BUDDHISTICKÝ EXTREMISMUS V BARMĚ 12. 4. 2016 EVA LUKÁŠOVÁ OSNOVA PŘEDNÁŠKY • Info o Barmě (geografie, demografie, historie) • Postavení buddhismu v barmské společnosti • Projevy/nástroje buddhistického extremismu v Barmě • Konflikt v Rakhinském státě • Wirathu a jeho hnutí • Buddhismus a nacionalismus v Barmě • Reakce obyvatel na buddhistický extremismus a politické podmínky umožňující jeho existenci • Je konflikt v Rakhinském státě náboženský? ETNIKA BARMY • 135 oficiálně uznaných etnik • 68 % Barmánci etnikum Padaung NÁBOŽENSTVÍ BARMY • buddhisté 89 % • křesťané 5 % • muslimové 4% - Význam astrologie - Kult natů HISTORICKÉ POZADÍ • Království (Pugam 11. - 13.st; 16. st) – panovník ochráncem sanghy, sangha legitimizací řádu • do roku 1948 britská kolonie (nezasahování do náboženských záležitostí) • snaha o demokracii (buddhismus státním náboženstvím) • 1962 armáda přebírá moc (snaha oddělit náboženství od politiky) • 1972 formálně nová vláda (buddhismus jako jednotící prvek) • 1988 protirežimní demonstrace • 1988 armáda znovu přebírá moc • 2007 protirežimní demonstrace (zapojení buddhistických mnichů: Šafránová revoluce) • 2010 formálně civilní vláda • 2015 NLD vítězí ve volbách, 2016 prezident z řad NLD BARMSKÝ BUDDHISMUS Bagan ranní cesta za rýží BARMSKÝ BUDDHISMUS Odmítání donací Šafránová revoluce, 2007 ZÁPADNÍ VNÍMÁNÍ BUDDHISMU • Západní stereotyp: mírumilovný, nenásilný buddhismus • Vnímání skrze meditace, dalajlamu, buddhismus na Západě BUDDHISTICKÝ EXTREMISMUS • Sri Lanka – Sinhálci x Tamilové • Japonsko – mniši válečníci • Vietnam – Thich Quang Duc • Tibet – středověké klášterní armády • Barma – za dob kolonie; U Thuzana Thich Quang Duc, 1963 KONFLIKT V RAKHINSKÉM STÁTĚ KDO JSOU ROHINGYOVÉ ? • Stát Rakhine • Rohingya • Muslimové • 1,3 milionu • Převážně na severu • Arakanci • Buddhisté • 3,5 milionu • Převážně na jihu • 2012 eskalace napětí KONFLIKT Květen 2012 • Případ znásilnění a zabití rakhinské buddhistky • Podezřelí rohingyští muslimové • Zabití 10 muslimů cestujících autobusem jako odplata za čin Červen 2012 • Vesnice na severu Rakhinského státu byli poničeny a vypáleny Rohingy. • Na oplátku byly vypáleny domy Rohingyů Arakanci. • Na 90 0000 lidí přišlo o domov a bylo vnitřně přemístěno do táborů. • 80 mrtvých • Bylo vyhlášené stanné právo • Bangladéš uprchlíky nepřijímal. Říjen 2012 • Dalších 80 mrtvých • 20 000 vnitřně přesídlených • Další vypálené domy 2013 • Rozšíření do oblasti kolem Mandalaje a Lashia • V říjnu opět v Rakhinském státě AŠIN WIRATHU • Buddhistický mnich • Mandalaj • 48 let • Od 2001 v hnutí 969 • 2003 odsouzen k 25 letům vězení za podněcování nenávisti • Propuštěn v rámci amnestie v roce 2010 • 2013 na obálce Time • Wirathu i prezident Thein Sein obvinili Time z desinterpretace a vrhání špatného světla na buddhismus. • Červenec 2013 terčem bombového útoku. Nezraněn. Obvinil muslimy. 1. červenec 2013 WIRATHUOVY VÝROKY • „Muslimové se snaží zhltnout barmský lid, ničí buddhismus a buddhistický řád. Snaží se, aby byla z Barmy muslimská země.“ • „Muslimové jsou jako afričtí kapři. Množí se velmi rychle, chovají se násilně, požírají jiné ryby i sebe navzájem. Ničí také přírodní zdroje a krásu pod vodou.“ • „Svět lituje muslimskou minoritu. Ale studujte je, abyste porozuměli, jak moc špatná tato malá skupina je, jak moc potíží způsobila.“ kázání Wirathua • „Naše náboženství není jediné, co je ohroženo. Naše celá země je ohrožena… Snaží se založit islámský stát v Barmě“ • „Když muslimové podnikají, dělají to jen pro vlastní komunitu.“ - Youtube 2013 - 2014 • “Můžete být plni laskavosti a lásky, ale nemůžete spát vedle vzteklého psa.“ • “Nazývám je potížisty, protože oni jsou potížisté.“ „Jsem hrdý na to, že mě nazývají radikálním buddhistou.“ • “Pokud budeme slabí, naše země se stane muslimskou.“ • “Myanmar v současné době čelí nejnebezpečnějšímu a nejobávanějšímu jedu, který je dost silný na to, aby vymýtil celou civilizaci.“ - The New York Times, 2013 • “[Muslimové] se množí velmi rychle a kradou naše ženy, znásilňují je.“ „Rádi by zabrali naši zemi, ale mi jim to nedovolíme. My musíme udržet Myanmar buddhistický.“ - The Economist, 2013 WIRATHUOVY POŽADAVKY A ARGUMENTY • Buddhismus (sangha) v Barmě je neoddělitelný od politiky. • Ohrožení identity Barmy - nacionalismus • Strach z ekonomické dominance muslimů - bojkot muslimských obchodů • Obává se populačního růstu muslimů zákaz mezináboženských sňatků • Odmítá, že by se účastnil násilností vůči muslimům. Jeho kázání nicméně k nenávisti vybízejí. • Členem Ma Ba Tha: Zákony na ochranu rasy a náboženství, 2015 ZÁKONY NA OCHRANU RASY A NÁBOŽENSTVÍ • Zákaz polygamie • Omezení reprodukce (pozn. k dotazu z přednášky: trest za porušení není zcela jasně definován, hovoří se ale o pokutách, vězení a možnosti, že narozené dítě nebude registrováno v žádné matrice) • Omezení mezináboženských sňatků • Omezení konverze Mniši na ceremonii k oslavě přijetí zákonů STRATEGIE ŠÍŘENÍ WIRATHUOVÝCH NÁZORŮ • Kázání • Facebook • Youtube (https://www.youtube.com/watch?v=RJAPKavKb_U& nohtml5=False, od minuty 1:30) • „fotodokumentace“ zločinů páchaných muslimy před Wirathuovým klášterem • Hnutí 969 HNUTÍ 969 • Založeno 1999 • Kampaň – nálepky, kázání, DVD s kázáním, školní programy, komunitní centra • Vydávají seznamy muslimských značek a obchodů a vyzívají k jejich bojkotu. • Hymna hnutí: people who “žijí v naší zemi, pijí naši vodu a jsou nevděční.“ „Postavíme plot z našich kostí, pokud to bude třeba.“ New York Times (Sangha v názoru nejednotná.) znak hnutí 969 STEREOTYPY • Muslimové = uzavřená komunita • Muslimové = teroristé • Muslimové = snaha šířit islám • Stereotypní je i západní představa o buddhismu POLITICKÉ PODMÍNKY UMOŽŇUJÍCÍ EXISTENCI KONFLIKTU V RAKHINSKÉM STÁTĚ • Minulá vláda konflikt využívala ke svému prospěchu • Možnost zásahu armády • Odvedení pozornosti od dalších témat • Politická opozice se za Rohingy nepostavila • Ani jeden muslim na kandidátce NLD v roce 2015 • Snaha udržet si přízeň voličů • Jen jedno téma z mnoha LZE ŘÍCI, ŽE SE JEDNÁ O NÁBOŽENSKÝ KONFLIKT? indonéská Islamic Defenders Front pálí foto Wirathua Reakce v jiných zemích regionu • Indie: • Students Islamic Organization zorganizovala pochod na podporu Rohingyů • Tibet: • vyjádření dalajlamy • Malajsie: • zabito několik barmských budhistů (pracovní migranti) jako odveta za násilí vůči muslimům • Indonésie: • donace • v květnu 2013 plánovaný útok na ambasádu Barmy v Jakartě • Abu Bakar Basyir: radikál volající po svaté válce proti barmským buddhistům • Srí Lanka: • deklarované vazby na Bodu Bala Sena Gnanasara (BBS) a Wirathu, 2014 KDO DO BARMY NEPATŘÍ? • „Já nejsem z Barmy, já pocházím ze státu Kačjin.” • „My, lidé z etnických skupin, jsme unavení ze snášení všeho toho utrpení. Ale oni, barmská armáda, nejsou unaveni našim zabíjením. Řekněte jim, ať přestanou. Neříkejte to nám.“ • „Já jsem Čjin. Je úplně jedno, jestli se země jmenuje Myanmar nebo Barma.“ • „Ale oni [myšleno Rohingyové] nejsou naší etnickou skupinou. To je důvod, proč je nemáme rádi.” • „Není možné zahrnout Rohingy do většinové společnosti dokud se situace neuklidní.” • „OSN a USA neznají naši arakanskou historii, a to je důvodem, proč vždy pomáhají takzvaným Rohingyům původně z Bangladéše, kteří jsou bangladéšskými občany. Oni nejsou občany Barmy/Myanmaru.” LZE ŘÍCI, ŽE SE JEDNÁ O NÁBOŽENSKÝ KONFLIKT? Restrikce • Bez občanství • Označení Bengálci • Ekonomická omezení • Omezení ve vzdělání • Politická omezení • Vnitřně přesídlovaní • Politika dvou dětí Etnicita hraje v konfliktu minimálně stejně významnou roli jako náboženství. Rohingya = Bengálec = muslim DĚKUJI ZA POZORNOST