20. 4. 2016 nSegmentace trhu nMarketingový informační systém nNabídka a poptávka destinace nSWOT analýza nKonkurenční oblasti Segmentace trhu nGeografická kritéria nSvětová oblast (teritorium) nStát nRegion, kraj, okres nVelikost oblasti nTyp osídlení nCharakter oblasti nPodnebí nMorfologie krajiny n nDemografická kritéria nVěk nPohlaví nFáze životního cyklu rodiny n n Segmentace trhu nEtnografická kritéria nNáboženství nRasa nNárodnost n nFyziografická kritéria nKvantitativní charakteristiky nKvalitativní charakteristiky n Segmentace trhu nSocioekonomická kritéria nPříjem rodiny nPovolání nVzdělání nSociální třída nŽivotní styl nOsobnost n nBehaviorální kritéria nPříčiny chování nStupeň připravenosti ke koupi nFrekvence nákupu nUživatelský status nMíra užívání nPreference užitných vlastností nStupeň věrnosti značce nPostoje k výrobku n MIS nMIS je vytvářen na základě informací: na) interních nb) externích n nMarketingový výzkum se skládá z 5 základních kroků: 1. definování problému (co chci zjistit) 2. plán výzkumu (kdy, kde a jak získáme informace) 3. sběr informací (součástí je např. průzkum trhu) 4. analýza údajů 5. závěry a doporučení Marketingový výzkum nPodle zdrojů rozlišujeme informace na: a) primární b) sekundární nMetody výzkumu n1. Pozorování n2. Průzkum n3. Experiment Průzkum nDotazníky n nZpůsoby kontaktování respondenta: a)dotazník zasílaný poštou b)dotazování telefonem c)osobní dotazování Experiment na) v laboratorních podmínkách nb) v terénu Nabídka nAnalýza nabídky destinace může být prováděna např. na základě informací z internetových stránek, statistických dat či údajů vybraných poskytovatelů služeb. n nZákladem nabídky destinace a východiskem pro tvorbu produktu jsou sociální, kulturní a přírodní zdroje (relativně stabilní a všeobecně známé). n SWOT matice 304_378_original SWOT analýza destinace ČR Silné stránky n 1.Praha jako hlavní cíl v destinaci ČR 2.Unikátní kulturní dědictví destinace Česká republika 3.Tisíce památkových objektů 4.Jedinečné přírodní bohatství destinace Česká republika 5.Dobrá dopravní dostupnost zvenčí 6.Gastronomie destinace Česká republika 7.Destinace Česká republika – spojnice mezi Východem a Západem 8.Sousedství destinace Česká republika s Německem 9.Těžiště produktu v městském turismu 10.Relativně rychlý vývoj infrastruktury cestovního ruchu v některých regionech Příležitosti 1.Rostoucí trend příjezdů do destinace (střední) Evropa 2.Česká republika – nová destinace? 3.Časté opakování návštěv z Německa, Rakouska, Polska 4.Důraz na tvorbu produktu pro domácí klienty 5.Důraz na tvorbu produktu pro segment „senioři“ 6.Koncentrace na evropské zdrojové trhy 7.Gastronomie destinace Česká republika 8.Členství v Evropské unii 9.Podíl na tvorbě středoevropského produktu 10.Užší kooperace veřejného a privátního sektoru 11.Podpora rozvoje regionálních a lokálních marketingových organizací 12.Zjednodušení celních formalit 13.Rozvoj informačních technologií 14.Podmínky pro rozvíjení produktu pro segment rodin s dětmi Slabé stránky 1.Nedostatečný vývoj infrastruktury v turisty neobjevených regionech 2.Méně přátelský přístup domácího obyvatelstva v některých regionech 3.První dojem při příjezdu a poslední dojmy při odjezdu 4.Absence fungujícího informačního zázemí v regionech 5.Absence národního informačního systému cestovního ruchu 6.Přemíra návštěvnosti v některých místech / regionech 7.Kriminalita a problém dvojích cen 8.Rostoucí konkurence destinaci a objevování „nových“ destinací 9.Vízová povinnost s řadou významných zdrojových trhů 10.Nepřipravenost destinace ČR na rozvoj informačních technologií 11.Nejisté počasí 12.Nedostatečné fondy 13.Problémy spojené se systémem řízení turismu v destinaci Česká republika Hrozby 1.Pokračující riziková situace a politická nejistota v mezinárodním prostředí 2.Pokles počtu amerických a ostatních mimoevropských turistů 3.Kriminalita a obavy klientů o vlastní bezpečnost 4.Problematická dopravní dostupnost některých míst a regionů 5.Vysoká úroveň destinačního marketingu substitučních destinací 6.Úroveň cen bývá často velmi vysoká 7.Nízké finanční zdroje na podporu rozvoje veřejné a privátní infrastruktury v regionech 8.Nárůst DPH pro ubytovací služby Destinace ČR a konkurenční oblasti nIdentifikace konkurenčních destinací bývá prováděna na základě výzkumu vybraných skupin (zde turistů), u kterých se porovnávají silné a slabé motivační faktory pro návštěvu destinací. Součástí výzkumu je i porovnání „osobnosti“ (značky) destinace. n nStanovení konkurenčních destinací je výsledkem kombinace průzkumu kvantitativního (kdo, kam, kdy… cestuje) i kvalitativního (motivace…) přímo ve zdrojových trzích. n nZa konkurenční (substituční) destinace lze považovat středoevropské destinace, zejména Rakousko a Maďarsko. n Vnímání jednotlivých faktorů destinace ČR nKonkurenceschopnost závisí obecně na více faktorech. Důležité jsou také podmínky poptávky, zejména velikost, vzdálenost a charakter zdrojového trhu (pojetí destinace) n nJednotlivé faktory a jejich vnímání: nOsobnost destinace přátelská, extrovertní a femininní nHistorické památky a architektura, krásná města - vynikající nPohodlí a nákupy – velmi dobré nOdpočinek a regenerace, turistika a cykloturistika - průměrné nLetní a zimní sporty, zábava, příroda a dobrodružství - slabé n The customer journey n illustration-what-we-do-home AIDA nÚčinný model stupňového působení propagace, který postupuje krok za krokem čtyřmi etapami: 1.Attention – upoutat pozornost 2.Interest – vzbudit zájem o informace a produkt (bezděčná pozornost přechází v záměrnou) 3.Desire – vytvoření touhy (přání, rozhodnutí) vlastnit produkt 4.Action – výzva k akci (lidé zašlou objednávku nebo si jdou produkt koupit) n Faktory ovlivňující chování spotřebitelů I. nSociální vlivy nIndividuální vlivy nEnvironmentální vlivy nMakroekonomické trendy nPolitické vlivy n n Faktory ovlivňující chování spotřebitelů II. nSociální vlivy: 1.Kulturní vlivy 2.Sociální status 3.Rodinný cyklus 4.Zájmové skupiny nIndividuální vlivy: 1.Osobnost 2.Postoje 3.Motivace 4.Vnímání Faktory ovlivňující chování spotřebitelů III. nMakroekonomické trendy: 1.Vývoj DPH 2.BRIC 3.Nové segmenty a produkty n nPolitické vlivy: 1.Zvyšování daní 2.Bezpečnost 3.Imigrační politika 4.Roste význam CR 5.Pojem „riziko“