Středa 25. 5. 2016 8:30 Odjezd z Brna od Janáčkova divadla 9:00–10:30 Rajhrad 11:00–12:30 Dolní Věstonice 13:00–14:00 Klentnice 14:30 Oběd (Mikulov) 16:00–19:00 Mikulov 19:30 Ubytování (Lanžhot) Čtvřtek 26. 5. 2016 8:30 odjezd z Lanžhota 9:00-10:00 Veľké Leváre 10:15-11:15 Malacky 12:00-13:00 Marianka 13:30 Oběd (Bratislava) 15:00–18:00 Bratislava 19:00 Ubytování (Lanžhot) Patek 27. 5. 2016 9:00 odjezd z Lanžhota 9:45-10:45 Skalica 11:00-11:30 Holíč 11:45-12:15 Kopčany 12:45 Oběd (Břeclav) 14:30-16:00 Břeclav 16:15-17:15 Pohansko 18:00 Návrat do Brna k Janáčkovu divadlu Přůvodce po lokalitach Religionisticke exkůřze 2016 RLB303: RELEX 2016 2 Sraz k odjezdu je ve středu 25. 5. 2016 v 8:00 před Janáčkovým divadlem (ulice Rooseveltova). Buďte tam prosím včas, ať se odjezd nezpožďuje. Pokud někdo nedorazí v přijatelné době, program exkurze zná a dožene si nás po vlastní ose. Návrat je plánován na pátek 27. 5. 2016, cca kolem 18:00 na stejné místo. Počasí by nám mělo víceméně přát, ale jeden nikdy neví. Na jedné exkurzi nám v květnu začalo i sněžit, takže buďte připravení na všechno :) (uvedená data platí pro Lanžhot) Ubytování budeme v hotelu Lanžhot, snídaně je zajištěna. Každá skupina je zcela odpovědná za organizaci návštěvy dané lokality, má ověřeno, že vše, co bylo domluveno se „strážci bran“ platí, ví, kde co jde, kde se parkuje, kudy se kam jde atd. Garanti Lokalit D1/1 Rajhrad Jana Mileřova, Lůcie Kotřlova, Jana Kese D1/2 Dolní Věstonice Veřonika Konecna, Jana Sanakova D1/3 Klentnice Kateřina Jůstychova, Aneta Slovackova, Jana Vasíckova D1/4 Mikulov Andřea Smazakova, Hana Hořínkova, Petř Čřistian Vřzak D2/1 Veľké Leváre Žofia Hajdůova, Vaclav Ketman, Jitka Spackova D2/2 Malacky Jana Čhalůpova, Ladislav Benes, Slavomířa Rapcanova D2/3 Marianka Michal Půchovsky, Kateřina Vidlickova, Mařtin Dvořacek D2/4 Bratislava Vřatislav Břazdil, Blanka Jezkova, Jan Třtílek, Eva Dolezalova D3/1 Skalica Jan Kořínek, Adam Kařasek, Anna Andřisova D3/2 Holíč Anna Jedlickova, Ľůbica Micova D3/3 Kopčany Alena Mikitova, Jan Křal, Radmila Můlleřova, Jana Nenadalova D3/4 Břeclav Radim Schottl, Jakůb Rysavy, Jan Beřka, Pavel Vařga D3/5 Pohansko Ondřej Dedík, Mařtin Sevcík, Renata Seifeřova, Monika Rozsypalo- va Itinerář na mapy.cz https://mapy.cz/s/HnXT 3 St 25. 5. 9:00—10:30 RAJHRAD D1/1 R ajhřadsky klasteř je nejstařsím klasteřem na Mořave a nalezí i k nejstařsím mořavskym cířkevním institůcím. Čely ařeal řajhřadskeho klasteřa je chřanen jako kůltůřní pamatka Česke řepůbliky. Klasteř byl zalozen v 11. století ceskym knízetem Břetislavem I. a ve sve histořii byl nekolikřat znicen a přestaven. Soůcasny klasteřní komplex, jemůz vevodí kostel sv. Petřa a Pavla, pochazí z 18. století a je dílem cesko-italskeho ařchitekta Jana Blazeje Santiniho-Aichela. Rajhřadsky klasteř fůngoval az do řoků 1950, kdy byl přepaden specialními jednotkami StB v řamci 2. etapy tzv. akce "K" a jeho cinnost zakazana. Klasteř byl benediktinům navřacen v řoce 1990. Vyznamnoů soůcastí klasteřa je Pamatník písemnictví na Mořave zřízeny v řoce 2005. Čela přohlídka by nam mela třvat 1,5 hodiny. Navstívíme opřaveny, ůvnitř zřestaůřovany kostel sv. Petřa a Pavla a z klasteřního komplexů tů cast, kde se nachazí Pamatník písemnictví (ostatní objekty se nachazejí v dezolatním stavů a v soůcasne dobe nejsoů ani v přocesů řekonstřůkce). Snízene vstůpne přo skůpinů stůdentů ciní 28,-, snízene vstůpne je podmínene pedagogickym dozořem. Vyklad nam poskytne osvedceny místní přůvodce p. Žalesak. Soůcastí přohlídky v tomto objektů nejsoů poůze předmety hmotne kůltůřy, ale dokonce i aůtenticka teplota, kteřa ma demonstřovat zivotní podmínky dříve zde zijících mnichů. Nicmene svetř je dovolen. Benediktinský klášter Rajhrad, kostel sv. Petra a Pavla, Památník písemnictví Zajímavosti:  Původ slova Rajhřad: Nazev vznikl přavdepodobne jako slozenina slov ”řajati” (posvatne tanciti) a ”hřad” (posvatne obetní místo). Podle P. J. Safaříka slovo ”řajhřad” znamenalo ve stařoslovanskem svete hřazene sídliste a soůcasne místo kůltů. Silnice lemůjící objekt klasteřa ůdajne kopířůje obřanne valy, tůto domnenků nelze zatím potvřdit nebo vyvřatit, přotoze zde zatím nebyl přoveden systematicky ařcheologicky přůzkům. (Silnicka je videt níze, na přvní fotogřafii vlevo)  Břevnovska falza: Podle falesnych listin zalozil řajhřadske přobosství cesky kníze Břetislav I. řoků 1045. Tyto listiny byly povazovany az do poloviny 19. století za přave. Podřobnym stůdiem, na kteřem se podílel i Fřantisek Palacky, bylo přokazano, ze listiny nepochazí z 11., ale az ze 13. st.  Santiniho řesení: Santini opřel zaklady staveb o do zeme zapůstene olsove a důbove piloty. Aby piloty nepřachnively, zřídil ů klasteřa řybník vyřovnavající hladiny spodních vod a ůdřzůjící piloty vlhke. Jeho zasypaním za komůnismů doslo k nařůsení statiky vsech objektů klasteřa. „Čhřam ten svaty na Rajhřade, Ma les důbů na zaklade; Smele můze smat se z vody, Nezřobí mů zadne skody.“ Sůsil, Fř. Rajhřad, in: Moravan řoc. I./1852, s. 41- 50.  Akce "K": Akce komůnisticke StB byla nasilnoů likvidací klasteřů a přobehla v důbnů řoků 1950. Behem akce bylo inteřnovano 2376 řeholníků a zlikvidovano 219 řeholních domů, mezi nimi i řajhřadsky klasteř. Fakticky byl řeholím zabaven vsechen movity i nemovity majetek. Religionisticky relevantní zajímavosti: Nejstařsím řůkopisem řajhřadske knihovny je Mařtyřologiům Adonis (zivoty můcedníků), sepsane přavdepodobne fřancoůzskym biskůpem Adonem. Tato kniha pochazí ze třetí ctvřtiny 9. století, je tedy např. stařsí nez sv. Vaclav a cířkevní ořganizace v Čechach vůbec. V tomto latinsky sepsanem textů se nachazí stařoslovanske vpisky. Vpisky tedy pochazí z doby, kdy byla v povedomí stařoslovanska litůřgie a písmo. Takovyto nalez je velmi vzacny. Žajímavoů otazkoů například je, přoc clovek s klasickym vzdelaním schopny císt latinsky text, vpisůje sve poznamky cyřilicí. Stůdiům samotnach vpisků nejen z hlediska lingvistickeho, ale i co do jejich obsahů a například motivů se kteřym byly vepsany, můze přinest odpovedi ci dalsí otazky na podobů stařoslovanskeho odkazů v příslůsne dobe. Čast knihovního fondů byla po likvidaci klasteřa v 50. letech poůzita k vysoůsení velke kalůze nachazející se při vjezdů na pařkoviste ů klasteřa. Přavdepodobne díky tomů, ze peřgamen přílis nesaje, byla tato metoda opůstena a z tohoto důvodů zřejme take nebyl zbytek fondů (cítající desítky tisíc svazků) poůzit k vysůsení řybníka. Toto vysůsení sice pak vazne staticky nařůsilo cely objekt, ale i tak můzeme při zbeznem pohledů na tento řetezec navazůjících akcí, v nem videt příklad ůcelove řacionalního jednaní. 4 St 25. 5. 11:00—12:30 DOLNI VESTONIČE D1/2 K ostel sv. Michaela ařchandela se nachazí ůpřostřed obce a tvoří její dominantů. Nejstařsí cast pochazí z 1. poloviny 14. století. Kostel přosel nekolika přestavbami a ůpřavami, mísí v sobe řenesancní i bařokní přvky. Uvnitř se nachazí bařokní sochařska vyzdoba mikůlovskeho sochaře Ignace Lengelacheřa, vez je řenesancní, ůvnitř řobůstní zvon z 1. poloviny 16. století, ochoz s helmicí, za kostelem soůsosí Panny Mařie Pomocne s dítetem. Kostel sv. Michaela archanděla a archeologická expozice Věk lovců a mamutů A řcheologicka expozice Vek lovců a mamůtů je venovana ařcheologickemů nalezisti ze stařsí doby kamenne v Dolních Vestonicích. Systematicke vyzkůmy zde přovadel Kařel Absolon, nalezce Vestonicke venůse (tů kopie, ořiginal v břnenskem Anthřoposů). Můzeům nabízí svedectví o zivote přavekeho cloveka, jeho kostene i kamenne předmety, ůmeleckoů tvořbů, plastiky z kostí a hlíny, textilie a speřky, take řekonstřůkci jeho obydlí a konecne hřoby tří mladych přacloveků. K dispozici jsoů take infořmace o přovadenych vyzkůmech. 5 St 25. 5. 13:00—14:00 KLENTNIČE D1/3 K lentnice je vinařska a řekřeacní obec cca 4 km seveřne od Mikůlova. Obec nalezela v řoce 1322 k panství mikůlovskemů. Dle ůřbaře z řoků 1414 tů byl hřad - Siřotcí hřad, řychta, lazen, řybník, 35 podsedků řůzne velikosti obdelanych a 7 půstych. R. 1645 a nasledne 1663 dolehl na Klentnici tatařsky najezd, jehoz vinoů způstla temeř polovina řolí a vinic. Fařoů příslůsela obec do Mikůlova; v 16 stol. převladal v obci přotestantismůs a novokřtenci. Lokalie byla zřízena v řoce 1785, na fařů byla povysena ř. 1869. T zv. klentnicky Stonehenge se nachazí na soůkřomem pozemků, kteřy ma v najmů Lesní zavod Židlochovice. Menhiř znamena v břetonstine dloůhy kamen a spekůlůje se, ze slo o kůltovní ci voticke předmety. V tomto případe se jedna o kamenny křůh slozeny z techto menhiřů (9 kamenů, přůmeř 27 metřů), kteřy byl postaven v řamci přojektů „Třansfořmacní eneřgie přo Mořavů“, zapocatem v přůbehů kvetna 2005. Přojekt vznikl na objednavků „Domů na půli cesty“, jako soůcast sochařskeho symposia, kteře melo vyjadřovat vztah lidí k oblasti, ve kteře zijí. Udajne eneřgeticke pole, kteře je nejsilnejsí ůvnitř kamenneho křůhů, ma dodavat sílů a lecit (Tak bychom toho meli před zkoůskovym obdobím co nejvíce vyůzít! :)) Lokalita je volne přístůpna, k místů se da bez přoblemů dostat pesky. Kamenů se bůdete moci dotykat, jak je libo, přohlídka bůde dopřovazena nasím vykladem. Menhiry Zajímavosti  Středovy kamen je zařoven ůmeleckym dílem se vsazenym sklenenym okem. Sklenene oko je slozena cocka s kosmogřamy. Čocka je smeřovana na vychod slůnce, o podzimní řovnodennosti a behem slůnecního dne křeslí svetelnoů pařabolů s důhovymi okřaji. Ostatní kameny jsoů ozdobeny ořnamenty.  Klentnicke menhiřy take byly v řoce 2014 soůcastí ankety iDNES.cz, hledající ůnikatní tůřisticke cíle a ůmístily se na 3. míste. Religionistická relevance Ž řeligionistickeho hlediska je tato lokalita bezespořů zajímava, svym způsobem ůnikatní. Institůce „Dům na půli cesty“ zvolila přave podobů kamennych sloůpů, menhiřů, jako vyjadření vztahů lidí a přířody. Přo pochopení tohoto skůtků by nebylo na skodů se zamyslet nad tím, co mohly znamenat menhiřy přo lidi z minůlosti, kteře tyto stavby v dosti hojnem poctů stavely, zda je k tomů nevedly podobne pohnůtky. Žajímave je take tvřzení, ze se jedna o „lecivy, eneřgií nabity křůh“. A jako mozna otazka se nabízí, zda toto místo nemohlo byt ve spojitosti s „eneřgetickym polem“ vyůzívano i v minůlosti. 6 St 25. 5. 16:00—19:00 MIKULOV D1/4 M ikůlov představoval v minůlosti důchovní, kůltůřní a politicke centřům mořavskych Židů. Od poloviny 16. století do řoků 1851 byl sídlem mořavskych zemskych řabínů. Toto postavení zastaval Jehůda Low ben Becalel zvany Maharal (asi 1525–1609), Menachem Mendel Křochmal (1600–1661), David Oppenheimeř (1664–1736), Semůel Smelke Hořovic (1726– 1778) a Mořdechaj Benet (1753–1829). Ždejsí jesiva získala evřopsky vehlas. Žapařkůjeme v Mikůlove na ůlici 22. důbna, vlevo napřoti aůtobůsove zastavce. Sřaz ke komentovane přohlídce mame v 16:00 hodin na ůlici Alfonse Můchy, kde zacína naůcna stezka zidovskym mestem. Vstůpne je 134 Kc. Přůvodce se nam můze venovat poůze do 18:00 hodin, poslední hodinů (do 19:00) tedy střavíme individůalní přohlídkoů mesta. Naůcna stezka obsahůje na asi kilometřove třase 14 zastavek: synagogů, domy Hůsova 30, Hůsova 32, Hůsova 48, Hůsova 50, Hůsova 52, A. Můchy 18-20, Hůsova 9, hotel Tanzbeřg Hůsova 8, domy Hůsova 4, Břnenska 9, obřadní sín, zidovsky hřbitov a mikve. Synagoga - jedina na Mořave dochovana synagoga tzv. polského typu pochazí z řoků 1550. Její podobů nejvíce pozmenila zasadní přestavba v bařokním slohů po pozařů řoků 1719. Po nakladne řekonstřůkci byla synagoga pocatkem 90. let zpřístůpnena, v soůcasnosti je v ní expozice o Mikůlovske zidovske obci a její histořii. Židovský hřbitov – vznikal postůpne ve třech etapach, nyní se zde nachazí kolem 4 000 nahřobků. Přvní pohřby zde byly jiz v polovine 15. století. Nejstařsí dochovany nahřobek pochazí z řoků 1605. Nejcennejsí castí je řabínsky vřsek s nahřobky mikůlovskych a mořavskych zemskych řabínů. Mikve - zidovska lazen, kteřa sloůzila řitůalnímů ocistení ořtodoxních Židů před zacatkem sabatů a svatků, ů zen take po menstřůaci, před svatboů a po pořodů. Je to zdena nadřz, kteřa můsí ůmoznit dospelemů cloveků plne se ponořit. Mikve v Mikůlove byla objevena nahodoů v řoce 2010 ve sklepe obytneho domů. Je stařa cca 300 let. Synagoga a židovská čtvrť Zajímavosti  Je zde zachovana řada domů původních zidovskych obyvatel, pochazejících jiz z poloviny 16. století, tj. z doby vystavby přvních kamennych domů. Obsahůjí ařchitektonicke přvky typicke přo zidovske domy, a přoto byla cela polovina z dosůd stojících 45 bůdov přohlasena za nemovitoů kůltůřní pamatků.  Přvní domy v zidovske ctvřti byly dřevene, tepřve po pozařech v polovine 16. století nahřadilo dřevo kamen. Přoto ma take vetsina dochovanych domů řenesancní jadřo. Domy zidovske ctvřti byvaly přo odlisení od křesťanskych odliseny římskymi císly I az ČLXIX. Časte bylo tzv. kondominiům, tj. řozdelení domů mezi nekolik vlastníků (hořizontalne i veřtikalne), popisna císla byla pak delena na a, b, c atd.  Dům Husova 4 – přvotní sídlo zidovske zakladní skoly (chedeřů) do ř. 1844, pote ůstav přo hlůchoneme. Dum Husova 48 – byvala zidovska skola (1845-1860) přo chlapce od 5 let. Vyůcovalo se hlavne hebřejstine, toře a zakladům jůdaismů.  Dům Husova 52 – byvaly zidovsky stařobinec (pol. 18. do konce 19. st.). Ve dvoře stojí nekdejsí Michlstetřovska synagoga (1697). Domy A. Muchy 18-20 – ve dvořní casti zbytky Askenazske synagogy (1675).  Hotel Tanzberg, Husova 8 – stylovy hotel byl v 70. letech 20. st. postaven na zakladech dřívejsího řabinatů. V řoce 1935 zde pobyval malíř Alfons Můcha. Ve 2. sůteřenů (cca 10 m pod ůřovní teřenů) je dochovana středoveka mikve. Religionistická relevance Nejstařsí písemna zmínka o Židech v Mikůlove se vztahůje k řoků 1369. Postůpne zde vznikla vůbec nejpocetnejsí zidovska komůnita na Mořave – v polovine 19. století ji tvořilo 620 systemizovanych řodin, 3700 osob, tj. 39% obyvatel mesta. Život celeho mesta poznamenaly řozsahle pozařy z let 1719 a 1737, po nichz bylo ghetto nove koncipovano: zcela oddeleny byly zidovske a křesťanske domy, byly vybůdovany ochřanne zdi přoti dalsím pozařům a na střechy nesmelo byt poůzito dřevo a sindel. V letech 1935–1938 v Mikůlove sídlilo mořavske zidovske můzeům. Židovska obec byla jeste křatce obnovena po 2. svetove valce, kteřoů přezila jen hřstka místních Židů. 7 Čt 26. 5. 9:00—10:00 VEĽKE LEVARE D2/1 Z ahořie je řegion, ktořy je svojoů polohoů přiam předůřceny k migřacii a miesaniů obyvateľstva, zvykov, jazyka. Teřen tohoto řegionů je menej clenity, poda řelatívne plodna a podnebie vyhovůjůce, co mozů byť dovody na imigřaciů přave do tejto oblasti. O tej svedcia najma zahořactina (male slovnícky zahořactiny odpořůcam ůmiestniť do sieťky na sedadlach v aůtobůse, inak hřozí, ze sa bůdů slovaci a cesi hůfne střacať, mořavaci by mali vacsinoů řozůmieť), netřadicna keřamika pochadzajůca z křajín nachadzajůcich sa hoře tokom řieky Důnaj (cize zo zapadů, co je dovod přeco jů slovaci nechapali a povazovali za neskůtocne pokřokovů, stovky řokov nevymysleli nic lepsie) a ine. Přave tato migřacia sposobila pestřosť pozořovateľnych přejavov nabozenskosti, přetoze v sitůacii, keď sů obyvatelia nůtení z akychkoľvek dovodov opůstiť svojů domovinů nařasta ich tendencia inklinovať k zvykom, třadíciam, odkazom a vieřam svojich otcov (matiek). Alebo jednodůcho přosia boha/ bohov o lepsie zajtřajsky a hladky stařt na novom sídlisků. Tieto tendencie sa stůpnůjů v případe ze ide o skůpinů, ktořa bola za svoje nabozenske přejavy vykazana zo svojej povodnej domoviny. Rec je novokřstenskej skůpine z Nemecka, ktořa zila v novoveků na jůznej Mořave a na Slovensků, kde sa ůchylila před přenasledovaním v zapadnej Eůřope (na Slovensků neskoř aj před přenasledovaním na Mořave). Ich nazov sa mení a vyvíja vplyvom casů a přemigřovanych řegionov, na zahoří sa střetnete s oznacením Habani, z nemeckeho haůshaben, cím oznacovali svoje osídlia, dvořy. Přesne takyto dvoř sa nachadza vo Veľkych Levařoch, jedna sa o jednů z najstařsích pamiatkovych řezeřvacií ľůdovej ařchitektůřy. Tvoří ho 22 povodnych viacpodlaznych stavieb vybůdovanych v 17 – 19 stořocí okolo stvořcoveho namestia. V jednom z nich, zvanom Izeřov dom, sa nachadza Můzeům habanskych řemesiel. Habanske domy majů svoj povod v neskořogotickej ařchitektůře domov v Nemecků. Sů to dlhe a objemne můřovane stavby, pře ktoře sů typicke viacpodlazne podkřovia, pekne zdobene okna a hlavne takzvana habanska sikmina, cize vysoka a střma sedlova střecha. Ako mateřial bola poůzívana slama napůsťana hlinoů. Takato střecha mala veľmi dobře ohnovzdořne a tepelnoizolacne vlastnosti. Dnes vsak ůz slamene střechy nahřadili palene skřidle. Nachadza sa tů aj habanska kaplnka, vstavana do domů. Niektoří z Habanov podľahli natlaků a v 18. stořocí na příkaz Mařie Teřezie přestůpili na katolícků vieřů, ostatní migřovali ďalej. Habánsky dvor Pozoruhodnosti:  Habani, přijdůci na ůzemie Slovenska zalozili 33 břatskych dvořov. Do dnesnych dní sa zachovali dvořy vo Veľkych Levařoch, Sobotisti a Mořavskom Jane. Habani přisli do Veľkych Levař v řoků 1588. Od gřofa Jana Beřnhařda dostali lůky, polia, lesy a stavebne pozemky. Boli to zřůcní řemeselníci, ktořych vyřobky sa cenili (viď keřamika, například habanska majolika- fajansa). Jednym z poslednych vyznamnych ůmelcov tvořiacich tymto stylom bol Feřdis Kostka, ktořeho objemna zbieřka keřamiky je vystavovana v můzeů, v case nasej exkůřzie zatvořenom.  V řoků 1592 mal habansky dvoř vlastny mlyn, pivovař, veřejny kůpeľ a dielne na noze a keřamiků. Pocas najvacsieho řozmachů mal habansky dvoř vyse 40 domov. Habani mali aj vlastnů skolů, kaplnků a fařů. Religionistická relevancia: Nemyslím si, ze je potřebne vysvetľovať řeligionisticků řelevanciů ůzavřetej skůpiny, ktořej clenovia majů (okřem blond vlasov a modřych ocí) jedinů spolocnů cřtů, vieřovyznanie. Život tejto komůnity nebol zřovna dynamicky a nařocny na zmeny, takze model zivota a byvania aky tam ůvidíme bůde podavať svedectvo o mnoho viac javoch ako len o zivote tej konkřetnej skůpiny v tů konkřetnů dobů. Miesto je svedkom obřovskych přejavov nabozenskej netoleřancie a nenavisti, keďze přave ta sposobila přisťahovanie sa a neskoř aj odchod Habanov z ůzemia dnesnej Slovenskej řepůbliky. Je to smůtne, a v dnesnej dobe by sa to nemohlo stať, ci? (pře absolůtnů řeligionisticků řelevanciů pozři Peřlicků na zaveř). Perlička na záver Jozka Backů sa mi bohůzial nepodařilo pře ůcely exkůřzie zohnať, ale přave takto by sa mali řobiť sůcty obyvateľstva, mozno sa to řaz v tej odľůdstenej Břatislave naůcia. 8 Čt 26. 5. 10:15—11:15 MALAČKY D2/2 M alacky sa nachadzajů v oblasti Dolneho Žahořia, medzi řiekoů Mořavoů a Malymi Kařpatami. Pocas navstevy Malaciek ůvidíme miestnů synagogů, kde nas bůde spřevadzať miestny přofesionalny spřievodca. Histořia zidovskej obce v Malackach stiahla do řoků 1755. Povodna synagoga vyhořela v řoků 1889, v řoků 1901 vznikla nova synagoga, ktořej podoba sa dochovala do sůcasnosti. V synagoge sa v dosledků II. svetovej vojny ůkoncila cinnosť a doposiaľ nebola zidovska obec v Malackach obnovena. Vstůp do synagogy je dobřovoľny. Předpokladame, ze navsteva synagogy nam zabeřie 30- 40 minůt. V případe dostatocnej casovej řezeřvy je moznosť navstíviť so spřievodcom Fřantiskansky kostol a křypty. Najstařsie zmienky o fřantiskanoch v Malackach sů z řoků 1647. Stavba klastořa a kostola bol dokoncena v řoků 1653, kedy ho zakladateľ Pavol Palffy odovzdal fřantiskanom, aby sa ůjali pastořacnej cinnosti. V řamci kostola je mozne navstíviť kaplnků Svatych schodov a křypty nachadzajůce sa pod kostolom. Vstůp do křypty je 2 eůřa na osobů. Synagoga aj kostol sa nachadzajů v blízkosti centřa mesta. Synagóga a františkánsky kostol Pozoruhodnosti  Malacká synagóga má bohatú históřiů a vysoků ařchitektonicků hodnotů. Synagoga je jednoů z mestskych dominant. Bola postavení v maůřskom slohů a do sůcasnosti sa zachovala ořnamentalna stůka abstřaktneho chařakteřů. V inteřieřy sa zachoval ůstředny přvok- ařcha aj vyklenok slůziaci na ůlozenie zvitků tořy. Pozořůhodne na synagoge je dochovane fařebne řiesenie fasady a maůřskych chařakteř ařchitektůřy synagogy, ktořy je vyznacny ořnamentalnymi motívmi s ořnamentalnoů vyzdoboů nad oblůkmi okien.  Františkánsky kostol z řoků 1653 překvapůje svojoů vyskoů a podoboů hlavneho oltařů. Hlavny oltař zhotoveny z dřeva je sochařskym a řezbařskym dielom bařokoveho slohů a pochadza z řoků 1720. Ustřednoů postavoů je socha Neposkvřneneho pocatia Panny Mařie, ktořa je patřonkoů kostola.  Krypty vo fřantiškánskom kostole pôvodne slůzili na pochovavanie clenov řadů. Neskoř sa sem pochovavali aj vyznamny mesťania, ktořych kůlt nepořůsenosti tela viedol k zaplateniů 12 zlatych za pochovanie v křyptach. V křyptach sa podľa střanky mesta Malacky v řoků 1992 sa střetavali miestny satanisti, ktořý „napachali třestůhodne ciny při řůsení pokoja mřtvych.“ „Satanisti“ nedopatřením podpalili kostol, keď hľadali speřky, cenne předmety, oblecenie a hlavy mřtvych (ktoře sa neskoř nasli). Religionistická relevancia: V případe synagogy jej spojitosť s v minůlosti existůjůcoů zidovskoů obcoů, doposiaľ zachovana ařchitektonicka střůktůřa synagogy a jej přepojenie s maůřskym stavebnym slohom. Fřantiskansky klastoř s mnísskoů komůnitoů. Křypty a kůlt nepořůsenosti tela, přaca so zomřetymi mníchmi a mesťanmi. A ako sůcasny přídavok, aktivita miestnych satanistov v křyptach v řoků 1992. 9 Čt 26. 5. 12:00—13:00 MARIANKA D2/3 M ařianka se nachazí nedaleko Břatislavy na Slovensků. Jako ke kazdemů spřavnemů poůtnímů místů i k tomůto se vaze legenda: „… historici rádu pavlínov, ktorý toto miesto spravoval zapísali ústne tradovanú legendu o pustovníkovi, ktorý žil v tomto údolí a z hruškového dreva si vytesal sošku Panny Márie (podľa pavlína Ľudovíta Kummera to bolo v roku 1030). Počas nepokojov, ktoré nastali v Uhorsku po smrti kráľa Štefana, pustovník musel zo svojho miesta utiecť. Sošku skryl do bútľavého stromu. Našla sa o niekoľko desaťročí neskôr. Spôsob ako sa soška našla je tiež zahalený. Najznámejšie tradovaná legenda hovorí, že v údolí žil zbojník, ktorému sa narodili ťažko postihnuté deti. Keď to nešťastný otec videl, sľúbil že napraví svoj život a dal sa na pokánie. Vo sne sa mu vraj zjavila Matka Božia a ukázala mu miesto, kde má kopať v zemi, nájsť tam sošku a pod ňou prameň. Ak vo vode prameňa vykúpe deti, budú zdravé. Tak sa aj stalo a bývalý zbojník zasvätil po tejto udalosti svoj život Božej službe.“ Hlavní pamatkoů obce je římskokatolicky kostel Nařození Panny Mařie, kteřy byl postaven v řoce 1380 z vůle ůheřskeho křale Lůdvíka I. Velikeho. Pozdeji na přelomů sedmnacteho a osmnacteho století byl kostel řenovovan do bařokního stylů Leopoldem I. Ža zajímavost stojí stůky, malby a ozdoby chřamů, kteře nahřadily původne goticky sloh, vcetne bocních oltařů. Ke konci devatenacteho století byl kostel řegotizovan, coz je mozne pozořovat zejmena na oltařích, ci vitřazích oken. Tímto kostelem nas přovede zdejsí přůvodce. Poutní místo, římskokatolický kostel Pozoruhodnosti  Ve vnitřků kostela se nachazí socha Panny Mařie Talenskej, jejíz zobřazení řozhodne stojí za vasi pozořnost, stejne tak jako socha Bozího Sřdce.  Ža navstevů stojí i Exeřcicní dům Neposkvřnene Panny Mařie, kteřy je v soůcasne dobe ve spřave Kongřegace břatřů tesitelů (jiz od řoků 1927). Tento dům původne sloůzil po dve století jako sídlo představeneho řadů paůlanů a středisko řehole. Od řoků 1786, po řozpůstení řadů Josefem II., zacal klasteř a bůdova chřadnoůt a az v devatenactem století byl ůpřaven jako zamecek knízetem Schwařzenbeřgem z Ořlíka nad Vltavoů.  Pokůd vam k tomů zbyde cas, můzete navstívit nekolik kaplicek nachazejících se v okolí kostela, zejmena pak kapli sv. Stůdne z řoků 1694 při kteře se nachazí zazřacny přamen, kteřy ma mít ůdajne lecive schopnosti. Dale pak se v okolí nachazí např. kaple sv. Anny, sv. Flořiana, ci sest mařianskych kaplicek.  Podobne jako velke mnozství kaplicek, se nachazí v okolí kostela i nekolik soch nekolika svatych. Ža zmínků pak stojí zejmena socha sv. Pavla Poůstevníka a soůsosí sv. Jana Nepomůckeho, oboje pochazející z osmnacteho století.  Čo by to bylo jinak za poůtní místo, kteře by postřadalo Kalvařii. I zde je mozne takovoů najít. Místní Kalvařie je tvořena 14 kaplickami, ze třicatych let dvacateho století, kteře zobřazůjí poslední hodiny Křistova zivota, zvlaste pak pomocí skořo 50 soch v zivotní velikosti. Žařoven je pak mozne navstívit i místní Lůřdskoů jeskyni, ve kteře se nachazí mnoho odkazů vy tesanych do kamene. Religionistická relevance: V samotnem kostele i okolí se nachazí az dost řeligionisticky zajímavych objektů. Na vybeř tak mate objekty jak z kamene, ze dřeva, ale i na stene ze Stůků, ci bařev, ci v lidech samotnych nebo jejich vypřavení. Avsak jak jste to ůz mozna i dříve zazili, nelezí jen tak na ůlici extřa přo vas. Je třeba jít, hledat a ptat se. A pokůd byste si opřavdů nevedeli řady, tak vam i napovíme. Můzete se zajímat třeba o poůtnictví a o zajem v soůcasnem křesťanství, případne o soůcasnoů komůnitů mnichů a jejich metody exeřcicie, ci se můzete řyze zajímat o vztahy mezi svetskoů ařchitektůřoů ve vztahů k nabozenskym představam a vyzdobam. Žalezí jen na vasí vedecke aktivite. 10 Čt 26. 5. 15:00—18:00 BRATISLAVA D2/4 M aůzoleům je hřob Čhatama Sofeřa (1762-1839), řabína břatislavske zidovske obce a představitele třadicního zidovskeho ůcení v Břatislave na nabřezí L. Svobody. Představůje poůtní místo Židů. Otevřeno bylo v řoce 2002 na 240. vyřocí jeho nařození. Objekt je v nominaci na zapis do svetoveho dedictví UNESČO. Nachazí se na míste nejstařsího zidovskeho hřbitova v Břatislave, kteřy byl zalozen v 17. století, kdyz řodina Palffyovců povolila Židům pohřbívat jejich zesnůlych blízko hřadního opevnení. Byl vyůzívan az do řoků 1847. V řoce 1942, po velke povodni byla vetsina hřobů zatopena. Žachovalo se jen 23 hřobů a 41 nahřobních kamenů, vcetne hřobů řabína Čhatama Sofeřa. Přes dřůhoů svetovoů valků se po ůpřavach komůnikace a vystavbe tůnelů ocitl hlůboko pod ůřovní teřenů, az ho nakonec zakřyli betonovym střopem. Žmena politickeho zřízení na Slovensků po řoce 1989 a financní příspevky od Židů z celeho sveta ůmoznily řekonstřůkci objektů. Posůnůtí třamvajove třati poskytlo přostoř přo vystavbů pietního místa. Vytvořily se přostořy přo navstevníky a hřoby se zřekonstřůovaly. Nove ařchitektonicke řesení Ing. Ařch. Mařtina Kvasnicy (* 1958) vyůzilo fakt, ze hřoby jsoů jiz v podzemí, a nad nimi vznikl pahořek se sklenenymi stelami. Do hřobky se vstůpůje lavkoů přes ůzemí původního hřbitova pokřyteho vřstvoů jemneho steřků. Lavka vstůpůje do shořa otevřeneho ceřneho hřanolů z pohledoveho betonů, ztvařnůjící hřobků. Hřanol je symbolem přopojení soůcasnosti a minůlosti, nebo přofanní a sakřalní ařchitektůřy. Uvnitř je přostoř se sklenenoů stenoů s vyhledem na hřobovy ařeal přo ty, kteřym nabozenske předpisy nedovolůjí vstoůpit na půdů hřbitova. Ž nej vede ocelove schodiste az k hřobům, kde poůť koncí. Střopy nad hřoby symbolicky přostůpůjí sklenene desky vnejsích stel, kteře přonikají na povřch a zařoven přosvetlůjí přostoř. Ařchitektůřa vyzdvihůje osobitost místa, kteře je přo Sofeřův celosvetovy vyznam místem navstev z celeho sveta. M ůzeům zidovske kůltůřy je soůcastí Slovenskeho nařodního můzea. Žacalo se fořmovat na půde Histořickeho můzea SNM jako oddelení zidovske kůltůřy v řoce 1991. V řoce 1994 se stalo samostatnoů specializovanoů jednotkoů SNM. Můzeům se zameřůje na přezentaci důchovní a hmotne kůltůřy a dokůmentaci holocaůstů na Slovensků. Expozice a vystavy přiblizůjí veřejnosti předmety kazdodenního zivota, dokůmenty i ařtefakty vytvařneho ůmení. Můzeům spřavůje i expozice v Žiline, Přesove a Nitře. Mauzoleum Chatama Sofera, Muzeum židovské kultury, synagoga Religionistická relevance: Břatislava patří mezi mesta s bohatoů zidovskoů histořií. Ve středoveků byla přítomnost Židů v Břatislave řegůlovana listinoů, kteřoů mestů v řoce 1291 ůdelil křal Ondřej III. Ž řodů Ařpadovců. Žide podle teto listiny meli přavo ůsadit se ve meste, volit si vlastního stařostů a můseli platit dane přímo křali. V pozdejsích dobach vsak byli Žide z mesta nekolikřat vyhnani, naposledy v řoce 1526. V řoce 1599 se na pozvaní hřabete Palffyho vřatili a ůsadili se na ůzkych pařcelach mezi hřadním kopcem a mestskym opevnením. Tato tzv. Jůdengasse se stala jedinym místem, kde mohli Žide zít a to az do ř. 1840. V přvní polovine 19.st. se stala Břatislava centřem zidovske vzdelanosti a to díky řabínovi Čhatamovi Sofeřovi, kteřy zde zalozil jesivů. Od ř. 1869 v Břatislave fůngovaly dve zidovske komůnity-ořtodoxní a neologicka, kazda s vlastní synagogoů. Behem 2.sv.v. byla vetsina břatislavskych Židů povřazdena a nasledne byla znicena převazna cast jejich hmotneho kůltůřního dedictví. V soůcasnosti ve meste fůngůje mala, ale aktivní zidovska komůnita. P oslední zachovana synagoga se nachazí nedaleko histořickeho centřa mesta na ůlici Heydůkova. Byla postavena v letech 1923-1926 podle přojektů ařchitekta Ařtůřa Szalatnaia-Slatinskeho. Synagoga se v ůlicní fřonte přezentůje monůmentalním sloůpovím, kteře ma sedm pilířů. V inteřieřů se snoůbí novatořska zelezobetonova konstřůkce a dobove kůbisticke detaily s histořizůjícími přvky jako řada ařkad zenske galeřie, kovana bima a z kamene vytesan svatostanek. Ařchitektonicke řesení synagogy řespektůje pozadavky ořtodoxního jůdaismů. Sezení můzů a zen je oddelene a bima je sitůovana v centřů hlavní modlitebny. Žařoven vsak zohlednůje i nařoky vyplyvající z potřeb clenů komůnity. Synagoga ma přostořy přo stůdiům i přostořy přo mensí spolecenske shřomazdení a samozřejme, satny a toalety. Synagoga dodnes sloůzí svemů původnímů ůcelů. V ařealů bůde postůpne ůmísteno nekolik pametních desek venovanych vzpomínce na obeti holocaůstů. V soůcasnosti se připřavůje stala vystava venovana dejinam obce, kteřa bůde instalovana v přostořach zenske galeřie v řoce 2011. 11 Pa 27. 5. 9:45—10:45 SKALIČA D3/1 P řvymi lokaciami, ktoře navstívime v třetí den nasho půtovania, bůdů Jezůitsky a Fařsky kostol v pohřanicnej Skalici. V tomto meste, znamom předovsetkym cenenym vinohřadníctvom (za křadez hřozna ste tů mohli dostať do řoků 1616 třest smřti, ale řadsej neřiskůjte ani dnes), bohatoů řemeselnoů třadícioů, ale najma skalickym třdelníkom, ktořemů je tů kazdořocne venovany cely festival, nas po spomínanych pamiatkach převedie spřievodca, ktořy ako pevne důfame, bůde hovořiť pjeknym skalickym nařecím. Skalica je histořicky vyznamnym miestom - statůs křaľovskeho mesta získala v řoků 1372, jej vyznam nařastol kvoli střategickej polohe pocas hůsitskych vojen, od 15. stořocia sa stala centřom obchodů a řemesiel. Obhliadka pamiatok by nemala přesiahnůť hodinů. Farský kostol sv. Michala, jezuitský komplex Pozoruhodnosti  Fařsky kostol sv. Michala, ktořy navstívime, je najstařsím zo skalickych kostolov - pochadza zo 14. stořocia. Jeho najvacsoů dominantoů je hřanolovita veza z obchodzkoů, vystůp na ktořů přebeřie aj poslednych řozospatych ůcastníkov třetieho dna exkůřzie. Keď sa dostatocne pokochame vyhľadom, přesůnieme sa do vnůtřa kostola, kde nas cakajů řeligionisticky zaůjímave cechovne oltaře, ktoře sů pomeřne ojedinele. Tieto oltaře dokladůjů přospeřitů obchodů v histořii Skalice a cechy při nich davali slůziť omse za patřonov svojho řemesla. V sůsedstve kostola sa nachadza aj středoveky kařneř.  Jezůitsky komplex bol vybůdovany na přelome 17. a 18. stořocia. Navstívime v nom najma kostol Fřantiska Xavieřskeho a křypty, no nachadza sa v nom i kolegiům, ktoře sa stalo jednoů z přvych střednych skol na Slovensků - vyůcba zacala ůz v řoků 1622. Samotny kostol je pře nas zaůjímavy okřem svojej mohůtnosti aj tym, ze oltařny obřaz v inteřieřy je jednym z najvacsích na Slovensků. Pře vsetkych tůziacich po odpocinků, alebo aspon po atmosfeře odpocinků, bůde zaůjímava přehliadka podzemnych křypt. 12 Pa 27. 5. 11:00—11:30 HOLIČ D3/2 T ato stařa kůltůřna oblasť, ktořoů v minůlosti přechadzala cez břod řieky Mořavy vyznamna diaľkova obchodna cesta, bola osídlena ůz od přaveků. Okolie Holíca bolo i hospodařskym zazemím hlavneho mesta Veľkej Mořavy. Veľkomořavska kamenařska osada sa zacala řozvíjať okolo křaľovskeho komitatneho hřadů ůz na přelome 12. a 13. stořocia. Žatiaľ přva znama písomna zmienka o Holíci pochadza z řoků 1205, kedy sa nazyva Wywař, cize Novy Hřad. V řoků 1228 sa tů spomína colna stanica na diaľkovej obchodnej ceste. Podľa ůstanovenia Belů IV. sa Holíc stal sídlom pohřanicneho komitatů. Mestecko a hřad patřili křaľovi, ktořy ho neskoř daval do zalohy svojim veřnym feůdalom. Medzi najznamejsích dřziteľov panstva patřili Stiboř zo Stiboříc a neskoř Čobořovci. Žaciatkom 14. stořocia tak ako vsetky hřady patřil i Holíc Matůsovi Čakovi Třencianskemů, ktořy on zviedol v řoků 1315 víťaznů bitků s ceskym křaľom Janom Lůxembůřskym. Najslavnejsie obdobie přezil Holíc od řoků 1736, kedy panstvo kůpil manzel Mařie Teřezie Fřantisek Stefan Lotřinsky. Holíc získal statůt c.k. mestecka a v tomto období vyřastla nova bařokova casť mesta. Ž povodneho hřadů si Habsbůřgovci vybůdovali monůmentalne bařokove letne sídlo. Holícsky zamok sa stal obľůbenym letoviskom c.k. řodiny a přvym miestom v Uhořsků, kde sa zacalo hřavať sľachticke divadlo. V 19. stořocí bol Holíc najľůdnatejsím a ekonomicky najpřospeřůjůcejsím mestom Žahořia. V období bůdovania komůnizmů zmenil Holíc svojů tvař. Boli vybůdovane styři veľke panelove sídliska, sieť socialnych, předskolskych a skolskych zařiadení, no bohůziaľ vsetko na ůkoř celistvosti histořickej ařchitektůřy. H olícske megality sa nasli při vystavbe sídliska SNP. V přiebehů řokov 1988-1996 sa podařilo vďaka obciasnkym aktivistom casť z nich zachřaniť. Fřancůzsky akademik Čhařles Tangůy Le Roůx potvřdil nalez stop po hřůbom opřacovaní ako aj antřopomořfne a dekořatívne obřazce na kamenoch. Megality pochadzajů z kůltoveho objektů objaveneho na Slovensků v řoků 1988 v přiestoře pod Kalvařioů, ktořy bol sůcasťoů přavekeho řondelů o přiemeře 60 metřov. Sůboř pozostava z 22 zachovanych kůltovych kamenov, ktoře sů řozdelene na můzske a zenske. Najvacsí kamen ma dlzků 6,8 metřa. Viaceře kamene boli dekořovane obřazcami s mytologickoů fůnkcioů. Na najvacsom kameni sa ich dodnes zachovalo najviac, je tů např. zřeteľne vidieť kladivo, atřibůt v celom indoeůřopskom přiestoře znameho boha hřomů. Aj keď kůltove kamene sa nachadzajů v mnohych křajinach, na Slovensků sů doteřaz přezentovane len v Holíci. Najvychodnejsie miesto v Eůřope, kde sa nachadzajů menhiřy. Stanovisko pamiatkoveho ůřadů v Skalici a Ařcheologickeho ůstavů v Nitře, platne do 12.5.2004 hovoří, ze kamene neboli opřacovane a teda nejde o přehistořicke nalezisko. Poutní místo, římskokatolický kostel Religionistická relevance: Le Roůx předostřel hypotezů, ze menhiřy povodne stali na temene kopca. Na mieste dnesnej holícskej kalvařie. Toto střategicke miesto bolo přavdepodobne znicene najazdom cůdzích bojovníkov, případne povodnymi obyvateľmi při nejakom kmenovom převřate. Menhiřy ako symbol kůltů mohli byť zvřhnůte dolů z kopca. 13 Pa 27. 5. 11:45—12:15 KOPČANY D3/3 K ostelík sv. Mařkety Antiochijske je stavba zasazena do malebne křajiny okolí Kopcan. Kolem dokola teto kamenne stavby z 9. stol., tedy z období Velkomořavske říse, se řozpřostířají obdelana pole a vede k ní asfaltova polnacka. Samotny kostelík je vystaveny v předřomanskem slohů, přicemz ve 13. stol. byl zřekonstřůovan ve stylů gotickem. Dokonce se zachovaly i casti středoveke inteřieřove vymalby. O jeho histořii se dozvíme od místního přůvodce, jehoz vyklad by nemel přesahnoůt 20 min. V kostelíků i jeho okolí se intenzivne pohřbívalo nekolik staletí az do řaneho novoveků. Pohřby jsoů vsechny kostřove, v jednom byly nalezeny i křasne velkomořavske speřky, coz svedcí o staří i vyjimecnosti teto lokality. Spojitost s velkomořavskym hřadistem v Mikůlcicích je tedy jista, kostelík lze odtůd při nůlove inveřzi křasne videt. Dokonce se ůvazůje o vybůdovaní lavky, kteřa by tyto dve lokality přopojila. Delící hřanicí mezi hřadistem a kostelíkem je přozatím stale řeka Mořava, kteřa je jednak hřanicí statní, a jednak důchovním předelem mezi zivymi v hřadisti a mřtvymi ů kostela. Kostel sv. Markéty Antiochijské Pozoruhodnosti  Pozořůhodností je temeř nepřetřzite vyůzívaní kostela k bohoslůzbam i pohřbům (na přilehlem hřbitove) az do 18. stol., hřbitov přetřval az do zacatků století dvacateho. Poslední přestavba samotneho kostela se taktez ůskůtecnila ve 20. stol., a to řoků 1926. V kostelíků se dodnes konají přílezitostne bohoslůzby, například behem poůtí. Kostelík sv. Mařkety Antiochijske je tak jedním z nejstařsích a nejdele vyůzívanych kostelů na ůzemí Slovenske řepůbliky, a nejstařsí cířkevní stavboů ve střední Evřope vůbec. Jeho kameny stale spojůje zachovala velkomořavska kvalitní malta. Religionistická relevance: Kostelík je přo řeligionisty zajímavy svym vztahem k Velkomořavske řísi a její nabozenske politice, a take díky mnozství pohřbů, kteře vypovídají o vyznamů lokality a zařoven způsobů, jakym tehdejsí cířkevní pohřby vůbec přobíhaly. Je soůcastí komplexů, jejz bůdovali vladci Velkomořavske říse na svem ůzemí. Spada pod mikůlcickoů sídelní aglomeřaci jako její XIII. kostel. Je tedy odřazem velkomořavske politiky stejne jako způsobů zivota obycejnych lidí. Relevantní je tedy jak přo řeligionisty zabyvajícími se pocatky křesťanství na ůzemí Slovenske řepůbliky, tak přo řeligionisty zabyvajícími se histořickoů sociologií, minimalne kvůli nasatí aůtenticke atmosfeřy. 14 Pa 27. 5. 14:30—16:00 BREČLAV D3/4 J ak vsichni víme jiz od ctvřte třídy z hodin vlastivedy, Břeclav lezí v oblasti Jizní Mořavy, tedy přesneji na soůřadnicích 48°45′32″ s. s., 16°52′55″ v. d. (kdyby řidic na přobířanoů latků nahodoů chybel). Přvní osídlení se datůje do přaveků, do oblasti Pohanska (viz. tym Křtecek), důlezitejsí přo zalození mesta je 11. století, ve kteřem byl Břetislavem I. postaven pohřanicní hřad. Židovske osídlení a kůltůřa jsoů z Břeclaví neodmyslitelne spjate. Stařsí synagoga z řoků 1697 ve 2. polovine 19. století nestacila řostoůcím přostořovym nařokům obce, nahřadil ji v řoce 1868 novy templ pořízeny nakladem zidovskeho stařosty Davida Kůffneřa. Pozdeji přestavena s poůzitím maůřskych přvků v inteřieřů. Tento jev je přo střední Evřopů pomeřne netřadicní, neboť maůřska ařchitektůřa je chařakteřisticka spíse přo sefařdske přostředí. Nad hlavním vstůpem byl řestaůřovan hebřejsky napis – „Vstůpůjte do břan Jeho s díkůcinením, do síní Jeho s chvalemi“ (Žalm 100, 4 Stařy zakon). Synagoga byla k bohoslůzebnym ůcelům vyůzívana do zacatků okůpace, cele půlstoletí pak sloůzila jako skladovací přostořy. Ž idovsky hřbitov byl zalozen přavdepodobne v dřůhe polovine 17. století, přicemz jeho staří dokazůje nepřavidelny tvař hřbitova a převysení nad okolní teřen. Dnes naleza asi 300 nahřobních kamenů, z nichz nejstařsí dochovane pochazejí z pocatků 18. století. Tvař a clenení nahřobků odpovída hlavne tzv. jihomořavskemů ci mikůlovskemů typů. Převlada bohatsí bařokní plasticka vyzdoba, nekdy s řeliefní symbolikoů ve vztahů k zemřelemů a vzdy s hebřejskym napisem. Novodobejsí nahřobky ze zůly a mřamořů s napisy v nemeckem jazyce jiz odřazí zbohatnůtí zidovskeho břeclavskeho mesťanstva a asimilacní třendy přelomů 19. a 20. století. Žastoůpena je i secese, modeřna a zvlastností jsoů nahřobky ve tvařů sařkofagů. Hřbitov tak demonstřůje vyvoj jednotlivych typů zidovskych nahřobků od 17. století do 30. let 20. století.Seveřovychodnímů řohů hřbitova poblíz vstůpů vevodí majestatní novořenesancní hřobka Ignaze Kůffneřa. Klan Kůffneřů je s Břeclaví ůzce spjat. Žatímco David Kůffneř byl zidovskym stařostoů, Ignaz vlastnil pivovař a tovařnů a dokonce dosahli slechtickeho titůlů. V 80. letech 20. století byl způstoseny hřbitov ůřcen k likvidaci a podstatna cast nahřobků odvezena. Čo se tyce expozice, ůvodní panely seznamůjí se zakladní chařakteřistikoů zidovskeho nabozenství, v dalsích castech je poůkazano na vyznam břeclavskych Židů přo přůmysl, ale take skolství a jine oblasti, samostatna cast je venovana vyznamne řodine Kůffneřů a třem hlavním castem řodove linie – břeclavske, vídenske a slovenske. Samostatne panely jsoů venovany i zidovske ařchitektůře a dochovanym zidovskym pamatkam. Soůcast expozice jsoů take nabozenske, litůřgicke předmety a předmety vztahůjící se k zivotů Židů v Břeclavi. Synagoga a židovský hřbitov 15 Pa 27. 5. 16:15—17:15 POHANSKO D3/5 Stejne jako kazdy řok, i letos navstívíme lokalitů pohanskoů. Přavda, kvůli nazvů to ale asi ůz neůtajíme. Letos vsak popřve navstívíme lokalitů, kteřa je nam jak casove, tak i „kůltůřne“ blizsí. Jedna se totiz o místo stařovekeho slovanskeho hřadiste. Jak je ů ařcheologickeho naleziste obvykle, ani tady bez jisteho „vycviků“ mnoho neřozezname. Ona si za tisíc let přířoda vezme sve zpet. Nicmene k nam byla nase Alma Mateř stedřa a tak byla na míste zřekonstřůovana polozemnice, a hlavne „kůltovní“ místo, takzvana kůlova svaty- ne. Vzhledem k pokřocilemů casů při nasí navsteve ůz nestihneme přohlídků expozice můzea v blízkem letohřadků/ loveckem zamecků, kteřa je venovana histořii vykopavek a ůkazůje i nekteře nalezene předmety. Přoto bůdete můset vzít zavdek nasím pokůsem o odbořny vyklad. Na místo se dostaneme z pařkoviste vzdaleneho cca 2,5 km pohodlnoů přochazkoů nadheřnymi lůzními lesy. Stvoření mestska mohoů zůstat přosty obav, půjdeme po silnici asfaltove. Na míste pak po komentaři a nasem vykladů snad zvladneme i křatky řozchod po nejblizsím okolí křasneho Lednicko-Valtickeho ařealů. I kdyz byla nase lokalita mozna nepřozřetelne ůmístena jako poslední v seznamů na velmi znaveny a vyceřpany patecní podveceř, mozna přave přoto mnozí ocení po mnoha podobnych, sic přo cloveka řozlehlych, ale přo důcha stísnenych, chřamů kamennych, jeden „chřam“ přířodní, volny a ve sve podstate „neomezeny“. (Na řozdíl od lonskeho řocníků.) Jak jiz bylo napsano vyse, středobodem nasí vypřavy bůde zřekonstřůovane svatiste, kteře se velmi podoba jinemů, ac vetsímů, svatisti nalezenemů na Ukřajine. Jak je ů ařcheologie jiz smůtnym standařdem, jelikoz samozřejme neůmí zazřaky, vetsina z podoby řekonstřůkce se dovozůje na zaklade nalezů tzv. kůlovych jam. Přoto bůde i nas vyklad, ne jen samotnym komentař místa, ale i lehkym přehledem o slovanskem nabozenství. Mimo naseho ůstředního bodů navstevy, se pak vykladem castecne dotkneme i celeho ařealů hřadiste, jelikoz ve sve dobe řozhodne patřilo k tem více vyznamnym. Žařoven take zmíníme stavbů nepomeřne mladsí a to onen lovecky zamecek. Vzhledem k velikosti samotneho hřadiste a ůmístení jak zřekonstřůovaneho svatiste, tak i jeho předobřazů v celem komplexů, je jasne, ze toto místo nam můze hodne vypovedet o přůbehů nasich dejin v období pokřesťansťovaní nasich zemí. Ackoliv kvůli řozsahů zde není mozne říci více, vez mily stůdente, ze infořmace v tomto přůvodci ti nedavají ani zdaleka představů, jak infořmacne bohata lokalita můze byt. Čelkove se v one zaplave křesťanskych kostelů a zidovskych hřbitovů nejak ztřací lokality ze zivota nasich předků, kteří tů byli jiz dloůho před temito pozdejsími, politicky nůtnymi, impořty. Přoto nas navsteva teto lokality zajiste obohatí znalostmi, kteře ůz mozna nekteří mají, ale není na skodů si je připo- menoůt. Naleziště, obřadiště 16 POŽNAMKY 17 POŽNAMKY 18