18.4.2016 1 RUSKÁ LITERATURA PO VÁLCE A TÉMA VÁLKY RJA307 Moderní a postmoderní ruská literatura II Mgr. Josef Šaur, Ph.D. POVÁLEČNÁ LITERATURA (1945-1953) Vítězství ve válce posílilo sovětskou moc, která zakročila proti tematickému i výrazovému uvolnění v literatuře Nádech svobody však v sobě zanechal stopy a stal se základem pro další změny v literatuře Režim přitvrdil cenzuru V roce 1946 začala druhá vlna čistek (zatýkání a posílání do GULAGu) 1946 kampaň proti časopisům Leningrad a Hvězda – proti Zoščenkovi a Achmatovové A. A. Ždanov je obvinil, že jejich tvorba je vzdálená sovětskému člověku Zoščenko se podle něj vysmívá sovětskému člověku a Achmatovová se ve své poezii zmítá mezi „ložnicí a modlitebnou“ REŽIMNÍ AUTOŘI Vrací se teorie bezkonfliktnosti, tj. idealizace nahlížení světa růžovými brýlemi Modelový syžet: voják se vrací domů z války a přináší s sebou optimismus, jelikož dokáže snadno vyřešit jakýkoliv problém (pracovní či osobní) Semjon Babajevskij (1909-2000) – držitel Stalinovy ceny (1949, 1950 literatura, 1951) za romány Rytíř zlaté hvězdy (Кавалер Золотой Звезды, 1947-1948) a Světlo nad zemí (Свет над землёй, 1949-1950) Pjotr Pavlenko (1899-1951) – držitel Stalinovy ceny (1941, 1947, 1948, 1950 scénář) – „klasik“ literatury Stalinovy éry Román Štěstí (Счастье, 1947) Změnu v literatuře přinesla až Stalinova smrt (1953) a XX. sjezd KSSS (1956) AUTOŘI SOLITÉŘI Michail Prišvin (1873-1954) – znalec folkloru a ruské přírody (většina jeho děl je spojena s cestami na sever Ruska, Povolží, Střední Asie nebo dálně východní tajgy) Řetěz Smrtonošův (Кащеева цепь, 1923-1954) – autobiografický román (scény ze života šlechtického sídla konce 19. století, pohádkové obrazy) Ilja Erenburg (1891-1967) – revolucionář, pařížský emigrant, 1917 návrat do Ruska, ale nebyl nadšen vývojem, 1921-1941 zahraniční korespondent sovětského tisku Tvář války (Лик войны, 1920) hrůzostrašné dokumentární črty o válce pro Erenburga je typický žurnalistický a svižný styl psaní AUTOŘI SOLITÉŘI Neobyčejná dobrodružství Julia Jurenita (Необычайныйе похождения Хулио Хуренито, 1922) – populární satirický román, zvláštní satira na všechny režimy Pád Paříže (Падение Парижа, 1942), Bouře (Буря, 1944), Devátá vlna (Девятый вал, 1951) – románová trilogie zachycující Evropu v letech 1933- 1951; nejlepší je první díl 1 2 3 4 5 18.4.2016 2 Lidé, roky, život (Люди, годы, жизнь, 1961-1966) – šestidílné paměti, mimořádná kronika doby Konstantin Paustovskij (1892-1968) – jeden z ruských kandidátů na NC; AUTOŘI SOLITÉŘI ve 20. letech představitel romantické prózy, ve 30. letech se stal opěvovatelem ruské přírody a též autorem biografických črt významných osobností (Isaak Levitan, Taras Ševčenko) Vrcholné dílo – Vyprávění o životě (Повесть о жизни) – šestisvazkový autobiografický cyklus z let 1946-1963 o tom, co viděl a s kým se potkal, subjektivní spisovatelovo vidění lidí a doby Nejznámější dílo – cyklus novel Zlatá růže (Золотая роза, 1956) o spisovatelském řemesle, o tom jak psal některé své knihy; vychází ze svých přednášek v Literárním institutu Významným autorem solitérem byl i Boris Basternak TÉMA VÁLKY Téma války – do roku 1956 velmi šablonovitě, „někrasovovské“ pojetí se mohlo prosazovat až od druhé poloviny 50. let Nicméně již po válce vznikají díla, která se staví proti heroismu a monumentálnosti a která byla kritikou odmítnuta Emmanuil Kazakevič (1913-1962) – jeden z válečných autorů (působil jako válečný zpravodaj) popularitu mu přinesla válečná novela Hvězda (Звезда, 1947) o malé oddílu, jež hyne v týlu nepřítele novela Dva ve stepi (Двое в степи, 1948) o nelidskosti válečné mašinerie mladičký důstojní je odsouzen k smrti za nesplnění příkazu a starý voják ho stepí eskortuje TÉMA VÁLKY vzniká mezi nimi přátelství, ale pro jednoho je to cesta poslední… o vině a smíření se s osudem (kritika novelu odmítla) Pozdější tvorba Modrý sešit (Синяя тедрадь, 1961) novela s epizodou z Leninova života Alexandr Tvardovskij – poéma Dům u cesty (Дом у дороги, 1946) – válka viděna jako tragická, jako národní tragédie Andrej Platonov a jeho novela Návrat – zmiňováno již dříve Patří sem i Leonid Leonov a jeho román Ruský les Vasilij Grossman Za Volhou není země (За правое дело, 1952) – „vojna a mír 20. století“ – epopej o stalingradské bitvy, mající rovinu makrohistorickou (sovětský i německý štáb) i mikrohistorickou (pohled jednotlivce – Rusa i Němce) – knize chybí odstup od historických událostí TÉMA VÁLKY Jestliže se literatura po roce 1956 nese ve znamení přehodnocování, pak velmi se to dotklo tématu války Mladí důstojníci, často narození v první polovině 20. let, jdou do války rovnou ze školy a válce obětují svá mladická léta Válka je pro ně tragickým zážitkem, jenž nelze vymazat. Obraz, který si nesou v paměti neodpovídal šablonovitým popisům 2. poloviny 40. let Tito autoři začínají promýšlet válku jinak a do té doby zcela nemožným způsobem, první taková díla (především novely) se objevují od roku 1957 a tato 6 7 8 9 18.4.2016 3 vlna vrcholí v 60. letech, kdy je navíc téma války často spojováno s tématem stalinismu Baklanov, Bondarev i Bykov navazovali na dílo Viktora Někrasova, o němž již byla řeč. GRIGORIJ BAKLANOV (1923-2009) na frontě od roku 1941 (několikrát raněn) Vrcholem jeho díla je novela Píď země (Пядь земли, 1959) – vyjadřuje změnu literárního paradigmatu v zachycování války – velké panoráma je nahrazeno malý prostorem, jednoznačné hrdinství a bezvýhradná ochota sebeobětování jsou nahrazeny pochybnostmi nebo dokonce neheroickým chováním některých vojáků, objevuje se postava zrádce a zbabělce A mrtvy jsouce hanby nedojdeme (Мёртвые сраму не имут, 1961) – novela; jednotka je obětována a vojáci přijímají svůj osud, ale jeden zbabělec si zachrání život Nové vidění války nebylo kritikou ihned přijímáno Od 70. let opouští v románech téma války, za perestrojky šéfredaktor časopisu Знамя a prosazuje změny, jeho tvorba 90. let je umělecky slabší JURIJ BONDAREV (*1924) Celou válku strávil na frontě novela Prapory žádají palbu (Батальоны просят огня, 1959) – opět téma obětování jednotky k odvedení pozornosti nepřítele román Hořící sníh (Горячий снег, 1969) – „klasika“ válečného žánru, popis závěrečné fáze bitvy o Stalingrad, přibližuje se více k oficiálnímu výkladu války a částečně opouští mikrosvět jedince a „zákopu“ Válečným tématům se věnoval i v 70. a 80. letech (např. román Břeh, Берег, 1975) Po perestrojce se věnoval tématům spojeným s rozpadem SSSR a postsovětského období, např. román Bermudský trojúhelní (Бермудский треугольник, 1999) VASILIJ BYKOV (1924-2003) běloruský spisovatel píšící rusky Autor celé řady válečných novel – z počátečního období např. Jestřábí křik (Журавлиный крик, 1961 ) – typická „píď země“ Mrtvé to nebolí (Мертвым не больно, 1966) –román, jeho nejlepší dílo ze 60. let – válečné téma doplněno o problematiku stalinismu V 70. letech se hodně věnoval „partyzánským“ novelám, např. Sotnikov (Сотников, 1970), Obelisk (Обелиск, 1971) – odehrávají se na běloruském území, tématika pravého hrdinství Protistalinistické téma se do jeho díla vrací v 80. letech např. román Znamení zla (Знак беды, 1982) manželská vesnická dvojice je „zlem“ provázena celý život (kolektivizace, válka) VIKTOR ASTAFJEV (1924-2001) autor, který ve svém díle kultivuje téma války, zasáhl do vesnické prózy vesnické prózy, ale posouvá ji dál důrazem na soužití člověka a přírody Pastýř a pastýřka (Пастух и пастушка, 1967-1971) – novela, pastorála, prolínají se roviny současnosti a válečné minulosti, dílo jednoznačně vyznívá protiválečně Jeho Veličenstvo ryba (Царь-рыба, 1976) – vrcholné dílo, cyklus 12 povídek a 10 11 12 13 18.4.2016 4 novel – na březích Jeniseje o vztahu člověka a přírody, reflexivní črty (v určitém ohledu připomíná Starce a moře) Prokleti a ubiti (Прокляты и убиты, 2 díly, 1990-1994) – epické zachycení války zachycující konflikt mezi křesťanskou morálkou, patriotismem a totalitním státem TÉMA VÁLKY Vladimir Osipovič Bogomolov (1924-1999) – sbírka povídek Bolest mého srdce (Сердца моего боль, 1965) Téma války mělo v ruské literatuře dlouhé trvání a vydrželo až od 80. let. Stále je publikačně činný Simonov, jehož texty z pozdější doby nabírají kritičtější ráz, avšak je zřejmé, že autor se nerozešel s politickým systémem, v němž vyrůstal K nejvýznamnějším autorům na téma války a stalinismu patřil Vasilij Grossman Specifické zachycení války se objevuje v díle Anatolije Pristavkina (1931-) soustředí se na osudy dětí; vrcholným dílem je Na hrudi obra obláček zlatý (Ночевала тучка золотая, 1980, vydáno 1986) – příběh dvou chlapců z dětského doma, kteří utíkají na Kavkaz, střetávají se s nedůvěrou, smrt jednoho z nich a následné překonání nedůvěry v přátelství s čečenským chlapcem SCI-FI „Tradiční“ žánr ruské literatury, který se pravidelně objevuje již od přelomu 18. a 19. století Ve 20. století Alexej Tolstoj - Aelita (Kráska z Marsu, 1922-1923), Paprsky inženýra Garina (Гиперболоид инженера Гарина, 1927) Alexandr Běljajev (1884-1942) Ivan Jefremov (1907-1972) – utopie Mlhovina v Andromedě (Туманность Андромеды, 1957) – ve své době velmi populární Strugackij Arkadij (1925-1991) a Boris (1933-2012) Piknik u cesty (Пикник на обочине, 1972)– film Stalker – varování před možností zneužití vynálezů k ničení Je těžké být bohem (Трудно быть богом, 1964) 14 15