleli, že mluví s lidskou bytostí -http://www.loebner.net/Prizef/loebner-prize.html 2013 Stephen Worswick „You need never feel lonely again! Mitsuku is your new virtual friend and is here 24 hours a day just to talk to you.“ http://www.mitsuku.com 2014: Bruce Wilcox: Rose http://ec2-54-215-197-164.us-west-1.compute.amazonaws.com/index.php Joseph Weizenbaum (1966): program ELIZA, verze Doctor - umí napodobit rogeriánského terapeuta - http://nlp-addiction.com/eliza/ Uživatel: Poslední dobou mám docela velkou depresi. Počítač: Trpíte depresí často? Uživatel: Ano, téměř pořád. Počítač: Proč říkáte ano téměř pořád? Uživatel: Teď cítím, že bych se mohl snadno rozplakat. Počítač: Přišel jste ke mně proto, že teď cítíte, že byste se mohl snadno mohl snadno rozplakat? (Pinker, 2009, s. 220) …nebo Anna z IKEy (mnohem zábavnější) Jak to (zpravidla) funguje? - programy vyhledávají slova ve výpovědi a na ně reagují naprogramovaným způsobem X Lidé dovedou pochopit, co druhý říká/chce říct velmi rychle Lidé chápou náznaky i nepřesně formulované/pronesené výpovědi Projevují emoce, empatii, pochopení… Umějí rozlišit důležité z vaší výpovědi Proč je to pro počítače tak složité? Počítačové analyzátory jsou příliš pečlivé – nalézají víceznačnosti (a oprávněné), které by ale příčetnému člověku nepřišly na mysl  Programy analyzují promluvu – analyzování (parsing) je ale jen prvním krokem v porozumění větě  V lidské mysli se při procesu porozumění zapojují také další mechanismy, které doposud neumíme popsat a tedy ani naprogramovat (Pinker, 2009) Závěr Podstata a síla lidského jazyka spočívá v možnosti vytvořit z omezeného množství hlásek neomezené množství výpovědí a těmto výpovědím porozumět, i když je slyšíme poprvé v životě. Na příště Marc D. Hauser, Noam Chomsky, & W. Tecumseh Fitch (2002): The faculty of laguage: What is it, who has it, and how did it evolve? Faculty of language = … Reference Čejka, M. (1993). Úvod do studia jazyka pro bohemisty. Brno: Masarykova univerzita. Eco, U. (2001). Hledání dokonalého jazyka v evropské kultuře. Praha: NLN. Fernández, E. M., & Smith Cairns, H. (2014). Základy psycholingvistiky. Praha: Karolinum. Lamprecht, A. (1984). Vztah zvukové stránky a významu v jazyce. In Sborník prací Filozofické fakulty Brněnské univerzity, A 32. Brno: Masarykova univerzita. Dostupné na diglib.phil.muni.cz. Pinker, S. (2009). Jazykový instinkt. Praha: dybbuk. Pokorný, J. (2010). Lingvistická antropologie: jazyk, mysl a kultura. Praha: Grada Publishing, a. s. Salzmann, Z. (1997). Jazyk, kultura a společnost: Úvod do lingvistické antropologie. Praha: Ústav pro etnografii a folkloristiku AV ČR. Salzmann, Z. (1993). Language, culture, & society: an introduction to linguistic anthropology. Boulder: Westview Press. Weizenbaum, J. (1966). ELIZA – a computer program for the study of natural language communication between man and machine. Communications of the ACM, 9(1), 36-45. Dostupné z http://dl.acm.org/citation.cfm?id=365168.