Náboženská situace v současné Barmě pEva Lukášová O čem to bude? p1) Demografie p2) Historický vývoj p3) Buddhismus a politika p4) Rohyngiové Etnika Barmy p135 oficiálních etnik nBarmánci 68 % p p p Náboženství p buddhisté 89 % p muslimové 4% p křesťané 2% p p- Význam astrologie Šamani Natové O co v Barmě jde? pdo roku 1948 britská kolonie psnaha o demokracii (buddhismus p státním náboženstvím) p1962 armáda přebírá moc (snaha p oddělit náboženství od politiky) p1972 formálně nová vláda p (buddhismus jako jednotící prvek) p1988 protirežimní demonstrace p1988 armáda znovu přebírá moc p2007 protirežimní demonstrace p (zapojení buddhistických mnichů) p2010 formálně civilní vláda p2015 NLD vítězí ve volbách mapa Barmy Barmský buddhismus (Ne)přátelství buddhismu a politiky v Barmě monk ořízlý generál NGO oříznutý Náboženství a politika p po jejich vztahu se často mluví p pCo je to náboženství? pCo je to politika? p pinstituce – sangha, politická elita/režim náb a pol Sangha Vztahy sanghy a režimu p90% buddhistů, p 400 000 mnichů pkaždý buddhistický muž do kláštera posobní vztahy k sangze pJe buddhismus protirežimní? pJe politický režim protibuddhistický? pvztahy: nrétorika nrituální praxe nfyzické aktivity p Burmese_buddhist_flag Burma_Flag_537_1 Buddhistický politický režim pmyanmafikace (barmanizace) plegitimizace ppodpora sanghy posobní víra – donace, investice do staveb, účast na rituálech generál se modlí u pagody Režim k buddhismu nepřátelský pkontrola sanghy prepresivní potlačení demonstrací 2007, disrobace mnichů, omezení klášterů pproti spojení mnichů a politické opozice buddha-mynanar Sangha spolupracující s režimem pMůže za to karma? pSangha Maha Nayaka pnegativně chápaný buddhismus (buddhifikace) 5mnich káže, chudí trpí 1 Protirežimní sangha pna Západě mediálně nejznámější paktivně – demonstrace 2007 ppasivně – bojkot donací Golden-rock3 Konstanty psíla charakteristik se v čase různí p pPlatí: nnikdy nebyly sloučené politické a náboženské funkce nsangha se nepokusila převzít politickou moc nbuddhismus vždy legitimizačním nástrojem politiků nz náboženských institucí režim nejvíce interaguje právě se sanghou, nikdy ji nezavrhl Jak to vidí političtí aktivisté pbuddhismus spojen s každodenní p rutinou – ne stěžejní nástroj p pro změnu politického režimu p pnejednoznačné hodnocení politické elity i sanghy p pvoják = Barmánec = buddhista p pdo budoucna oddělit náboženství a politiku aung san suu kyi černobíle ořez Co z toho? pnehledat podstaty p pdůležité charakteristiky, kterých nabývají ve vzájemných vztazích (relační přístup) p pzaměřením se na buddhismus se ztrácí téma etnicity a minoritních náboženství p pnejen angažovaní mniši a kněží Rohingyové Kdo jsou Rohingyové? pStát Rakhine p pRohingya nMuslimové n1,3 milionu n pArakanci nBuddhisté n3,5 milionu p p2012 eskalace pnapětí Kdo do Barmy nepatří? p„Já nejsem z Barmy, já pocházím ze státu Kačjin.” p„My, lidé z etnických skupin, jsme unavení ze snášení všeho toho utrpení. Ale oni, barmská armáda, nejsou unaveni našim zabíjením. Řekněte jim, ať přestanou. Neříkejte to nám.“ p„Já jsem Čjin. Je úplně jedno, jestli se země jmenuje Myanmar nebo Barma.“ p X p„Ale oni [myšleno Rohingyové] nejsou naší etnickou skupinou. To je důvod, proč je nemáme rádi.” p„Není možné zahrnout Rohingy do většinové společnosti dokud se situace neuklidní.” p„OSN a USA neznají naši arakanskou historii, a to je důvodem, proč vždy pomáhají takzvaným Rohingyům původně z Bangladéše, kteří jsou bangladéšskými občany. Oni nejsou občany Barmy/Myanmaru.” p Stereotypy pMuslimové = uzavřená komunita pMuslimové = teroristé pRohingyové = imigranti Restrikce pOznačení Bengálci pBez občanství pVnitřně přesídlovaní pPolitika dvou dětí pZákony na ochranu rasy pa náboženství Děkuji za pozornost p 17-David-Lazar-Novice-Monks-Reading