Mýty o jazyce a lingvistice PSB_307 Psychologie jazyka Jaro 2016 - docházka - seminární úkol - společné písemné kolokvium - termín konání: 16.5. Závěrečné kolokvium Mýty o jazyce a lingvistice  Děti se učí jazyk imitací a memorováním  Čtení a psaní jsou základní součásti jazyka  Lingvisté se zajímají o pravopis http://allthingslinguistic.com/post/82231926822/what-is-language-8-myths- about-language-and Feministická lingvistika Přirozený vs. Gramatický rod běžci (muži) vs. běžci (muži+ženy) - morfologicky to vypadá stejně, ale sémanticky se to liší! - zajímavý článek např. Jana Hoffmannová (1995): Feministická lingvistika? Lexikalizovaný vs. Kompoziciální význam slov „Když se soustředíme a prozkoumáme paradoxy a hříčky angličtiny, zjistíme, že hot dogy mohou být studené, temné komory mohou být osvětlené, domácí úkol je možné napsat ve škole, noční můry se mohou udát za denního světla, zatímco ranní nevolnost a snění s otevřenýma očima se může udát v noci…“ (Lederer, 1990 in Pinker, 2009, s. 438) Význam slova a informační hodnota Koš „na představku“ Purismus - snaha o „čistý jazyk“ - v č. Jan Hus, období národního obrození (Jiří Konstance, Václav Jan Rosa), Jan Václav Pohl - dnes: viz litevština Souvislost mezi jazykem a myšlením Sapir-Whorfova hypotéza - lidské myšlenky jsou determinovány kategoriemi přístupnými jejich jazykem - propracovanější jazyky jsou vyspělejší (např. více časů v aj) – argumenty proti? slabší verze: Lingvistická relativita - rozdíly mezi jazyky způsobují rozdíly v myšlenkách jejich mluvčích Ot. Lze považovat jazyk a myšlení za totéž? Který obrazec je shodný s předlohou? Jazyk a myšlení Great Eskymo Vocabulary Hoax Je to věc jazyka nebo percepce? Barevné kategorie – způsob, jakým barvy vidíme, stanovuje, jak se pro ně učíme slova, ne obráceně (s. 67) Prázdný kotel – plný benzinových výparů (více viz Pinker, 2009) Ale: oproti tomu embodiment (George Lakoff) Reference Kondáš , O. (1980). Asociačný experiment. Bratislava: Psychodiagnostika, a.s. Merten, T. (1993): Word association responses and psychoticism. Personality and Individual Differences, 14(6), 837-839. Pinker (2009). Jazykový instinkt. Praha: dybbuk. Sternberg, R. J. (2009). Kognitivní psychologie. Praha: Portál.