Žena v théravádovém buddhismu Mgr. Zdeňka Pitrunová Postavení ženy v pálijském kánonu 1. ženy jsou rovnocenné partnerky schopné dosáhnout osvícení 2. ženy jsou opakem mužů, nečistá stvoření 3. ženy jsou nerovnocenné mužům, je potřeba je podřídit autoritě muže (mnišské sanghy) Založení bhikkhuní sanghy V sociálním kontextu doby „revoluční“ akt. Asketický život alternativa sňatku a manželství. „Anande, kdyby ženy nebyly Výroky lze různým způsobem obdržely povolení v učení a interpretovat v řádě, hlásaném Osvíceným, aby odešly z domova do bezdomoví, svatý život by byl dlouho trval, dobrá nauka by byla trvala tisíc let. Protože však, Anande, ženy obdržely povolení v učení a řádě hlásaném Osvíceným, aby odešly z domova do bezdomoví, nebude, Anande, svatý život dlouho trvat, nyní, Anande, ● Ponaučení mnichům ΄Pane, jak se máme chovat k ženám?΄ táže se Anandó. ΄Ánande, nedívat se na ně!΄ ΄Ale jak se máme, Vznešený, zachovat, když jsme na ně pohlédli?΄ ΄Ánande, nemluvit na ně.΄ ΄Ale jak se máme, pane, zachovat, Bhikkhuní sangha Patimokkha – řádová pravidla Při obřadech se recitují. 227 pravidel pro mnichy – bhikkhu 348 pravidel pro mnišky - bhikkhuní Attha garudhama - osm zvláštních/velkých pravidel pro mnišky. Attha garudhammá 1. I kdyby bylo mnišce sto let, má povstat a uctivě pozdravit mnicha, třebas byl právě do ř ádu př ijat. 2. Mniška nesmí trávit dobu dešťů (p. vassa) v kraji, kde není mnichů . 3. Mniška je povinna zavč as, to je každých čtrnáct dní, se zeptat mnich ů, kdy bude konán uposathó a kdy ně který mnich př ijede vykládat mniškám uč ení. 4. Páravanu musí mnišky konat dvakráte nejprve před mniškami a po druhé př ed obcí mnichů . 5. Dopustila-li se mniška viny, musí ji odčinit před oběma sbory. 6. Mniška je povinna žádat o upasampadu jak u obce mnišek tak u obce mnichů . 7. Mniška nesmí mnicha tupit ani mu spílat. 8. Mniška nesmí mnicha oslovit. termíny Vassa – období dešťů Počet vassa určuje senioritu. Uposatho – sváteční dny úplňku a novoluní. Paravana – obřad zakončení období dešťů, vyznání se z případných prohřešků. Upasampada – obřad ordinace, slavnostní přijetí do mnišské obce. První mnišky... Bhikkhuni Khema Theri Bhikkhuni Uppalavanna Theri Bhikkhuni Mahapajapati Gotami Theri Bhikkhuni Dhammadinna Theri Sanghamita Thérí Laičky – podpora mnichů „Zbožné“ laičky Dodržování paňčasíla (pět zápovědí). Účast na svátcích ( uposatha) Dodržování atthangasíla (osm zápovědí). Dodržování dasasíla (deset zápovědí). Thila shin – Barma Thila Shin - Barma Méčí (Maeji, Mae Ji) - Thajsko Dasasilmata – Šrí Lanka Sakyadhita Literatura Barnes, N. J.: Women in Buddhism, in.: Sharma, A. (ed.): Today´s Woman in World Religions, New York, 1994. Bartholomeusz, T.: Women Under the Bo Tree: Buddhist Nuns in Sri Lanka, Cambridge: Cambridge University Press, 1994. Kabilsingh, Chatsumarn: Mae ji – a Religious Minority in Contemporary Thailand, Sri Lanka Journal of Buddhist Studies, 11, 1988, 141 – 147. Tsomo, K. L. (ed.): Sakyadhita: Daughters of the Buddha, New York: Snow Lion Publication, 1988.