18.4.2016 1 30. A 40. LÉTA 20. STOLETÍ V RUSKÉ LITERATUŘE RJA307 Moderní a postmoderní ruská literatura II Mgr. Josef Šaur, Ph.D. SOCREAL S upevněním Stalinovy moci dochází k ukončení „nepovského“ období a nastal soumrak umělecké plurality 1930 zřízeny funkce zplnomocněnců v nakladatelstvích a rozhlasu, dále též na poštách a celnicích – úplná kontrola tištěných materiálů Od 1931 bylo trestné nejen šíření antisovětských materiálů, ale též takových, které zobrazovaly sovětskou skutečnost „nepravdivě“ I když strana dlouho podporovala RAPP, rozhodla v dubnu 1932 o vzniku Svazu sovětských spisovatelů (Союз писателей СССР) 1932 v novinách Литературная газета se poprvé objevuje pojem socialistický realismus SOCREAL 1932-1934 – diskuse o pojmu – postupně nabíral pevné kontury Východiska: Leninův článek Партийная организация и партийная литература (1905) – nebylo psáno přímo o umělecké literatuře Dále text M. Gorkého О литературе (1933) Vliv na formování pojmu měly i úvahy K. Marxe, B. Engelse a V. A. Lunačarského (1875-1933) – první porevoluční „ministr školství“ 1934 – 1. sjezd SSS, socreal zaveden jako povinná tvůrčí metoda Jejími základy se měly stát pravdivost a historická konkrétnost doprovázená ideologicko-výchovným působením na adresáta SOCREAL Stanovy SSS zaváděly 3 základní principy 1) stranickost – literatura má být angažovaná a sloužit straně 2) lidovost – zaměření na masového čtenáře (to vylučovalo experimentování (jazykové, stylistické, žánrové) 3) zobrazení sovětské reality – realita se nezachycovala jaká byla (tj. kriticky), ale jaká měla být (tj. zidealizovaně, pokřiveně) Místo realismu však socreal přinesl schematismus, černobílé vidění skutečnosti Zobrazováno bylo budovatelské úsilí, či boj s třídním nepřítelem, v popředí často stojí mladý člověk, který je se postupně formován jako ideální sovětský občan Teorie bezkonfliktnosti: spor starého s novým byl nahrazen konfliktem dobrého s ještě lepším SOCREAL Jako příkladová díla socrealu vystupovaly: Gorkého Matka (ovšem v redakci z let 1922-1923) Básnické texty Majakovského Próza M. Šolochova – Донские рассказы (1926), Лазеревая стень (1926), Тихий Дон (1931-1940) Na 1. sjezdu SSS odmítli někteří vyjádřit věrnost straně (Bulgakov, Mandelštam, Achmatovová) Mnozí spisovatelé se odmlčeli, našli si jinou činnost („vnitřní emigrace“) Překlad (Pasternak, Achmatovová) 1 2 3 4 5 18.4.2016 2 Tvorba pro děti (D. Charms) Tematický odklon – A. Grin píše fantaskní novely, K. Paustovskij psal romantizující cestopisy, M. Prišvin – opěvoval středoruskou přírodu SOCREAL Tlak na vzdělávací a ideologickou funkci literatury a potlačení estetické a umělecké stránky vedlo k tomu, že řada děl členů SSS z 30. let zcela zapadla Nikolaj Ostrovskij (1904-1936) – román s autobiografickými rysy Jak se kalila ocel (Как закалялась сталь, 1932-1934) Fjodor Gladkov (1883-1958) – román Cement (Цемент, 1925) Anton Makarenko ( 1889-1939) – román Začínáme žít (Педагогическая поэма, 1934-1936) tematika bezprizorní mládeže; román Vlajky na věžích (Флаги на башнях, 1939) Schematičnost socrealu v jistém smyslu připomíná hollywoodské akční filmy 80. let „modelový román“ STĚŽEJNÍ DÍLA 30. LET K zásadním dílům 30. let patří román Michaila Bulgakova Mistra a Markétka Dále nelze zapomínat na pozdní tvorbu Maxima Gorkéko – 1. předseda SSS, Život Klima Samgina, dramata Jegor Bulyčov a ti druzí (1931), Dostigajev a ti druzí (1932) Naprosto zásadním dílem tohoto období je Tichý Don Michaila Šolochova kozácká epopej, zachycuje události let 1912-1922, hlavní hrdina Grigorij Melechov hledá svoji životní cestu ve složité době revoluce a občanské války, snaží se vyhnout polarizovaným řešením, snaží se najít a učinit „třetí“ rozhodnutí STĚŽEJNÍ DÍLA 30. LET Poctivě se staví proti rudým i bílým, odmítá faleš, lež a krutost, pochybuje o smysluplnosti o zapojení do tragických událostí doby a místo ozbrojených bojů (dokonce se stal až generálem) se vrací domů k malému synovi Jenže třetí cesta neexistují a dějinné události nakonec převálcují hrdinu i jeho rodinu, za své tápání zaplatí ztrátou všeho, co bylo blízké jeho srdci a osudovým osaměním Ukazuje, že příchod nové epochy („porod“) je krvavý a bolestný Opakovaně bylo poukazováno, že toto dílo opsal či ukradl (nepotvrzeno Dílo je psáno v duchu socrealu, avšak není zcela schematické STĚŽEJNÍ DÍLA 30. LET Upevňování moci přineslo i zájem o historickou látku, která měla pomoci legitimizovat nový režim Alexej N. Tolstoj (1882-1945) – emigrant, po návratu do SSSR se stal prominentním spisovatelem, 2. předseda SSS Petr I. (Пётр Первый, 1929-1945) – nedokončená historická freska, v níž zobrazuje Petrův vzestup, ale i stíny, které to doprovázejí; později vytvořil i dramatickou dilogii o Ivanu Hrozném (ovšem v intencích Stalinovy obliby tohoto panovníka; zfilmováno S. Enzejštejnem; 2. díl Stalinem zakázán) Chléb (Хлеб, 1937) – román poplatný režimu, falzifikace dějin, o obléhání Caricynu 6 7 8 9 18.4.2016 3 STĚŽEJNÍ DÍLA 30. LET Křížová cesta (Хождение по мукам, 1920-1941), trilogie, stěžejní dílo, hledání správné cesty neproletářských hrdinů (sestry Káťa a Dáša a jejich partneři), zobrazuje předválečné, válečné a revoluční Rusko Leonid Leonov (1899-1994) Z rané tvorby: ovlivněn poetikou Dostojevského, román Jezevci (Барсуки, 1924) na konfliktu dvou bratrů je zachycován konflikt zaostalé vesnice a revolučního města Kasař (Вор, 1927) – román, jeho nejlepší dílo 20. let, zachycuje počátek 20. let s pomocí psychologického světa více hrdinů (kasař, šlechtic, měšťáci, bolševik) STĚŽEJNÍ DÍLA 30. LET 30. léta: jeho dílo nabírá na schematičnosti: Dravá řeka (Соть, 1930) – opět souboj vesnice a města, Cesta za oceán (Дорога за океан, 1935) – snaha zachytit psychologickou proměnu člověka v turbulentní době Drama Vpád (Наществие, 1942) – patří k nejlepším dílům VOV Ruský les (Русский лес, 1953) – jeho nejznámější dílo Pyramida (Пирамида, 1994)- nezbavil se schematismu, jen přehodil znaménka Jevgenij Švarc (1896-1958) – začínal tvorbou pro děti, která ho provázela celý život (nejlepší Odvážná školačka, 1949) Tvořil také filmové scénaře STĚŽEJNÍ DÍLA 30. LET Od 30. let píše scénické pohádky pro dospělé, které jsou to nejlepší z jeho tvorby Nahý král (Голый король, 1934, uvedeno a uveřejněno až 1960), Stín (Тень, 1940), Drak (Дракон, 1942) Pohádka jako jinotajné zachycení dobových poměrů, jejich kritika (totalitarismu, zneužívání moci), pohádka jako velmi specifická politická satira Adaptoval pohádky H. Ch. Andersena Např. v Drakovi je na příběhu drakobijce řešen problém člověka, jenž žije dlouhodobě ve strachu (tyranii), jak se zbavit „zotročení duše“ (strach z moci, malomyslnost, pasivita, zbabělost v boji se společenským zlem) VÁLKA A LITERATURA Po napadení stát nemobilizoval jen vojsko, ale také literaturu a umělce, aby se zapojili do boje s nepřítelem (byť perem) Vlna patriotismu byla přirozenou součástí reakce na ohrožení země Oproti 30. letům dochází k výraznému uvolnění tvůrčích pravidel – více než před tím byl kladen důraz na aktuálnost Řada perzekuovaných autorů mohla opět tvořit a komunikovat se čtenáři (např. Achmatovová) Mnozí spisovatelé narukovali nebo působili jako váleční zpravodajové a dopisovatelé Nejrychleji reagovala poezie, které také danému období dominovala VÁLKA A LITERATURA Konstantin Simonov (1915-1979) – kultovní báseň Čekej na mě (Жди меня, 1941) https://www.youtube.com/watch?v=_cORqpXRpb4 10 11 12 13 14 18.4.2016 4 Velkou popularitu mu přinesl román Dny a noci (Дни и ночи, 1943-1944) o stalingradské bitvě, psaný krátce po jejím skončení z autopsie Semjon Gudzenko (1922-1953) - báseň Před útokem (Перед атакой, 1942) https://www.youtube.com/watch?v=fEA8Cq_ZSQU Olga Berggolcová (1910-1975) – Únorový deník (Февральский дневник, 1942) – glosuje zážitky z blokády Leningradu Rozvíjel se i žánr písně (ještě z předválečné doby byla nesmírně populární Kaťuša) Vedle poezie se rozvíjely i krátké prozaické útvary (reportáže, črta, skica, povídka – zejména časopisecká) VÁLKA A LITERATURA Válečná tématika je zachycována především ve dvou linií A) boj proti fašismu a nepříteli („škola nenávisti“ – Школа ненависти, 1942 – povídka M. Šolochova) B) válka jako doba lidského zrání a tužení lidského charakteru Obě tyto linie v sobě spojuje ve své době nesmírně populární poéma (veršovaná povídka) Voják Ťorkin (Василий Тёркин, 1941-1945) Alexandra Tvardovského (1910-1971) Poskládáno z postupně publikovaných textů v časopisech Obyčejný voják V. Ťorkin je nositel bohatýrských vlastností ruského člověka, zachycována je válečná každodennost VÁLKA A LITERATURA Populární a za války také hodně hraná byla dramata: Leonid Leonov –Vpád (Нашествие, 1942) Alexandr Kornějčuk (1905-1972)–Fronta (Фронт, 1942) Objevují se díla s tématikou obětování a sebeobětování – Vasilij Grossman (1905-1964) novela Lid je nesmrtelný (Народ бессмертен, 1942) Objevují se i díla, která ukazují odvrácenou tvář války, např. Michail Šolochov: Bojovali za vlast (Они сражались за родину, 1943, celý text 1959) Osud člověka (Судьба человека, 1957, nejspíše psáno již za války) Obě díla však trpní značnou idealizací postav VÁLKA A LITERATURA Bezprostředně po válce se objevují díla, která vyzdvihují hrdinství obyčejných lidí Boris Polevoj (1908-1981) – román Příběh skutečného člověka (Повесть о настоящем человеке, 1947) – o hrdinném letci Alexandr Fadějev (1901-1956) – román Mladá garda (Молодая гвардия, 1946) – heroismus komsomolců v boji proti fašistům (zfilmováno + dramatizace) Viktor Někrasov (1911-1987, v emigraci) - V stalingradských zákopech (В окопах Сталинграда, 1946) – román předznamenává díla, která se soustředí na vojáka jako jednotlivce, přičemž strana a kolektiv ustupují do pozadí – taková díla se začnou hodně objevovat v době tání Věra Panovová (1905-1973) román Souputníci (Спутники, 1946) – každodenní „nehrdinské“ prožitky raněných a zdravotníků v lazaretním vlaku 15 16 17